Η επίσημη έναρξη της καλλιτεχνικής περιόδου 2016-2017 της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών πραγματοποιείται την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με τη συναυλία «Οι Πόλεις της Μουσικής-Λειψία», η οποία, υπό τη μουσική διεύθυνση του Στέφανου Τσιαλή, εγκαινιάζει ταυτοχρόνως τον κύριο, φετινό, θεματικό κύκλο του προγραμματισμού της Ορχήστρα με τίτλο «Οι Πόλεις της Μουσικής», ο κύκλος αυτός, θα ταξιδέψει το κοινό, καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν, σε εννέα από τα, ιστορικά σημαντικότερα, μουσικά κέντρα του παγκόσμιου χάρτη, επιλέγοντας το συναυλιακό πρόγραμμα να σχετίζεται κάθε φορά με μια πόλη, βάσει λιγότερο ή περισσότερο προφανών συνειρμών.

Πρώτος σταθμός είναι η Λειψία, όπου γεννήθηκε ο Βάγκνερ, όπου ο Σούμαν έζησε ένα μεγάλο μέρος της ζωής του και όπου οι Εννέα Συμφωνίες του Μπετόβεν πρωτοπαίχτηκαν ως ολοκληρωμένη ενότητα (1825-26). Εξ ου και το πρόγραμμα της συναυλίας που πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη της Γερμανικής Πρεσβείας: Πρελούδιο και Θάνατος της Ιζόλδης από το μουσικό δράμα «Τριστάνος και Ιζόλδη» του Βάγκνερ, Κοντσέρτο για βιολοντσέλο του Σούμαν, με σολιστ τον ταχύτατα ανερχόμενο, 25χρονο βιολοντσελίστα Αλεξέι Στάντλερ (ο οποίος γεννήθηκε στην Αγία Πετρούπολη, αλλά πλέον έχει βάση της ήδη εντυπωσιακής καριέρας του, τη Γερμανία) και Όγδοη Συμφωνία του Μπετόβεν.

Η ποίηση του Νοβάλις, η φιλοσοφία του Σοπενχάουερ, και ο ανεκπλήρωτος έρωτάς του για τη Ματίλντε Βέζεντονκ, επηρέασαν τον Βάγκνερ στη σύλληψη του μουσικού δράματος «Τριστάνος και Ιζόλδη». Το συνέθεσε βασισμένος στο μύθο για τον τραγικό έρωτα του ιππότη από την Κουρνουάλη Τριστάνου, με την Ιρλανδή πριγκίπισσα Ιζόλδη, όπως αυτός είχε αποτυπωθεί στο έμμετρο μεσαιωνικό μυθιστόρημα του Γκότφριντ φον Στράσμπουργκ, μεταξύ των ετών 1856-1859. Η πρεμιέρα δόθηκε τον Ιούνιο του 1865 στην Όπερα του Μονάχου, υπό τη μουσική διεύθυνση του Χανς φον Μπύλοβ. Ήδη, όμως, από το 1863 ο Βάγκνερ είχε παρουσιάσει σε συναυλία το ορχηστρικό πρελούδιο της πρώτης πράξης και το τελευταίο τμήμα της τρίτης, ξεκινώντας μία παράδοση κοινής εκτέλεσης των δύο αυτών χαρακτηριστικότατων τμημάτων του δράματος σε συμφωνικές συναυλίες.

Ο Ρόμπερτ Σούμαν, συνέθεσε το μοναδικό Κοντσέρτο του για βιολοντσέλο, μέσα σε δύο εβδομάδες (!), τον Οκτώβριο του 1850, λίγο αφότου είχε εγκατασταθεί οικογενειακώς στο Ντίσελντορφ, για να αναλάβει καθήκοντα αρχιμουσικού. Διατηρώντας, ωστόσο, αμφιβολίες επί μακρόν για την αξία του έργου, προέβη σε αρκετές αναθεωρήσεις και τελικά το εξέδωσε μόλις το 1854. Η πρεμιέρα δόθηκε τελικώς μετά τον θάνατο του Σούμαν, τον Ιούνιο του 1860, στη Λειψία, με σολίστ τον Λούντβιχ Έμπερτ.

Ο Μπετόβεν πέρασε το καλοκαίρι του 1812 σε πόλεις της Βοημίας, αρκετά απομονωμένα και μοναχικά, αν εξαιρέσει κανείς τη συνάντησή του με τον Γκαίτε. Εκείνο πάντως το καλοκαίρι έστρεψε το συνθετικό του ενδιαφέρον στην, ανάλαφρη και γεμάτη χάρη, Όγδοη Συμφωνία, την οποία ολοκλήρωσε στο Λιντς, λίγο προτού να επιστρέψει στη Βιέννη, τον Οκτώβριο. Η πρεμιέρα της δόθηκε το Φεβρουάριο του 1814 στη Βιέννη, υπό τη μουσική διεύθυνση του ιδίου. Σε σχέση με την Έβδομη Συμφωνία, η Όγδοη έμελε να αποδειχτεί λιγότερο δημοφιλής στους σύγχρονους ακροατές του Μπετόβεν. Αυτό άλλωστε είχε επισημάνει στο συνθέτη και ο μαθητής του, Καρλ Τσέρνυ, για να λάβει την απάντηση: «Μα ακριβώς, επειδή η Όγδοη είναι τόσο καλύτερη».

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΡΙΧΑΡΝΤ ΒΑΓΚΝΕΡ (1813–1883)
Πρελούδιο και Θάνατος της Ιζόλδης από το μουσικό δράμα «Τριστάνος και Ιζόλδη»

ΡΟΜΠΕΡΤ ΣΟΥΜΑΝ (1810–1856)
Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα σε λα ελάσσονα, έργο 129

ΛΟΥΝΤΒΙΧ ΒΑΝ ΜΠΕΤΟΒΕΝ (1770–1827)
Συμφωνία αρ.8 σε φα μείζονα, έργο 93    

Σολίστ: Αλεξέι Στάντλερ, βιολοντσέλο
Μουσική διεύθυνση: Στέφανος Τσιαλής

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από τον Τίτο Γουβέλη για τους κατόχους εισιτηρίων.

Με την ευγενική υποστήριξη της Πρεσβείας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας.