Το 14ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου έριξε αυλαία και όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, μας έδωσε την ευκαιρία να γνωρίσουμε σημαντικές ταινίες και να απολαύσουμε τις δουλειές εξαιρετικών δημιουργών. Το Culturenow.gr βρέθηκε στις αίθουσες όπου έλαβε χώρα το φεστιβάλ και σας μεταφέρει τις εντυπώσεις του από τις ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος που προβλήθηκαν από τις 8 μέχρι τις 10 Απριλίου 2013.

Ρεπορτάζ-Κείμενο: Ελένη Φιλίππου

•             ΤΟ ΚΡΥΦΟ ΠΑΘΟΣ ΤΗΣ ΤΕΡΕΖ ΝΤ. / THERESE DESQUEYROUX

«Στην γαλλική επαρχία, οι γάμοι γίνονται με σκοπό να ενωθούν τα οικόπεδα των οικογενειών. Η Therese Larroque γίνεται κυρία Desqueyroux, αλλά η νεαρή γυναίκα, που διακατέχεται από πνεύμα ελευθερίας, ασφυκτιά από τον επαρχιώτικο τρόπο ζωής. Θέλοντας να ξεφύγει από τη μοίρα που της επιβάλλουν και να ζήσει μια γεμάτη ζωή, θα κάνει τα πάντα…».

Ο Claude Miller έχασε την μάχη με τον καρκίνο στις 4 Απριλίου 2012, λίγες μέρες αφότου είχε ολοκληρώσει το μοντάζ του φιλμ. Το περσινό Φεστιβάλ Καννών επέλεξε «Το Κρυφό Πάθος της Τερέζ Ντ.» για να κλείσει το πρόγραμμά του, αποτίοντας  φόρο τιμής στον γάλλο σκηνοθέτη και το σημαντικό έργο που άφησε πίσω του. Μοιάζει ειρωνικό το γεγονός ότι ο σκηνοθέτης επέλεξε να γυρίσει την ιστορία της Τερέζ, βασισμένη στο μυθιστόρημα του Francois Mauriac, ως κύκνειο άσμα. Ο λόγος βρίσκεται στον παραλληλισμό της θεματολογίας του έργου με την ζωή του ίδιου.

Η ηρωίδα του, Τερέζ (Audrey Tautou) βρίσκεται σε μια μόνιμη εσωτερική πάλη, όπου το ανήσυχο και φλογερό πνεύμα της ζητά ολοένα και περισσότερο να βγει προς τα έξω, να βρει χώρο πραγμάτωσης σε συζητήσεις, σε γραπτά, σε βιβλία και σε μοναχικές στιγμές φιλοσοφικού στοχασμού. Εν έτει 1920, ο ρόλος της γυναίκας βρίσκει τον ορισμό του σε καθαρά πρακτικό/λειτουργικό επίπεδο: να γεννάει γιους και να φροντίζει τον άνδρα της. Oτιδήποτε πέραν αυτού, ακουγόταν αστείο και επικίνδυνο. Ο γάμος της Τερέζ με έναν χωρικό, που στο πρόσωπό της μετράει εκτάρια πεύκων θα αποδειχτεί η χειρότερη φυλακή για εκείνην. Καπνίζοντας το ένα τσιγάρο μετά το άλλο για να ξεσπάσει το υπαρξιακό και χωρικό αδιέξοδό της, συμβαίνει ένα ατύχημα που θα της ανοίξει τον δρόμο προς την ελευθερία…

Είναι συγκινητικό το γεγονός, ότι την ώρα που ο Miller κινηματογραφούσε τον αγώνα της Τερέζ για να ξεφύγει από το κοινωνικά τετριμμένο και περιορισμένων οριζόντων περιβάλλον της, ο ίδιος πάλευε για να ξεφύγει από την ασθένειά του. Με εξαιρετικά εξωτερικά πλάνα της γαλλικής επαρχίας και την πιστά και όμορφη απεικόνιση των σπιτιών της εποχής, δίνει τον χώρο στην πρωταγωνίστριά του να ερμηνεύσει, ως άλλη Καρένινα ή Μποβαρύ, την μάχη για απελευθέρωση από τα κοινωνικά στερεότυπα και από μια ζωή που την ξέρεις πριν καν την ζήσεις.

Σκηνοθεσία: Claude Miller

Σενάριο: Claude Miller, Natalie Carter (βασισμένο στο μυθιστόρημα του Francois Mauriac)

Πρωταγωνιστούν: Audrey Tautou, Gilles Lellouche, Anais Demoustier

Διάρκεια: 110΄

Διανομή: Odeon, Rosebud

•             ΧΤΥΠΟΚΑΡΔΙΑ ΣΤΟ ΓPΑΦΕΙΟ / POPULAIRE

«Η νεαρή Rose ζει σε ένα μικρό χωρίο στη Νορμανδία, αλλά ονειρεύεται μια άλλη ζωή. Φεύγει για τη Lisieux όπου ο Louis, ιδιοκτήτης ενός ασφαλιστικού γραφείου, την προσλαμβάνει ως γραμματέα. Η Rose, που έχει τα χάρισμα να δακτυλογραφεί με ιλιγγιώδη ταχύτητα, ξυπνά το φιλόδοξο αθλητικό πνεύμα που κρύβει μέσα του ο Louis ο οποίος αποφασίζει να την κάνει πρωταθλήτρια στη δακτυλογράφηση».

Επιστροφή στα τέλη της δεκαετίας του ΄50. Ο Regis Roinsard ξαναζωντανεύει την αισθητική, την μόδα και το ρομάντζο της εποχής για να πει την ιστορία αγάπης μεταξύ της Rose και του Louis, ή αλλιώς, της γραμματέως με τον διευθυντή της. Η Rose προσλαμβάνεται δοκιμαστικά στο ασφαλιστικό γραφείο του Louis για μια εβδομάδα. Η αδεξιότητά της, η φρεσκάδα, ο αυθορμητισμός και η ειλικρίνεια δεν είναι ακριβώς τα προσόντα που έψαχνε ο Louis και λίγο πριν πάρει την απόφαση να την απολύσει, μένει έκθαμβος με την απίστευτη ταχύτητα δακτυλογράφησης της. Πρώην αθλητής ο ίδιος, ξυπνάει μέσα του το αγωνιστικό πνεύμα και πείθει την Rose να συμμετάσχουν στους τοπικούς αγώνες δακτυλογράφησης.

Ο πρώτος διαγωνισμός δεν πάει καλά για την αυτοδίδακτη γραμματέα, η οποία δακτυλογραφεί με τα δύο δάκτυλα μόνο και αυτό της αφαιρεί πολύτιμο χρόνο. Έτσι, ο Louis αποφασίζει να την πάρει σπίτι του για να την προπονήσει σκληρά για τον επόμενο διαγωνισμό. Ο φιλόδοξος ασφαλιστής φαντάζεται ήδη την νεαρή γραμματέα να διαπρέπει σε διεθνές επίπεδο και την βάζει να αντιγράφει αμέτρητα βιβλία, όπως την Μαντάμ Μποβαρύ του Φλομπέρ, να δυναμώσει τα χέρια της, να στέκεται το σώμα της ορθά πάνω στην καρέκλα, να χρησιμοποιεί όλα της δάχτυλα και να τοποθετεί όσο πιο γρήγορα το επόμενο χαρτί στην γραφομηχανή. Έτσι ξεκινάει ο έρωτάς τους, ο οποίος θα δοκιμαστεί παράλληλα με τους διαγωνισμούς δαχτυλογράφησης. Κάπου θα χαθούν και κάπου θα ξαναβρεθούν για να ζήσουν την μεγάλη αγάπη.

«Η Αμερική είναι για να κάνεις δουλειές και η Γαλλία για ζήσεις την αγάπη», λέει ο φίλος του Louis και αυτό ακριβώς έκαναν και οι δημιουργοί του “Populaire”. Στοχεύοντας να κατακτήσουν ένα κοινό που ξεπερνά τα σύνορα της Γαλλίας, έστησαν την ρομαντική ιστορία τους με στοιχεία που φλερτάρουν με το Χόλιγουντ αρωματίζοντάς το με άρωμα Γαλλικό. Η εναλλαγή των δύο γλωσσών, το τέλος που κλείνει σε αμερικάνικο έδαφος και η αισθητική αμερικάνικης σειράς τύπου “I Love Lucy” είναι κάποια από τα συστατικά αυτής της συνταγής. Το ελληνικό κοινό πάντως απόλαυσε το ταξίδι στο χρόνο και το τίμησε με το βραβείο κοινού.

Σκηνοθεσία: Regis Roinsard

Σενάριο: Regis Roinsard, Daniel Presley

Πρωταγωνιστούν: Romain Duris, Deborah Francois, Berenice Bejo

Διάρκεια: 111΄

Διανομή: Feelgood Entertainment 

•             ΕΝΑ ΤΕΛΕΙΟ ΣΧΕΔΙΟ / UN PLAN PARFAIT

«Για να αποφύγει την κατάρα που καταστρέφει όλους τους πρώτους γάμους της οικογένειάς  της, η Isabelle έχει ένα σχέδιο για να παντρευτεί τον άνδρα που αγαπάει: να βρει ένα κορόιδο, να τον γοητεύσει, να τον παντρευτεί και να χωρίσει. Ένα τέλειο σχέδιο αν ο στόχος δεν ήταν ο δαιμόνιος Jean-Yves Berthier, συντάκτης ενός τουριστικού οδηγού, τον οποίο θα ακολουθήσει από το Κιλιμάντζαρο ως τη Μόσχα».

Η Isabelle (Diane Kruger) και o Jean-Ives (Dany Boon) συναντιούνται τυχαία και παντρεύονται έπειτα από ένα βαθιάς προμελέτης σχέδιο που αποζητά το στέριωμα του γάμου μεν, αλλά όχι του δικού τους, δε. Η Isabelle συγκατοικεί με τον ωραίο συνάδελφό της εδώ και δέκα χρόνια. Ο φόβος για την οικογενειακή κατάρα που θέλει όλους τους πρώτους γάμους να διαλύονται την έχει αποτρέψει από κάθε επιθυμία επισημοποίησης της σχέσης της. Μέχρι που νιώθει το βιολογικό ρόλοι της να σημάνει την ανάγκη της μητρότητας. Παιδί όμως εκτός γάμου δεν πρόκειται να δει από τον αγαπημένο της, καθώς προέρχεται από μια οικογένεια όπου η ευλογία του Θεού είναι αυτή που θέτει σε εφαρμογή τέτοιου είδους αποφάσεις. Υπό την πίεση της πρότασης «πρώτα γάμος, μετά παιδί» και τον τρόμο της κατάρας, η Isabelle καταστρώνει ένα σχέδιο για να ξεγελάσει την  μοίρα της: Θα βρει ένα αφελές και ανυποψίαστο αρσενικό, θα τον παντρευτεί και θα τον χωρίσει. Ύστερα, έχοντας ξεμπερδέψει με τα της κατάρας, θα παντρευτεί επιτέλους τον άντρα που αγαπάει και… voilà! Όλα καλά. Η μοίρα όμως έχει άλλα σχέδια για εκείνη, τα οποία η Isabelle θα μάθει πολύ αργότερα…

Ρομαντική, κωμική, ταξιδιάρικη και περιπετειώδης η διάθεση του Chaumeil για να δείξει την γυναικεία διαβολική υπεροχή όταν πρόκειται για εκτέλεση σχεδίων μείζονος σημασίας (βλ. μητρότητα) και την αγαθή αρσενική φύση όταν συναντάει στο διάβα της το απόλυτο θηλυκό.  Η Kruger δεν τα καταφέρνει να βγάλει από μέσα της την κωμική πλευρά που ο ρόλος ζητάει και ούτε να «δέσει» δίπλα στον Boon, ο οποίος κλέβει μακράν την παράσταση σε ένα σενάριο όμως που αφήνει μαύρες τρύπες, και που δυστυχώς ρουφάνε μέσα τους ολόκληρο το σχέδιο του Chaumeil.

Σκηνοθεσία: Pascal Chaumeil

Σενάριο: Laurent Zeitoun, Yoann Gromb

Πρωταγωνιστούν: Diane Kruger, Dany Boon, Alice Pol

Διάρκεια: 104΄

Διανομή: Feelgood Entertainment  

•             CAMILLE REDOUBLE

«Στα δεκαέξι της, η Camille και ο Eric ερωτεύονται με πάθος και η Camille φέρνει στον κόσμο ένα κοριτσάκι… 25 χρόνια μετά, ο Eric την εγκαταλείπει για μια νεότερη γυναίκα. Την παραμονή της πρωτοχρονιάς, η Camille επιστρέφει ξαφνικά στο παρελθόν και γίνεται ξανά δεκαέξι χρονών. Ξαναβρίσκει τους γονείς της, τις φίλες της, την εφηβεία της και… τον Eric».

Η ιστορία της Camille μας φέρνει στο νου το “Peggy Sue Got Married” (1986) του Κόπολα: Η γυναικεία κατάρρευση ενώπιον ενός ανεπιθύμητου διαζυγίου, το βίωμα της απόρριψης όταν ο σύντροφος μιας ζωής φεύγει με μια πολύ νεότερη γυναίκα και η διαφυγή στην εποχή της αθωότητας ως μηχανισμός άμυνας απέναντι σε ένα άχαρο, σκληρό και γεμάτο θλίψη παρόν.

Η Camille στα σαράντα της παλεύει ακόμη μια αδιάφορη καριέρα ηθοποιού ενώ το σπιτικό της διαλύεται, καθώς ο σύζυγος την εγκαταλείπει για μια νεαρή γυναίκα. Το σπίτι τους μπαίνει προς πώληση, καθώς ο Eric χρειάζεται τα λεφτά για να συντηρήσει το καινούργιο σπίτι του. Η Camille απαντάει στο χαστούκι της ζωής με γερές δόσεις αλκοόλ και αμέτρητα πακέτα τσιγάρων. Το βράδυ της πρωτοχρονιάς, μια νύχτα ομολογουμένως δύσκολη για όσους η χρονιά δεν τους φέρθηκε με τον καλύτερο τρόπο, η Camille θα πιει τόση σαμπάνια ώστε η λιποθυμία να της κλείσει τα μάτια και να ονειρευτεί μια καλύτερη εκδοχή από την καταθλιπτική πραγματικότητα.

Το ονειρικό ταξίδι της θα την φέρει ξανά στην οικογενειακή θαλπωρή, στα σχολικά θρανία, στις εφηβικές παρέες και θα την ρίξει πάλι κατάμουτρα στον μεγάλο έρωτα της ζωής της, τον Eric. Τα αποφθέγματα του λαού «στερνή μου γνώση, να σε είχα πρώτα» και «να ήταν τα νιάτα δύο φορές» αποδεικνύονται άκαρπα στην περίπτωση της Camille, η οποία συνειδητοποιεί ότι δεν μπορεί να πάει κόντρα στην μοίρα των συναισθημάτων και σε αυτό που είναι γραφτό να γίνει. Μην μπορώντας να αλλάξει την ιστορία των γεγονότων, πριν χάσει (ξανά) την μητέρα της θα φροντίσει να μαγνητοφωνήσει την ζεστή φωνή της, να μοιραστεί στιγμές και συναισθήματα και να αφεθεί πιο συνειδητοποιημένα στην ζωή που γνώρισε.

Με πολύ καλή ερμηνεία και αξιόλογη σκηνοθεσία, η Noemie Lvovsky δίνει ένα ταξίδι πίσω στο χρόνο απολαυστικό, άλλοτε συγκινητικό και άλλοτε χιουμοριστικό. Το γεγονός ότι διατηρεί την όψη της σαραντάρας γυναίκας στα υποτιθέμενα δεκαέξι χρόνια της κρατάει ωραία τον συνδετικό κρίκο μεταξύ παρελθόντος και παρόντος, ενώ συγχρόνως βγάζει έναν ωραίο κωμικό τόνο. Αποφεύγοντας με κάθε τρόπο να μοιράσει διδακτικά μηνύματα, παρουσιάζει την δική της, προσωπική τοποθέτηση στην μεταφυσική «δεύτερη ευκαιρία» που της δίνεται.  

Σκηνοθεσία: Noemie Lvovsky

Σενάριο: Noemie Lvovsky, Maud Ameline, Pierre-Olivier Mattei, Florence Seyvos

Πρωταγωνιστούν: Noemie Lvovsky, Samir Guesmi

Διάρκεια: 115΄

Διανομή: Seven Films, Spentzos Films