Τα εργαστήρια Ό,τι μπορείς με ό,τι έχεις, όπου είσαι έρχονται στο Bios για τρίτη χρονιά από τον Ιανουάριο 2016 και συνιστούν ένα άμεσο και αποτελεσματικό περιβάλλον μάθησης της θεατρικής πρακτικής. Επικεντρώνοντας στο θέατρο με τα ελάχιστα μέσα, τη σκηνική πράξη και τη λειτουργία του ηθοποιού, τα εργαστήρια παρουσιάζουν με απλό και πρακτικό τρόπο νέες ιδέες και μεθόδους πάνω στο σύγχρονο θέατρο και την περφόρμανς.

Το πρόγραμμα των εργαστηρίων έχει σχεδιαστεί με σκοπό να είναι ευέλικτο και προσβάσιμο, προσαρμοσμένο στις ανάγκες της εποχής και ταυτόχρονα συστηματικό και εντατικό ώστε να παρέχει στους συμμετέχοντες εργαλεία χρήσιμα για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους.

Πώς διαμορφώνεται το σύγχρονο θεατρικό τοπίο;

Ποιος ο ρόλος του ηθοποιού μέσα σε αυτό;

Τι ακριβώς του ζητείται;

Και πώς θα το κάνει πράξη;

 

Οι εισηγητές – καλλιτέχνες των παραστατικών τεχνών – μοιράζονται την καλλιτεχνική τους εμπειρία και δουλεύουν στενά με τους συμμετέχοντες, βουτώντας στη δημιουργική διαδικασία μέσω των μαθημάτων, της συζήτησης, της δοκιμής και της έρευνας. Ο κάθε κύκλος των εργαστηρίων ολοκληρώνεται με μία ανοιχτή για το κοινό παρουσίαση.

Το πρόγραμμα της δεύτερης περιόδου περιλαμβάνει πέντε εργαστήρια με τον Θέμελη Γλυνάτση, την Έφη Θεοδώρου, τον Ακύλλα Καραζήση, τον Βασίλη Νούλα και τον Γιάννη Σκουρλέτη.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ

Έφη Θεοδώρου,  Μορφές του Άμλετ – σήμερα

Τρίτη 12 Ιανουαρίου έως Τρίτη 29 Μαρτίου 2016

κάθε Τρίτη  14:00 – 18:00, για 12 συναντήσεις

κόστος συμμετοχής εργαστηρίου: 195 ευρώ

(…)και πάντα το θέατρο σήκωνε ψηλά έναν καθρέφτη για να κοιτάζεται η φύση.

Με αφετηρία υλικά από τον Άμλετ του Σαίξπηρ, το εργαστήριο θα ερευνήσει τη λειτουργία του ηθοποιού. Μονόλογοι και διάλογοι, δράση και αφήγηση (μονοπρόσωπη και πολυπρόσωπη), θέατρο μέσα στο θέατρο – ο μηχανισμός ανοίγματος προς τον εσωτερικό άνθρωπο καθώς το πρόσωπο (ο ηθοποιός) σκέπτεται και επινοεί, δηλαδή αλλάζει, τον εαυτό του επί σκηνής.

Το εργαστήριο απευθύνεται σε ηθοποιούς, σκηνοθέτες, θεατρολόγους, σπουδαστές δραματικών σχολών και θεατρικών εργαστηρίων.

Έφη Θεοδώρου

Η Έφη Θεοδώρου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Νομική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Θεατρολογία στο Παρίσι (Universite de la Sorbonne Nouvelle – Paris III). Μαθήτευσε στη σκηνοθεσία δίπλα στους Αντουάν Βιτέζ και Ανατόλι Βασίλιεφ. Ως σκηνοθέτις έχει συνεργαστεί με το Εθνικό Θέατρο, το ΚΘΒΕ, το Φεστιβάλ Αθηνών, το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, το Θέατρο Αμόρε, το Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας, το Θέατρο Σφενδόνη, το Απλό Θέατρο, το Θέατρο Πορεία, το Από Μηχανής Θέατρο και έχει ανεβάσει έργα ή διασκευές των: Ολιβιέ Πυ, Στρίντμπεργκ, Μπέκετ, Σεφέρη, Άντερσεν, Άγιαμπ Χαν-Ντιν, Κεχαίδη, Σοφοκλή, Μποντ, Ρεμπώ, Κολτές, Βάις, Ουίλλιαμς, Βασιλικού, Ντέα Λόερ, Κλωντέλ, Ιορδανίδου. Το διάστημα 2007-2013 ήταν αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού θεάτρου στο πλευρό του Γιάννη Χουβαρδά. Τον Οκτώβριο του 2013 τιμήθηκε από τη Γαλλική Δημοκρατία με τον τίτλο του Ιππότη των Γραμμάτων και των Τεχνών.

Γιάννης Σκουρλέτης, Retourner / η επιστροφή

Τρίτη 19 Ιανουαρίου έως Τρίτη 29 Μαρτίου 2016

κάθε Τρίτη  19:00 – 22:00, για 12 συναντήσεις

κόστος συμμετοχής εργαστηρίου: 180 ευρώ

Ένα εργαστήριο επιστροφών στα βασικά και αναγκαία. Η bijoux de kant κρατάει την πρωταρχική ύλη της δημιουργίας – σώμα και φωνή. Μ’ αυτά επιστρέφει τον ηθοποιό στο πρώτο του σπίτι, στους ξεχασμένους ήχους της ζωής, στη μήτρα. Επιστροφή στο θέατρο του αγέννητου σώματος και των πρώτων φθόγγων, ρετουρνέ στην πρώτη ύλη του θεάτρου.

Η ανθρώπινη φωνή, αυτός ο πολυπρισματικός μονόλογος του Κοκτώ, θα ακουστεί από τις φωνές και τα σώματα των συμμετεχόντων, μέσα από μια θεατρική διαδικασία εκκινήσεων και επιστροφών.

Το κείμενο του Κοκτώ (επεξεργασμένο από τη Γλυκερία Μπασδέκη) θα είναι η βασική ύλη της σκηνοθετικής διδασκαλίας του Γιάννη Σκουρλέτη, ο ξεχασμένος ομφάλιος που στο τέλος θα κοπεί πανηγυρικά, εγκαινιάζοντας άλλη μια θεατρική παράσταση-γέννηση.

Το εργαστήριο είναι ανοιχτό σε όλους.

Γιάννης Σκουρλέτης  

Γεννήθηκε, ζει και εργάζεται ως σκηνοθέτης θεάτρου και εικαστικός στην Αθήνα. Σπούδασε θέατρο και ζωγραφική. Το 2010 ίδρυσε την καλλιτεχνική ομάδα bijoux de kant και την ίδια χρονιά βραβεύτηκε από την Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών με την τιμητική διάκριση «Νέος Δημιουργός». Έχει συνεργαστεί μεταξύ άλλων με το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, τη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση, το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης, το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, το Θέατρο της Οδού Κυκλάδων «Λευτέρης Βογιατζής», το Θέατρο Χώρα, το Θέατρο του Νέου Κόσμου, το Ωδείο Αθηνών, το BIOS. Ως εικαστικός έχει συμμετάσχει σε πλήθος εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. 

Ακύλλας Καραζήσης, Στιγμιότυπα

Πέμπτη 14 Ιανουαρίου έως Πέμπτη 31 Μαρτίου 2016

κάθε Πέμπτη  16:00 – 20:00, για 12 συναντήσεις

κόστος συμμετοχής εργαστηρίου: 195 ευρώ

Η σκηνοθεσία ως σκίτσο. Από το καθαρό στο πρόχειρο, κι όχι το ανάποδο. Σκηνοθετώντας (κυρίως) τις υποσημειώσεις. Σκέψεις πάνω στην δραματουργία της ενόρμησης.                                        

Το υλικό του εργαστηρίου θα είναι ανοιχτό.

(Υποσημείωση: Aυτό δεν είναι ένα εργαστήριο υποκριτικής…)

Το εργαστήριο απευθύνεται σε επαγγελματίες ηθοποιούς, σπουδαστές δραματικών σχολών και σε ανθρώπους που έχουν ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία.

Ακύλλας Καραζήσης

Ο Α. Καραζήσης δουλεύει τα τελευταία 30 χρόνια στο θέατρο. Στην Ελλάδα και πότε πότε στη Γερμανία. Παίζει, σκηνοθετεί  και σπανιότερα γράφει.

Βασίλης Νούλας, Το εργαστήριο του Αλμπέρτο Τζακομέττι

Σάββατο 23 Ιανουαρίου έως Σάββατο 2 Απριλίου 2016

κάθε Σάββατο 15.00 – 18.00, για 12 συναντήσεις

κόστος συμμετοχής εργαστηρίου: 180 ευρώ

Μου φαίνεται πως η θλίψη και η μοναξιά των γλυπτών του Τζακομέττι μοιάζουν με τη θλίψη και τη μοναξιά ενός δύσμορφου ανθρώπου που, έτσι και γυμνωνόταν ξαφνικά, θα ‘βλεπε τη δυσμορφία του να εκτίθεται απροκάλυπτη, αλλά και να προσφέρεται στον κόσμο, σηματοδοτώντας τη μοναξιά και τη δόξα του. Αδιάφθαρτες.

Εργαστήριο για τα όρια και τη μελαγχολία της θεατρικής περφόρμανς με αφορμή το κείμενο του Ζαν Ζενέ Το εργαστήριο του Αλμπέρτο Τζακομέττι. Γλυπτική των σωμάτων, ποίηση με ευτελή μέσα, queer performance, δύναμη και αδυναμία της σωματικής παρουσίας, αισθητική του γελοίου και αισθητική του υψηλού.

Το εργαστήριο απευθύνεται σε ανθρώπους που προέρχονται από διαφορετικά γνωστικά πεδία και έχει πρακτικό, συμμετοχικό χαρακτήρα και στόχο τη δημιουργία μιας περφόρμανς.

Βασίλης Νούλας

Ο Βασίλης Νούλας γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1975. Ζει στην Αθήνα και εργάζεται ως σκηνοθέτης με την ομάδα θεάτρου Nova Melancholia. Με το έργο του αποπειράται την εκ νέου προσέγγιση ψηφίδων της ελληνικής και ευρωπαϊκής παράδοσης της μελαγχολίας, κατασκευάζοντας έτσι σταδιακά την προσωπική του πνευματική γενεαλογία.

Κατά τη σαιζόν 2014-2015 σκηνοθέτησε τις περφόρμανς: Ωδές στον πρίγκιπα στο χώρο Μπαγκλαντές, Εκκρεμότητα στο θέατρο Αγγέλων Βήμα, Νεκρή φύση. Προς δόξα της πόλης στο BIOS, και Άπνοια σε διαμέρισμα στα Εξάρχεια.

Σπούδασε θεατρολογία (αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος Θέατρο και Παραστατικές Τέχνες του Πανεπιστημίου Paris III – Sorbonne Nouvelle με Υποτροφία του ΙΚΥ) και εικαστικά (αριστούχος απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας). Το τελευταίο του βιβλίο με ποιήματα Από τη μεριά του πάρκου (2014) κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης. 

Θέμελης Γλυνάτσης,  Ερμηνεύοντας τη φόρμα (κείμενο εργασίας η Έρημη χώρα του T.S.Eliot)

Κυριακή 24 Ιανουαρίου έως  Κυριακή 3 Απριλίου 2016

Κάθε Κυριακή  14.00 – 18.00, για 12 συναντήσεις

Κόστος συμμετοχής εργαστηρίου: 195 ευρώ

Ένα καίριο ζήτημα της σκηνοθετικής διαδικασίας, τόσο σε πρακτικό όσο και σε φιλοσοφικό επίπεδο, είναι κατά πόσον ένας ηθοποιός/ερμηνευτής καλείται να εκτελέσει μια παρτιτούρα κινήσεων και λέξεων με στόχο την πιστή αναπαράσταση του οράματος του σκηνοθέτη, ή του προσφέρεται μια σκηνοθετική η οποία είναι εξ’ ορισμού και εξ’ αρχής ανοιχτή. Η ανοιχτή αυτή σκηνοθεσία συμπεριλαμβάνει από την σύλληψή της τη δυνατότητα της ευελιξίας του ερμηνευτή τόσο κατά τη διάρκεια των προβών όσο – και κυρίως – κατά τη διάρκεια των παραστάσεων. Το συγκεκριμένο σεμινάριο θα εξερευνήσει τις μεθόδους με τις οποίες ένας ερμηνευτής μπορεί να συνδιαλέγεται σε παρόντα χρόνο με τη σκηνοθετική φόρμα σε τέτοιο βαθμό που μπορεί να αποδεσμεύσει την θεατρική πράξη από την εγγενή της επαναληπτικότητα, οδηγώντας τη σκηνοθετική φόρμα στα φυσικά της όρια και σε μια ακραία παροντικότητα.

Το σεμινάριο απευθύνεται σε φοιτητές δραματικών σχολών και σε επαγγελματίες ηθοποιούς και σκηνοθέτες.

Θέμελης Γλυνάτσης

Ο Θέμελης Γλυνάτσης γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Συγκριτική Λογοτεχνία, Αρχαίο Θέατρο και Θέατρο στην Αγγλία και το 2004 ολοκλήρωσε τη διδακτορική του διατριβή στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου πάνω στο θέατρο της σκληρότητας του Antonin Artaud. Έχει σκηνοθετήσει έργα των Heiner Müller, Stéphane Mallarmé, Σοφοκλή, B. M. Koltès, Μαρίας Ευσταθιάδη, Enric Nolla, Claudine Galea κ.α., καθώς και παραστάσεις σωματικού θεάτρου δικής του επινόησης. Το 2014 σκηνοθέτησε το έργο Και τα ψάρια βγήκαν να πολεμήσουν ενάντια στους ανθρώπους της Angelica Liddell στο Φεστιβάλ Αθηνών και την όπερα δωματίου Cendrillon της Pauline Viardot. Το 2015 σκηνοθέτησε το Ρομαντισμό, μια παράσταση βασισμένη στους Υπνοβάτες του Hermann Broch στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και τη Βερενίκη του Ρακίνα (Φεστιβάλ Αθηνών). Έχει διδάξει θέατρο στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου και στη Δραματική Σχολή Θέατρο των Αλλαγών, και έχει παραδώσει σεμινάρια στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στο Αμερικάνικο Κολλέγιο Ελλάδος. Διετέλεσε συνιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του θεατρικού προγραμματισμού του performance space ΚΝΟΤGallery από το 2010 μέχρι το 2013.

(Για προεξόφληση των εργαστηρίων προβλέπεται έκπτωση 15%. Εναλλακτικά, κάθε εργαστήριο εξοφλείται σε 2 ισόποσες δόσεις, την πρώτη δόση με την έναρξη των εργαστηρίων τον Ιανουάριο και την καταβολή της δεύτερης δόσης τον Φεβρουάριο) 

Για συμμετοχή σε πάνω από ένα εργαστήριο, προβλέπεται έκπτωση 20%

Υπεύθυνος εργαστηρίων: Κώστας Κουτσολέλος

Διοργάνωση: BIOS