Λίγο πριν τα εγκαίνια της έκθεσης, η καλλιτέχνις μας μίλησε για το ταξίδι της στο κόσμο της ζωγραφικής, τους σημαντικούς σταθμούς στην καλλιτεχνική της πορεία, ενώ μας έδωσε και μία πρώτη εικόνα για τα έργα που απαρτίζουν την έκθεση, στα οποία «κοινό θέμα είναι ο άνθρωπος».

Πριν επισκεφτείτε τον επιβλητικό χώρο της Δημοτικής Πινακοθήκης για “συναντήσετε” από κοντά τα έργα της, διαβάστε όσα μας είπε.

Συνέντευξη: Ερριέττα Μπελέκου

Culturenow.gr: Πως ξεκίνησε το ταξίδι σας στον κόσμο της ζωγραφικής; Ποιοι ήταν οι σημαντικοί σταθμοί και τα ερεθίσματα που συνέβαλαν στη διαμόρφωση της καλλιτεχνικής σας προσωπικότητας;

Βάλη Κολοτούρου: Το ταξίδι μου στον κόσμο της ζωγραφικής  ξεκίνησε τελείως  απρόσμενα. Μετά από σπουδές στην Νομική Αθηνών και μεταπτυχιακά στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο των Βρυξελλών και στο Κολέγιο της Ευρώπης, μετά από μια επιτυχημένη καριέρα ως  βοηθός στο νομικό Τμήμα του Κολλεγίου της Ευρώπης και μετέπειτα ως ανώτερο στέλεχος στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή , στα μέσα της επαγγελματικής μου σταδιοδρομίας, ένα ήσυχο πρωινό στις Βρυξέλλες,  χρώματα ξεπήδησαν ,στα ξαφνικά, από παντού.. Αποφάσισα  να παρακολουθήσω  ιδιαίτερα μαθήματα ζωγραφικής  στις Βρυξέλλες ώστε να μελετήσω  το σχέδιο και το χρώμα, και  αργότερα  γράφτηκα και στη Σχολή Καλών Τεχνών, επίσης στις Βρυξέλλες ,προκειμένου να συνεχίσω τις σπουδές μου και να μελετήσω αυτή τη φορά το ανθρώπινο σώμα βλέποντας και ζωγραφίζοντας ζωντανό μοντέλο. Η μελέτη της ζωγραφικής αποτέλεσε για πολλά χρόνια μια πολύ σοβαρή ενασχόληση.

Ο σημαντικότερος σταθμός στην καλλιτεχνική μου πορεία και ταυτόχρονα ερέθισμα ήταν η αναζήτηση μέσα από την μελέτη των έργων  των μεγάλων  ζωγράφων και τελικά η ανεύρεση του θέματος που  αποτελεί  και το κύριο  θέμα της ζωγραφικής μου. Το θέμα αυτό  είναι ο άνθρωπος και  το περιβάλλον του, οι δυσκολίες και τα  καθημερινά του προβλήματα , η αναζήτηση ταυτότητας και, τελικά, ο σκοπός  και  το νόημα της ανθρώπινης ύπαρξης. Η απόκτηση πνευματικότητας είναι σχετική με τη θεματολογία αυτή.

Cul. N.: Μέσα σε ολόκληρη την καλλιτεχνική σας διαδρομή έχετε ξεχωρίσει κάποιες πιο συγκεκριμένες περιόδους δουλειάς και για ποιους λόγους;

Β. Κ.: Συγκεκριμένες περιόδους στη δουλειά μου ξεχωρίζω τις ενότητες που αποτελούν οι  κραυγές και τα υψωμένα χέρια καθώς και τα μικρά ανθρωπάκια που τρέχουν να προλάβουν κάτι που δεν αποκαλύπτεται ποτέ. Τα αγαπάω ιδιαίτερα  τα δύο  αυτά θέματα γιατί αναφέρονται αφενός  στην ανάγκη επιβίωσης και αφετέρου στο παράλογο της ανθρώπινης ύπαρξης.

Cul. N.: Η Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά πρόκειται να φιλοξενήσει, από 15 Ιουνίου, την πρώτη αναδρομική σας έκθεση, η οποία περιλαμβάνει μία σειρά έργων υπό τον τίτλο «Η εικόνα ως πρόσχημα». Πείτε μας λίγα λόγια για τον τίτλο της έκθεσης και για τα έργα που πρόκειται να δει το φιλότεχνο κοινό.

Β. Κ.: Ο τίτλος της έκθεσης- Η εικόνα ως πρόσχημα- αναφέρεται  αφενός  στον λόγο για τον οποίο  εγώ επιλέγω να ζωγραφίσω τη συγκεκριμένη εικόνα και  αφετέρου στην διαφορετική  ερμηνεία πού δίνει στην ίδια εικόνα ο κάθε θεατής. Τα έργα που  παρουσιάζονται  στη Δημοτική Πινακοθήκη αφορούν όλες τις περιόδους της δουλειάς μου  πλην της περιόδου όπου ασχολήθηκα, κατεξοχήν, με την προσωπογραφία.

Cul. N.: Τα έργα που απαρτίζουν την έκθεση σε ποιες θεματικές ενότητες εντάσσονται; Υπάρχει μία αόρατη ή ορατή γραμμή που τα συνδέει και τα ξεχωρίζει από ολόκληρη την εικαστική σας δημιουργία;

Β. Κ.: Υπάρχει μια έντονη χρωματική ενότητα πλήθους  κυρίως με κραυγές και μάσκες. Υπάρχει μια δεύτερη ενότητα πιο αφαιρετική  που αναφέρεται  σε μεμονωμένες καταστάσεις. Τέλος, εκτός από τα λάδια, υπάρχουν  και υδατογραφίες  μικρότερες και πολύ μικρές που αποτελούν την τελευταία περίοδο της δουλειάς μου. Η γραμμή που συνδέει  όλα τα έργα  είναι  πάντα το κοινό  θέμα που είναι ο άνθρωπος. Με τον άνθρωπο συνδέεται, επίσης, και  ο θάνατος  που είναι ο φυσικός του προορισμός.

 

Cul. N.: Ο κάθε επισκέπτης, βλέποντας τις ζωγραφισμένες ανθρώπινες μορφές, θα εισπράξει σίγουρα και διαφορετικά μηνύματα. Εσείς, ποια συναισθήματα και σκέψεις θέλετε να μεταδώσετε μέσα από έργα σας;

Β. Κ.: Δεν θέλω να μεταδώσω κανένα συναίσθημα και καμιά  σκέψη στον θεατή. Ο θεατής είναι ελεύθερος να επιλέξει, τόσο νοηματικά όσο και αισθητικά, αυτό που ο ίδιος αισθάνεται και νομίζει.

Cul. N.: Κάνοντας την προσωπική σας αναδρομή, πόσο έχουν διαφοροποιηθεί τα κίνητρα, τα ερεθίσματα, οι τεχνικές και οι αναζητήσεις σας, με την πάροδο του χρόνου;

Β. Κ.: Διαπιστώνω ότι με την πάροδο του χρόνου υπάρχει, όσον με αφορά, μία  αργή μετάβαση, τόσο ως προς την οικονομία των μέσων όσο και ως προς τη θεματική  προς την αφαίρεση. Ίσως αυτό να αποτελεί και μία  φυσιολογική  εξέλιξη της πορείας του καλλιτέχνη  χωρίς, πάντως, αυτό  να είναι  και  τελεσίδικο.

Cul. N.: Ποιος είναι, κατά τη γνώμη σας, ο ρόλος της τέχνης απέναντι στα τρέχοντα κοινωνικά, πολιτικά και οικονομικά ζητήματα;

Β. Κ.: Δεν νομίζω πως η τέχνη μπορεί να κάνει πολιτική. Από την άλλη είναι φυσικό ο καλλιτέχνης, ως πολίτης και ως κοινωνικό όν, να επηρεαστεί  από  τα προβλήματα της εποχής του και να νοιώσει την ανάγκη να τα εκφράσει.

Cul. N.: Τι αντιπροσωπεύει για σας προσωπικά η ζωγραφική και ποια είναι η κινητήριος δύναμή σας, ειδικά σ’ αυτή την «γκρίζα» εποχή που διανύουμε,;

Β. Κ.: Η ζωγραφική για μένα έχει όλα τα στοιχεία  του διαλογισμού και της  μύησης. Ταυτόχρονα η ζωγραφική  εκφράζει  την χαρά  της  δημιουργίας και του παιχνιδιού.

Cul. N.: Κλείνοντας, ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σας βήματα;

Β. Κ.: Δεν γνωρίζω ποια θα είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά μου βήματα. Πιστεύω  ότι μόνον η πραγματική, βαθειά, ανάγκη για  δημιουργία  είναι  εκείνη που, αν υπάρχει,  μπορεί να αποφασίσει  για το μέλλον του καλλιτέχνη.  Αυτή η βαθιά και πραγματική ανάγκη είναι, άλλωστε, και αυτή που  μπορεί να ορίσει  το έργο  ως έργο τέχνης.

Website: www.valikolotourou.com

Facebook: Vali Kolotourou

Instagram: valikolotourou

Λεζάντες έργων:

1. Στο Εργοστάσιο, Λάδι σε λινό μουσαμά, 87 χ 85 εκ., 2006

2. Little people, charcoal and oil on paper, 65 x 100 cm, 2012


Η Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά φιλοξενεί την αναδρομική έκθεση της ζωγράφου Βάλης Κολοτούρου, με τίτλο, «Η εικόνα ως πρόσχημα», έως 22 Ιουνίου. Περισσότερες πληροφορίες.