Πρόκειται για ένα έργο γεμάτο μυστήριο, αλλά και γέλιο που έχει σκοπό να μεταδώσει στα παιδιά την ιστορία και το νόημα των ελληνικών παροιμιών, μέσα από μία ιδιαίτερα διασκεδαστική παράσταση, με υπέροχη μουσική και φαντασμαγορικά σκηνικά.

Πίσω από την ιστορία του Τιμόθεου Τιμολέοντα βρίσκεται η πένα του Στέφανου Κοσμίδη, ο οποίος υπογράφει και τη σκηνοθεσία. Η παράσταση, η οποία παρουσιάστηκε την περσινή σεζόν στην Αθηναΐδα και θεσσαλικό θέατρο τον χειμώνα του 2016-17, επιστρέφει φέτος με νέο καστ και σε πιο καλοκαιρινό κλίμα! Πριν τον επόμενο σταθμό ο Στέφανος Κοσμίδης μας μιλάει για τον ήρωα και το νόημα της ιστορίας.

«Το χάμενο πετράδι της γνώσης» έχει ξεκινήσει ήδη το καλοκαιρινό του ταξίδι σε πόλεις της Ελλάδας. Βάλτε μας λίγο στο κλίμα της παράστασης; Για ποιά ιστορία μας μιλάει το έργο;

Μας μιλάει για την ιστορία του Τιμόθεου Τιμολέοντα. Ενός πολίτη μιας χώρας που είχε ξεχάσει. Τόσο πολύ που είχαν ξεχάσει πως είχαν ξεχάσει. Την πόλη την εξουσιάζει ο διάσημος κακοποιός που κρατά το πετράδι της γνώσης. Ένας Νίντζα κλέβει το πετράδι για να το γυρίσει στους πολίτες και να θυμηθούν αλλά ο διάσημος κακοποιός τον πιάνει. Άθελά του εκείνη την στιγμή πιάνεται και ο κύριος Τιμόθεος που επιστρέφει από την δέκατη τρίτη του δουλειά. Μαζί με τον Νίντζα και το πετράδι στέλνονται στον χωρόχρονο για να χαθούν για πάντα. Εκεί ο Κύριος Τιμόθεος βρίσκει τους πέντε πλανήτες που έχουν δημιουργηθεί από τις παροιμίες που όμως ξεχάστηκαν. Ανακαλύπτοντας τις παροιμίες για να επιστρέψει πίσω θα ανακαλύψει τον ίδιο του τον εαυτό.

Ποιά ήταν η έμπνευση και η αφορμή για τη δημιουργία του Τιμόθεου Τιμολέοντα και πώς κατάφερε να πάρει «ζωή»;

Αφορμή ήταν ένας φίλος που πέταξε στο τραπέζι την ιδέα για τις παροιμίες. Η έμπνευση μετά ήρθε τόσο από τις υπέροχες ιστορίες που κρύβουν παροιμίες όσο και από την ανάγκη να μιλήσω για πράγματα που με αφορούν και πιστεύω. Είμαι περήφανος για τον κύριο Τιμολέοντα που είναι πιστός στις αξίες και στις αλήθειες του. Αυτόν συμβουλεύομαι κάθε φορά που «ξεχνώ».

Πώς αντιλαμβάνονται τα παιδιά τις παροιμίες μέσα από την παράσταση; Πώς μαθαίνουν ότι είναι ένα μεγάλο κομμάτι της γλώσσας και της λαϊκής μας παράδοσης;

Τα παιδιά δεν γνωρίζουν ιδιαίτερα τις παροιμίες. Είναι ίσως μιας άλλης εποχής αλλά κρύβουν κομμάτια σοφίας όπως λέει και ο φύλακας του χωροχρόνου. Είναι πολύτιμες καραμέλες γνώσης που πρέπει να γευόμαστε στην καθημερινότητά μας. Νομίζω πως ο Κύριος Τιμόθεος έχει περάσει την μεγάλη τους σημασία στα παιδιά.

Το έργο έχει ανέβει ακόμα μία φορά, την περσινή σεζόν, στον πολυχώρο Αθηναΐς. Ποιά ήταν η πρώτη εντύπωση του παιδικού κοινού; Έχει αλλάξει κάτι στην παράσταση που θα δούμε φέτος το καλοκαίρι;

Το έργο έχει ανέβει άλλες δύο φορές. Μια στην Αθηναΐδα σε σκηνοθεσία δικιά μου και μια ακόμα στο θεσσαλικό θέατρο τον χειμώνα του 2016-17.Κάθε ανέβασμα διαφορετικό. Στην πρώτη είχα για συνεργάτες τους EX ANIMO. Τον Παύλο Εμμανουηλίδη την Ρόζα Κυρίου και την Κωνσταντίνα Λαδοπούλου καθώς και τον Τάκη Παρασκευόπουλο. Ήταν οι πρώτοι και βοήθησαν καθοριστικά στην δημιουργία της παράστασης με το χιούμορ και την έμπνευσή τους Στο Θεσσαλικό το σκηνοθέτησε ο Αλέξανδρος Μπαλαμώτης. Μια Υπέροχη παράσταση με μεράκι και αγάπη για το θέατρο. Τώρα μια ακόμα διαφορετική παράσταση. Πιστεύω αντάξια των προηγουμένων.

Το νέο καστ των ηθοποιών της παράστασης είναι πρόσωπα που το κοινό αναγνωρίζει ήδη από την τηλεόραση και τα έχει αγαπήσει, μέσα από τους ρόλους τους. Πείτε μας λίγα λόγια για τους πρωταγωνιστές και πώς έχουν προσεγγίσει την παράσταση και τα παιδιά…

Η τηλεόραση είναι ένα σεβαστό κομμάτι της δουλειάς του ηθοποιού αλλά ξεχωριστό από το θέατρο. Εδώ η τηλεόραση έμεινε έξω από την παράσταση. Οι ηθοποιοί είναι άριστοι συνεργάτες και επαγγελματίες. Αγαπήσανε το έργο και το προσεγγίσανε θεατρικά. Αναζήτησαν τους ρόλους, κοπιάσανε στις πρόβες. Ο Σόλων, ο Μελέτης, η Βίβιαν, η Ιωάννα και η Χρυσάνθη, όλοι τους μοναδικοί, έδωσαν μια νέα ψυχή στο έργο. Αυτό όμως που εκτιμώ περισσότερο απ’όλα είναι η αγωνία του ηθοποιού πριν την παράσταση. Αυτή η αγωνία ισούται με αγάπη για την τέχνη σου. Όλοι τους αγαπούν το θέατρο.

Το παιδικό κοινό μπορεί να βρει στο θέατρο τη διασκέδαση και τη μάθηση μαζί. Πιστεύετε ότι το ίδιο μπορεί να συμβεί στα παιδιά με την τηλεόραση; Θα θέλατε να δείτε περισσότερα εκπαιδευτικά και ψυχαγωγικά προγράμματα για παιδιά στα τηλεοπτικά κανάλια;

Θα ήθελα ναι, περισσότερα εκπαιδευτικά και ψυχαγωγικά προγράμματα για παιδιά στα τηλεοπτικά κανάλια. Αλλά πάνω απ’όλα θα ήθελα να γίνει σημαντική και η αισθητική. Βέβαια η αισθητική ίσως είναι υποκειμενική αλλά όχι η «εύκολη» αισθητική της τηλεόρασης. Θέλει περισσότερο κόπο και σεβασμό στον θεατή.

Μετά την καλοκαιρινή περιοδεία του Τιμόθεου Τιμολέοντα τον περιμένει και συνέχεια ή υπάρχουν νέες ιδέες που περιμένουν να υλοποιηθούν για την επόμενη σεζόν;

Θα συνεχίσω στο Θέατρο Σημείο την πετυχημένη περσινή παράσταση «Ζωή μετά χαμηλών πτήσεων «όπου εκει υπάρχω ως ηθοποιός. Παράλληλα πιστεύω να καταφέρω να τελειώσω την μικρού μήκους που έχω ξεκινήσει σε σενάριο του αγαπημένου φίλου και δημιουργού Δημήτρη Χαλιώτη.


Πληροφορίες παράστασης“Το χαμένο πετράδι της γνώσης”, του Στέφανου Κοσμίδη σε περιοδεία!