Ένα ωραίο, δημιουργικό, σκοτεινό, διασκεδαστικό και κυρίως ελληνικό νουάρ από τον σκηνοθέτη του «Ο Γιος του Τσάρλυ» (2008), Κάρολο Ζωναρά πρόκειται να φιλοξενηθεί στην μεγάλη οθόνη από τις 21 Μαρτίου 2013.

Από την Ελένη Φιλίππου

Ο Ζωναράς αναπολεί τα φιλμ νουάρ των δεκαετιών του ΄40 και ΄50 και αποφασίζει να τιμήσει έναν από τους κυριότερους εκφραστές του νουάρ κινήματος, τον σκηνοθέτη Φριτς Λάνγκ και την ταινία του “The Big Heat” (1953).

Όλα τα αγαπημένα αισθητικά, αφηγηματικά, σκηνοθετικά και φωτογραφικά στοιχεία του φιλμ νουάρ μεταφέρονται στην ελληνική εκδοχή του «Μπιγκ Χιτ» και αποδίδονται με σεβασμό από τους συντελεστές του, με το τελικό αποτέλεσμα να κρατιέται μακριά από την κακοτοπιά της παρωδίας ή μιας απλής, ανέμπνευστης αντιγραφής με ελληνικό ηχόχρωμα.

Ο υπαστυνόμος Αριστείδης Κορμάς (Μελέτης Γεωργιάδης, ντουμπλαρισμένος από τον Δημήτρη Μαύρο) βρίσκεται μπλεγμένος σε μια ιστορία γεμάτη μυστήριο, όταν καλείται να εξιχνιάσει τα αίτια αυτοκτονίας ενός συναδέλφου του. Στην πορεία του για την διαλεύκανση της αλήθειας, ένας φόνος θα μετατρέψει το κυνήγι των δολοφόνων σε υπόθεση αυστηρά προσωπική για τον υπαστυνόμο. Η ταινία έκανε την πρώτη της εμφάνιση στο 53ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης όπου και απέσπασε θετικές κριτικές και εντυπώσεις. Ο Ζωναράς έχει διαχειριστεί το υλικό του πολύ προσεκτικά, δημιουργώντας την κατάλληλη ατμόσφαιρα για να αναπνεύσει το μεταμοντέρνο νουάρ εγχείρημά του. Από τις πιο ευφυείς και σκηνοθετικά επιτυχημένες στιγμές του φιλμ, όπως επίσης και ένας τοποθετημένος ευθύς διάλογος με τον Φριτς Λανγκ, είναι η ένταξη του αρχειακού υλικού μέσα στην δραματουργική εξέλιξη των γεγονότων. Στα επίσης πολύ θετικά του «Μπιγκ Χιτ» είναι και ο πειραματικός του χαρακτήρας γύρω από το ντουμπλάζ, που αποτελεί  δομικό συστατικό του φιλμ. Όπως αναφέρει ο ίδιος ο σκηνοθέτης σε σημείωμά του, «όλοι οι διάλογοι στο έργο ηχογραφήθηκαν προκαταβολικά. Μέχρι να ξεκινήσουν τα γυρίσματα είχε ήδη φτιαχτεί κάτι σαν ραδιοφωνικό δράμα. Οι ηθοποιοί που υποδύθηκαν τους ρόλους αυτό που ουσιαστικά έπρεπε να κάνουν ήταν να παίξουν τα λόγια σε “playback”. […] Αυτό το πείραμα εδραίωσε την πεποίθησή μου ότι ψυχή της υποκριτικής είναι ο λόγος, η φωνή. […] Η εικόνα ακολουθεί. Το Μπιγκ Χιτ είναι, θα έλεγα, μια εφαρμογή αυτού του «Δόγματος», ότι πρώτα ακούμε και μετά βλέπουμε». 

Ο Μελέτης Γεωργιάδης στην αναμέτρησή του τόσο απέναντι στον Γκλεν Φόρντ, όσο και σε κλασικές νουάρ περσόνες των Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, Ρόμπερτ Μίτσαμ, Ντικ Πάουελ, Έντουαρντ Ρόμπινσον κ.ά., καταφέρνει να περπατήσει χωρίς να χαθεί μέσα στις σκιές και να σταθεί επάξια σκληροτράχηλος και σκοτεινά γοητευτικός.  Παρά τις αδυναμίες του και τις στιγμές που η σφιχτή δομή χαλαρώνει ή παραπαίει σε υπερβολές, το «Μπιγκ Χιτ» αποτελεί ένα πολύ καλό δείγμα ελληνικού κινηματογράφου που σίγουρα πρόκειται να εκτιμηθεί και να αγαπηθεί από τον σινεφίλ θεατή.

Τέλος, το Μπιγκ Χιτ είναι υποψήφιο στην κατηγορία καλύτερης Φωτογραφίας (Διονύσης Ευθυμιόπουλος) και Ενδυματολογίας (Κατερίνα Ζουράρη) στα φετινά βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, ξαφνιάζοντας με την απουσία του από τις κατηγορίες Σκηνοθεσίας ,  Α΄ Ανδρικού και, φυσικά, από την κατηγορία του Ήχου.  

Ελένη Φιλίππου

Σκηνοθεσία: Κάρολος Ζωναράς

Σενάριο: Κάρολος Ζωναράς (σε συνεργασία στους διαλόγους με τον Γιώργο Γιαννόπουλο και Δημήτρη Φραγκιόγλου)

Πρωταγωνιστούν: Μελέτης Γεωργιάδης (με την φωνή του Δημήτρη Μαύρου), Κάτια Ο’ Γουόλις (με την φωνή της Βίβιαν Κοντομάρη, ως Λώρη και με την δική της φωνή, ως Μισέλ), Γρηγόρης Γαλάτης (με την φωνή του Παύλου Ευαγγελόπουλου), Ευγενία Αποστόλου (με την φωνή της Βιβής Κόκα), Άλεξ Σπυρόπουλος (με την φωνή του Αλέξη Σταυράκη), Δημήτρης Λιόλιος (με την φωνή του Δημήτρη Καραβιώτη)

Διάρκεια: 94΄

Διανομή: Zonaras films