Στο Ιστορικό Αρχείο ΠΙΟΠ, στον Ταύρο, θα πραγματοποιηθεί ειδική θεματική βραδιά που περιλαμβάνει εγκαίνια έκθεσης με έργα χαρακτικής και μουσική παράσταση.

Ειδικότερα:

Εγκαίνια της έκθεσης έργων χαρακτικής της συλλογής Γιάννη Κ. Καράκωστα με τίτλο «Όθων, ο δημιουργός μιας πρωτεύουσας» (ώρα 20:00)

Η Συνθήκη του Λονδίνου (1827) προέβλεπε τη σύσταση ανεξάρτητου ελληνικού κράτους υπό την προστασία Αγγλίας, Γαλλίας και Ρωσίας, οι οποίες συμφώνησαν να εγκαταστήσουν σε αυτό καθεστώς κληρονομικής μοναρχίας, με μονάρχη που να μην είναι Έλληνας και να προέρχεται από αυτόνομο βασιλικό οίκο εκτός των προστάτιδων δυνάμεων. Ο Λουδοβίκος Α΄, βασιλιάς της Βαυαρίας, από τον οίκο των Βίττελσμπαχ, γνωστός φιλέλληνας, εξασφάλισε το 1832 τους ευνοϊκότερους όρους για την αποδοχή του θρόνου από τον γιο του, Όθωνα.

Η έκθεση περιλαμβάνει 20 χαρακτικά έργα και την πολυτελή έκδοση του λευκώματος «Η Παλιγγενεσία της Ελλάδος» (1895), από την πλούσια σχετική συλλογή του Γιάννη Κ. Καράκωστα. Τα τεκμήρια αφηγούνται την εκλογή, την υποδοχή στην Ελλάδα και τη βασιλεία του Όθωνα έως την έξωσή του. Πρόκειται κυρίως για λιθογραφίες, τεχνική αναπαραγωγής εικόνων η οποία αναπτύχθηκε στις αρχές του 19ου αιώνα και σύντομα εκτόπισε άλλες, φτάνοντας σε υψηλά καλλιτεχνικά επίπεδα. Το ενδιαφέρον του κόσμου για την Ελλάδα, έντονο από τα προεπαναστατικά χρόνια και ιδίως κατά τη διάρκεια της Επανάστασης, αναζωπυρώθηκε με την εκλογή του Όθωνα ως βασιλιά της χώρας και έκανε τις λιθογραφίες που απεικόνιζαν σκηνές από τη ζωή του στην Ελλάδα περιζήτητες στο εξωτερικό. Πολλές από αυτές μεταφέρθηκαν σε ξυλογραφίες, που τυπώθηκαν σε περιοδικά και εφημερίδες. Στο εσωτερικό της χώρας, πολλά λαϊκά αντίγραφα παρήχθησαν σε λιθογραφίες και ξυλογραφίες, για να κοσμήσουν τα σπίτια των υπηκόων του βασιλείου.

Μουσική παράσταση της Ένωσης Λυρικών Πρωταγωνιστών Ελλάδος με τίτλο «Σαν όνειρο μαγευτικό» (ώρα 21:00)

Επιλεγμένα κείμενα και μουσική από τις δύο πιο δημοφιλείς ελληνικές οπερέτες, «Απάχηδες των Αθηνών» του Ν. Χατζηαποστόλου και «ο Βαφτιστικός» του Θ. Σακελλαρίδη, παρουσιάζονται σε θεατρική ροή. Το αγνό ειδύλλιο του Κώστα και της Τιτίκας, η αγάπη δυο παιδιών του λαού με τα ανυπόκριτα παιχνίδια της στην πρώτη και οι απρόβλεπτες καταστάσεις των ηρώων στη δεύτερη γίνονται ο καμβάς πάνω στον οποίο οι οπερέτες αυτές, με άκακο καλαμπούρι και λαϊκή εξυπνάδα, κτίζουν τη σάτιρα για την κοινωνία και τα ήθη της εποχής, αναφερόμενες συνάμα με διαχρονικό τρόπο στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία. Πρόκειται για τα δύο πιο αντιπροσωπευτικά μουσικά λυρικά-θεατρικά έργα των αρχών του 20ού αιώνα, με επιρροές από την ευρωπαϊκή μουσική. Η αγάπη του αθηναϊκού κοινού σε αυτά οφείλεται στο γεγονός ότι οι συνθέτες τους ανέδειξαν στοιχεία της ελληνικής αστικής τάξης και συγκεκριμένα της αθηναϊκής, εντάσσοντας στα έργα ακούσματα από την ελληνική μουσική παράδοση και δημιουργώντας, έτσι, ένα νέο είδος μουσικού θεάτρου στην Ελλάδα που έφερε τον κόσμο κοντά στην οπερέτα και την όπερα.

Στην παράσταση, που ξετυλίγεται χωρίς διάλειμμα για 80 λεπτά της ώρας, λαμβάνουν μέρος λυρικοί τραγουδιστές, δεκαπενταμελής χορωδία και μικρό ορχηστρικό σχήμα από πιάνο, βιολί, κοντραμπάσο, κλαρινέτο και τρομπέτα. Αναλυτικά συμμετέχουν οι Μαριάννα Μανσόλα (Σοπράνο), Δημήτρης Σιγαλός (Τενόρος), Ειρήνη Τσολάκη (Πιάνο), Φρίξος Μόρτζος (Πιάνο-Κλαρινέτο), Γεωργία Τσολάκη (Βιολί), Τάσος Γρατσίας (Βιολί),  ΧάρηςΜάριος Βρεττός (Τρομπέτα), Νίκος Πολίτης (C.Μπάσο) και η χορωδία #CANTUS, NON VERBA#, σε διδασκαλία Γιώργου Κόγκου. Η αφήγηση είναι της Πασχαλίνας Μπίκου ενώ η ενορχήστρωση και η μουσική διεύθυνση του Κυριάκου Τσολάκη.