Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης με ιδιαίτερη χαρά παρουσιάζει μία ατομική έκθεση που έρχεται από την Κορέα. Πρόκειται για την έκθεση Περίπατος στην Αλήθεια της Maelee Lee.  Η έκθεση, σε επιμέλεια της Δρ. Θάλειας Βραχοπούλου, Καθηγήτριας Εικαστικών Τεχνών στο John Jay College της Νέας Υόρκης, θα εγκαινιαστεί την Πέμπτη 11 Ιουνίου 2015, στις 20:00, στο Τζαμί Καρά Μουσά Πασά.

Για την έκθεση της Maelee Lee: Περίπατος στην Αλήθεια, η Θάλεια Βραχοπούλου γράφει:

Οι ψηλοτάκουνες γόβες της καλλιτέχνιδος Maelee Lee είναι σίγουρα αξιομνημόνευτες, αλλά και οι εγκαταστάσεις της πάνω στο μοτίβο της ιερής περιφοράς έχουν επίσης μεγάλο ενδιαφέρον. Ο κυκλικός περιπατητικός διαλογισμός, από τον οποίο εμπνεύστηκε η Lee, βρίσκεται στον πυρήνα τόσο του Ινδουισμού όσο και του Βουδισμού. Η pariyahindana είναι μια συνήθως κυκλική διαδρομή, καθώς ο πιστός καλείται να πορευθεί γύρω από τον βουδιστικό τύμβο stupa ή dagoba, περιστρέφοντας ταυτόχρονα στα χέρια του τους κυλίνδρους προσευχής. Το περπάτημα γύρω από ένα ιερό κέντρο δεν λείπει ούτε από τον Χριστιανισμό ή τον Ιουδαϊσμό, ενώ στους Μωαμεθανούς έχει τεράστια σημασία η περιφορά γύρω από το Q’abba στη Μέκκα. Η Lee, ωστόσο, είναι από την Κορέα, και οι επιρροές που δέχτηκε προέρχονται από την κορεατική εκδοχή του Βουδισμού, το «Σον». Η τελετουργική διαδρομή λέγεται kinhin, ή Haengseon στα κορεατικά, και απαιτεί μια τεχνική βαδίσματος επικεντρωμένη στην παρούσα στιγμή, μεταξύ πολύωρων ασκήσεων διαλογισμού σε καθιστή στάση. Ο πιστός τοποθετεί τα χέρια του στη χειρονομία shashu mudra, κάνοντας γροθιά με το δεξί και καλύπτοντάς την με το αριστερό, παίρνει βαθιές αναπνοές και αρχίζει να περπατάει γύρω από το δωμάτιο με τη φορά των δεικτών του ρολογιού. Αυτός ο «περίπατος στην αλήθεια» βρίσκεται σε αρμονία με τις διδαχές των Σούτρα του Βουδισμού και στοχεύει στην αφύπνιση του πνεύματος και στη σωματική χαλάρωση.

Η διάταξη του έργου της Lee μπορεί να θεωρηθεί σχετική με τα νεολιθικά σύμβολα που ανήκουν στις λατρείες της Θεάς Μητέρας, όπως επίσης και με τον κύκλο της ζωής ή με μια συμβολική μήτρα. Οι σπείρες παραπέμπουν στις πρωτογενείς, αδάμαστες δυνάμεις της φύσης. Στην εναλλαγή των εποχών και στα μοτίβα κίνησης των ουρανίων σωμάτων, του ήλιου, της σελήνης. Είναι, επίσης, ένα σύμβολο διαρκούς εξέλιξης και αλλαγής, κίνησης και ανάπτυξης, το αντίθετο δηλαδή της αδράνειας. Το επιλεγμένο μοτίβο της σπείρας φέρει θετικές συνδηλώσεις και έχει χρησιμοποιηθεί στην τέχνη πολλών λαών.

Με τη σπείρα η Lee αναφέρεται στο ταξίδι της ζωής, σχηματοποιώντας τις αλλεπάλληλες ανακαλύψεις στις οποίες οδηγήθηκε μέσω του περιπατητικού διαλογισμού. Με το να φτιάξει τις γόβες από χαρτί, από τη μία ακυρώνει τη χρηστική τους αξία και από την άλλη κάνει μια νέα δήλωση σχετικά με το ταξίδι της ζωής. Τα ψηλά τακούνια είναι ένα σύμβολο γυναικείας ομορφιάς και σεξουαλικότητας, λόγω όμως του μεγάλου τους ύψους, σε συνδυασμό με το θέμα του τελετουργικού βαδίσματος, γίνονται αντιπροσωπευτικά του πόνου που απαιτεί μια εξιλέωση. Το να υποφέρει κανείς για να εξιλεώσει τις αμαρτίες του αποτελεί συνηθισμένη πρακτική στα πλαίσια της θρησκευτικής μετάνοιας. Λόγω του ό,τι τα τακούνια αποτελούν μέρος της δουλειάς της Lee από το 2005, το στοιχείο αυτό αποκτά την ιδιότητα φετιχιστικού συμβόλου και μπορεί να ερμηνευθεί ως η «αμαρτία» από την οποία προσπαθεί να εξιλεωθεί η Lee στα νεότερα έργα της. Οι ψηλοτάκουνες γόβες της καλλιτέχνιδος έχουν τοποθετηθεί μέσα σε δάση από μπαμπού, στο εσωτερικό σύγχρονων κτιρίων, στην εξοχή, ή σε περίεργους σχηματισμούς πάνω σε βουνά. Μ’ αυτό τον τρόπο, κάνει μια δήλωση σχετικά με το πνευματικό ταξίδι που πραγματοποίησε χάρη στους περιπατητικούς της διαλογισμούς.

Οι έκθεση πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου.