Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης παρουσιάζει την οπερέτα «Οι Απάχηδες των Αθηνών» του Νίκου Χατζηαποστόλου σε

λιμπρέτο Γιάννη Πρινέα την Παρασκευή 21, το Σάββατο 22, την Κυριακή 23, την Παρασκευή 28, το Σάββατο 29 και την Κυριακή 30 Δεκεμβρίου 2012, στις 20:30.

Σκηνοθεσία : Αλέξανδρος Ευκλείδης
Ενορχήστρωση-μουσική διεύθυνση: Μιχάλης Παπαπέτρου


Εταιρία Λυρικού
Θεάτρου Ραφή

«…Είχες το νου σου να καταπιείς τους φελλούς-
τους είχες περάσει για πράσινο χαβιάρι…»

Η Εταιρία Λυρικού Θεάτρου Ραφή παρουσιάζει την οπερέτα του Νίκου Χατζηαποστόλου σε λιμπρέτο του Γιάννη Πρινέα «Οι Απάχηδες των Αθηνών» – σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη και μουσική διεύθυνση – ενορχήστρωση Μιχάλη Παπαπέτρου, για 6 παραστάσεις (από τις 21 έως τις 30 Δεκεμβρίου 2012, Παρασκευή Σάββατο, Κυριακή) στο Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης.

Με αφετηρία την πεποίθηση πως η οπερέτα είναι μια τέχνη του παρόντος χρόνου, η νέα παραγωγή των «Απάχηδων» επιχειρεί να επαναφέρει τον κοινωνικό διάλογο που διατρέχει τον πυρήνα του έργου σαν αίτημα γόνιμο και ζωντανό, με  φόντο το ιστορικό κέντρο της πόλης, σήμερα. Ποιοι είναι οι σύγχρονοι απάχηδες; Στην  Αθήνα του 21ου αιώνα, της πολυπολιτισμικότητας, της καλλιτεχνικής πανσπερμίας, της οικονομικής κρίσης, οι κωμικοί ήρωες του συγγραφέα Γιάννη Πρινέα και του συνθέτη Νίκου Χατζηαποστόλου διεκδικούν το χώρο και την επικαιρότητα τους, τραγουδώντας μερικές από τις πιο γνωστές κι αγαπημένες επιτυχίες του ελληνικού ελαφρού μουσικού θεάτρου.

Το έργο

Η λέξη απάχης, ξεχασμένη σήμερα, ήταν χρηστική στο Μεσοπόλεμο και πολύ απλά προέρχεται από τους Ινδιάνους Απάτσι. Μεταφορικά χρησιμοποιήθηκε για να χαρακτηρίσει τους περιθωριακούς, επικίνδυνους αλήτες του Παρισιού.
Οι Απάχηδες των Αθηνών υπήρξε, το 1921 που γράφτηκε, αλλά και για όλο το Μεσοπόλεμο, το πιο επιτυχημένο έργο της τεράστιας και σχεδόν ολοκληρωτικά λησμονημένης παραγωγής της ελληνικής οπερέτας. Σε μια Αθήνα των 293.000 κατοίκων (στην απογραφή του 1920), μόνο κατά τα δύο πρώτα χρόνια παρουσίασής τους, οι  Απάχηδες έκαναν 650 παραστάσεις σε γεμάτα θέατρα χωρητικότητας 1000 περίπου θεατών. Και φυσικά, οι Απάχηδες παίχτηκαν για δεκαετίες σε ολόκληρη την επικράτεια του ελληνικού μουσικού θεάτρου, που εκτεινόταν από την Αφρική μέχρι την Αμερική. Το έργο (του οποίο το λιμπρέτο, που αναμφίβολα αναπαράγει μια αστική ματιά, υπογράφει ο σοσιαλιστής Γιάννης Πρινέας) το είδαν εκπρόσωποι όλων των τάξεων της Αθήνας της εποχής: υπήρξε έργο λαϊκό με την πιο κυριολεκτική σημασία του όρου και μόνο από το γεγονός του όγκου του κοινού που το παρακολούθησε.

Η τελευταία παραγωγή του έργου πραγματοποιήθηκε την περίοδο 2008-2009 από την ΕΛΣ, σε σκηνοθεσία Ισίδωρου Σιδέρη και μουσική διεύθυνση Γιώργου Αραβίδη.

Η παράσταση

Η νέα παραγωγή των Απάχηδων επιχειρεί να «ξανακοιτάξει» το μουσικό κείμενο του Χατζηαποστόλου με σεβασμό, αλλά και τόλμη,  συμπεριλαμβάνοντας  νέους και πιο έμπειρους  λυρικούς τραγουδιστές. Στο πυρήνα του καινούριου αυτού ανεβάσματος βρίσκεται η αυθεντική, πρωτότυπη παρτιτούρα του συνθέτη, ιδωμένη μέσα από τη ματιά του τριαντάχρονου μαέστρου και ενορχηστρωτή Μιχάλη Παπαπέτρου.

Ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Ευκλείδης, γνωστός από την πρόσφατη παραγωγή του Yasou Aida! που παρουσιάστηκε με επιτυχία στο Βερολίνο, την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη,  αλλά  και τις δουλειές του στην Εθνική Λυρική Σκηνή, το Φεστιβάλ Αθηνών, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης κ.α. αναφέρει σχετικά:
«Στη δική μας παράσταση παίρνουμε ως σημείο εκκίνησης τους επάλληλους κόσμους των άκρων. Όπως στο έργο, όπου υπονοείται μια γεωγραφική εγγύτητα των κατοικιών πλούσιων και φτωχών, έτσι και στη σημερινή  Αθήνα το πολεοδομικό αφήγημα διαπλέκει τις ταξικές ομάδες, οι οποίες συναντώνται χωροχρονικά, χωρίς αναγκαστικά να συνυπάρχουν. Στις εισόδους γκαλερί του Μεταξουργείου, όπου η αφρόκρεμα της νέας αθηναϊκής δημιουργικότητας, υποστηριζόμενη από το τελευταίο κύμα της δημοσιογραφικής βιομηχανίας του lifestyle, εκθέτει τους (συχνά πολιτικούς) προβληματισμούς της, οι σύγχρονοι απάχηδες βρίσκονται σωριασμένοι, εκθέματα κι αυτοί μιας από τις πιο αποτρόπαιες δημιουργίες του ευρωπαϊκού ανθρωπισμού. Η επαλληλία των κόσμων αυτών, πέρα από κάθε ηθικολογία, συνιστά τον πυρήνα ακριβώς της αρχικής δραματουργίας των Απάχηδων και δε μπορεί παρά να μας ενδιαφέρει, σε μια εποχή που η πόλη της Αθήνας τείνει να ταυτιστεί με το περιθώριό της, όποιο κι αν είναι αυτό.»

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ευκλείδης
Ενορχήστρωση-μουσική διεύθυνση: Μιχάλης Παπαπέτρου
Σκηνικά-κοστούμια: Χριστίνα Σπανού
Διδασκαλία χορωδίας: Ιωάννα Φόρτη
Δραματουργική συνεργασία: Κατερίνα Κωνσταντινάκου
Φωτισμοί-φωτογραφίες: Μιχάλης ΚλουκίναςΣχεδιασμός αφίσας: Σπύρος Γάγγας
Βοηθός Σκηνοθέτη: Βασίλης Πελαντάκης
Οργάνωση παραγωγής: Εύα Καρτερού
Παραγωγή: Εταιρία Λυρικού Θεάτρου Ραφή

Με τους :

Δημήτρη Ναλμπάντη
Λουντμίλα Μπονταρένκο
Ιωάννα Φόρτη
Δημήτρη Δημόπουλο
Αναστασία Κότσαλη
Θεοδωρή Μπιράκο
Γιάννη Πεδιαδιτάκη
  κ.α.

Μουσικοί:
Μιχάλης Παπαπέτρου/πιάνο
Άγγελος Λιακάκης/ Βιολοντσέλο
Γιώργος Γουμενάκης/ Μαντολίνο
Δημήτρης Τίγκας/ Κοντραμπάσο

ΠΡΟΣΟΧΗ: Στάθμευση στο εμπορικό κέντρο athensheart
Οι  θεατές των παραστάσεων του ΙΜΚ δικαιούνται δωρεάν στάθμευση στο Parking του εμπορικού κέντρου Athens Heart από Δευ. έως Σάβ. από τις  08:00 – 22:00.
Από τις 22:00 έως τη 01:00 η χρέωση είναι 2,5 € και 1 € για κάθε επιπλέον ώρα στάθμευσης μετά από τη 01:01.
Τις Κυριακές οι θεατές των παραστάσεων του ΙΜΚ θα επιβαρύνονται  με 2,5ευρώ για χρήση του parking από τις 10.00  έως 01.00. Από τις 01.01πμ  θα επιβαρύνεται με κόστος 1 ευρώ για κάθε επιπλέον ώρα.