Το Αρχείο Καβάφη και η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση μπήκαν στα σχολεία με ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τον Αλεξανδρινό ποιητή, μιλώντας στη γλώσσα των μαθητών, και έφεραν την καβαφική ποίηση στα θρανία με τον πλέον βιωματικό τρόπο.

Θέλετε να δείτε τα αποτελέσματα της δουλειάς τους; Κόμικς, ψηφιακά έργα, χιπ χοπ τραγούδια, στις 30 Ιουνίου στις 18.00, στον 3ο και στον 4ο όροφο της Στέγης.

Μετά από 8 τρίωρες συναντήσεις που πραγματοποιήθηκαν σε έξι δημόσια σχολεία της Αττικής, μέσα από έξι πρωτότυπα εργαστήρια, οι δύο φορείς προσέγγισαν τα «ιερά» και πιθανώς δυσπρόσιτα κείμενα του Αλεξανδρινού ποιητή, αξιοποιώντας τα εργαλεία των πλέον «απρόβλεπτων» τεχνών. Αυτή η δημιουργική και πρωτότυπη ανάγνωση βοήθησε τους μαθητές στην καλύτερη κατανόηση και ερμηνεία των ποιημάτων του, ενώ το υλικό που προέκυψε, αναδεικνύει τον σύγχρονο χαρακτήρα της καβαφικής ποίησης. Οι μαθητές συνεργάστηκαν στα προγράμματα με τους καλλιτέχνες και λογοτέχνες: Μαρία Βαρελά (εικαστικός), Κατερίνα Ηλιοπούλου (ποιήτρια), Παναγιώτης Ιωαννίδης (ποιητής), Σίμος Κακάλας (σκηνοθέτης), Θανάσης Μάνης (αρχιτέκτονας), Κώστας Ρουσσάκης (εικαστικός), Μαρία Τοπάλη (ποιήτρια), Θωμάς Τσαλαπάτης (ποιητής), Θοδωρής Χιώτης (ποιητής), Χρήστος Χρυσόπουλος (συγγραφέας), Jeff Gonzalez (μουσικός παραγωγός/καλλιτέχνης χιπ-χοπ).

Τα προγράμματα που έγιναν είναι τα εξής:

1. O Καβάφης στα χέρια των παιδιών… Η καβαφική ποίηση συναντά τα νέα μέσα και τις νέες τεχνολογίες.

Η καβαφική ποίηση βγαίνει από τα στενά όρια του βιβλίου και γίνεται βίντεο ποίημα, ψηφιακό έργο, εγγράφεται στους τοίχους της πόλης και ξαναγράφεται με διαφορετικούς όρους και σε διαφορετικά περιβάλλοντα. Χρησιμοποιώντας τους υπολογιστές και τις δυνατότητές τους, οι μαθητές δημιουργούν σειρά ψηφιακών έργων με πηγή έμπνευσης τα ποιήματα του Αλεξανδρινού ποιητή. Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε από τον ποιητή Θοδωρή Χιώτη και την εικαστικό Μαρία Βαρελά στο 4ο ΓΕΛ Κορυδαλλού.

2. Κάθε στίχος και μία εικόνα… Κι αν ο Καβάφης ήταν κόμικς;

Εικονογράφηση ποιημάτων του Καβάφη. Πώς θα ήταν άραγε το ποίημα «Στα 200 π.Χ.» εικονογραφημένο; Οι στίχοι γίνονται εικόνες και οι μαθητές δημιουργούν τα δικά τους κόμικς. Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε από την ποιήτρια Κατερίνα Ηλιοπούλου και τον εικονογράφο κόμικς Θανάση Πέτρου στο Γυμνάσιο Πεντέλης.

3. Ένα σχολείο γεμάτο… Καβάφη! Εικαστική παρέμβαση στο σχολείο με αφορμή τον Καβάφη.

Με κατασκευές από λέξεις και κουτιά, μετατρέπουμε το χώρο του σχολείου σε ένα απόλυτα καβαφικό περιβάλλον. Δημιουργούμε ένα εικαστικό έργο μεγάλης κλίμακας και το σχολείο πάντα Καβάφη θα θυμίζει! Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε από τον ποιητή Θωμά Τσαλαπάτη και τον εικαστικό Κώστα Ρουσσάκη στο 2ο Γυμνάσιο Καλλιθέας.

4. Η διαχρονική ποίηση πάντα επιστρέφει… και αυτή τη φορά γίνεται χιπ-χοπ.

Απόδοση / διασκευή ποιημάτων του Καβάφη σε ιδίωμα χιπ-χοπ.

Πώς θα μπορούσε να αποδοθεί το «Επέστρεφε» σε χιπ-χοπ ιδίωμα; Η Στέγη και το Αρχείο προ(σ)καλούν μαθητές και καθηγητές να σκεφτούν με εντελώς εναλλακτικό τρόπο το έργο του Αλεξανδρινού ποιητή. Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε από τον ποιητή Παναγιώτη Ιωαννίδη και τον μουσικό παραγωγό και καλλιτέχνη χιπ-χοπ Jeff Gonzalez, στο 48ο Γυμνάσιο Αθηνών.

5. Καβάφης: Ένας ποιητής, χιλιάδες αναγνώσεις. Καινοτόμες αφηγήσεις του καβαφικού έργου.

Έχετε φανταστεί το «Περιμένοντας τους βαρβάρους» ως θεατρικό έργο; Μπορείτε να σκεφτείτε μια διαφορετική απαγγελία του; Στο εργαστήριο αυτό τα παιδιά χρησιμοποίησαν τις φωνές τους, το σώμα τους, μάσκες και ό,τι άλλο βάλει ο νους σας! Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε από την ποιήτρια Μαρία Τοπάλη και τον σκηνοθέτη Σίμο Κακάλα, στο Βαρβάκειο Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο.

6. «Η πόλις θα σε ακολουθεί»: Αστικές διαδρομές μέσα από την καβαφική ποίηση

Η Αλεξάνδρεια έχει κομβική θέση στην καβαφική ποίηση. Δεν είναι απλώς η πατρίδα του ποιητή, αλλά αποτελεί πηγή έμπνευσης για τον ίδιο και σκηνικό στο οποίο εκτυλίσσονται πολλά από τα ποιήματά του. Η Αλεξάνδρεια ζωντανεύει ξανά και ξανά στο καβαφικό έργο και μέσα από αυτό το εργαστήριο, με αφορμή την ποίηση του Αλεξανδρινού ποιητή, αλλά και την έκθεση Παράξενες Πόλεις: Αθήνα που θα πραγματοποιηθεί στο χώρο της Στέγης το Φεβρουάριο του 2015, οι μαθητές καλούνται να φανταστούν την Αλεξάνδρεια και να φτιάξουν μια δική τους εκδοχή αυτής της θρυλικής πόλης, έστω κι αν δεν την έχουν επισκεφθεί. Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε από τον συγγραφέα Χρήστο Χρυσόπουλο και τον αρχιτέκτονα Θανάση Μάνη, στο 3ο Γυμνάσιο Αγίας Παρασκευής.

Ακαδημαϊκός Σύμβουλος: Αναστάσιος-Ιωάννης Δ. Μεταξάς
Σχεδιασμός Δράσεων Αρχείου: Αφροδίτη Παναγιωτάκου
Project Manager: Θοδωρής Χιώτης