Στο πλαίσιο των 50ων Δημητρίων και μετά την επιτυχημένη παρουσίαση στην ΙΑΝΟS Αίθουσα Τέχνης στην Αθήνα, η ΙΑΝΟS Αίθουσα Τέχνης της Θεσσαλονίκης θα φιλοξενήσει την ομαδική εικαστική έκθεση “Όταν συμβεί στα πέριξ…”.

Ένα εικαστικό αφιέρωμα στον μεγάλο λαϊκό συνθέτη Βασίλη Τσιτσάνη καθώς και μία εικαστική εγκατάσταση-αφιέρωμα στον μουσικοσυνθέτη με τίτλο «Το Τσακμάκι του Τσιτσάνη», με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννηση του Βασίλη Τσιτσάνη.

Η έκθεση ανεβαίνει να γλεντήσει στην συμπρωτεύουσα, που ήταν και ο τόπος διαμονής του σπουδαίου συνθέτη και θα εγκαινιαστεί το Σάββατο 9 Οκτωβρίου στις 20:00, ενώ θα διαρκέσει έως το Σάββατο 31 Οκτωβρίου. Στη συνέχεια θα μεταφερθεί στα Τρίκαλα, τόπο καταγωγής του καλλιτέχνη.


Το ομαδικό εικαστικό αφιέρωμα επιμελείται η Ίρις Κρητικού και την εικαστική εγκατάσταση επιμελείται ο Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης.

Στην ομαδική εικαστική έκθεση, τοπία της ζωής και της έμπνευσης του συνθέτη, οικογενειακές και οικείες φιγούρες που τον σημάδεψαν, μικροαντικείμενα που τον θυμίζουν, απόπειρες προσωπογραφίας-πορτρέτου του ιδίου, έμπνευση από ένα συγκεκριμένο τραγούδι ή εικονογράφηση συγκεκριμένων στίχων που επελέγησαν από τους καλλιτέχνες, προτείνουν ένα σύνθετο πλέγμα εικόνων που σκιαγραφούν τον Τσιτσάνη με επιθυμία μνημόνευσης και αγάπη,  ενίοτε ίσως με τρυφερό χιούμορ αλλά πάντα με σεβασμό.

Στην ομαδική έκθεση συμμετέχουν:
 
Σπύρος Αγγελόπουλος, Μαίρη Γαλάνη – Κρητικού, Γιάννης Δέδες, Μηνάς Καμπιτάκης, Κώστας Λάβδας, Μιχάλης Μαδένης, Νεκτάριος Μαμάης, Τίμος Μπατινάκης, Χαρίτων Μπεκιάρης, Γεωργία Μπλιάτσου, Γεύσω Παπαδάκη, Βασίλης Σούλης, Μαρίνα Στελλάτου, Κατερίνα Τσεμπελή, Πάβλος Χαμπίδης, Αθηνά Χατζή

Στην εγκατάσταση «Το τσακμάκι του Τσιτσάνη» συμμετέχουν οι Δημήτρης Λάμπρου, Ελεάννα Μαρτίνου και Μαργαρίτα Πέτροβα.

Για «Το Τσακμάκι του Τσιτσάνη», ο Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης σημειώνει:

Εκατό χρόνια από τη γέννηση του Μέγιστου Βασίλη Τστσάνη, ο Γιώργος Ίκαρος Μπαμπασάκης καλεί τρεις δυναμικούς εικαστικούς της νέας γενιάς να δημιουργήσουν ένα Τρίπτυχο Έργο με τίτλο Το Τσακμάκι του Τσιτσάνη.

Ο Δημήτρης Λάμπρου φτάχνει Τα Σήμαντρα, έργα/κάρτες όπου εξιχνιάζεται η σχέση του Βασίλη Τσιτσάνη με την σύγχρονη ελληνική ιστορία. Λούμπεν χαμοζωή, έρωτες και πάθη, Εμφύλιος και Πολιτική, κινηματογράφος και περιοδικά. Μπλέκονται παρτιτούρες του Τσιτσάνη με αποκόμματα από εφημερίδες και με φωτογραφίες από την ιστορία της Ελλάδας ανάμεσα στα 1915 και 1984. Αποκαθίσταται εδώ η διαλεκτική τέχνης/ιστορίας, ατόμου/πλήθους.

Η Ελεάννα Μαρτίνου στις Δέκα και Μία Λαϊκές Ζωγραφιές καταπιάνεται με στιγμιότυπα από τον βίο και το έργο του Βασίλη Τσιτσάνη. Σχηματίζουν ένα Τέμπλο. Ένα Εικονοστάσιο. Δέκα και Μία χρωματιστές ζωγραφιές που είναι και κατασκευές. Σαν να πρόκειται για Αναθήματα, για Τάματα, για Αφιερώματα που δέκα και μία διαφορετικές γυναίκες (άλλες χαροκαμένες, άλλες ερωτευμένες) έφτιαξαν για τον Τσιτσάνη. Κάποια μπορεί να είναι κέντημα, εργόχειρο. Κάποια άλλη μπορεί να είναι το καρρέ από ένα ασπρόμαυρο φιλμ με ήρωα τον Τσιτσάνη.
Η Μαργαρίτα Πέτροβα με την ενότητα Αργοσβήνεις μόνη είναι σαν να μας προσφέρει κουτιά/σπίτια/εστίες όπου εκτυλίσσονται σκηνές βγαλμένες από στίχους του Βασίλη Τσιτσάνη. Άλλοτε με ερωτικό περιεχόμενο. Άλλοτε με κοινωνικό/ιστορικό. Στα κουτιά/ σπίτια/εστίες είναι σαν τοποθετούνται προσωπικά είδη του Τσιτσάνη (τάχατες η κιθάρα του, το κομπολόι του, ένας στυλογράφος, το τσακμάκι του). Αλλά και αντικείμενα, πάντα κατασκευασμένα, που να αντλούν την έμπνευσή τους από τους στίχους τους, και από περιστατικά του βίου του».