Το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής (έτος ίδρυσης 1967), στο πλαίσιο της πολυετούς του παρουσίας στο χώρο της Λόγιας Σύγχρονης Μουσικής υπό τη μπαγκέτα του διαπρεπή αρχιμουσικού, συνθέτη και ακαδημαϊκού Θόδωρου Αντωνίου, ανοίγει τον κύκλο συναυλιών Σύγχρονη Μουσική Δημιουργία του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών τη Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2014 και ώρα 20:30, με τίτλο Η Ελλάδα παντού. Στη συναυλία που θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών θα παρουσιαστούν έργα 6 Ελλήνων Συνθετών της διασποράς, που διαπρέπουν με τη δουλειά τους από την Κολωνία στη Νέα Ζηλανδία και το Άμστερνταμ και από το Λονδίνο στο Παρίσι και τη Βοστόνη.

Συγκεκριμένα στη συναυλία θα παρουσιαστούν οι συνθέτες με τα έργα τους:

1. Βάσος Νικολάου: Reflexions 2 (2006), για ενόργανο σύνολο.

Ο συνθέτης γεννήθηκε στη Λεμεσό και ζει και εργάζεται στην Κολωνία.

«Το Réflexions 2 (2006) είναι γραμμένο σε δύο μέρη που εκτελούνται συνεχόμενα:

I. Τα tempi βασίζονται στη διάρκεια του decay της αντήχησης του πιάνου. Η φόρμα μορφοποιείται μέσω των παραλλαγών ενός “μουσικού αντικειμένου” και της αλληλεπίδρασης του με άλλα.

II. Η μεγάλη ταχύτητα μας δίνει την δυνατότητα να παρακολουθούμε τα σχήματα/arpeggi και την μεταποίηση τους σε άλλα σχήματα. Διεργασίες αρχίζουν και σταματούν ξαφνικά, σαν φανταστικοί διακόπτες να ενεργοποιούνται αυτόματα».

2. Γιάννης Ψαθάς: Matre’s Dance (1991), για κρουστά και πιάνο.

Ο Γιάννης Ψαθάς είναι Έλληνας της διασπορά που ζει και εργάζεται στη Νέα Ζηλανδία, όπου διδάσκει σύνθεση στο New Zealand School of Music.

«Ο τίτλος του έργου, Matre’s Dance, παραπέμπει σε έναν χορό που εκτελείται από μια ομάδα φανατικών σε ένα από τα βιβλία της σειράς Dune, του Frank Herbert. Ο χορός αυτός, παρουσιάζεται να είναι μη επαναλαμβανόμενος και εξοντωτικός για τους χορευτές που συχνά καταρρέουν ή ακόμα και πεθαίνουν πριν ολοκληρώσουν την εξαιρετικά μεγάλη και σύνθετη χορογραφία.

Ήταν το αποτέλεσμα μιας ανάθεσης για σόλο βιολί και δημιουργήθηκε κατά την διάρκεια ενός ιδιαίτερα έντονου οκταήμερου. Πρωτοπαρουσιάστηκε από τους David Guerin και Bruce McKinnon στο Adam Concert Room του Victoria University School of Music, το 1991».

Το έργο ερμηνεύεται από τα μέλη του

Ελληνικού Συγκροτήματος Σύγχρονης Μουσικής

Βίκυ Στυλιανού, Πιάνο

Μαξίμ Μανκόβσκι, Κρουστά

3. Ασπασία Νασοπούλου: Περιβόλι (2014), για ενόργανο σύνολο.

Η Ασπασία Νασοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Ζει και εργάζεται από το 2002 στο Άμστερνταμ.

«Το κομμάτι Περιβόλι είναι βασισμένο στο ομότιτλο παραδοσιακό τραγούδι και δύο χορούς από το νησί Νίσυρος. Η παραδοσιακή πρακτική της εναλλαγής του τραγουδιού μεταξύ δύο ομάδων γυναικών-αντρών, χρησιμοποιήθηκε ως δομικό υλικό για το κομμάτι. Ταυτόχρονα τα μελωδικά και ρυθμικά στοιχεία των χορών εμφανίζονται επεξεργασμένα με μια διάθεση να χρωματίσουν τις συνομιλίες μεταξύ του κουαρτέτου εγχόρδων και του ακορντεόν.

Το κομμάτι είναι μέρος της τριλογίας “travelling between three countries” για τρία διαφορετικά σύνολα με επίκεντρο το ακορντεόν.

Τα τρία κομμάτια είναι γραμμένα για τρεις διαφορετικούς ακορντεονίστες από την Ελλάδα, Ολλανδία και Δανία.

Το έργο υποστηρίζεται από το Performing Arts Fund NL».

4. Χάρης Κίττος: Dancechase (2000/2012), για ενόργανο σύνολο.

Ο θεσσαλονικιός συνθέτης Χάρης Κίττος μετά τις σπουδές του στην Ελλάδα εγκαταστάθηκε στο Λονδίνο, για μεταπτυχιακές σπουδές. Από το 2004 διδάσκει στο Royal College of Music.

Ο συνθέτης σημειώνει για το έργο του Dancechase: «Το Dancechase (‘χορο-κυνηγητό’) για κουιντέτο πιάνου γράφτηκε μεταξύ 2011-12. Είναι εμπνευσμένο από την ταινία Pina του Wim Wenders, η οποία είναι προς την ανάμνηση της διάσημης χορογράφου και πρωτοπόρου του Tanztheater (‘χοροθέατρο’) Pina Bausch και δείχνει την δύναμη των ιδεών και του στυλ της μέσω από τα μάτια της ομάδας και συναδέλφων της στη διάρκεια της ταινίας. Το πως η Bausch συνδυάζει την αγάπη της για την κίνηση ανθρώπων κάθε ηλικίας και σωματότυπου, με μία βαθιά γνώση δράματος, αισθησιασμού και ανθρωπιάς, είναι κάτι το οποίο με εμπνέει.

Η ιδέα για το Dancechase είναι ότι τα διαφορετικά όργανα παίζονται από τους μουσικούς ως θεατρικοί χαρακτήρες οι οποίοι διαμορφώνονται από αυτό που τα καθορίζει, όπως η χροιά, ηχητικός όγκος, σχήμα, μέγεθός τους κλπ. Αυτοί οι ‘χαρακτήρες’ σχηματίζουν μεταξύ τους ομάδες και αλληλοεπιδρούν ή ανταγωνίζονται μεταξύ τους σε μία συνεχή κίνηση κ παλμό, σαν να χορεύουν κ να κυνηγούν ο ένας τον άλλον ταυτόχρονα».

5. Αλέξανδρο Μαρκέας: Variantes (2000), για φλάουτο, όμποε και κλαρινέτο.

Ο γεννημένος στην Αθήνα συνθέτης ζει στη Γαλλία και εργάζεται στο Ανώτατο Εθνικό Ωδείο του Παρισιού, όπου διδάσκει αυτοσχεδιασμό και σύνθεση.

«Το έργο Variantes (Διαφοροποιήσεις) γράφτηκε για την εκπομπή του γαλλικού ραδιοφώνου alla breve, εκπομπή που προτείνει στους σύγχρονους συνθέτες να γράψουν ένα έργο δέκα λεπτών, χωρισμένο σε πέντε δίλεπτα μέρη (για καθημερινή αποσπασματική μετάδοση). Ξεκινώντας από αυτή την ιδέα σκέφτηκα ένα έργο εμπνευσμένο από τα ηχητικά σήματα των ραδιοφωνικών εκπομπών και ιδιαίτερα τον επαναληπτικό και έμμονο τους χαρακτήρα. Πρόκειται για πέντε πρελούδια, καθένα από τα οποία προτείνει μία ιδιαίτερη μουσική κατάσταση.

Κάθε μέρος ξεκινάει με τον ίδιο τρόπο (με ένα ρυθμικό μοτίβο) και αναπτύσσεται διαφορετικά. Το μοτίβο εξαφανίζεται, επανεμφανίζεται και εξελίσσεται διαρκώς όπως σε ένα κινηματογραφικό μοντάζ.

Το έργο είναι αφιερωμένο στον Γάλλο συνθέτη Michaël Levinas».

Το έργο ερμηνεύεται από τα μέλη του

Ελληνικού Συγκροτήματος Σύγχρονης Μουσικής

Ιβόνα Γκλίνκα, Φλάουτο

Γιάννης Τσελίκας, Όμποε

Γιάννης Σαμπροβαλάκης, Κλαρινέτο

6. Παναγιώτης Λιαρόπουλος Autumn Manuscripts (2014), για ενόργανο σύνολο.

Ο Παναγιώτης Λιαρόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα. Ζει στη Βοστόνη και διδάσκει στο Berklee College of Music και στο μουσικό τμήμα του University of Massachusetts Boston.

«Η σύνθεση του Autumn Manuscripts ξεκίνησε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και ολοκληρώθηκε τις πρώτες μέρες του φθινόπωρου του 2014».

Τη συναυλία προλογίζει ο μουσικογράφος – κριτικός – ερευνητής,

Θωμάς Ταμβάκος

Παίζει το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής:

Στέλλα Τσάνη πρώτο βιολί, Μπρουνίλντα – Ευγενία Μάλου δεύτερο βιολί, Ηλίας Σδούκος βιόλα, Κωστής Θέος βιολοντσέλο, Χρήστος Κομισόπουλος κοντραμπάσο, Ιβόνα Γκλίνκα φλάουτο, Γιάννης Τσελίκας όμποε, Γιάννης Σαμπροβαλάκης κλαρινέτο, Μαξίμ Μανκόβσκι κρουστά, Βίκυ Στυλιανού πιάνο & Παναγιώτης Ανδρέογλου ακορντεόν.

Μουσική Διεύθυνση: Θόδωρος Αντωνίου

Υπεύθυνος Συγκροτήματος: Ιάκωβος Κονιτόπουλος