Η Σάσα Βούλγαρη και η Κάτια Παπασπηλιοπούλου παρουσιάζουν στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης το βιωματικό εργαστήρι με τίτλο Συνδυάζοντας Εικόνες και Ιστορίες.

Πώς χρησιμοποιούμε τις Εικαστικές Τέχνες και τις Τεχνικές της Προφορικής Αφήγησης για να διδάξουμε και να εμβαθύνουμε μία θεματική.

• Πού οδηγεί μια εικόνα την σκέψη μας;
• Μια ζωγραφιά διηγείται ιστορίες;
• Και μια μαγική ιστορία μπορεί να γίνει εξίσου όμορφη εικόνα;
• Μπορούμε να διδάξουμε κάτι συνδυάζοντας εικόνες και ιστορίες;
• Πώς αλλάζουν οι διάφορες αναπαραστάσεις και οι προφορικές ιστορίες στο πέρασμα των χρόνων;
• Πώς διδάσκεται η ανθρώπινη ιστορία μέσα από τις Τέχνες και μέσα από τις προφορικές ιστορίες;

Ένα παιγνιώδες σεμινάριο που αξιοποιεί την δύναμη των εικόνων και των ιστοριών στην εκπαιδευτική διαδικασία, μέσα από πρακτικά παραδείγματα και με πρακτικές εφαρμογές σε διαφορετικά μαθησιακά περιβάλλοντα.

Κατάλληλο για εκπαιδευτικούς, εμψυχωτές, μουσειοπαιδαγωγούς, ψυχολόγους κ.λ.π. αλλά και για όποιον ενδιαφέρεται να ταξιδέψει στον κόσμο της τέχνης και των παραμυθιών.

Το εργαστήρι προτείνει:

– τρόπους «ανάγνωσης» και «αφήγησης» μιας εικόνας / γλυπτού / έργου Τέχνης κ.λ.π. με συσχέτιση και εφαρμογή σε εκπαιδευτικές διαδικασίες.

– τρόπους αφήγησης ιστοριών με αφορμή / χρήση μιας ή περισσότερων εικόνων αναλόγως του διδακτικού στόχου

– τρόπους εκπαιδευτικών εφαρμογών των θεμάτων πάνω σε συγκεκριμένα παραδείγματα

– αφόρμηση και εκπαιδευτική αξιοποίηση της γενικής θεματικής του «Κύκλου της Ζωής» μέσα από τις προφορικές ιστορίες και από τη ιστορία της Τέχνης

– αναφορές σε θέματα που προκύπτουν από την Λαογραφία, την Ανθρωπολογία, την Φιλοσοφία, την Ανάλυση Συμβολισμών κ.λ.π.

ΔΙΝΕΤΑΙ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ –  ΣΥΜΜΕΙΚΤΟ ΥΛΙΚΟ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ

Η προφορική αφηγήτρια και ψυχοπαιδαγωγός Σάσα Βούλγαρη

Ανήκει στους πρωτεργάτες της νεο-αφήγησης στην Ελλάδα για ενήλικο και παιδικό κοινό. Είναι αυτοδίδακτη και αφηγείται επαγγελματικά από το 1993.

Έχει παρακολουθήσει μαθήματα φωνητικής αγωγής και τραγουδιού για παραπάνω από 10 χρόνια με την αείμνηστη Μίρκα Γεμεντζάκη, το σύστημα της οποίας έχει ενσωματώσει και στην διδασκαλία της.

Έχοντας διαμορφώσει τη δική της μέθοδο, διδάσκει για την τέχνη της αφήγησης και συμμετέχει σε συνέδρια και ημερίδες από το 1995. Αρκετοί από τους μαθητές της έχουν ακολουθήσει το δρόμο της αφήγησης ή της συγγραφής.

Έχει σχεδιάσει και έχει συμμετάσχει σε ποικίλα εκπαιδευτικά προγράμματα σε μουσεία, πολιτιστικά ιδρύματα και σχολεία και είναι πρωτοπόρος, στην Ελλάδα, στο θέμα της αφήγησης μέσα σε μουσειακούς χώρους, με τη μεγαλύτερη παρουσία σε αυτόν τον τομέα, και σημαντική συμβολή, ώστε να γνωστοποιηθούν και να καθιερωθούν τα προγράμματα αφήγησης μέσα στα μουσεία. Έχει δημιουργήσει και συντονίσει προγράμματα σε συνεργασία με τα Μουσεία: Λαϊκής Τέχνης, Κυκλαδικής Τέχνης, Παιδικής Τέχνης,  Γουλανδρή – Φυσικής Ιστορίας, Μπενάκη – Ισλαμικής Τέχνης, την Πινακοθήκη Λεβέντη στην Κύπρο, το Παιδικό Μουσείο, Μουσείο Μετάξης Π.Ι.Ο.Π., το Φιλοτελικό Μουσείο κ.α.

Μεταξύ άλλων έχει συνεργαστεί με το Διεθνές Πολιτιστικό κέντρο Δελφών, το Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Θεοχαράκη, το Θέατρο Φούρνος. Οι συνεργασίες της χαρακτηρίζονται από πολυετή σταθερότητα.

• Από το 2010 συνεργάζεται σταθερά με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
• Το 1998 αφηγήθηκε 13 ελληνικά παραμύθια στην ΕΤ1
• Το Δεκέμβριο του 2013 κλήθηκε από τον διευθυντή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Μύρωνα Μιχαηλίδη, να δημιουργήσει, σκηνοθετήσει και να αφηγηθεί «Το Παραμύθι των Χριστουγέννων» στην 1η  επίσημη παρουσίαση της Παιδικής Χορωδίας της ΕΛΣ
• Το 2014 και το 2015 ήταν υποψήφια της SCBWI – Greece, στην κατηγορία oral storyteller, για το Διεθνές Βραβείο Astrid Lindgren Memorial Award (ALMA), το μεγαλύτερο βραβείο για την παιδική λογοτεχνία στον κόσμο.
Ήταν η πρώτη φορά που επαγγελματίας αφηγητής αντιπροσώπευσε την Ελλάδα.

Η μουσειοπαιδαγωγός Κάτια Παπασπηλιοπουλου

Με Γαλλίδα μητέρα και Έλληνα πατέρα, έχει ζήσει τόσο στην Γαλλία όσο και στην Ελλάδα και όλη της τη ζωή, πορεύεται ανάμεσα στις δύο χώρες, τις δύο γλώσσες και τις δύο κουλτούρες.

Έχει σπουδάσει Φιλοσοφία στη Σορβόννη καθώς και Πολιτιστική Διαχείριση. Από νωρίς επικεντρώθηκε στην επιμόρφωση και τον σχεδιασμό εικαστικών εργαστηρίων.

Εργάστηκε από το 2001 στο 2007 στο πολιτιστικό πάρκο Parc et Grande Halle de la Villette στο Παρίσι όπου συντόνιζε τις έρευνες για το κοινό και σχεδίαζε τις εκπαιδευτικές δράσεις (επιμέλεια εκδόσεων και εκπαιδευτικών φακέλων, οργάνωση συνεδρίων, επιμορφωτικών προγραμμάτων για εκπαιδευτικούς,  εκπαιδευτικών επισκέψεων και εργαστηρίων γύρω από τα θέματα των εκθέσεων, επιλογή, συγκρότηση, εκπαίδευση και αξιολόγηση της ομάδας ξεναγών) γύρω από τις περιοδικές εκθέσεις.

Από το 2007 που επέστρεψε στην Ελλάδα συνεργάστηκε με διάφορους πολιτιστικούς φορείς. Μεταξύ άλλων:

• Tο 2008 συμμετείχε ως project manager στην ανακαίνιση ενός παλαιού βιομηχανικού χώρου για τη δημιουργία του πολιτιστικού πολυχώρου Φουγάρο στο Ναύπλιο (βιβλιοθήκη, εκθεσιακός χώρος, δύο αίθριοι χώροι, αμφιθέατρο, εργαστήρια, καφέ-μπαρ).

• Από το 2009 μέχρι τις αρχές του 2015 τέλεσε Υπεύθυνη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β.& Μ. Θεοχαράκη στην Αθήνα όπου σχεδίασε, έστησε και υλοποίησε όλο το πρόγραμμα εκπαιδευτικών δράσεων για σχολεία, παιδιά, ενήλικες και εκπαιδευτικούς.
Για τους εκπαιδευτικούς σχεδίασε και συντόνισε τα προγράμματα: «Παίζοντας με τις τέχνες. Η διαθεματική προσέγγιση στην εκπαίδευση» και «Το παιχνίδι με τις τέχνες ως εργαλείο στη δημιουργία εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε μουσεία και πολιτιστικούς χώρους»

• Από τον Μάρτιο του 2015 συνεργάζεται ταυτόχρονα με διάφορους φορείς όπου προγραμματίζει, σχεδιάζει, συντονίζει και υλοποιεί εκπαιδευτικές δράσεις και πολιτιστικές εκδηλώσεις. Μεταξύ άλλων, έχει συνεργαστεί με το Κέντρο Επισκεπτών του Κέντρου Πολιτισμού – Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός», την Άγονη Γραμμή Γόνιμη, το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, κ.α.