Όταν αναπολείτε μια ταινία που σας άρεσε, ποιους από τους συντελεστές της θυμάστε;

Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και η Ένωση Ελλήνων Κινηματογραφιστών ρίχνουν… φως στους δημιουργούς πίσω από τις κάμερες. Για 2 μέρες, στις 10 και 11 Μαΐου, έρχονται στο επίκεντρο οι αφανείς ήρωες της μαγείας του κινηματογράφου, οι διευθυντές φωτογραφίας. Τι ακριβώς κάνει ο Διευθυντής Φωτογραφίας σε μια ταινία; Πώς συμβάλλει στο τελικό αποτέλεσμα;

Όπως ο ρόλος του μαέστρου μιας ορχήστρας είναι να μετασχηματίσει την παρτιτούρα του συνθέτη σε μουσική, έτσι και ο ρόλος του διευθυντή φωτογραφίας είναι να κάνει εικόνα την ιστορία και το όραμα του σκηνοθέτη. Με όπλα του το φως, τη σκιά, το χρώμα, τις αποχρώσεις, τις γωνίες λήψης, αλλά και με την επιλογή του κατάλληλου τεχνικού, θα δημιουργήσει, συνεισφέροντας και τη δική του αισθητική, τη μαγεία της εικόνας και του οπτικού περιβάλλοντος που απαιτεί η δραματουργία της ταινίας.

Η ανάδειξη, προώθηση και διάδοση της τέχνης της Φωτογραφίας του Κινηματογράφου και του ρόλου του διευθυντή φωτογραφίας αποτελεί έναν από τους βασικούς σκοπούς της Ένωσης Ελλήνων Κινηματογραφιστών (GSC). Το κοινό θα παρακολουθήσει τις ταινίες, αλλά και θα ακούσει συζητήσεις με διευθυντές φωτογραφίας, που θα μας διαφωτίσουν για τον τρόπο που αντιμετωπίζουν το σενάριο, τις αισθητικές τους αναφορές και την επιλογή των μέσων με τα οποία μας ταξιδεύουν στο μαγικό κόσμο της εικόνας.

Δύο από τους πρωταγωνιστές των φετινών βραβείων Όσκαρ θα βρίσκονται στη Στέγη για να μιλήσουν για τη δουλειά τους: ο Matyas Erdely, μέλος της Ουγγρικής Ένωσης Κινηματογραφιστών και Διευθυντής Φωτογραφίας της βραβευμένης με Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας Son of Saul, ο οποίος θα συζητήσει με τον Γιώργο Αρβανίτη, μέλος της Γαλλικής και της Ελληνικής Ένωσης Κινηματογραφιστών, και τον Δημήτρη Θεοδωρόπουλο, μέλος της Ελληνικής Ένωσης Κινηματογραφιστών, καθώς και ο Michael Paleodimos, Διευθυντής Φωτογραφίας της βραβευμένης με Όσκαρ Μικρού Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας Stutterer, ο οποίος θα συζητήσει με τον Γιάννη Σκοπετέα, Επίκουρο Καθηγητή Σκηνοθεσίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου.

Τέλος, ο τέως πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Διευθυντών Φωτογραφίας IMAGO, Nigel Walters, μέλος της Βρετανικής Ένωσης Κινηματογραφιστών, θα τιμηθεί για την πολυετή προσφορά του, αλλά και για τη βοήθεια που έχει προσφέρει στην Ελληνική Ένωση Κινηματογραφιστών, η οποία θα τον ανακηρύξει επίτιμο μέλος της.

Ταινίες

Ακρυλικό (2015), διάρκεια 15΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο (βασισμένο σε μια ιδέα του ίδιου και του The Boy): Νίκος Πάστρας
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Πέτρος Νούσιας, GSC

Αψίδες (1999), διάρκεια 29΄
Σκηνοθεσία, Σενάριο & Μοντάζ: Σπύρος Διαμάντης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Χάρης Ζαμπαρλούκος, BSC, GSC

Γιατί, άμα, όμως (1990), διάρκεια 26΄
Σκηνοθεσία, Μουσική & Παραγωγή: Φένια Παπαδόδημα
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Κατερίνα Μαραγκουδάκη, GSC

Ένας λαμπερός ήλιος (2000), διάρκεια 36΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Βασίλης Λουλές
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Αργυροηλιόπουλος, GSC

Κάτι θα γίνει (2011), διάρκεια 13΄
Σκηνοθεσία, Σενάριο & Παραγωγή: Θάνος Ψυχογυιός
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Γιαννέλης, GSC

Στο κατώφλι (2013), διάρκεια 19΄
Σκηνοθεσία, Σενάριο, Σκηνικά & Κοστούμια: Αναστασία Κρατίδη
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Δημήτρης Κασιμάτης, GSC

Κυψέλη (2013), διάρκεια 15΄
Σκηνοθεσία, Σενάριο & Μοντάζ: Γιάννης Κατσάμπουλας
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Αργύρης Θέος, GSC

Λευκό σεντόνι (2014), διάρκεια 19΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Σόνια Λίζα Κέντερμαν
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Φρέντζος, GSC

Ο Μπαμπάς μου, ο Λένιν και ο Φρέντυ (2011), διάρκεια 20΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Ρηνιώ Δραγασάκη
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Χρήστος Καραμάνης, GSC

Ξιφομαχίες (2013), διάρκεια 10΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Νάσος Γκατζούλης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Βασίλης Κλωτσοτήρας, GSC

Το πατάρι (2011), διάρκεια 18΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Μίνως Νικολακάκης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Δημήτρης Θεοδωρόπουλος, GSC

45 βαθμοί (2012), διάρκεια 14΄
Σκηνοθεσία, Σενάριο & Παραγωγή: Τζώρτζης Γρηγοράκης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Claudio Bolivar, GSC

Σσσσς (2012), διάρκεια 15΄
Σκηνοθεσία & Παραγωγή: Δημήτρης Γεράρδης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ηλίας Αδάμης, GSC

Το σύκο (2014), διάρκεια 13΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Νικόλας Κολοβός
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Διονύσης Ευθυμιόπουλος, GSC

Συνθήκη 10/60 (2013), διάρκεια 20΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Άκης Πολύζος
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιάννης Δρακουλαράκος, GSC

4η Μαρτίου (2015), διάρκεια 15΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Δημήτρης Νάκος
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιάννης Φώτου, GSC

Τρεις Αυγουλιέρες Παραλίγο Τέσσερις (2013), διάρκεια 25΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο (από το ομώνυμο διήγημα του Σωτήρη Δημητρίου): Κωνσταντίνος Σαμαράς
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Σίμος Σαρκετζής, GSC

Τσέλσι-Μπαρτσελόνα (2012), διάρκεια 17΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Αλέξανδρος Χαντζής
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Παντελής Μαντζανάς, GSC

Austerity (2015), διάρκεια 15΄
Σκηνοθεσία, Σενάριο & Μοντάζ: Ρένος Γάβρης
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Κώστας Σταμούλης, GSC

Divitis Pauper (2013), διάρκεια 12΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Λίζα Αποστολοπούλου
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Φώτης Μήτσης, GSC

Gravediggers (2014), διάρκεια 38΄
Σκηνοθεσία, Μοντάζ & Καλλιτεχνική επιμέλεια: Janis Rafa
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Θοδωρής Μιχόπουλος, GSC

Maniac (2011), διάρκεια 10΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Shia LaBeouf
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Phedon Papamichael, ASC, GSC

Le Mort n’entend pas sonner les cloches (2007), διάρκεια 27΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Benjamin Mirguet
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Γιώργος Αρβανίτης, AFC, GSC

Quantum (2015), διάρκεια 20΄
Σκηνοθεσία, Σενάριο & Μοντάζ: Ορφέας Περετζής
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Παναγιώτης Σαλαπάτας, GSC

Stutterer (2015), διάρκεια 13΄
Σκηνοθεσία, Σενάριο & Μοντάζ: Benjamin Cleary
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Michael Paleodimos

Unchildishness (2016), διάρκεια 5΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Άντυ Παπαδημητρίου
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Χρήστος Αλεξανδρής, GSC

Whack (2015), διάρκεια 14΄
Σκηνοθεσία & Σενάριο: Σύνη Παππά
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Ολυμπία Μυτιληναίου, GSC

With a Little Patience (2007), διάρκεια 14΄
Σκηνοθεσία: László Nemes
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Mátyás Erdély, HSC