Δύο εκθέσεις φωτογραφίας εγκαινιάζονται στις 11 Δεκεμβρίου 2014 στο Παράρτημα Βερολίνου του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού με την επιμέλεια της Νίνας Κασσιανού. Η πρώτη έκθεση, του Στράτου Καλαφάτη, έχει τίτλο «Άθως – Τα χρώματα της πίστης» και πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης. Η δεύτερη έκθεση, του Κώστα Ορδόλη, έχει τίτλο «Αθήνα, Αγγελικό και Μαύρο Φως» και πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

O Στράτος Καλαφάτης γράφει για την έκθεσή του: «H φωτογραφική εργασία «Άθως – Τα χρώματα της Πίστης» ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2008 και ολοκληρώθηκε το 2013. Συνολικά χρειάστηκαν είκοσι πέντε επισκέψεις στην Αθωνική Πολιτεία και ένα σύνολο διακοσίων ημερών φωτογράφισης. Η ιδέα της καταγραφής του τόπου και των ανθρώπων του Αγίου Όρους ξεκίνησε από ένα ταξίδι με τον φίλο και συνεργάτη μου Αρσένιο Τοπτσίδη με σκοπό να φωτογραφίσω τους μαθητές της Αθωνιάδος Ακαδημίας. Τα ενθαρρυντικά αποτελέσματα αυτής της πρώτης φωτογράφισης δημιούργησαν τις συνθήκες για τη συνέχεια. Το Άγιο Όρος έχει μια βαριά ιστορία, μια βαθιά θρησκευτικότητα και μια δική του λογική. Αυτά δεν μπορεί να τα αγνοήσει κανείς. Ως φωτογράφος κινήθηκα με απόλυτο σεβασμό προς τους ανθρώπους και τον τόπο και την ίδια στιγμή έμεινα πιστός στις φωτογραφικές μου πεποιθήσεις. Το αποτέλεσμα που προκύπτει περιγράφει ένα προσωπικό Άγιο Όρος που δεν αγνοεί και δεν απορρίπτει.»

Ο Κώστας Ορδόλης γράφει για τη σειρά των φωτογραφιών «Αθήνα, Αγγελικό και Μαύρο Φως»: «Η φωτογραφία μου δεν παρουσιάζει συγκεκριμένα γεγονότα, δεν καταγράφει, δεν τεκμηριώνει, δεν ενισχύει το βλέμμα που καταλήγει στο «συμβαίνει κάτι τέτοιο;». Προσπαθεί να δημιουργήσει μιαν ατμόσφαιρα, να αποκαλύψει συγκινήσεις, να κοιτάξει αμυδρά φώτα και παραμορφωμένες σκιές, να εξερευνήσει τα χαρακτηριστικά τού σημερινού άσπρου και μαύρου, τις φόρμες και τα στυλ, όλα αυτά τα αναρίθμητα ερεθίσματα της καθημερινής ζωής, τα οποία συνθέτουν την νέα οπτική πραγματικότητα στα μάτια των Ελλήνων κατά την περίοδο της κρίσης. Το γεγονός, όντως, δεν κατέχει κυρίαρχη θέση στις φωτογραφίες μου. Είναι ο απόηχός του που με ενδιαφέρει περισσότερο. Η ατμόσφαιρα που γεννά κάτι και παρατείνεται ακολουθώντας το. Όχι τόσο οι άνθρωποι, όσο τα σημάδια τους, τα ίχνη τους, η σκόνη που σηκώνουν στο πέρασμά τους, οποιαδήποτε ανάμνηση μπορεί να δημιουργηθεί από το εφήμερο θρόισμα της παρουσίας τους γύρω μας. Αυτό που επιδιώκω δεν είναι τόσο να μιλήσω για την κατάσταση των ανθρώπων, όσο να αναδημιουργήσω τη ζωή τους μέσα από την φωτογραφία. Χρησιμοποιώντας προσωπικές οπτικές φόρμες επιχειρώ να αρθρώσω σαφή φωτογραφικό λόγο.»

Βιογραφικά:

Ο Στράτος Καλαφάτης γεννήθηκε στην Καβάλα το 1966. Μετά το τέλος των σπουδών του στο Τμήμα Φυσικής Αγωγής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και αναζητώντας την τύχη του ως φωτογράφος ξεκίνησε ένα ταξίδι στην Ευρώπη και στη συνέχεια στο Art Institute of Philadelphia (USA) όπου και παρακολούθησε μαθήματα φωτογραφίας. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα το 1992 και μέχρι σήμερα ασχολείται με την ανάπτυξη και υλοποίηση μακροχρόνιων φωτογραφικών πρότζεκτ, όπως οι «Αρχέτυπες Εικόνες», η «Ομόνοια 2000 – Ταξίδι στον Ομφαλό της Αθήνας», το «Ημερολόγιο 1998-2002», η «Saga», το «Αρχιπέλαγος», ο «Άθως – Τα χρώματα της πίστης». Οι παραπάνω εργασίες κυκλοφορούν από τις εκδόσεις ΑΓΡΑ και έχουν παρουσιαστεί σε πολλές σημαντικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τα τελευταία χρόνια, μαζί με την Λία Ναλμπαντίδου, έχουμε δημιουργήσει το STUDIOTESSERA, έναν χώρο που ασχολείται με την εφαρμοσμένη φωτογραφία και την εκπαίδευση νέων φωτογράφων μέσα από πολύπλευρες εκπαιδευτικές δράσεις.

O Κώστας Ορδόλης προτιμάει να αυτοαποκαλείται «μανιακός εραστής της φωτογραφίας δρόμου». Υπηρέτησε την ασπρόμαυρη αναλογική φωτογραφία περισσότερο από 30 χρόνια. Τελευταία, αθετώντας όρκους και υποσχέσεις, ασπάστηκε την ψηφιακή έγχρωμη εποχή. Η τελευταία του δουλειά βασίζεται στην αναζήτηση νέων φορμών αφήγησης και περιγραφής πόλεων, περιοχών και εικόνων που συνθέτουν τα σκηνικά της ελληνικής καθημερινότητας. Παρά την προτίμησή του στους ανοικτούς και ελεύθερους χώρους, δούλεψε για 20 και πλέον χρόνια ως stage photographer σε διάφορα σημαντικά θέατρα στην Ελλάδα. Μια επιλογή της δουλειάς του αυτής εκδόθηκε το 2009 με τον τίτλο «Shapes & Shadows from the Τheatre». Έχει εκδώσει έξι ακόμη προσωπικές συλλογές. Έχει σπουδάσει Οικονομικά στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο της Αθήνας και Marketing στο McGill University του Μόντρεαλ. Εργάζεται στη Δ.Ε.Η. ως διευθυντής Ενεργειακών Υπηρεσιών.

Η Νίνα Κασσιανού συνεργάζεται με το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης ως ερευνήτρια και επιμελήτρια (2006-2014), καθώς και με τον χώρο τέχνης «Εικαστικός Κύκλος» σε θέματα φωτογραφίας. Την περίοδο 2009-2013 είχε αναλάβει τη διοργάνωση εκθέσεων, σεμιναρίων και portfolios review, με διεθνείς επιμελητές φωτογραφίας, στην M55projects. Το 2001 συνεργάστηκε με το Φωτογραφικό Κέντρο Σκοπέλου. Συμμετέχει στην έκδοση της Εγκυκλοπαίδειας για την ιστορία της Ευρωπαϊκής Φωτογραφίας, που εκδίδεται από το European House of Photography στην Bratislava, παρουσιάζοντας την ιστορία της ελληνικής φωτογραφίας από το 1900 έως το 2000. Έχει συμμετάσχει ως reviewer σε πολλά φεστιβάλ στην Ευρώπη, όπως Photoespaña Μαδρίτη, Sifest Savignano, Fotofo Μπρατισλάβα, Fotografia EuropeaReggio Emilia, Fotofestiwal Λοτζ (1997-2014). Έχει δημοσιεύσει άρθρα και μελέτες σε έντυπα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (1997-2013) και έχει διοργανώσει επιστημονικά συνέδρια και ημερίδες σχετικά με την ιστορία της φωτογραφίας. Έχει δώσει διαλέξεις σε διάφορα πανεπιστήμια και φωτογραφικούς συλλόγους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (2001-2013). Έχει επιμεληθεί εκθέσεις που αφορούν τη σύγχρονη διεθνή φωτογραφία. Έχει γράψει πολλά ακαδημαϊκά δοκίμια (1997-2013) και έχει δώσει διαλέξεις σε διάφορα πανεπιστήμια και φωτογραφικούς συλλόγους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (2001-2013). Εργάστηκε για μια δεκαετία ως κριτικός φωτογραφίας στην εφημερίδα «Το Βήμα της Κυριακής» (1997-2007). Κατέχει διδακτορικό δίπλωμα στην ιστορία της φωτογραφίας, από το Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών (2007). Έχει κερδίσει υποτροφία από το Πανεπιστήμιο του Princeton ΗΠΑ για την έρευνα των αρχείων που αναφέρονται στον ελληνικό Εμφύλιο πόλεμο και στην ελληνική αντίσταση κατά των Ναζί (2002).