Με την έκθεση έργων του Μανώλη Χάρου «Αισώπου μύθοι» θα «εγκαινιάσει» τη φθινοπωρινή σεζόν το Μουσείο Μπενάκη. Συγκεκριμένα η έκθεση θα παρουσιαστεί από τις 6 Σεπτεμβρίου μέχρι τις 16 Οκτωβρίου 2011.

Περισσότερες λεπτομέρειες:

ΜΑΝΩΛΗΣ ΧΑΡΟΣ: ΑΙΣΩΠΟΥ ΟΙ ΜΥΘΟΙ
Κεντρικό κτήριο
Εγκαίνια: 6 Σεπτεμβρίου 2011
Διάρκεια έκθεσης: 7 Σεπτεμβρίου 2011 – 16 Οκτωβρίου 2011

Οι Μύθοι του Αισώπου, και η προσέγγιση τους από τον εικαστικό Μανώλη Χάρο, είναι το πλαίσιο της έκθεσης που οργανώνεται για το φθινόπωρο του 2011 στο Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα.

Η έκθεση αποτελείται από σύγχρονα ζωγραφικά έργα και χαρακτικά του Μανώλη Χάρου με θέματα από τους Αισωπικούς μύθους, αλλά και αναφορές από τον ζωγράφο στον τρόπο που εικονοποιήθηκαν οι Αισωπικοί μύθοι εδώ και 2500 χρόνια, υποδεικνύοντας έτσι την μοναδικότητά τους στην ανθρώπινη ιστορία.

Με πολύχρονη έρευνα σε Βιβλιοθήκες, βιβλιοπωλεία, συλλογές και αγορές, στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, ο καλλιτέχνης ανακαλύπτει τις εικόνες, τους πρωταγωνιστές και τις αναπαραστάσεις των μύθων που διασχίζουν εδώ και δυόμισι χιλιετίες τον πολιτισμό μας μεταφέροντας, ανάλογα με τα χρόνια και τις περιστάσεις διαφορετικά μηνύματα, διατηρώντας όμως πάντα, την ποίηση της μεταφοράς, αλλά και την αμεσότητα των ιστοριών που είναι γνωστοί σε όλους.

Σημαντικό στοιχείο της έκθεσης θα είναι μια σειρά από παιχνίδια, χειροτεχνίας και ιχνογραφίας που σχεδιάστηκαν από τον καλλιτέχνη, και αφορούν τους μύθους του Αισώπου, τον τρόπο εργασίας του καλλιτέχνη σε αυτή την έκθεση, αλλά και την απάντησή του στην πρόκληση Μυθοπλασίας που αποτελούσαν πάντα οι Αισωπικοί μύθοι. Το Μουσείο Μπενάκη όντας ένα Μουσείο που οι συλλογές του διασχίζουν τον χρόνο, είναι ο ιδανικός χώρος για αυτήν την έκθεση που αποτελείται από έργα σύγχρονης τέχνης, αλλά με σημεία και αναφορές σε εικόνες και εκδόσεις του παρελθόντος.

ΤΑ ΚΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ  Κτήριο οδού Πειραιώς
Εγκαίνια: 14 Σεπτεμβρίου 2011
Διάρκεια έκθεσης: 15 Σεπτεμβρίου 2011 – 27 Νοεμβρίου 2011

Η Τράπεζα της Ελλάδος ιδρύθηκε το 1928 σύμφωνα με το πρωτόκολλο της 15ης Σεπτεμβρίου της Γενεύης του 1927 και αποτελεί τη μοναδική Εκδοτική Τράπεζα της Χώρας. Αμέσως σχεδόν μετά την ίδρυση της ελήφθη μέριμνα για τη στέγαση τόσο του κεντρικού της καταστήματος στην Αθήνα, όσο και των υποκαταστημάτων που χρειάστηκε να ιδρύσει στην ελληνική επαρχία για την άσκηση της πολιτικής της. Για τη δημιουργία του κεντρικού καταστήματος της Αθήνας και των δύο υποκαταστημάτων του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης (όπου συστεγάζεται σε κοινά κτήρια με την Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας) προκηρύχθηκαν αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί, στους οποίους συμμετείχαν οι σημαντικότεροι αρχιτέκτονες του Μεσοπολέμου. Τα υπόλοιπα υποκαταστήματα χτίστηκαν κατά τη διάρκεια μισού περίπου αιώνα από την Τεχνική Υπηρεσία της Τράπεζας της Ελλάδος.

Στην Έκθεση θα παρουσιαστούν οι συμμετοχές στους τρεις πολύ σημαντικούς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς του Κεντρικού και των υποκαταστημάτων της Θεσσαλονίκης και του Πειραιά, καθώς και σχέδια και φωτογραφίες (εποχής και πρόσφατες) και των 27 υποκαταστημάτων της Τράπεζας στη χώρα. Θα εκτεθούν επίσης σχέδια λεπτομερειών, εσωτερικής διακόσμησης, επίπλων κλπ που σχεδιάστηκαν για τα ίδια υποκαταστήματα. Επίσης προβλέπεται να μεταφερθούν από το κεντρικό κατάστημα της οδού Πανεπιστημίου ενδεικτικά έπιπλα εποχής.

ΜΕ ΤΟ (Μ)ΠΕΝΑΚΗ ΤΩΝ ΓΕΛΟΙΟΓΡΑΦΩΝ
Κτήριο οδού Πειραιώς
Εγκαίνια: 19 Σεπτεμβρίου 2011
Διάρκεια έκθεσης: 21 Σεπτεμβρίου 2011 – 2 Οκτωβρίου 2011

Τι γυρεύουν οι γελοιογράφοι στο Μουσείο; Είναι η γελοιογραφία για τα μουσεία; Κι όμως υπάρχει λόγος που 30 γελοιογράφοι διοργανώνουν μια εκθεσιακή εγκατάσταση στο Μουσείο Μπενάκη, στην Πειραιώς, με έργα της τελευταίας σοδειάς και δεν είναι άλλος από τους χαλεπούς καιρούς που περνάμε. Οι γελοιογράφοι αρνούνται ότι υπάρχει κρίση στο χιούμορ, αντίθετα μέσα στην κρίση βρίσκουν χιούμορ.

Κι αν η τέχνη είναι μια σοβαρή υπόθεση, τότε και το χιούμορ είναι μια σοβαρότερη, όσο κι αν ακούγεται παράδοξο. Με το Μ…Πενάκη των γελοιογράφων, λοιπόν, πραγματοποιείται η παρέμβαση των σύγχρονων δημιουργών σκίτσου ως ένα εικαστικό δρώμενο που δείχνει ότι η γελοιογραφία δεν καλουπάρεται από την παρουσία της στον Τύπο, δεν εξαιρείται από τα εικαστικά, δεν κομπλεξάρεται που ασχολείται με το επίκαιρο και εφήμερο. Χωρίς να θέλει να γίνει μνημειακή τέχνη, ξέρει να μπαίνει με διάρκεια στο μυαλό και στην καρδιά του αναγνώστη.

DAMIEN HIRST: NEW RELIGION
Κτήριο οδού Πειραιώς
Εγκαίνια: 20 Σεπτεμβρίου 2011
Διάρκεια έκθεσης: 21 Σεπτεμβρίου 2011 – 27 Νοεμβρίου 2011

H πρώτη ατομική έκθεση στην Ελλάδα του παγκοσμίου φήμης Βρετανού καλλιτέχνη Damien Hirst με τίτλο New Religion. H έκθεση παρουσιάζεται πρώτα (7 Απριλίου-31 Ιουλίου 2011) στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη σε επιμέλεια της Αρτέμιδος Ποταμιάνου.

Η έκθεση είναι συνδιοργάνωση με το British Council και την Paul Stolper Gallery του Λονδίνου.
Σε όλη την καλλιτεχνική του πορεία, η πίστη ήταν στο κέντρο της δουλειάς του Damien Hirst. Η αδιαμφισβήτητη πίστη στον επιστημονικό ρασιοναλισμό απέναντι στην πιο υποκειμενική πίστη στη θρησκεία και στη λυτρωτική, θεραπευτική δύναμη του Θεού. Αυτή η εξίσωση έδωσε σχήμα στην απογοήτευση του Hirst ότι η πίστη στην τέχνη δεν υπήρχε με έναν παρόμοιο τρόπο όπως η πίστη στον Θεό ή στην επιστήμη. Χωρίς πίστη στην τέχνη, κάθε έννοια νοήματος διαλύεται.

Η Νέα Θρησκεία προσεγγίζει την έννοια της πίστης δίνοντάς της νέες προεκτάσεις. Τα διαφορετικά στοιχεία που αποτελούν τη Νέα Θρησκεία/New Religion συνθέτουν ένα ναό αφιερωμένο στην επιθυμία, την επιθυμία να κρατήσεις μια απόσταση από τη θνητότητα, που όμως δεν είναι αρκετό για να αντιμετωπίσεις το θάνατο. Η έκθεση περιλαμβάνει 44 μεταξοτυπίες και τέσσερα γλυπτά τα οποία λειτουργούν σαν μια κυκλική τοιχογραφία – ξεκινώντας από τη Δημιουργία του Κόσμου μέχρι την Τελική Κρίση.

ΑΓΗΝΩΡ ΑΣΤΕΡΙΑΔΗΣ (1898-1977)
Κτήριο οδού Πειραιώς
Εγκαίνια: 22 Σεπτεμβρίου 2011
Διάρκεια έκθεσης: 23 Σεπτεμβρίου 2011 – 20 Νοεμβρίου 2011

Έκθεση αφιερωμένη στον σημαντικό ζωγράφο του 20ού αιώνα Αγήνορα Αστεριάδη, σε επιμέλεια Ειρήνης Οράτη. Πρόκειται για έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους των ζωγράφων που συγκαταλέγονται στη «Γενιά του ’30», ο οποίος συνέβαλλε στην ανανέωση της ελληνικής τέχνης κατά τον μεσοπόλεμο συνδυάζοντας τα διδάγματα των ευρωπαϊκών πρωτοποριών με αναφορές στην ελληνική παράδοση.

Ως ενεργό μέλος αυτής της γενιάς, συμμετείχε στις δραστηριότητες της «Ομάδας Τέχνη 1930» καθώς και σε άλλες σημαντικές εκθέσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Μέσα από τη ζωγραφική, την αγιογραφία, τη χαρακτική και την εικονογράφηση βιβλίων, ο Αστεριάδης διαμόρφωσε ένα μοντέρνο και συνάμα ελληνικό εικαστικό λεξιλόγιο που χαρακτηρίζεται από την καθαρή σύνθεση, την εμμονή στο χρώμα, τη μετωπική απόδοση, την απλοποίηση των μορφών, το ενδιαφέρον για το τοπίο και το φυσικό φως και τη χρήση στοιχείων από τη λαϊκή και τη βυζαντινή τέχνη.

Στόχος της εκδήλωσης είναι να παρακολουθήσουμε τα βήματα του δημιουργού μέσα στο χρόνο, τις αισθητικές του επιλογές, αλλά και τις επιρροές που δέχτηκε από άλλους σύγχρονούς του και παλαιότερους έλληνες και ξένους καλλιτέχνες. Για να εκπληρωθεί ο σκοπός αυτός θα εκτεθούν περίπου 150 έργα του ζωγράφου από διάφορες συλλογές της Ελλάδας, ανέκδοτα σχέδια και ακουαρέλλες καθώς και υλικό από το αρχείο του, μεγάλο μέρος του οποίου θα δημοσιοποιηθεί για πρώτη φορά. Η έκθεση θα συνοδεύεται από τεκμηριωμένο κατάλογο με κείμενα της Ειρήνης Οράτη, του Μανόλη Βλάχου, της Κατερίνας Περπινιώτη-Αγκαζίρ και της Κατερίνας Πατσουμά.

ANDY HOLDEN
Κτήριο οδού Κουμπάρη

Διάρκεια έκθεσης: 10 Οκτωβρίου– τέλη Νοεμβρίου 2011

Το έργο που θα δημιουργήσει ο Andy Holden για το Μουσείο Μπενάκη συνεχίζει τη διερεύνηση ζητημάτων που ξεκίνησε να επεξεργάζεται στην έκθεσή του στην Tate Britain το 2010. Εκεί παρουσίασε ένα κεντημένο και μεγεθυμένο αντίγραφο ενός πέτρινου θραύσματος, που είχε πάρει από την Πυραμίδα της Γκίζα όταν ήταν παιδί. Το νέο έργο, που θα είναι σε διάλογο με τα αρχαιοελληνικά και ρωμαϊκά εκθέματα του Μουσείου Μπενάκη, παρουσιάζεται ως μία προσωπική αρχαιολογία που συνδυάζει την χειροναξία, την ανέκδοτη ιστορία και την αλλαγή κλίμακας με σκοπό να εξετάσει τη σχέση μεταξύ προσωπικής ανάμνησης, μνημείου και τη δυσκολία της δημιουργίας ενός αντικειμένου αντιπροσωπευτικού μιας συνολικότερης χρονικής εμπειρίας.

Η ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ (1956-2009)
Κεντρικό κτήριο
Εγκαίνια: 25 Οκτωβρίου 2011
Διάρκεια έκθεσης: 26 Οκτωβρίου 2011 – 4 Δεκεμβρίου 2011

Η συλλογή έργων τέχνης της ΑΓΕΤ Ηρακλής έχει παραχωρηθεί στο Μουσείο Μπενάκη για 19 χρόνια. Στο πλαίσιο της όσο το δυνατόν καλύτερης και αρτιότερης προβολής και αξιοποίησής της, σχεδιάζεται ήδη για το Φθινόπωρο του 2011 η πρώτη έκθεση με έργα από τη συλλογή.

Πρόκειται για μια αναδρομική έκθεση, που θα συμπεριλάβει έργα από όλα τα ημερολόγια της ΑΓΕΤ, με χρονολογική σειρά, ώστε να επισημανθεί, με τον τρόπο αυτό, η αδιάλειπτη παρουσία τους στην καθημερινή ζωή για μια περίοδο μεγαλύτερη των πενήντα ετών. Μεταξύ των ζωγράφων που θα εκπροσωπηθούν είναι εκπρόσωποι της «παλαιότερης» γενιάς, ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, ο Γιάννης Μόραλης, ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Σπύρος Βασιλείου, ο Γιάννης Σπυρόπουλος, αλλά και αρκετοί νεότεροι, όπως ο Παναγιώτης Τέτσης, ο Αλέκος Λεβίδης, ο Γιώργης Βαρλάμος, ο Δημήτρης Μυταράς και ο Αλέκος Φασιανός.

Θα παρουσιαστούν, τέλος, και ορισμένα από τα ημερολόγια, τα οποία, εκτός από το γεγονός ότι αποτελούν πλέον ιστορικά τεκμήρια, είναι και από μόνα τους μικρά έργα τέχνης.

ΝΙΚΟΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑΣ
Κτήριο οδού Πειραιώς
Εγκαίνια: 15 Νοεμβρίου 2011
Διάρκεια έκθεσης: 16 Νοεμβρίου 2011 – 15 Ιανουαρίου 2012

Ο Νίκος Χουλιαράς γεννήθηκε στα Γιάννενα το 1940. Μέσα από ένα ιδιαίτερα προσωπικό εξπρεσιονιστικό ύφος η ζωγραφική του αποτελεί έργο βαθιά εσωτερικό, με διεθνή ακτινοβολία και βαρύτητα. Η πορεία του Νίκου Χουλιαρά δεν αφορά όμως μόνο την εικαστική δημιουργία. Πρόκειται επίσης για έναν από τους σημαντικότερους ποιητές και λογοτέχνες της νεότερης ιστορίας της χώρας μας, ενώ πολλά λογοτεχνικά έργα του έχουν μεταφραστεί στο εξωτερικό. Επιπλέον, είναι ένας από τους πιο σημαντικούς στιχουργούς και συνθέτες των τελευταίων δεκαετιών, καθώς και ερμηνευτής ο ίδιος των περισσότερων τραγουδιών του. Τέλος, έχει σχεδιάσει μεγάλο αριθμό εκδόσεων και έχει βραβευτεί δύο φορές στον διεθνή διαγωνισμό της Λειψίας για το καλύτερα σχεδιασμένο βιβλίο στον κόσμο.

Η αναδρομική έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη θα παρουσιάσει για πρώτη φορά συγκεντρωμένες όλες τις πτυχές του έργου του Νίκου Χουλιαρά, με έμφαση στην εικαστική του δημιουργία. Συγκεκριμένα, θα παρουσιαστούν περίπου 300 έργα του (περίπου 100 ζωγραφικά έργα και 200 έργα σε χαρτί).

Οι συγγραφικές, σχεδιαστικές και ερμηνευτικές πλευρές της δημιουργικής πορείας του (εξώφυλλα βιβλίων, βινιέτες, χειρόγραφα, εξώφυλλα δίσκων, φωτογραφίες) θα παρουσιαστούν παράλληλα, σε ειδικές προθήκες, μαζί με οπτικοακουστικό υλικό συνεντεύξεων και παραστάσεων. Η όλη παρουσίαση θα περιλαμβάνει έργα δανεισμένα από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, καθώς και, κατά κύριο λόγο, ανέκδοτο υλικό από το προσωπικό αρχείο του Νίκου Χουλιαρά.

Επιμέλεια: Ελισάβετ Πλέσσα