Ο καθηγητής Μάριο Ρότα ζει μια ζωή ήρεμη, χωρίς εκπλήξεις, βουτηγμένη στη ρουτίνα και στη συνήθεια. Μια μέρα όμως θα είναι αρκετή για να ανατραπεί η ζωή του. Το διάστρεμμα που θα πάθει τρέχοντας θα είναι μόνο η αρχή. Στη συνέχεια θα αναγκαστεί να δώσει το γραφείο του στον Ντάνιελ Μπέρκοβιτς, το νέο του γείτονα που από τη στιγμή που μπαίνει στη ζωή του όλα αλλάζουν δραματικά.

Όλοι έλκονται από τον άνθρωπο αυτόν, οι συνάδελφοί του ακόμη και η κοπέλα του δείχνουν να είναι γοητευμένοι μαζί του. Αυτό όμως που θα κάνει τον Ρότα να αρχίσει κυριολεκτικά να κλονίζεται είναι όταν θα αντικρίσει το σπίτι του ανθρώπου αυτού και θα δει ότι πρόκειται για ένα αντίγραφο του δικού του σπιτιού. Τα αντικείμενα. Οι πίνακες, τα έπιπλα όλα είναι πιστά αντίγραφα των δικών του και ο Ρότα αρχίζει να πιστεύει ότι ζει έναν εφιάλτη, ότι η πνευματική του ισορροπία έχει κλονιστεί και ότι όλα γύρω του έχουν πάρει μια ανεξέλεγκτη τροπή.

Ο Μπέρκοβιτς ωστόσο δεν μοιάζει να θέλει να απειλήσει τη ζωή του Ρώτα. Απεναντίας είναι φιλικός και ζεστός μαζί του, γεγονός που κάνει ακόμη πιο δύσκολη την αντίδραση του καθηγητή. Ο Ρότα θα νιώσει όμως έναν ισχυρό φόβο. Το φόβο της απώλειας όλων των δεδομένων της δικής του ζωής, χάνει την ασφάλεια του και βλέπει έναν άγνωστο άνθρωπο να «κλέβει» την προσωπική του ζωή, τη δουλειά του, ακόμη και τη φίλη του. Βιώνει την αγωνία ενός ανθρώπου που βλέπει κάποιον άλλο να τον εκτοπίζει από τη ζωή του και την ταυτότητά του. Ο Ρότα βουλιάζει σταδιακά στη συνείδηση της απόρριψης και ο Θέρκας υπογράφει ένα μυθιστόρημα που αποδεικνύει ότι ο εφιάλτης βρίσκεται δίπλα μας όταν ακριβώς χάσουμε όλα όσα νομίζουμε ως δεδομένα στη ζωή μας.

«Είναι σαν καταδίκη, να θέλεις πάντα αυτό που δεν έχεις και να µη θέλεις ποτέ αυτό που έχεις», γράφει την ίδια στιγμή που καταδικάζει τον ήρωά του στην αυτοκαταστροφή και την πνιγηρή ανασφάλεια. Ο ένοικος της ίδιας κατοικίας με εκείνον γίνεται ο προσωπικός εφιάλτης του καθηγητή Ρότα και ο Θέρκας μέσα από ένα καφκικού τύπου μυστήριο και ανατροπές δημιουργεί μια συγκινησιακή φόρτιση που κλιμακώνεται σταδιακά, συμπαρασύροντας τον αναγνώστη σε μια κατάσταση ζοφερή αλλά και ρεαλιστική ταυτόχρονα. Η συνωμοσία που μοιάζει να εξυφαίνεται ερήμην του Ρότα αποδυναμώνεται σιγά σιγά για να δυναμώσει αργότερα και πάλι και να κάνει τον καθηγητή να δεχτεί ότι τα υλικά που φτιάχνονται οι εφιάλτες είναι δικά μας όπως ακριβώς και εκείνα που φτιάχνουν τα όνειρα.

Μια σύντομη αλλά πολύ ενδιαφέρουσα νουβέλα στην οποία ο Χαβιέρ Θέρκας βρίσκει την ευκαιρία να δείξει την αγωνία του ανθρώπου όταν πρόκειται να αναμετρηθεί με το φόβο, τον εφιάλτη και την καταστροφή και παράλληλα ένας σχολιασμός στο τρόπο που λειτουργεί η πανεπιστημιακή ζωή και η διάκριση μέσα σ’ αυτή, στις αγωνίες που κρύβει, μια νουβέλα που συνδυάζει τον ρεαλισμό με τη φαντασία σε ισόποσες δόσεις από έναν εξαιρετικό συγγραφέα.

Το βιβλίο του Χαβιέρ Θέρκας, με τίτλο “Ο ένοικος”, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη.