Η filmtrade και η Σπέντζος Φιλμ παρουσιάζουν την ταινία κινουμένων σχεδίων των Ρεμί Μπεζανσόν και Ζαν-Κριστόφ Λι, «Το μεγάλο ταξίδι της …

Ζαράφα»

Η αληθινή ιστορία της μικρής ορφανής καμηλοπάρδαλης, της πρώτης καμηλοπάρδαλης που έφτασε στην Ευρώπη τον 19ο αιώνα και έγινε θρύλος!

• Η ταινία προβλήθηκε στο 62ο Φεστιβάλ του Βερολίνου (2012) .
• Στη Γαλλία  την είδαν 1,5 εκατομμύριο θεατές                     
• Στην Ελλάδα θα προβληθεί στο Διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου Αθήνας, «Νύχτες πρεμιέρας Cosmote», 19-30/9/2012.
• Ημερομηνία εξόδου στις αίθουσες: 8 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2012

Μερικές πληροφορίες πριν την σύνοψη…

Είναι μια εξαιρετικής ποιότητας ταινία, σε παραδοσιακή 2D τεχνική και γυρισμένη σε σινεμασκόπ. Με σενάριο, γραμμένο από τον Ρεμί Βεζανσόν και άλλους 3 σεναριογράφους, με 150.000 σχέδια που δημιουργήθηκαν σε 8 animation στούντιο και 346 σχεδιαστές από όλο τον κόσμο, κάτω από την διεύθυνση του Ζαν-Κριστόφ Λι, με καταπληκτική μουσική και ήχο, βάζει τον θεατή στην ατμόσφαιρα της αφήγησης ενός παραμυθιού από τον αγαπημένο σοφό παππού της παιδικής ηλικίας. Είναι μια ιστορία για τη φιλία, την αγάπη, τη δύναμη να ξεπερνάμε τα εμπόδια, για την καθαρότητα και την αγνότητα.

 

Σύνοψη
 
Κάτω από ένα δέντρο μπαομπάμπ  ένας σοφός παππούς διηγείται μια ιστορία στα παιδιά που έχουν μαζευτεί γύρω του: την ιστορία της αιώνιας φιλίας μεταξύ του Μάκι, ενός αγοριού 10 ετών από την Αφρική και της Ζαράφα, μιας ορφανής καμηλοπάρδαλης, που ο Πασάς της Αιγύπτου αποφάσισε να στείλει σα δώρο στον Βασιλιά της Γαλλίας, Κάρολο Ι.

Ο Χασάν, ο Πρίγκιπας της ερήμου, εξουσιοδοτημένος από τον Πασά, αναλαμβάνει να παραδώσει τη  Ζαράφα στην Γαλλία. Όμως ο Μάκι, έχει αποφασίσει να κάνει τα πάντα για να εμποδίσει τον Χασάν να πετύχει τον στόχο του και ρισκάρει ακόμη και τη ζωή του προκειμένου να φέρει την αγαπημένη του φίλη καμηλοπάρδαλη πίσω στην πατρίδα της και το φυσικό της περιβάλλον!

Έτσι, ένα μεγάλο ταξίδι ξεκινάει για τον Μάκι και την Ζαράφα που θα τους πάει από το Σουδάν στο Παρίσι, περνώντας από την Αλεξάνδρεια, την Ελλάδα, τη  Μασσαλία, τις χιονισμένες Άλπεις, ταξιδεύοντας με ένα μεγάλο αερόστατο!

Στο ταξίδι αυτό θα έχουν μαζί τους τις δίδυμες ιερές  αγελάδες, Μουν και Σουν, θα συναντήσουν  την όμορφη Ελληνίδα πειρατίνα Μπουμπουλίνα και θα μοιραστούν εμπειρίες που θα δυναμώσουν τη φιλία και την αγάπη τους για πάντα!

Τα αληθινά ιστορικά γεγονότα

Το 1826, ο Χασάν, ο υπηρέτης του Γάλλου Πρόξενου στην Αλεξάνδρεια Μπερνάντο Ντροβέττι, είχε την ιδέα να σταλεί από τον Αιγύπτιο Πασά, Μοχάμεντ Άλι, στο Βασιλιά της Γαλλίας, Κάρολο Ι,  ως δώρο,  μια καμηλοπάρδαλη,  για να φιλοξενηθεί στον ολοκαίνουργιο ζωολογικό κήπο του Βοτανικου Κήπου Jardin des Plantes στο Παρίσι. Ο Πασάς καλοδέχτηκε την ιδέα σκεπτόμενος ότι ήταν μια καλή ευκαιρία  για να βελτιώσει τις σχέσεις του με την Γαλλία.

Έτσι, η μικρή καμηλοπάρδαλη  Ζαράφα,  που ήταν τότε 2 ετών και ορφανή, εγκατέλειψε την έρημο του Σουδάν και αποβιβάστηκε σε ένα πλοίο, που διαμορφώθηκε ειδικά για να χωράει το ψηλό της κεφάλι και ξεκίνησε για τη Μασσαλία, μαζί με τρεις αγελάδες, με το γάλα των οποίων τρεφόταν. Όταν έφτασε στο Γαλλικό λιμάνι, προκάλεσε τόσο μεγάλη αίσθηση που φιλοξενήθηκε για αρκετούς μήνες στο σπίτι του Νομαρχιακού Διοικητή της Μασσαλίας.  Η Ζαράφα ξεκίνησε το ταξίδι της από τη Μασσαλία για το Παρίσι διασχίζοντας ένα μεγάλο μέρος της  Γαλλίας κερδίζοντας  την αγάπη του κόσμου από όπου περνούσε.

Τέλος, έφτασε στο Παρίσι, όπου στις 9 Ιουλίου του 1827 και  προτού να παρουσιασθεί ακόμη στον Βασιλιά της Γαλλίας Κάρολο Ι,  την υποδέχτηκε ο επικεφαλής του Εθνικού Μουσείου της  Γαλλίας που είχε σχέση με τον Βοτανικό  Κήπο  Jardin des Plantes.  Η Ζαράφα  έγινε  πολύ δημοφιλής στη Γαλλία, όπου το πλήθος είχε καταληφθεί από ένα είδος «καμηλοπαρδαλομανίας».  Στις αρχές του 19ου αιώνα στη  Γαλλία δεν είχαν δει ποτέ καμηλοπάρδαλη από κοντά και έτσι η Ζαράφα έγινε θρύλος.  Η τρέλα για την Ζαράφα διήρκεσε για περισσότερο από 3 χρόνια.

Η Ζαράφα έζησε 18 χρόνια. Μετά τον θάνατο της  ταριχεύθηκε και σήμερα διατηρείται στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στην Λα Ροσέλ.

Σημείωμα σκηνοθετών

Ρεμί Μπεζανσόν

«Παράλληλα με τις μοντέρνες προσωπικότητες-ήρωες στις άλλες μου ταινίες, αυτή η ταινία κινουμένων σχεδίων ήταν μέσα στην καρδιά μου για πολύ καιρό.  Η ιστορία της Ζαράφα, της πρώτης καμηλοπάρδαλης που έφτασε στην Γαλλία, πάντοτε με γοήτευε, γιατί άγγιζε θέματα που μου είναι πολύ αγαπητά, όπως: η φιλία, το να διαχειρίζεσαι τις καταστάσεις και το πέρασμα του χρόνου.
Σήμερα είμαι πολύ χαρούμενος που αυτή η παγκόσμια ιστορία πήρε σάρκα και οστά μέσα από την χαρισματική δουλειά του Ζαν – Κριστόφ Λι, με τον οποίο σκηνοθετήσαμε μαζί την ταινία.

Από την αρχή ήμασταν πραγματικά κατενθουσιασμένοι με την ιδέα να δουλέψουμε την ταινία σε 2D, αντί σε 3D και είχαμε απόλυτη ταύτιση σε όλες τις δημιουργικές αποφάσεις.  Ήθελα να κάνω μια ιστορία που να έχει κανείς την αίσθηση ότι ξεφυλλίζει τις σελίδες ενός βιβλίου και αυτό τελικά το πετύχαμε.»

Ζαν-Κριστόφ Λι

«Από την πρώτη στιγμή που διάβασα την ιστορία της Ζαράφα ήθελα να συμμετάσχω σ’ αυτή την ταινία. Αμέσως με κέρδισε η γοητευτική ιστορία, με τις φιλοσοφικές προεκτάσεις και τα αληθινά ιστορικά γεγονότα.
Μετά ήρθε η εμβάθυνση στο σενάριο. Έβλεπα την πλοκή των χαρακτήρων να παίρνουν σάρκα και οστά, το οποίο γινόταν όλο και πιο ξεκάθαρο, όσο η ιστορία εξελισσόταν. Είναι ένα εξαιρετικά πλούσιο σύμπαν για έναν γραφίστα παραμυθά! Ιδιαίτερα ευχαριστώ τις μνήμες που μου ανέσυρε το αξιόπιστο κείμενο,  από τα παιδικά μου αναγνώσματα:  Σεν Εξυπερί, Νοάς Αρκ, Ιούλιος Βερν και Βίκτωρ Ουγκώ.
Όταν συνάντησα τον Ρεμί και ξεκινήσαμε να δουλεύουμε μαζί πάνω στην σκηνοθεσία, διαπίστωσα ότι μοιραζόμασταν την ίδια επιθυμία να χρησιμοποιήσουμε όλα τα πλεονεκτήματα της ελευθερίας που μας έδινε μια ταινία κινουμένων σχεδίων, που δεν μπορείς να έχεις σε μια κανονική ταινία.
Διάλεξα την παραδοσιακή 2D τεχνική γιατί δίνει την εντύπωση μιας ακατέργαστης επιφάνειας, που ταιριάζει περισσότερο με την συγκεκριμένη εποχή και επιτρέπει την προσέγγιση μεταξύ του εικονογραφημένου βιβλίου και της ταινίας. Χάρηκα ιδιαίτερα όταν ο Ρεμί επέλεξε να γυρίσει την ταινία σε σινεμασκόπ, γιατί αυτό μας έδωσε την ευκαιρία να επωφεληθούμε από τα ανοιχτούς χώρους και το ταξίδι γενικότερα. Οι σκηνοθετικές οδηγίες ήταν σαφείς: λίγες κινήσεις της κάμερας, λίγα ειδικά εφφέ, έτσι ώστε να μην απομακρυνόμαστε από την αφήγηση του παραμυθιού.
Η παλέτα των χρωμάτων χρησιμοποιεί τα φυσικά ζεστά χρώματα της Αφρικής και τις πρωινές και μελαγχολικές κρύες αποχρώσεις του Παρισιού.

Ήταν μια πολύ πλούσια εμπειρία !»

Παρουσίαση των χαρακτήρων της ταινίας από τον σκηνοθέτη της ταινίας Ρεμί Μπεζανσόν:

ΜΑΚΙ
“Ο Μάκι είναι ένας μικρός σκλαβωμένος Αφρικανός που αντιπροσωπεύει την αθωότητα, την ξεγνοιασιά και την καθαρότητα. Ποτέ δεν κάνει αρνητικές σκέψεις και ποτέ δεν λέει ψέματα. Δεν έχει ιδέα τι σημαίνει ελευθερία και δεν μπορεί να καταλάβει ούτε την απουσία της.  Εμπιστεύεται απόλυτα τους γύρω του.”

ΖΑΡΑΦΑ
“Η Ζαράφα είναι ένα αθώο θύμα των γεγονότων, παρόλο που δεν ζητάει τίποτα. Έχει μια αδελφική φιλία με τον Μάκι και του σώζει την ζωή δυό φορές. Είναι ένα ζώο που δεν μιλάει, όμως ακούμε τον εσωτερικό της μονόλογο στο τέλος της ταινίας.”

ΧΑΣΑΝ
“Ο Χασάν είναι Βεδουίνος, ένας άνθρωπος της ερήμου και των αρχών. Δεν μιλάει πολύ, όμως η σοφία του και η εμπειρία του είναι καταφανείς. Ποτέ δεν δείχνει τα συναισθήματά του. Για να κάνει τη δουλειά του πρέπει να ξεγελάσει τον Μάκι, αλλά  αποτυγχάνει και το κύρος του κατακρημνίζεται.  Αυτό όμως του δίνει την απαραίτητη δύναμη για να ξαναρχίσει από την αρχή και να βοηθήσει τον Μάκι. Υπάρχει κάποιο στοιχείο Σαμουράι στον  Χασάν.  “Κι εμένα μου αρέσει”, δηλώνει ο Ρεμί Μπεζανσόν,  “όταν ένας χαρακτήρας κάνει μια στροφή 180 μοιρών σε μια κατάσταση, αφού πρώτα έχει παραδοθεί σ’ αυτήν.”

ΜΟΡΕΝΟ
“Ο Μορένο είναι ο κακός της ιστορίας. Είναι ένας αγενής έμπορος σκλάβων, που όμως δεν έχει να κάνει σε τίποτα με έναν τυπικό κακό τύπο σε ταινία κινουμένων σχεδίων,  γιατί είναι εντελώς  βλάκας. Πρέπει να υπάρχει κάποιος λόγος για την συμπεριφορά του. Ίσως οι γονείς του να ήταν κακοί προς αυτόν όταν ήταν μικρός. Στο τέλος της ταινίας ανακαλύπτουμε ότι είναι  η γυναίκα του που τον κακομεταχειρίζεται. Αυτή η γνώση δίνει βάθος  στο  χαρακτήρα. Εκδικείται κάθε μικρότερο και πιο αδύναμο από εκείνον, όμως όταν έρχεται αντιμέτωπος με την επιβλητική φιγούρα του Χασάν καταρρέει. Τελικά είναι κότα!”

ΜΑΛΑΤΕΡ
“Ο Μαλατέρ είναι ένας κλασικός ήρωας, αφοσιωμένος, περιπετειώδης, μπροστά απ’ την εποχή του. Κάνει πολύ καλή παρέα στο ταξίδι και είναι κάποιος στον οποίο μπορείς να βασιστείς. Η καλή του πρόθεση τον μπλέκει μερικές φορές σε περίεργες καταστάσεις. Πονάει όταν βλέπει τον Μάκι να μένει στην Αλεξάνδρεια, ενώ ο Χασάν φεύγει μαζί με την Ζαράφα για το Παρίσι.  Έτσι αποφασίζει να τον βοηθήσει και να τον αφήσει να ανέβει στο αεροστάτο του λαθραία για να ταξιδέψει μαζί τους.”

MΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ
“Η Μπουμπουλίνα είναι μια πειρατίνα με μεγάλη καρδιά. Στην Ελλάδα ήταν ηρωίδα της επανάστασης του 1821 και χαίρει μεγάλης εκτίμησης και θαυμασμού. Εμείς, στην ταινια, αφήσαμε την ιστορική ακρίβεια στην άκρη, για να την μεταμορφώσουμε στο χαρακτήρα που θέλαμε. Την παρουσιάζουμε σαν αρχηγό μιας ομάδας πειρατών που θέλουν να φαίνονται άγριοι και αιμοχαρείς, όμως στην πραγματικότητα είναι απόλυτα φιλειρηνικοί. Την ήθελα έναν χαρακτήρα που συνεχώς να χαμογελάει και να κάνει αστεία.”

ΣΟΥΛΑ
“Η Σούλα είναι ένα μικρό κορίτσι, σκλάβα του Μορένο και φίλη του Μάκι.  Δεν είναι τόσο γενναία για να ακολουθήσει τον Μάκι στο ταξίδι του, όμως η μοίρα θέλει τους δρόμους των δύο παιδιών να διασταυρώνονται συνεχώς στη ζωή τους.”

ΜΑΧΜΟΥΝΤ
“Ο Μαχμούντ είναι ένας δευτερεύον  χαρακτήρας που εμφανίζεται μόνο σε μια σκηνή, αλλά είναι πολύ αστείος. Έτσι την προσωπικότητά του την παρουσιάζουμε ελαφρά σαν καρικατούρα. Είναι τρελούτσικος και το δείχνει.”

Ο ΓΕΡΟΣ ΣΟΦΟΣ
“Ο γέρος σοφός αφηγείται την ιστορία στα μικρά παιδιά της Αφρικής με τον δικό του τρόπο. Τα παιδιά εντυπωσιάζονται από την ιστορία γιατί βέβαια δεν έχουν δει ποτέ όλα αυτά που τους λέει:  χιόνια, εκλείψεις  του ήλιου, αντικατοπτρισμούς και ζωολογικούς κήπους. Τα εξηγεί όλα αυτά σαν μικρές διασκεδαστικές παρενθέσεις.  Είναι η πρώτη φορά που είχα έναν αφηγητή σε ταινία μου. Μας  βοηθά να κάνουμε τις ελλείψεις να λειτουργούν, πράγμα που θα ήταν πολύ δύσκολο χωρίς αυτόν.”

ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΚΑΡΟΛΟΣ Ι.
“Ο Κάρολος Ι είναι ένας ηλίθιος που πιστεύει ότι η Αφρική είναι χώρα. Δεν έχει μεγάλη δύναμη γιατί ο κλήρος ελέγχει τα πάντα για την ώρα. Για τον λόγο αυτό βάλαμε έναν παππά να στέκεται πίσω του με το χέρι στον ώμο του. Τα παιδιά δεν θα το καταλάβουν, όμως θα «μιλήσει» σίγουρα στους γονείς.”

ΑΜΡΟΚ
“Ο Άμροκ είναι ο σκύλος του Μορένο, τόσο κακός  όσο και το αφεντικό του. Ο Άμροκ γίνεται ο χειρότερος  εχθρός  όποιου σκλάβου επιχειρεί να δραπετεύσει, αφού το αφεντικό του, του έχει εμπιστευτεί τη φύλαξή τους.”

ΣΟΥΝ ΚΑΙ ΜΟΥΝ
“Είναι οι δίδυμες ιερές αγελάδες από το Θιβέτ, που ξεχωρίζουν μόνο από τα χρυσά και ασημένια φορέματά τους.  Συνοδεύουν τον Χασάν στο ταξίδι έχοντας ως αποστολή τους να ταΐζουν με το γάλα τους τη μικρή Ζαράφα.”

Συντελεστές
Γαλλία (2009) – Διάρκεια:  78′

Σκηνοθέτες: Ρεμί Μπεζανσόν, Ζαν – Κριστόφ Λι
Παραγωγοί: Βαλερί Σερμάν, Κριστόφ Ζανκοβίτς Prima Linea  Productions, Βιβιέν Ασλανιάν  
Σενάριο και διάλογοι: Ρεμί Μπεζανσόν, Αλεξάντερ Αμπελά
Προσαρμογή: Ρεμί Μπεζανσόν
Graphic design: Ζαν – Κριστόφ Λι
Πρωτότυπη μουσική: Λοράντ Περέζ ντελ Μαρ