Με το αριστουργηματικό Ρέκβιεμ του Τζουζέππε Βέρντι από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών κορυφώνονται οι φετινές εκδηλώσεις του Κύκλου Adagio-Μουσική για τις μέρες του Πάσχα, τη Μεγάλη Τετάρτη 27 Απριλίου στις 8:30 το βράδυ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Βαθιά κατανυκτική, γεμάτη ανυπέρβλητη δραματικότητα αλλά και έντονο λυρισμό, αυτή η κορυφαία σύνθεση της δυτικής θρησκευτικής μουσικής παρουσιάζεται από την ΚΟΑ στο πλαίσιο της καθιερωμένης πασχαλινής συναυλίας της στο Μέγαρο (μέρος των εσόδων θα διατεθεί για φιλανθρωπικούς σκοπούς).

Τα σολιστικά μέρη για γυναικεία φωνή αποδίδουν η σοπράνο Ούρσoυλα Τάργκλερ-Ζελ [Ursula Targler-Sell] και η μετζοσοπράνο Μανουέλα Μπρες [Manuela Bress]. Τα μέρη για τενόρο ερμηνεύει ο διεθνούς φήμης έλληνας μονωδός Μάριο Τζεφίρι [Mario Zeffiri], ενώ τα μέρη του μπάσου τραγουδά ο διακεκριμένος σολίστ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Πέτρος Μαγουλάς. Τους τραγουδιστές πλαισιώνει ένα εντυπωσιακό πολυφωνικό σύνολο που απαρτίζεται από τη Χορωδία της ΕΡΤ (διδασκαλία-διεύθυνση Νατάσσα Αγγελοπούλου), τη Χορωδία του Δήμου Αθηναίων (διδασκαλία-διεύθυνση Σταύρος Μπερής) και τη Χορωδία του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (διδασκαλία-διεύθυνση Μιχάλης Οικονόμου). Τους λυρικούς ερμηνευτές καθώς και το χορωδιακό και ορχηστρικό σύνολο διευθύνει ο προβεβλημένος γερμανός αρχιμουσικός Μάρκους Μπος [Marcus Bosch]. H παρουσίαση του Ρέκβιεμ του Βέρντι στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη της Πρεσβείας της Ομοσπονδιακής Γερμανίας στην Αθήνα και σε συνεργασία με τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ).

Πριν την έναρξη της συναυλίας, έχει προγραμματιστεί δωρεάν εισαγωγική ομιλία για τους κατόχους εισιτηρίων από τον συνθέτη Χαράλαμπο Γωγιό (ώρα έναρξης 19:45).

Requiem ή Η θεατρική λειτουργία

Ο Τζουζέππε Βέρντι (1813-1901) −κατ’ εξοχήν οπερατικός συνθέτης που έγραψε περιορισμένο αριθμό θρησκευτικών έργων− συνέθεσε τη Messa da Requiem, έργο μεγαλόπνοο για χορωδία και σολίστ, το 1874 για την πρώτη επέτειο θανάτου του εμβληματικού συγγραφέα του ιταλικού Ρομαντισμού Αλεσσάντρο Μαντσόνι. Η πρώτη παρουσίαση του Ρέκβιεμ έγινε στις 22 Μαΐου 1874 στον ναό του Αγίου Μάρκου στο Μιλάνο. Τα μουσικά σύνολα, από διακόσιους μουσικούς και χορωδούς, διηύθυνε ο ίδιος ο συνθέτης. Ωστόσο, κάποια πρώιμα σχέδια του Βέρντι για τη σύνθεση μιας Λειτουργίας εις κεκοιμημένους ανάγονται στα 1865, όταν ξέσπασε φονική επιδημία χολέρας στην Ιταλία που σκόρπισε τον θάνατο στον πληθυσμό.  

Στο Ρέκβιεμ, κατάθεση ψυχής ενός συνθέτη αφοσιωμένου στο λυρικό θέατρο, προέχει η δραματικότητα και όχι τόσο το θρησκευτικό συναίσθημα. Μπορούμε να πούμε ότι είναι μια «θεατρική λειτουργία», και οι σύγχρονοι του Βέρντι έτσι αντιμετώπισαν τo Ρέκβιεμ από την πρώτη στιγμή. Η σύλληψη του όλου έργου μοιάζει να ακολουθεί μια ιδιαίτερη δραματουργική πλοκή: στο πρώτο μέρος κυριαρχούν η οδύνη και ο τρόμος, ενώ στο δεύτερο η ατμόσφαιρα γίνεται εσωτερική, εξομολογητική και ανθρώπινη. Δεν είναι τυχαίο ότι οι κριτικές επισήμαναν αμέσως τον θεατρικό χαρακτήρα της μουσικής. Όπως δεν είναι τυχαίο ότι το Ρέκβιεμ βρήκε γρήγορα το δρόμο του προς τις θεατρικές αίθουσες. Μόλις τρεις μέρες μετά την πρώτη παρουσίαση στο Μιλάνο, ερμηνεύθηκε στο Θέατρο της Σκάλας υπό τη διεύθυνση του ίδιου του Βέρντι. Αργότερα το φιλοξένησαν ξακουστές αίθουσες και διάσημα θέατρα της Ευρώπης: η Οπερά Κομίκ στο Παρίσι, το Άλμπερτ Χολ στο Λονδίνο, η Χοφόπερν στη Βιέννη και το Θέατρο Μαλιμπράν στη Βενετία.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΤΖΟΥΖΕΠΠΕ ΒΕΡΝΤΙ (1813-1901)
Ρέκβιεμ

Ursula Targler-Sell σοπράνο
Manuela Bress μετζοσοπράνο
Mario Zeffiri τενόρος
Πέτρος Μαγουλάς μπάσος

Χορωδία της ΕΡΤ
Διδασκαλία-διεύθυνση Νατάσσα Αγγελοπούλου
Χορωδία του Δήμου Αθηναίων
Διδασκαλία-διεύθυνση Σταύρος Μπερής
Χορωδία του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου
Διδασκαλία-διεύθυνση Μιχάλης Οικονόμου

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Μουσική διεύθυνση Marcus Bosch

Μέρος των εσόδων θα διατεθεί για φιλανθρωπικούς σκοπούς.


Περισσότερα για τις συναυλίες του κύκλου Adagio – Μουσικές για τις ημέρες του Πάσχα μπορείτε να δείτε εδώ.