Το άλογο του Τορίνο (The Turin Horse), η τελευταία ταινία του Μπέλα Ταρ θα αρχίσει να προβάλλεται σε πρώτη πανελλήνια

προβολή από τις 7 Απριλίου 2011

 

Η ΤΑΙΝΙΑ

«Τορίνο, 3 Ιανουαρίου 1889: ο Φρίντριχ Νίτσε βγαίνει από την πόρτα του σπιτιού που διαμένει, στην Οδό Κάρλο Άλμπερτ 6. Όχι μακριά από αυτόν, ο οδηγός ενός δίτροχου κάρου έχει πρόβλημα με το πεισματάρικο άλογό του. Όσο κι αν το τσιγκλά, το άλογο αρνείται να κουνηθεί και τότε ο οδηγός χάνει την υπομονή του και αρχίζει να το μαστιγώνει.

 

Ο Νίτσε μπαίνει στη μέση με φούρια για να δώσει τέλος σε αυτή τη βίαιη σκηνή, αγκαλιάζοντας το λαιμό του αλόγου, και κλαίγοντας. Ο σπιτονοικοκύρης του τον παίρνει μέσα στο σπίτι, τον βάζει να ξαπλώσει ακίνητο και σιωπηλό για δύο μέρες, μέχρι που ο Νίτσε θα μουρμουρίσει τα απαραίτητα τελευταία του λόγια και θα ζήσει για ακόμα 10 χρόνια, βουβός και παράφρων, με τη φροντίδα της μητέρας του και των αδελφών του. Δεν γνωρίζουμε τι απέγινε το άλογο.»

 

Αυτά είναι τα εισαγωγικά λόγια του Μπέλα Ταρ στην αρχή της ταινίας, που πιάνει την αφήγηση αμέσως μετά από αυτά τα γεγονότα και αποτελεί μια συγκλονιστική περιγραφή της δύσκολης ζωής του οδηγού του κάρου, της κόρης του και του αλόγου. Και μας δείχνει πως τρία απλά πράγματα, ένας αγρότης, μια κόρη και ένα γέρικο και κουρασμένο άλογο, μπορούν να συνθέτουν  μια τραγική ιστορία…

 

 

Στην τελευταία ταινία του, όπως έχει ανακοινώσει ο ίδιος ο διάσημος Ούγγρος σκηνοθέτης Μπέλα Ταρ («Satantango», «Οι αρμονίες του Werckmeister»), συνεργάζεται ξανά με τον συν-σεναριογράφο του, τον συγγραφέα Laszlo Krasznahorkai, στο σενάριο του Αλόγου του Τορίνο. Και αυτή η δουλειά του επίσης παραπέμπει στο «ανα-μοντερνιστικό κινηματογράφο» του Ταρ, που αναζητά να συλλάβει το ρυθμό της ζωής σε πραγματικό χρόνο και να δημιουργήσει έντονη συναίσθηση του παρόντος.

 

 

Η λιτότητα της ταινίας εδώ φτάνει στο έπακρο, για να τονίσει την αίσθηση του θανάτου, τη μοναξιά, την τραγωδία της ανθρώπινης ύπαρξης, μέσα από τη ζωή δύο απλών ανθρώπων που ο σισύφειος αγώνας τους για επιβίωση συνδέεται με την σκληρή και πεζή ρουτίνα της καθημερινότητας. Ο Μπέλα Ταρ αφήνει έτσι ως παρακαταθήκη στην ιστορία του σινεμά, μια ταινία-εμπειρία της ανθρώπινης ζωής και της ανθρώπινης κατάστασης, όπως την περιγράφουν από την αρχή του κόσμου οι ποιητές και οι συγγραφείς.

 

 

Σκηνοθεσία: BELA TARR &  AGNES HRANITZKY   
Σενάριο: L. KRASZNAHORKAI, B. TARR

Παραγωγή: GABOR TENI, MARIE-PIERRE MACIA, JULIETTE LEPOUTRE, RUTH WALDBURGER, MARTIN HAGEMANN
Διεύθυνση φωτογραφίας: FRED KELEMEN
Μουσική: MIHALY VIG
Πρωταγωνιστούν: JANOS DERZSI, ERIKA BOK, MIHALY KORMOS, RISCI

 

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ
Το άλογο του Τορίνο (A Torinói ló), 2011
Ο άνθρωπος από το Λονδίνο (A Londoni férfi), 2007
Πρόλογος (Prologus), 2004
Οι αρμονίες του Werckmeister (Werckmeister harmóniák), 2000
Ταξίδι στη μεγάλη ουγγρική πεδιάδα (Utazás az Alföldön), 1995
Sátántangó, 1990-94
Το τελευταίο καράβι (Utolsó hajó), 1989
Κολαστήριο (Kárhozat), 1987
Φθινοπωρινό Αλμανάκ (Öszi almanach), 1983-4)
Μάκβεθ (Macbeth), 1982
Προκατασκευασμένες σχέσεις (Panelkapcsolat), 1982
Αουσάιντερ (Szabadgyalog), 1979-80
Ξενοδοχείο Μαγκνέζτι (Hotel Magnezit), 1978
Οικογενειακή φωλιά (Családi tüzfészek), 1977