Η διεθνούς φήμης δυναμική Κινέζα σολίστ του βιολιού Τιάνγουα Γιανγκ και ο καταξιωμένος Σλοβένος αρχιμουσικός Ούρος Λάγιοβιτς έχουν συναρπάσει τα τελευταία χρόνια το αθηναϊκό κοινό με τις υψηλές καλλιτεχνικές τους επιδόσεις. Στη νέα τους συνεργασία με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών για τη συναυλία με τίτλο «Προκλήσεις» που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 13 Οκτωβρίου (20.30) στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αναμετρώνται με βαρυσήμαντα και άκρως απαιτητικά έργα: το Δεύτερο κοντσέρτο για βιολί του Μπέλα Μπάρτοκ και την Τρίτη Συμφωνία του Γιοχάνες Μπραμς.

Στην αρχή της συναυλίας, η οποία σηματοδοτεί τη συμμετοχή της Κ.Ο.Α. στις εκδηλώσεις του «Έτους Ελλάδας-Κίνας» και πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, οι λάτρεις της σύγχρονης δημιουργίας θα απολαύσουν το ευφάνταστο έργο ενός ταλαντούχου και ανερχόμενου συνθέτη: Του, γεννημένου στο Χονγκ-Κονγκ και με λαμπρές σπουδές στα πανεπιστήμια του Σαουθάμπτον και του Σάσσεξ, Φουνγκ Λαμ, από τους, πλέον προβεβλημένους διεθνώς, συνθέτες της χώρας και της γενιάς του. Το έργο του έχει τίτλο «Πεμπτουσία», παραπέμπει στην παρεμφερή έννοια της αρχαιοελληνικής φιλοσοφίας  και γράφτηκε το 2014 για τον εορτασμό των 40 ετών της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Χονγκ-Κονγκ. Χαρακτηριστικά της συνθετικής γραφής του Λαμ που εμπνέεται από στοιχεία της βουδιστικής θρησκείας και της πεντατονικής κινεζικής μουσικής παράδοσης, ενταγμένα όμως σε ένα «δυτικό» περιβάλλον, είναι η διαύγεια και η οικονομία.

Με χαρακτηριστική και κυρίαρχη ατμόσφαιρα τη λεγόμενη «νυχτερινή μουσική» του Μπάρτοκ (τη μουσική του δηλαδή που αποσκοπεί στη μετάδοση της γενικότερης αίσθησης της νύχτας στη φύση) το Δεύτερο Κοντσέρτο του για βιολί γράφτηκε μετά από σχετική παράκληση του σημαντικού  Ούγγρου βιολονίστα και φίλου του συνθέτη Ζόλταν Σέκελυ, το 1936. Και πράγματι, ο Μπάρτοκ ξεκίνησε, στις αρχές του 1937, να σχεδιάζει ένα έργο για βιολί και ορχήστρα υπό τη μορφή παραλλαγών, αν και ο Σέκελυ επέμεινε στο αίτημα για ένα πλήρες κοντσέρτο με τρία μέρη. Ο συνθέτης τελικά συμφώνησε και ολοκλήρωσε το Κοντσέρτο στα τέλη του 1938. Η πρεμιέρα του έργου δόθηκε το Μάρτιο του 1939 στο Άμστερνταμ με σολίστ τον Σέκελυ και την Ορχήστρα Concertgebouw (Κοντσερτγκεμπάου), υπό τη μουσική διεύθυνση του Βίλεμ Μένγκελμπεργκ.

«Όλα της τα μέρη, το καθένα ένα διαμάντι από μόνο του, φαίνεται να προέρχονται από το ίδιο υλικό, έναν χτύπο της καρδιάς», είχε επισημάνει εύστοχα η Κλάρα Σούμαν για την Τρίτη Συμφωνία του Γιοχάνες Μπραμς. Την είχε γράψει ο συνθέτης στο απόγειο της καταξίωσής του, το καλοκαίρι του 1883. Τότε, βρίσκοντας την επιθυμητή ησυχία και συγκέντρωση στην πόλη Βισμπάντεν, μπόρεσε να την ολοκληρώσει σε περίπου τέσσερεις μήνες-αν και πιθανότατα το υλικό των δύο μεσαίων μερών προέρχεται από πρότερους σχεδιασμούς του Μπραμς για μία σκηνική μουσική πάνω στον Φάουστ του Γκαίτε, που παρέμεινε ημιτελής. Η πρεμιέρα του έργου έγινε στη Βιέννη το Δεκέμβριο του 1883, από τη Φιλαρμονική της πόλης υπό τον Χανς Ρίχτερ, ο οποίος, μάλιστα, χαρακτήρισε τη Συμφωνία ως «Ηρωική του Μπραμς».

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ 

ΦΟΥΝΓΚ ΛΑΜ (γεν.1979)

«Πεμπτουσία» για ορχήστρα (2014)

ΜΠΕΛΑ ΜΠΑΡΤΟΚ (1881–1945)

Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα αρ.2

Allegro non troppo

Andante tranquillo

Allegro molto

ΓΙΟΧΑΝΕΣ ΜΠΡΑΜΣ (1833–1897)

Συμφωνία αρ.3 σε φα μείζονα, έργο 90

Allegro con brio

Andante

Poco Allegretto

Allegro

Σολίστ: Τιάνγουα Γιάνγκ, βιολί

Μουσική διεύθυνση: Ούρος Λάγιοβιτς


Της συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία για τους κατόχους εισιτηρίων.