Την Τετάρτη 4 Ιουνίου το Megaron Plus μας καλεί στην ομιλία του διακεκριμένου ελληνο-αμερικανού φωτογράφου Chris Makos.
 
 
«Ο πιο σύγχρονος φωτογράφος της Αμερικής», σύμφωνα με τον Άντυ Γουόρχολ. Από το μέντορά του, Μαν Ρέυ, μέχρι τον πιο γνωστό μαθητή του, τον Άντυ Γουόρχολ, ο ελληνο-αμερικανός φωτογράφος έχει καταγράψει την καλλιτεχνική σκηνή της Νέας Υόρκης από το 1970 και μετά, την πανκ και ροκ σκηνή του ’80 και ’90 στην Αμερική, αλλά και την αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική σκηνή ευρωπαϊκών πόλεων.
 

Συντονιστής θα είναι ο καλλιτέχνης και ποιητής Δημοσθένης Αγραφιώτης.
 

Στις 14 Ιουνίου, ο Christopher Makos θα ταξιδέψει στην Τήνο για μια παρουσίαση στο Μουσείο Κώστα Τσόκλη, στις 7:00 μ.μ.
 

Οι Έλληνες παππούδες του Κρις Μάκος (Christopher Μάκος) εγκαταστάθηκαν στο Λόουελ της Μασαχουσέτης τη δεκαετία του ’20. Εργάτες και οι δύο, συναντήθηκαν στο εργοστάσιο της περιοχής όπου δούλευαν και έφτιαξαν την οικογένειά τους. Ο Κρις Μάκος γεννήθηκε το 1948 στο Λόουελ, μεγάλωσε στην Καλιφόρνια, και έφτασε στη Νέα Υόρκη στα τέλη του ’60, μετά το λύκειο, χωρίς σχέδια και συγκεκριμένες φιλοδοξίες, όπως λέει ο ίδιος: «ήμουν χίπι, συνάντησα κάποιον που θα διέσχιζε τη χώρα με μια Μάστανγκ και είπα ‘γιατί όχι;’».

Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Παρίσι και εργάστηκε για λίγο ως μαθητευόμενος του Μαν Ρέυ: «Μου δίδαξε να εμπιστεύομαι τις αρχικές  εντυπώσεις». Ο Άντυ Γουόρχολ έλεγε για τον Μάκος ότι ήταν «ο πιο σύγχρονος φωτογράφος στην Αμερική».

Η Νέα Υόρκη του ’70 ήταν η σκηνή μιας μοναδικής δημιουργικής έκρηξης. Ο Μάκος εντάχθηκε στο σκηνικό αυτό και απαθανάτισε «ένα οπτικό μανιφέστο της εποχής» και τη σχέση του με την ακατέργαστη αφέλεια της δεκαετίας εκείνης. Συνδέθηκε στενά με τον Γουόρχολ, τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά, τον Κιθ Χέιρινγκ, που έβαλαν την υπογραφή τους σε εκείνη τη θύελλα δημιουργικότητας και ο ίδιος υπήρξε αφετηρία πολλών εξελίξεων στη σκηνή της σύγχρονης αμερικανικής τέχνης. Έγινε διάσημος φτιάχνοντας πορτρέτα με αμεσότητα, χαρακτηριστική εκείνου του μποέμ ρεύματος που «σε έσπρωχνε να είσαι διαφορετικός, να μη φοβάσαι αυτό που είσαι».

Στα 66 του χρόνια έχει ακόμα μια νεανική γοητεία και μια μανιακή ενέργεια, προτιμά να ζει στο τώρα: «Δεν είμαι αισθηματίας, με ενδιέφερε πάντα να ζω τη στιγμή και εξακολουθεί να με ενδιαφέρει. Πηγαίνω όπου πηγαίνουν τα πράγματα». Έζησε όλη του τη νεοϋορκέζική ζωή ως μποέμ στο Γουέστ Βίλατζ, απ’ όπου περιφέρεται στην πόλη μόνο με ποδήλατο και καταγράφει με το φακό του την εξέλιξή της.

Οι φωτογραφίες του έχουν εκτεθεί σε γκαλερί και μουσεία (Γκούγκενχαϊμ στο Μπιλμπάο, Tate Modern στο Λονδίνο, Whitney Museum of American Art της Νέας Υόρκης, το IVAM στη Βαλένθια, Μουσείο Reina Sofia στη Μαδρίτη), έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά και εφημερίδες, όπως στα Paris Match και Wall Street Journal. Είναι συγγραφέας πολλών σημαντικών βιβλίων, μεταξύ άλλων το Warhol, μια φωτογραφική βιογραφία (2007), Andy Warhol in China: The Photographs of Christopher Makos (2007) και Christopher Μakos Polaroids (2009). Περισσότερα από 100 μουσεία στον κόσμο έχουν περιλάβει τις φωτογραφίες του στις μόνιμες συλλογές τους και πολλοί συλλέκτες αγοράζουν φωτογραφίες του για τις ιδιωτικές δικές τους –Μάλκολμ Φορμπς, Πέδρο Αλμοδόβαρ, Τζάνι Βερσάτσε κ.ά. Μια φωτογραφία του όπου απεικονίζονται ο Άντυ Γουόρχολ με τη Λάιζα Μινέλι πουλήθηκε πρόσφατα στον οίκο Σόθμπις για 45.000 δολάρια και μια άλλη της Ελίζαμπεθ Τέιλορ για 30.000 δολάρια.

Σε συνεργασία με την Πρεσβεία των ΗΠΑ.