Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών ολοκληρώνοντας για φέτος τη σειρά Μουσικές Βραδιές στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, προσκαλεί τον διακεκριμένο πιανίστα …

Σταύρο Κόλλια, ο οποίος θα δώσει ένα ρεσιτάλ αφιερωμένο σε δύο κορυφαίες μορφές του 19ου αιώνα, τον Φραντς Σούμπερτ και τον Ρόμπερτ Σούμαν.

 

Με αφορμή αυτό τη συναυλία του στο Μέγαρο Μουσικής ο Σταύρος Κόλλιας μιλάει στη Στέλλα Τζίβα για την προτίμηση του στον Σούμπερτ και στον Σούμαν για το συγκεκριμένο ρεσιτάλ, αλλά και για την μουσική του πορεία.

 

Συνέντευξη στη Στέλλα Τζίβα

 

CultureNow: Στις 4 Απριλίου θα δώσετε ένα ρεσιτάλ πιάνου με  έργα  των Robert Shumann, και Franz Schubert, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Ποια συγκεκριμένα έργα περιλαμβάνονται στο ρεπερτόριο της βραδιάς αυτής;

Σταύρος Κόλλιας: Εργα δύο συνθετών, των Franz Schubert και Robert Schumann. Από Σούμπερτ τα Drei Klavierstücke, D. 946, Τρία Κομμάτια για πιάνο, Σονάτα σε Λα ελάσσονα D784 και από Σούμαν: FANTASIESTUCKE OP.12 (Φανταστικά Κομμάτια), Kinderzenen (Παιδικές σκηνές).

 

C. N.: Το συγκεκριμένο ρεπερτόριο, αναφέρεται σε έργα που χαρακτηρίζουν τις δύσκολες και δυστυχέστερες περιόδους της ζωής τους. Για ποιο λόγο επιλέξατε να ερμηνεύσετε έργα της ρομαντικής περιόδου και μάλιστα τα συγκεκριμένα έργα; Ακόμα, να υποθέσουμε ότι είναι και ένας υπαινιγμός, από την πλευρά σας, της δύσκολης περιόδου που περνάει ο ελληνικός λαός;

Σ. Κ.: Οι μεγάλοι δημιουργοί ξεπερνούν το χρόνο και μπορούν να μεταφράζουν τα προσωπικά τους βιώματα σε δημιουργία. Αν θεωρήσουμε την μουσική ένα είδος στοχασμού που εκφράζεται με ήχους και διάρκειες ασφαλώς  είναι πάντα επίκαιρη.

 

C. N.: Τα συγκεκριμένα έργα είναι γνωστά και αγαπητά στο Ελληνικό μουσικόφιλο κοινό; είναι έργα που παίζονται συχνά; και ακόμα, ερμηνευτικά, θεωρείτε πως είναι ιδιαίτερα απαιτητικά έργα; και αν ναι, ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε στην προσέγγιση τους;

Σ. Κ.: Οι Παιδικές σκηνές του Schumann είναι αρκετά δημοφιλείς τα υπόλοιπα έργα είναι λιγότερο γνωστά και δεν περιλαμβάνονται πολύ συχνά στα προγράμματα των ρεσιτάλ. Δεν είναι ούτε λιγότερο ούτε περισσότερο απαιτητικά από κάθε έργο που μελετώ. Όσο λεπτομερειακά κι αν είναι γραμμένο το έργο όσο και αν οι ενδείξεις του συνθέτη είναι σαφείς περιέχει πάντα κρυμμένα στοιχεία που προσπαθώ ν’ ανακαλύψω ώστε ν’ αποδώσω όσο πιο πιστά γίνεται το πνεύμα του συνθέτη.

 

C. N.: Ποιο ή ποια θεωρείτε πως είναι, αυτά τα στοιχεία που διαφοροποιούν το μουσικό ύφος των δύο αυτών συνθετών της ρομαντικής περιόδου; Και σε ποια συγκλίνουν;

Σ. Κ.: Γενικά θα έλεγα ότι παρόλο που ανήκουν και οι δύο στην ρομαντική εποχή είναι πολύ διαφορετικοί. Ο Schubert περισσότερο κλασικός ενώ ο Schumann ποιητικός και ρομαντικός, ο καθένας με τις ιδιομορφίες του. Το θέμα όμως αυτό δεν εξαντλέίται σε μία ερώτηση -απάντηση.

 

C. N.: Ποιος συνθέτης πιστεύετε πως σας αντιπροσωπεύει περισσότερο από τους δύο και γενικότερα, από όλες τις μουσικές περιόδους;

Σ. Κ.: Ανάλογα με την εποχή που μελετώ και ανάλογα με την διάθεση μου κάθε φορά, οι προτιμήσεις μου αλλάζουν. Ο Johan Sebastian Bach παραμένει ο αιώνια αγαπημένος.

 

C. N.: Ποια είναι η αγαπημένη σας εμπειρία συναυλίας, ως σολίστας, από αυτές που έχετε βιώσει στην Ελλάδα και στο εξωτερικό όπου και δραστηριοποιείστε;

Σ. Κ.: Όλες έχουν το στίγμα τους στην καριέρα μου αλλά κυρίως η εμφάνισή μου στο θέατρο Athenaeum στο Βουκουρέστι με την Ορχήστρα Geroges Enescu.

 

C. N.: Οι μουσικές σπουδές, για έναν σολίστα πιστεύετε πως πρέπει να συνεχίζονται και στο εξωτερικό; Εσάς, πως θεωρείται πως θα διαφοροποιόταν η καριέρα αν δεν συνεχίζατε και εκτός συνόρων;

Σ. Κ.: O πιανίστας είναι ένας ισόβιος μαθητής. Κάθε ευκαιρία γνώσης προς στη σωστή κατεύθυνση και με υπεύθυνη αντιμετώπιση είναι πάντα ωφέλιμη. Πιστεύω ότι η μεγάλη στιγμή κάθε καλλιτέχνη είναι όταν γίνεται ο ίδιος δάσκαλος του εαυτού του, κάτι που προϋποθέτει ικανότητα αυστηρής κριτικής, πολλές φορές οδυνηρή.

 

C. N.: Τι σημαίνει, για έναν μουσικό, να δίνει συναυλίες, προσκαλεσμένος σε έναν καταξιωμένο χώρο, όπως το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών;

Σ. Κ.: Η αίσθηση ευθύνης του καλλιτέχνη απέναντι στο κοινό δεν περιορίζεται στον τόπο και στον χώρο.

 

C. N.: Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας και πιο πρόγραμμα ετοιμάζετε για το επόμενο ρεσιτάλ σας;

Σ. Κ.: Τα σχέδια αναπροσαρμόζονται πάντα, ανάλογα με τις προτάσεις και τις περιστάσεις.

 

 

Πληροφορίες:
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, Βασιλίσσης Σοφίας και Κόκκαλη, Αθήνα
Τετάρτη 4 Απριλίου, ώρα 20:30
Πληροφορίες Τηλ.: 210 7282333,
www.megaron.gr
Τιμές εισιτηρίων 12,00 και 20,00 €. Ειδικές τιμές: € 5 (Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ) – 8,00 (65+, πολύτεκνοι)