Ένα μεγάλο αφιέρωμα σε ένα μεγάλο πρόσωπο του κινηματογράφου. Μέσα από μια πορεία από την Αμερική στη Γερμανία και το Παρίσι, ο απόγονος Ούγγρων μεταναστών σήμερα συμβολίζει μια παγκοσμίως αποδεκτή καλλιτεχνική φιγούρα με έντονο ταλέντο και πολιτική ανησυχία.

Ένα μεγάλο αφιέρωμα σε ένα μεγάλο πρόσωπο του κινηματογράφου. Μέσα από μια πορεία από την Αμερική στη Γερμανία και το Παρίσι, ο απόγονος Ούγγρων μεταναστών σήμερα συμβολίζει μια παγκοσμίως αποδεκτή καλλιτεχνική φιγούρα με έντονο ταλέντο και πολιτική ανησυχία.


Το 48ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης ξεκινά στις 16 του Νοέμβρη, έχοντας επιλέξει να τιμήσει, με ένα μεγάλο αφιέρωμα, το πολύπλευρο ταλέντο του William Klein.


Διάσημα φωτογραφικά ενσταντανέ, αλλά και ένα – σχεδόν άγνωστο στη χώρα μας – πλούσιο κινηματογραφικό έργο, θα συνθέσουν το μεγάλο αφιέρωμα στον πολυτάλαντο Αμερικανό σκηνοθέτη, φωτογράφο, γραφίστα και ζωγράφο.


Ο Αμερικάνος William Klein, γεννημένος το 1928, στην Αμερική από γονείς μετανάστες από την Ουγγαρία, αφήνει πίσω του τη «χώρα της ελευθερίας», για να υπηρετήσει στην κατεχόμενη Γερμανία. Οι στρατιωτικές υποχρεώσεις τον στέλνουν στο Παρίσι, στο πλαίσιο ενός στρατιωτικού προγράμματος Γάλλο-Αμερικανικής φιλίας, και εκεί αρχίζει να ξεδιπλώνει το ταλέντο του.


Το Παρίσι, όχι μόνο τον ενέπνευσε να παρακολουθήσει μαθήματα ζωγραφικής στην Σορβόννη και στο εργαστήριο του Fernand Léger, αλλά του χάρισε και τη γνωριμία του με τη μελλοντική γυναίκα του Ζαν, η οποία θα είναι και η βασική συνεργάτιδά του στις ταινίες του, έως τον θάνατο της το 2005.


Ο Klein ξεκίνησε την καλλιτεχνική του πορεία ως ζωγράφος, σύντομα όμως το πάθος του για την φωτογραφία τον κερδίζει, αρχίζοντας να φέρνει στην επιφάνεια το πολύπλευρο ταλέντο του και την ιδιαίτερη εικαστική του αντίληψη.


Ο χώρος της φωτογραφίας τον βρήκε να έργάζεται ως φωτογράφος μόδας όταν το 1954, ο Αλεξάντερ Λίμπερμαν, καλλιτεχνικός διευθυντής της Vogue την εποχή εκείνη, τον προσέλαβε για φωτογραφίσεις σε ντεφιλέ και studio μόδας.


Το ανήσυχο πνεύμα του Klein δεν μπορούσε να τον αφήσει να φωτογραφίζει ρούχα και μοντέλα, προτρέποντας τον να ανατρέψει τις μέχρι τότε φωτογραφικές φόρμες που κυριαρχούσαν στον χώρο της μόδας. Ο Klein βγάζει τα μοντέλα στους δρόμους και οι φωτογραφίες του δίνουν το πάσο για μια θέση ανάμεσα στους αναγνωρισμένους φωτογράφους παγκοσμίως.


Από τον φωτογραφικό φακό, ο Klein, περνά στον κινηματογραφικό και από τότε μέχρι σήμερα το ταλέντο του μοιράζεται ανάμεσα σ’ αυτά τα περίπου παράλληλά είδη τέχνης.


Το συνολικό του έργο διακρίνει μία έντονη πολιτικοποιημένη στάση. Καταγράφει μεταξύ άλλων τον πόλεμο του Βιετνάμ, τον ρατσισμό, τη διαφήμιση, τα reality shows, το rock and roll, τον Μάη του 68’, τα δημοφιλή σπορ (στις ταινίες του για τον Muhammad Ali και το Roland Garos), αλλά και θρησκευτικά ζητήματα. Η τελευταία του ταινία, Ο Μεσσίας, σε μουσική του Handel, αποτελεί ένα σουρεαλιστικό ορατόριο εκτελεσμένο από φυλακισμένους, ναρκομανείς, αστυνομικούς, κ.α.


Αυτό που δίνει τη μοναδικότητα στον William Klein, είναι ότι δημιουργεί και ενεργεί στο φωτογραφικό μέρος της καριέρας του, χωρίς επίσημη φωτογραφική παιδεία. Όπως έμαθε να αξιοποιεί το πινέλο στη Σορβόννη, έτσι χειρίζεται και το φωτογραφικό του φακό.


Στο Φεστιβάλ ο William Klein, για πρώτη φορά, θα παρουσιάσει μια σειρά ανέκδοτων φωτογραφιών της Ελλάδας την οποία επισκέφθηκε το 1957 και το 1963, στις οποίες η Μελίνα βρίσκεται στην αγκαλιά του Πίτερ Ουστίνοφ, τα αρχαία αγάλματα μοιάζουν να ζωντανεύουν, διάσημα και άσημα πρόσωπα του ’50 στέκουν με φόντο ελληνικό.


Η έκθεση στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης θα αποτελείται από φωτογραφίες της Νέας Υόρκης (1954-55), του Τόκυο (1961), της Μόσχας (1959-60), της Ρώμης (1956 και 2005) του Παρισιού (από το 1957 μέχρι σήμερα), φωτογραφίες μόδας και των πολύχρωμων παρασκηνίων της από τα χρόνια της Vogue, προβολή των ταινιών μικρού μήκους Broadway by Light, Ralentis, και Contacts που θα προβάλλονται σε ειδικά διαμορφωμένο σημείο του μουσείου, αφίσες των ταινιών του, μακέτες βιβλίων και τα γνωστά του ζωγραφισμένα φωτογραφικά «κοντάκτ». Η επιμέλεια της έκθεσης είναι της Μάριον Ιγγλέση.


Ο William Klein θα βρίσκεται και τις 10 ημέρες της διάρκειας του Φεστιβάλ στη Θεσσαλονίκη και θα μιλήσει για την κινηματογραφική και φωτογραφική δουλειά του. Για τον καλλιτέχνη, αλλά και για τον άνθρωπο William Klein, έχει προσκληθεί για να μιλήσει στο 48ο ΦΚΘ και ο πρώην Υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας Ζακ Λανγκ.


Info
48ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Αφιέρωμα στον William Klein
Από 16 έως 25 Νοεμβρίου