Αμέσως μετά το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς, την Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2015 και ώρα 9μ.μ., η Κυρία Μαργαρίτα «ανοίγει» την τάξη της σε ενήλικες «μαθητές» και παίρνει τη θέση της στην έδρα, παραδίδοντας ένα σπάνιο μάθημα ζωής.

Σε σχολική αίθουσα του 14ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών «Δημήτρης Πικιώνης» κάνει πρεμιέρα η νέα παραγωγή της Ομάδας Παραστατικών Τεχνών προΤΑΣΗ με τίτλο «Στην τάξη της κυρίας Μαργαρίτας», προσκαλώντας το θεατρόφιλο κοινό της πόλης να παρακολουθήσει τη δράση με ελεύθερη είσοδο.

Η κα Μαργαρίτα εισβάλει στην τάξη και από ανθρωπάκι μεταμορφώνεται σε τέρας. Η εξουσία που της δίδει η έδρα την οδηγεί σε αυταρχικές συμπεριφορές δικτακτορικών καθεστώτων. Προσπαθώντας η ίδια να σταθεί όρθια και να ισορροπήσει μπροστά στα έκπληκτα μάτια των μαθητών της αποκαλύπτει, άθελά της, την παθογένεια του εκπαιδευτικού συστήματος ως απόρροια σειράς λανθασμένων «συνταγών» αλλά και της πίεσης που δέχεται η ίδια από την κοινωνία και τους ανωτέρους της. Κωμικοτραγική φιγούρα που, όμως, αγωνιά και νοιάζεται για το μέλλον των νέων, καταβάλλοντας φιλότιμες προσπάθειες να τους προειδοποιήσει για όσα (θλιβερά) έπονται. Από τη βέργα στην …αξιολόγηση, η παράσταση διατρέχει την προβληματική αντιμετώπιση της πολιτείας στο πιο ευαίσθητο κομμάτι, αυτό της παιδείας. Πολιτικό θέατρο, εμπνευσμένο από το αριστούργημα του Ρομπέρτο Ατάυντε «Apareceu a Margarida» (1971), απολύτως επικαιροποιημένο στην ελληνική πραγματικότητα.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Δραματουργία: Ομάδα Παραστατικών Τεχνών προΤΑΣΗ

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Φοινίτσης

Ερμηνεία: Ελισάβετ Σταυρίδου

Κοστούμι: Άντζυ Πυκνάδα


Από τις 26 Σεπτεμβρίου 2015 η παράσταση θα παρουσιάζεται στην Παλαιά Τάξη του Μουσείου Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης (Τριπόδων 23 – Πλάκα), κάθε Σάββατο 9μ.μ., Κυριακή 7μ.μ. και Δευτέρα 9μ.μ.

ΧΩΡΟΣ

Το 14ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών «Δημήτρης Πικιώνης» εντάσσεται στο πρόγραμμα σχολικών κατασκευών της τετραετίας της ανόδου του 1928-32. Είναι πρώιμο έργο του ελληνικού μοντερνισμού χαρακτηριστικό δείγμα της αρχιτεκτονικής του Μπάου Χάουζ. Βρίσκεται σε ένα ιδιαίτερο και αξιοζήλευτο φυσικό περιβάλλον, μέσα στα πεύκα του λόφου του Λυκαβηττού. Μερικοί το αποκαλούν «το σχολείο στα πευκάκια του Λυκαβηττού». Έχει επίσης το προνόμιο, να είναι διατηρητέο κτίριο, έργο του μοντερνισμού σχεδιασμένο από τον αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη (1932), και γι’ αυτό οι περισσότεροι το αποκαλούν «το σχολείο του Πικιώνη». Τα γεωγραφικά του όρια περικλείονται από τις οδούς: Ακαδημίας, Δημοκρίτου, Στρατιωτικού Συνδέσμου, Λυκαβηττού, Σαρανταπήχου, Αργυρουπόλεως, Αρματολών και Κλεφτών, Μπουκουβάλα, Αλεξάνδρας και Ιπποκράτους. Το χαρακτηριστικό γνώρισμα του σχολείου είναι ότι είναι χτισμένο σε εξαιρετικά επικλινές έδαφος. Ο Πικιώνης, αναζητώντας την ιδανική αρμονία τέχνης και φύσης προσάρμοσε το κτίριο στην κλίση του εδάφους και έτσι το σχολείο είναι χτισμένο σε διαφορετικά επίπεδα. Οι αίθουσες διδασκαλίας βρίσκονται εκατέρωθεν του κεντρικού κτιρίου, σε κλιμακωτές αναβαθμίδες του εδάφους και διαθέτουν μικρές αυλές ίσης επιφάνειας με τις αίθουσες, ώστε οι διδακτικές δραστηριότητες  να πραγματοποιούνται και στο ύπαιθρο. Σκάλες συνδέουν τις αίθουσες μεταξύ τους και όλες μαζί οδηγούν στο υψηλότερο επίπεδο του επικλινούς εδάφους, στην κεντρική αυλή, όπου βρίσκονται τα γραφεία του διδακτικού προσωπικού. Πάνω από τα γραφεία του προσωπικού είναι το θέατρο και αριστερά, προς τα δυτικά, υπήρχε βιβλιοθήκη – αναγνωστήριο. Κάτω από τα γραφεία των δασκάλων, εκεί που σήμερα στεγάζονται τάξεις, ο χώρος ήταν ανοιχτός και ενιαίος και αποτελούσε το γυμναστήριο του σχολείου. Στη νότια γωνία του συγκροτήματος, εκεί που σήμερα στεγάζεται το νηπιαγωγείο ήταν τα μαγειρεία και το εστιατόριο και στην ανατολική εκεί που σήμερα στεγάζεται η Α΄ τάξη ήταν το εργαστήριο χειροτεχνίας. Πολλές παρεμβάσεις έγιναν κατά τη διάρκεια της δικτατορίας. Πιθανολογείται πως τότε άλλαξαν οι πόρτες του κτιρίου και ο επιχρωματισμός του. Στους τοίχους το άσπρο χρώμα αντικατέστησε την ώχρα και στα παράθυρα το μπλε χρώμα αντικατέστησε το πράσινο.

ΟΜΑΔΑ προΤΑΣΗ

Η Ομάδα Παραστατικών Τεχνών προΤΑΣΗ συγκροτήθηκε το φθινόπωρο του 2005 από επαγγελματίες του θεάτρου. Έχει έδρα της την Αθήνα. Όραμα της να «προτείνει» το νέο, το δημιουργικά ουσιώδες, το διαφορετικό, το «άλλο» στην τέχνη του θεάτρου και των λοιπών παραστατικών τεχνών μέσω ενός γόνιμου διαλόγου της τέχνης και του ανθρώπου, σχηματίζοντας συνάμα μια «τάση» στην έκφραση∙ ριζοσπαστική, ελεύθερη, αναγνωρίσιμη στο ευρύ κοινό την οποία και επιθυμεί σταδιακά να διαμορφώσει, κατά τη διάρκεια της πορείας της στην καλλιτεχνική σκηνή της χώρας αλλά και πέρα από αυτήν. Ο μινιμαλισμός και η αφαίρεση είναι τα κυριότερα ρεύματα που τροφοδοτούν καλλιτεχνικά το σχήμα. Τα κλασσικά έργα αλλά και η νέα γραφή, τα καινούργια -ιδιαίτερης τεχνοτροπίας- κείμενα αποτελούν τις πρώτες ύλες για έμπνευση και δημιουργία σε χώρους, κυρίως, μη θεατρικούς. Η ανατρεπτική «ιδέα» προσδιορίζει πρώτιστα το σκηνικό ύφος και την γενικότερη αισθητική της. Η ομάδα δεν χρηματοδοτείται από κανέναν κρατικό ή ιδιωτικό φορέα. «Αυτοχρηματοδοτείται», ωστόσο, από την ανεξάντλητη δεξαμενή της φαντασίας και τη ζωογόνα ανάγκη για πειραματισμό και καλλιτεχνική έκφραση.

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ και ΔΡΑΣΕΙΣ της ΟΜΑΔΑΣ προΤΑΣΗ:

• «Πολυέλαιος δια χειρός Καβάφη» – Θέατρο Τόπος Αλλού, «1ο Φεστιβάλ Νέων Θεατρίνων» (Αθήνα)

• «Στη δίψα σου!» της Δ. Σ. Πόρτογλου – Booze Cooperativa (Αθήνα) / Μικρό Θέατρο (Θεσσαλονίκη) Πρώτη Παρουσίαση

• «Κάσσυ» του Ανδρέα Φλουράκη – Τραπεζαρία Ξενώνα Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών,  «Συνάντηση Νέων Δημιουργών» της ΧΙΙΙ Διεθνούς Συνάντησης Αρχαίου Δράματος 2007 (Δελφοί) Πρώτη Παρουσίαση

• «Η σιωπή στο στόμα» της Κ. Φ. Ντάγκινη – Χώρος Τέχνης Ασωμάτων (Αθήνα) / Μικρό Θέατρο (Θεσσαλονίκη) Πρώτη Παρουσίαση

• «Balance» της Νάνσυ Σπετσιώτη – Πύργος Μπαζαίου, «9ο Φεστιβάλ Νάξου»

• «Τζούλια» του Γιόχαν Άουγκουστ Στρίντμπεργκ – Nixon, Screening Room (Αθήνα)

• «Φιλοκτήτης» του Γιάννη Ρίτσου – Θέατρο Έναστρον, Φεστιβάλ Μονολόγων από την Τέταρτη Διάσταση (Αθήνα) / Θέατρο Θεμέλιο (Αθήνα, β΄ περίοδος) Πρώτη Παρουσίαση

• «Πραγματικότητα» της Κλαίρης Λιονάκη – Εθνικό Θέατρο, Αναγνώσεις 2010 – Αίθουσα Εκδηλώσεων Κτηρίου Τσίλλερ (Αθήνα) Πρώτη Πανελλήνια Παρουσίαση

• «Οι πληγές του ανέμου» του Χουάν Κάρλος Ρούμπιο – Συνεργείο (Αθήνα) Πρώτη Πανελλήνια Παρουσίαση

• «Dominatrix» της Μ. Ρ. Αναστασάκη – γκαρσονιέρα, Πεδίον του Άρεως / γκαρσονιέρα, Κυψέλη (Αθήνα) Πρώτη Παρουσίαση 

• «ταξιθέτρια(SOLO)» βασισμένο σε μέρος του μυθιστορήματος La Maschera της Έλενας Σοπράνο – Αίθουσα Εκδηλώσεων Ροδιακής Έπαυλης (Ρόδος, α΄ και β΄ περίοδος) / Πρώην Εβραϊκή Συναγωγή (Κως) / Μέγαρον Μακέδου (Αθήνα) Πρώτη Παρουσίαση

• «Πασχαλινά Διηγήματα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη – Ναΐσκος Αγίου Ελισσαίου (Αθήνα)

• «Χριστουγεννιάτικα Διηγήματα» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη – Κατάλυμα της «Γλώσσας» της Ισπανίας (Ρόδος)

• «Οι πιο δυνατοί» του Γιόχαν Άουγκουστ Στρίντμπεργκ – Philipp champagne bar (Αθήνα) / Τεχνουργείο art cafe (Ρόδος)

• «ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ ή Τοπίο Γυναίκας στο Ύψος της Νύχτας» του Άκη Δήμου – Καλλιτεχνικός Σταθμός Ρόδου Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών / Θέατρο Πολυχώρος Σφαγείο (Κως) / Κήπος Πύργου Μπελλένη (Λέρος) / Τεχνοχώρος (Σητεία) / Πρώην Χαμάμ – Θόλος (Ρέθυμνο) / Πύλη Αγίου Γεωργίου – Λαζαρέτο (Ηράκλειο) / Αίθουσα Τέχνης, Δημοτική Πινακοθήκη Κέρκυρας

• «Πασχαλινά Διηγήματα Ελλήνων Συγγραφέων» των Δημήτρη Καμπούρογλου, Ανδρέα Καρκαβίτσα, Κώστα Κρυστάλλη, Στρατή Μυριβήλη – Αναπαυτήριο Πικιώνη Λόφου Μουσών (Αθήνα)

• «Soterrani (Υπόγειο)» του Ζουζέπ Μαρία Μπενέτ ι Ζουρνέτ – Φουαγιέ Altera Pars, «Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Θεάτρου» (Αθήνα) Πρώτη Πανελλήνια Παρουσίαση

• «Nora» του Henrik Ibsen – Πολυχώρος CAMP!, «Φεστιβάλ Page_31» (Αθήνα)

• «Χίλιες και μία Νύχτες» αραβικά παραμύθια – Νέα Δημοτικά Λουτρά Yeni Hammam (Ρόδος) Πρώτη Παρουσίαση

• «Η Σονάτα του Σεληνόφωτος» του Γιάννη Ρίτσου – Τρούλος, Πηγές Καλλιθέας (Ρόδος)

• «Οδύνη του Έρωτα» σε ποίηση Ράινερ Μαρία Ρίλκε (Duineser Elegien) – Αμφιθέατρο, Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη (Αθήνα) / Φουαγιέ, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης / Αίθουσα Εκδηλώσεων, Αναγνωστική Εταιρία Κέρκυρας

• «Λαμπριάτικος Ψάλτης» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη – ξωκλήσι των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης & Αγίων Αναργύρων (Σητεία)

• «Πασχαλινά Διηγήματα Ξένων Συγγραφέων» των Ruben Dario, Anatol France, Corando Albaro, Ernest Hemingway – Αγγλικανική Εκκλησία Αγίου Παύλου (Αθήνα)

• «Ράδιο Βαγδάτη» ολονύκτιο ακρόαμα παραμυθιών της Χαλιμάς – Σπίτι του Θεάτρου της Σητείας

• «Λεονώρα» του Γκότφριντ Άουγκουστ Μπύργκερ – Αίθουσα Μελίνα Μερκούρη Πολύκεντρου Δήμου Σητείας, «Κορνάρεια 2013» / Κάστρο Μονολίθου (Ρόδος) / Δημοτικός Ανθόκηπος «Ήχος & Φως», 7ο Μεσαιωνικό Φεστιβάλ Ρόδου / Δημοτικό Κηποθέατρο Μάνος Χατζιδάκις, «Ηράκλειο – Καλοκαίρι 2013» / Θέατρο Altera Pars, «7ο Φεστιβάλ Νύχτες Nova Pars» (Αθήνα) / Ιόνιος Βουλή, 4ο SEVEN FESTIVAL (Κέρκυρα) Πρώτη Πανελλήνια Παρουσίαση

• «Tro(i)ktika» εμπνευσμένο από το θεατρικό έργο Happy Days του Σάμιουελ Μπέκετ – Δημοτικό Θέατρο Ρόδου

• «Κορφιάτικες Ιστορίες (3)» του Κωνσταντίνου Θεοτόκη – Πολύτεχνο (Κέρκυρα) / Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Φλώρινας / Θεατρικό Εργαστήρι Πρέβεζας, Κάστρο Αγίου Ανδρέα / Αίθουσα Εκδηλώσεων «Εύη Λάσκαρι» Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Κέρκυρας (με παράλληλη διερμηνεία στην ελληνική νοηματική γλώσσα)

• «ΕΓΚΑΤΑλελειμμένοι» του Δημήτρη Φοινίτση – Εκδόσεις Αιγόκερως / Αποθήκη (Αθήνα)

• «opus IV – Ο ΠΕΛΕΚΑΝΟΣ» του Γιόχαν Άουγκουστ Στρίντμπεργκ – Στούντιο Όξω Νου (Χανιά) / Θέατρο Κρήτης (Ηράκλειο) / The Garage (Ρέθυμνο) / Τεχνοχώρος (Σητεία)

• «Στη θέα των λέξεων: Ηράκλειο» των Γαλάτειας Καζαντζάκη, Ηλία Βενέζη, Λιλής Ζωγράφου, Γιώργη Γιατρομανωλάκη / Φεστιβάλ «Αθέατη Πόλη» 2015 – Προμαχώνας Μαρτινέγκο, Τάφος Καζαντζάκη (Ηράκλειο Κρήτης)