Το MIRfestival ετοιμάζεται να ανοίξει τις πύλες του στο κοινό σε καλλιτεχνικά σημεία συνάντησης της Αθήνας…

… στις 7-14 Δεκεμβρίου 2012.

Μουσείο Ακρόπολης   /// Διονυσίου Αρεοπαγίτου 15
Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος  /// Πανεπιστημίου 32
Rabbithole Art and Performance Space   /// Γερμανικού 20, Μεταξουργείο
CAMP_Contemporary Art Meeting Point   /// Ευπόλιδος 4 & Απελλού 2, Πλ.Κοτζιά
Art.Act.Area   /// Αθηνάς 12, Μοναστηράκι
Free thinking Zone  /// Σκουφά 64
αν[ά]μεσα – πειραματικός χώρος /// Σερβίων 8, Μεταξουργείο
Οικία οδού Χαβρίου 7 /// Χαβρίου 7, Πλ. Καρύτση

Το MIRfestival ετοιμάζεται να προσγειωθεί για τρίτη φορά στην πόλη της Αθήνας τον Δεκέμβριο, γεμάτο ευρηματικές, απρόσμενες καλλιτεχνικές δημιουργίες στα όρια των τεχνών: εκεί όπου η σκηνή συναντά την εικόνα, στο χώρο αναπνοής της σύγχρονης δημιουργίας, εκεί που γεννιέται η τέχνη του αύριο.

Από τις 7 μέχρι τις 14 Δεκεμβρίου το MIRfestival προσκαλεί το κοινό της Αθήνας σε ασυνήθιστους χώρους να ανακαλύψει την πιο σύγχρονη πλευρά του ζωντανού θεάματος σήμερα, να συναντήσει καλλιτέχνες με όραμα και με προτάσεις, να δει, να ακούσει, να σκεφτεί.

Το πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ αποτελείται από έργα που επιχειρούν να ευαισθητοποιήσουν το θεατή στον κίνδυνο της απώλειας της πολιτιστικής ταυτότητας της Ευρώπης, συνδυάζοντας την πολιτική σκέψη με την ποιητική ενός έργου τέχνης.

Τα έργα του προγράμματος αποκαλύπτουν τις πιο σύγχρονες τάσεις στις παραστατικές τέχνες, μισανοίγοντας τη χαραμάδα από την οποία το MIRfestival κρυφοκοιτάζει, όπως πάντα, το μέλλον της σύγχρονης τέχνης. Ταυτόχρονα όμως διαπραγματεύονται αξίες που σήμερα διακυβεύονται: τον ιδιωτικό χώρο της φαντασίας, την ιδιότητα του πολιτισμένου ανθρώπου, την ακεραιότητα του ανθρώπινου σώματος στο χώρο της εργασίας, την εκμηχάνισή μας, τις αλυσιδωτές αντιδράσεις που μας οδηγούν στην πτώση, και την απώλεια κάθε έννοιας ασφάλειας, με πρωταρχική αυτή του σπιτιού μας.
 

Έξι καλλιτεχνικά πρότζεκτ διεθνών και Ελλήνων καλλιτεχνών εμπλέκουν μια σχετικά μεγάλη ομάδα Αθηναίων πολιτών στην πραγματοποίησή τους, ενεργοποιούν καλλιτεχνικά ασυνήθιστους χώρους και βάζουν τους θεατές σε τροχιά συνειδητοποίησης. To MIRfestival είναι αυτή τη φορά διαφορετικό. Παλλόμενο όπως πάντα, από και για τους πολίτες αυτής της πόλης, ενσωματώνοντας την αθηναϊκή πραγματικότητα, φωτίζοντάς την για μια στιγμή.

Σ’ αυτή τη δύσκολη εποχή, που πιστεύουμε η τέχνη είναι περισσότερο απαραίτητη από ποτέ άλλοτε, αποφασίσαμε να ανοίξουμε τα πρότζεκτ του MIRfestival σε όλους τους θεατές χωρίς εισιτήριο.

Η είσοδος σε όλα τα έργα του MIRfestival 2012 είναι ελεύθερη αλλά είναι απαραίτητη η κράτηση τηλεφωνικά ή μέσω e-mail.

Το πρόγραμμα του MIRfestival 2012 συνοπτικά
Μια σειρά συναρπαστικά καλλιτεχνικά πρότζεκτ από το χώρο των ορίων των παραστατικών τεχνών συνθέτουν τον κορμό του φετινού προγράμματος του Φεστιβάλ, που διευρύνεται και με άλλες εκδηλώσεις.

Το καλλιτεχνικό δίδυμο Lundahl & Seitl [Λούνταλ και Ζάιτλ] έχει αρχίσει εδώ και καιρό να κατακτά την ευρωπαϊκή σκηνή του ζωντανού θεάματος με τα συναρπαστικά έργα του, που είναι αδύνατον να τα κατατάξεις σε κάποιο είδος. Με ρίζες τόσο στις εικαστικές όσο και στις παραστατικές τέχνες, οι Christer Lundahl και Martina Seitl έχουν αναπτύξει μια εντελώς δική τους καλλιτεχνική γλώσσα που ανατρέπει κάθε προηγούμενο στο χώρο της περφόρμανς. Το έργο τους Symphony of a missing room (Συμφωνία για μια αίθουσα που δεν υπάρχει) πραγματοποιείται μέσα σε ευρωπαϊκά μουσεία, και επανασχεδιάζεται κάθε φορά για το μουσείο και την πόλη στην οποία παρουσιάζεται. Η εκδοχή της Αθήνας θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Ακρόπολης.

Μια ξενάγηση στο μουσείο μετατρέπεται σε μια απίστευτη περιπέτεια στην «αίθουσα που δεν υπάρχει» παρά μόνο στη φαντασία του θεατή. Ένα έργο τέχνης που είναι δύσκολο να το περιγράψεις, μια παράξενη «περφόρμανς» ή μια αξέχαστη εμπειρία που αφορά τη σχέση μας με την τέχνη και τα μουσεία, με το όραμα, τη μνήμη και το χρόνο. Αυτό το ιδιαίτερο, ποιητικό έργο προσφέρει μια μοναδική εμπειρία στον θεατή, καθώς τον παρασύρει σε ένα προσωπικό ταξίδι, όπου πραγματικότητα και φαντασία συγχέονται. Το έργο χρησιμοποιεί ένα προηγμένο σύστημα ασύρματων ακουστικών με 3D ήχο που καθορίζει και αναδιαμορφώνει εντυπωσιακά την αίσθηση του χώρου.
 

Το διαδραστικό έργο της Νορβηγίδας Mette Edvardsen [Μέτε Έντβαρντσεν] Time has fallen asleep in the afternoon sunshine, πραγματοποιείται σε μια σειρά ευρωπαϊκών βιβλιοθηκών. Εμπνευσμένη από το τέλος του βιβλίου Fahrenheit 451 του Ray Bradbury, η Mette Edvardsen προσκαλεί τους «αναγνώστες» να συναντήσουν μια μικρή κοινότητα ανθρώπων που, όπως και στην ιστορία του Bradbury, έχουν αναλάβει να αποστηθίσουν από ένα βιβλίο, να «γίνουν» αυτό το βιβλίο και να το περισώσουν από τη λαίλαπα της καταστροφής και της μισαλλοδοξίας. Η Edvardsen προτείνει στους Αθηναίους να έρθουν στην Εθνική Βιβλιοθήκη και να συναντήσουν ένα βιβλίο με σάρκα και οστά, για μια εμπειρία που θα αλλάξει για πάντα τον τρόπο με τον οποίο διαβάζουν…

Ο Loïc Touzé [Λοΐκ Τουζέ] είναι ένας από τους πιο σημαντικούς Γάλλους χορογράφους της γενιάς του. Αυτή τη φορά το MIRfestival τον προσκαλεί με ένα χορογραφικό πρότζεκτ που διευρύνει την έννοια του όρου. To Autour de la Table [Γύρω από το τραπέζι] είναι ένα πρότζεκτ που επίσης ταξιδεύει από πόλη σε πόλη. Μια σειρά εργαστήρια γεννούν τη συνάντηση μιας μεγάλης ομάδας επιστημόνων και καλλιτεχνών που ανταλλάσσουν πολύτιμη εμπειρία γύρω από το ανθρώπινο σώμα και εντοπίζουν στην Αθήνα ανθρώπους που έχουν να αφηγηθούν μια ενδιαφέρουσα ιστορία για το σώμα τους στο χώρο της εργασίας τους. Η τελική συνάντηση-«γεγονός», την τελευταία μέρα του Φεστιβάλ, γεμάτη από αυτές τις ιδιαίτερες αφηγήσεις, από και για τους κατοίκους της Αθήνας, θα μας θυμίσει πόσο όμορφη και γεμάτη μοναδικούς ανθρώπους είναι αυτή η πόλη…

Στην πρεμιέρα του Φεστιβάλ, στις 7 Δεκεμβρίου, θα κάνει την πρεμιέρα της και η περφόρμανς Play back της ομάδας Vasistas, μιας από τις πιο σημαντικές νέες φωνές στο χώρο του ερευνητικού θεάτρου, σε σκηνοθεσία της Αργυρώς Χιώτη.
Ακροβατώντας ανάμεσα στο μετέωρο παρόν και την ανάμνηση, ανάμεσα στο όνειρο και την ισοπέδωση, οι Vasistas θέτουν σε εφαρμογή μια σειρά αλυσιδωτές αντιδράσεις κατάρρευσης, τραγουδώντας την εποχή μας σε playback. Η περφόρμανς, μια σχεδόν χορογραφημένη διαδοχή εικόνων και καταστάσεων, αποτελεί μέρος του υλικού ενός μεγαλύτερου πρότζεκτ για την απώλεια, την πτώση και τη μνήμη.

Πού κατοικούμε; H εντελώς ασυνήθιστη παράσταση Γαύδος: Το σπίτι των Ηλέκτρας Αγγελοπούλου, Ανθής Ευστρατιάδου και Ευθύμη Θέου, αντλεί στοιχεία από την αρχαιολογική ανασκαφή ενός προϊστορικού σπιτιού στη Γαύδο για να πραγματευτεί το σπίτι – και μαζί το αίσθημα ασφάλειας που μας χαρίζει – ως διακύβευμα, ως είδος υπό εξαφάνιση. Μία αφήγηση που κατασκευάστηκε για μία νησίδα στο νοτιότερο άκρο της Ευρώπης μεταφέρεται στην καρδιά μιας πόλης που βιώνει την απώλεια της κατοικίας καθημερινά με τον πιο έντονο τρόπο. Μια περφόρμανς σαν ανασκαφή της έννοιας της κατοικίας που θα δοθεί μέσα σ’ ένα αθηναϊκό διαμέρισμα του Κέντρου. Μία συνάντηση της αρχαιολογίας με το σύγχρονο θέατρο που διεκδικεί μια νέα, μη γραμμική εξιστόρηση του αρχαιολογικού υλικού, ενσώματη, προσωπική και επικίνδυνη.

Η Άρτεμις Λαμπίρη είναι μια νεά χορογράφος που κατέφτασε πρόσφατα στην Αθήνα, μετά τις σπουδές της και ένα διάστημα στην Ολλανδία, έτοιμη να αρθρώσει τον δικό της λόγο για να μιλήσει για όλα αυτά που μας συμβαίνουν. Το χορογραφικό έργο Ανάμεσα θέτει με παιγνιώδη και ταυτόχρονα εφιαλτικό τρόπο το θέμα της πλήρους αποξένωσης και της εκμηχάνισης της ζωής βάζοντας παντού ερωτηματικά για το αν πρέπει πραγματικά να είναι έτσι… Ένας χορογραφημένος παιγνιώδης εφιάλτης για τον εκμηχανισμένο άνθρωπο. Με λίγη ελπίδα στο τέλος… που καθόλου δεν σημαίνει ότι είναι ένα τέλος!

Στο πλαίσιο του MIRfestival 2012 θα γίνει ένα μικρό αφιέρωμα στον συγγραφέα Ray Bradbury [Ρέι Μπράντμπερι] και το έργο του Φάρεναϊτ 451 με αφορμή το έργο της Mette Evardsen στην Εθνική Βιβλιοθήκη και την πρόσφατη κυκλοφορία του βιβλίου σε νέα μετάφραση από τις εκδόσεις Άγρα.
Ενώ ο Ray Bradbury εγκατέλειψε την κοινότητα της λογοτεχνίας επιστημονικής φαντασίας για άλλους Γαλαξίες τον περασμένο Ιούνιο, το Φάρενάιτ 451 βρίσκεται όλο και πιο πολύ στην καρδιά των συζητήσεων για τη διατήρηση της ανθρωπιάς, του ουμανιστικού χαρακτήρα της ευρωπαϊκής κοινωνίας και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Στο αφιέρωμα περιλαμβάνεται η παρουσίαση της νέας μετάφρασης σε συνεργασία με τις εκδόσεις ΑΓΡΑ, μια συζήτηση για τον Μπράντμερι και τη συμβολή του σ’ αυτόν τον ιδιαίτερο χώρο της λογοτεχνίας, καθώς και μια προβολή της ομώνυμης ταινίας του Φρανσουά Τρυφώ – με τον τρόπο του MIRfestival: συνοδευόμενη από ένα σετ ηλεκτροακουστικής μουσικής εμπνευσμένο από την ταινία, το οποίο θα συνθέσουν ειδικά για το MIRfestival και θα ερμηνεύσουν μετά την προβολή οι Ευθύμης Θεοδόσης και Γιώργος Πούλιος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι όλες οι διεθνείς ομάδες του Φεστιβάλ, οι Lundahl & Seitl, η Mette Edvardsen και η Compagnie ORO-Loïc Touzé παρουσιάζουν έργα τους ζωντανά για πρώτη φορά στην Ελλάδα (η Mette Edvardsen είχε παρουσιάσει εγκατάσταση βίντεο στο VideoDance 2007- Thessaloniki International Film Festival, πρόδρομο του MIRfestival).

Στην καλλιτεχνική διεύθυνση και τον προγραμματισμό του MIRfestival βρίσκεται η Χριστιάνα Γαλανοπούλου.

 
Δυο λόγια για το MIRfestival
Το MIRfestival είναι ένα διεθνές φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης που εστιάζει στο σημείο συνάντησης των παραστατικών τεχνών και των οπτικοακουστικών νέων μέσων. Φιλοξενεί ευρηματικές και πρωτότυπες καλλιτεχνικές δημιουργίες στα όρια των τεχνών, εκεί όπου η σκηνή συναντά την εικόνα μέσω των νέων τεχνολογιών. Δανείζεται το όνομά του από τον διαστημικό σταθμό ΜΗΡ και φιλοδοξεί να είναι ένας ανοιχτός χώρος συνάντησης, ανταλλαγής και δημιουργικής σκέψης για τους καλλιτέχνες και για το κοινό, αλλά και μια πλατφόρμα ανάδειξης της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας. Λόγω της ταυτότητας και του περιεχομένου του, αλλά και λόγω της σχέσης του με την πόλη και την ανερχόμενη καλλιτεχνική σκηνή της, το MIRfestival είναι ένα μοναδικό φεστιβάλ στο πολιτιστικό τοπίο της Αθήνας. 

Lundahl & Seitl (SE/ UK) _ Symphony of a missing room  ////// 7-13 Δεκ. /// Μουσείο Ακρόπολης
Το καλλιτεχνικό δίδυμο Lundahl & Seitl [Λούνταλ και Ζάιτλ] – Σουηδοί που ζουν και δημιουργούν στη Βρετανία – έχει αρχίσει εδώ και καιρό να κατακτά την ευρωπαϊκή σκηνή του ζωντανού θεάματος με τα συναρπαστικά έργα του, που είναι αδύνατον να τα κατατάξεις σε κάποιο είδος. Με ρίζες τόσο στις εικαστικές όσο και στις παραστατικές τέχνες, οι Christer Lundahl και Martina Seitl έχουν αναπτύξει μια εντελώς δική τους καλλιτεχνική γλώσσα που ανατρέπει κάθε προηγούμενο στο χώρο της περφόρμανς.
Το έργο Symphony of a missing room (Συμφωνία για μια αίθουσα που δεν υπάρχει) πραγματοποιείται σε μουσεία και έχει ήδη παρουσιαστεί σε διεθνή φεστιβάλ σε αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις από το 2009. Κάθε φορά επανασχεδιάζεται για την πόλη στην οποία παρουσιάζεται. Στην Αθήνα το έργο πραγματοποιείται σε συμπαραγωγή με το British Council και θα παρουσιαστεί στο Μουσείο της Ακρόπολης που τιμά το MIRfestival με τη φιλοξενία του.

Μια ξενάγηση στο μουσείο μετατρέπεται σε μια απίστευτη περιπέτεια στην «αίθουσα που δεν υπάρχει» παρά μόνο στη φαντασία του θεατή. Ένα έργο τέχνης που είναι δύσκολο να περιγραφεί, μια παράξενη «περφόρμανς», ή μια αξέχαστη εμπειρία που αφορά τη σχέση μας με την τέχνη και τα μουσεία, με το όραμα, τη μνήμη και το χρόνο. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο, ποιητικό έργο που προσφέρει μια μοναδική εμπειρία στον θεατή, καθώς τον παρασύρει σε ένα προσωπικό ταξίδι όπου πραγματικότητα και φαντασία συγχέονται. Το έργο χρησιμοποιεί ένα προηγμένο σύστημα ασύρματων ακουστικών με 3D ήχο που καθορίζει και αναδιαμορφώνει εντυπωσιακά την αίσθηση του χώρου. Οι πρωτότυπες και διαφορετικές οπτικές του έργου είναι πολλές: Η περφόρμανς μετατίθεται στο μυαλό του θεατή, χωρίς τη χρήση τεχνολογίας εικονικής πραγματικότητας. Χωρίς να το καταλαβαίνει, ο θεατής γίνεται ο ίδιος περφόρμερ για τους γύρω του. Ενώ είναι μέλος μιας ομάδας, εντούτοις το ταξίδι του είναι εντελώς προσωπικό. Μέσα σ’ ένα μουσείο, όπου η βασική αίσθηση που χρησιμοποιούμε είναι η όραση, αυτό το έργο έρχεται να δώσει προτεραιότητα στην ακοή και την αφή, και μέσα από αυτές τις αισθήσεις να μας οδηγήσει στο ιδιαίτερο σύμπαν του. Για τους καλλιτέχνες η ιστορία δεν αφορά μόνο το παρόν, αλλά και το μέλλον. Έτσι, καθώς ο χρόνος ενοποιείται, ένα γεγονός που συνέβη στο παρελθόν βιώνεται ως κάτι που μπορεί να συμβεί στο μέλλον.

Το έργο Symphony of a missing room  είναι παραγωγή των Lundahl & Seitl.
Η εκδοχή Symphony of a missing room – Athens είναι παραγωγή των Lundahl & Seitl και του MIRfestival, σε συμπαραγωγή με το British Council και φιλοξενείται στο Μουσείο Ακρόπολης.  Με την υποστήριξη του Σουηδικού κυβερνητικού οργανισμού Konstnärsnämnden και της Πρεσβείας της Σουηδίας στην Ελλάδα.

Στο έργο συμμετέχουν τρεις Βρετανοί και τέσσερις Έλληνες περφόρμερ.
Το ακουστικό περιβάλλον θα είναι διαθέσιμο και στα αγγλικά και στα ελληνικά.

Πληροφορίες για τις κρατήσεις
Από τις 7 έως τις 13 Δεκεμβρίου, με εξαίρεση τη Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου που το Μουσείο είναι κλειστό, θα πραγματοποιούνται 5 παραστάσεις την ημέρα.

ΠΡΟΣΟΧΗ:
Οι παραστάσεις είναι μόνο για 7 θεατές κάθε φορά και διαρκούν 1 ώρα. Η κράτηση είναι απαραίτητη.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ:
οι θεατές πρέπει να είναι ακριβείς στην ώρα προσέλευσης, δέκα λεπτά πριν από την παράσταση για την οποία έχουν κάνει κράτηση, γιατί υπάρχει μια διαδικασία προετοιμασίας.
Η είσοδος δεν είναι δυνατή όταν ξεκινήσει η παράσταση.

Mette Edvardsen (NO / BE) _ Time has fallen asleep in the afternoon sunshine ///// 10-13 Δεκ. /// Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδας.
Η Mette Edvardsen προέρχεται από το χώρο των παραστατικών τεχνών, όμως οι δραστηριότητές της απλώνονται και σε άλλους τομείς της καλλιτεχνικής δημιουργίας, όπως το βίντεο, η συγγραφή και τα βιβλία καλλιτεχνών. Το έργο της με τον τίτλο Time has fallen asleep in the afternoon sunshine, ένα ποιητικό, παράξενα διαδραστικό με το κοινό έργο, πραγματοποιείται σε βιβλιοθήκες, ειδικά σχεδιασμένο για κάθε ευρωπαϊκή πόλη όπου παρουσιάζεται. Το έργο έχει ήδη παρουσιαστεί σε σημαντικές βιβλιοθήκες σε όλη την Ευρώπη.

Η ιδέα στην οποία βασίζεται το έργο προέρχεται από το τελευταίο μέρος του βιβλίου επιστημονικής φαντασίας του Ray Bradbury Fahrenheit 451. Σ’ αυτό, σε μια κοινωνία του μέλλοντος, η εξουσία θεωρεί την ανάγνωση των βιβλίων απειλή και εφαρμόζει ένα σύστημα φανατικής καύσης τους όπου αυτά εντοπίζονται. Μια κοινότητα ανθρώπων που ζουν απομακρυσμένοι κοντά στη φύση αποφασίζουν να απομνημονεύσουν ο καθένας από ένα βιβλίο για να περισώσουν την λογοτεχνική μνήμη και την πολιτιστική κληρονομιά. Ο καθένας τους γίνεται έτσι ο ίδιος το βιβλίο. H Mette Edvardsen φτιάχνει μια μικρή τέτοια κοινότητα, μια ομάδα Ελλήνων και ξένων περφόρμερ, που θα περάσουν τέσσερις μέρες μέσα στην Εθνική Βιβλιοθήκη, όπου το κοινό θα μπορεί να τους συναντήσει. Οι θεατές, μόνο ένας για κάθε ηθοποιό κάθε φορά, θα έρθουν στη βιβλιοθήκη όχι για να διαβάσουν όπως συνήθως ένα βιβλίο, αλλά για να το συναντήσουν, να το ακούσουν να τους αφηγείται το περιεχόμενό του και να επικοινωνήσουν μαζί του. Ο κάθε θεατής θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει ποιο από τα 8 βιβλία θα ήθελε να συναντήσει. Είναι πιθανό οι καλλιτέχνες να προσκαλέσουν επίσης τον θεατή να αποστηθίσει κι εκείνος μια παράγραφο ενός βιβλίου ή ένα ποίημα, για να συμβάλει στη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Πιστεύουμε ότι το έργο αυτό αποκτά μια ιδιαίτερη σημασία στις μέρες που ζούμε, θυμίζοντάς μας πόσο σημαντικό είναι να συνειδητοποιήσουμε το ότι αυτό που μας καθορίζει είναι το ότι είμαστε πολιτισμένοι άνθρωποι και ότι πρέπει πάση θυσία να διασώσουμε τον ευρωπαϊκό ουμανιστικό πολιτισμό και την πολιτιστική μας κληρονομιά.

Σύμφωνα με ανακοίνωσή της, η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, υπό τη νέα της διοίκηση, φιλοξενεί αυτό το πρωτότυπο καλλιτεχνικό έργο στο πλαίσιο του ανοίγματός της στον πολιτισμό και την κοινωνία και της προσπάθειάς της για εξωστρέφεια με γνώμονα τη δημιουργικότητα, την καινοτομία και την επαφή με την τέχνη και τον πολιτισμό.

Τέσσερα βιβλία είναι στα ελληνικά και πέντε στα αγγλικά.

Τα βιβλία που θα μπορεί κανείς να συναντήσει είναι:

Λι, του Νίκου Καββαδία
Οι βλαβερές συνέπειες του καπνού, του Άντον Τσέχωφ
Μπλε βαθύ, σχεδόν μαύρο, του Θανάση Βαλτινού
Τρυποκάρυδος, του Τομ Ρόμπινς
Complete Works, του Hans Faverey (στα αγγλικά)
I am a Cat, του Soseki Natsume (στα αγγλικά)
Bartleby, the scrivener, του Herman Melville (στα αγγλικά)
[έχει μεταφραστεί στα ελληνικά ως Μπάρτλεμπυ, ο γραφέας]
Answered Prayers, του Truman Capote (στα αγγλικά)
[στα ελληνικά έχει μεταφραστεί ως Όταν οι προσευχές εισακούονται]
και Fear and Loathing in Las Vegas, του Hunter S Thompson (στα αγγλικά)
[έχει μεταφραστεί στα ελληνικά ως Φόβος και Παράνοια στο Λας Βέγκας]

To έργο Time has fallen asleep in the afternoon sunshine είναι παραγωγή  των Helga Duchamps/ duchamps vzw και Mette Edvardsen/ Athome (www.metteedvardsen.be).
Η Αθηναϊκή εκδοχή του έργου Time has fallen asleep in the afternoon sunshine είναι παραγωγή της Mette Edvardsen και του MIRfestival, με την υποστήριξη του Υπουργείου Εξωτερικών της Νορβηγίας, της Πρεσβείας της Νορβηγίας στην Ελλάδα και του Νορβηγικού Ινστιτούτου στην Αθήνα και φιλοξενείται στην Εθνική Βιβλιοθήκη.

Τίτλος: Η φράση «Time has fallen asleep in the afternoon sunshine» (ο χρόνος αποκοιμήθηκε μέσα στο δυνατό φως του απομεσήμερου) προέρχεται από ένα βιβλίο του Alexander Smith και υπάρχει στο βιβλίο Fahrenheit 451 του Ray Bradbury (1953).

Πληροφορίες για τις κρατήσεις
Από τις 10 έως τις 13 Δεκεμβρίου, από τις 13:30 μέχρι τις 20:00, με ραντεβού ή με προσέλευση στην Εθνική Βιβλιοθήκη
ΠΡΟΣΟΧΗ: Η συνάντηση είναι μόνο για έναν θεατή κάθε φορά. Είναι καλύτερα να έχετε κάνει κράτηση, για να μην περιμένετε.

ORO – Loïc Touzé (FR), kom.post (DE), Cati (TR) _ Autour de la Table /////  13 Δεκ. 2012 /// CAMP _ Contemporary Art Meeting Point
Εργαστήρια 10-13 Δεκεμβρίου /// Art.Act.Area
Ο Loïc Touzé είναι ένας από τους πιο σημαντικούς Γάλλους χορογράφους της γενιάς του. Όμως αυτή τη φορά το MIRfestival τον προσκαλεί με ένα καλλιτεχνικό πρότζεκτ που διευρύνει την έννοια της χορογραφίας. To Autour de la Table είναι ένα πρότζεκτ που επίσης ταξιδεύει από πόλη σε πόλη αναζητώντας τη γνώση και τις πρακτικές που καθορίζουν τη χρήση του σώματος σε διαφορετικά πολιτιστικά πλαίσια. Σε κάθε πόλη δημιουργείται μια διεθνής ομάδα φιλοσόφων, κοινωνιολόγων, αρχιτεκτόνων, χορογράφων και καλλιτεχνών που έχουν ως κοινό σημείο το ενδιαφέρον τους για το ανθρώπινο σώμα. Αφού ανταλλάξουν τον πλούτο της εμπειρίας τους σε επαναλαμβανόμενα εργαστήρια για αρκετό διάστημα (στην Αθήνα το έργο προετοιμάζεται από τον περασμένο Σεπτέμβρη), εντοπίζουν μέσα στην πόλη καθημερινούς ανθρώπους που έχουν να αφηγηθούν μια ενδιαφέρουσα ιστορία, η οποία αφορά μια μετατόπιση που συνέβη στο σώμα τους στο χώρο της εργασίας τους. Η ομάδα δράσης τους προετοιμάζει ώστε την τελευταία μέρα του πρότζεκτ να μπορούν να αφηγηθούν την ιστορία τους μέσα σε λίγο χρόνο σε ένα τραπέζι με μερικούς θεατές, που μετά από μια μικρή συζήτηση θα καθίσουν σε ένα άλλο τραπέζι για ν’ ακούσουν μια άλλη ιστορία. Ο στόχος είναι όλοι οι συμμετέχοντες να γίνουν μια μεγάλη ομήγυρη που θα μοιραστεί εμπειρίες και ιστορίες με κέντρο το σώμα, τα πάθη και την ομορφιά του, στους χώρους της δουλειάς και μέσα στην πόλη. Οι καθημερινοί άνθρωποι-αφηγητές και οι ιδιότητές τους συνθέτουν έναν ιδιόμορφο χάρτη της πόλης και οι ιστορίες τους διαγράφουν τη μοναδικότητα της ζωής σ’ αυτήν.

To πρότζεκτ Autour de la Table ξεκίνησαν οι Anne Kerzerho και Loïc Touzé
Παραγωγή ORO-Loïc Touzé/Nantes, με τη συμμετοχή των ομάδων kom.post/Berlin και Cati/Istanbul.
Με την υποστήριξη του Institut Français και του δήμου της Νάντης (Ville de Nantes).

Η Αθηναϊκή εκδοχή του έργου Autour de la Table είναι συμπαραγωγή του MIRfestival και της ομάδας ORO-Loïc Touzé, και πραγματοποιείται με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Γαλλίας και του Institut Français de Grèce. Το πρότζεκτ υποστηρίζουν επίσης οι χώροι Art.Act.Area και CAMP _ Contemporary Art Meeting Point

Πληροφορίες για τις κρατήσεις
Η συνάντηση των αφηγήσεων «Γύρω από το Τραπέζι» θα πραγματοποιηθεί στις 13 Δεκεμβρίου στις 21:30 στο CAMP και οι αφηγήσεις θα είναι στα ελληνικά.
Στη συνάντηση μπορούν να συμμετάσχουν μόνο 50 θεατές, γι’ αυτό είναι σίγουρα καλύτερο να κάνετε κράτηση θέσης.

Είσοδος ελεύθερη – Κρατήσεις θέσεων απαραίτητες
Κρατήσεις θέσεων: βλ. στο τέλος του δελτίου
 
 
Vasistas (GR) _ play back  ///////  7 & 8 Δεκ. ///  Rabbithole Art and Performance Space
Το MIRfestival 2012 ανοίγει με την πρεμιέρα της περφόρμανς Play back από τους Vasistas, μιας από τις πιο σημαντικές νέες φωνές στο χώρο του ερευνητικού θεάτρου, σε σκηνοθεσία της Αργυρώς Χιώτη. Οι Vasistas είναι μια πολυεθνική ομάδα που δημιουργήθηκε στο Μονπελιέ, στη Γαλλία, από την Αργυρώ Χιώτη και τις Ariane Labed και Νaima Carbajal μετά τις σπουδές τους εκεί. Το 2006 η ομάδα επέλεξε ως βάση εργασίας την Αθήνα, και από τότε μέχρι σήμερα έχει παρουσιάσει μια σειρά παραστάσεων που αποκάλυψαν μια ιδιαίτερη σκηνοθετική και ερμηνευτική γραφή με έντονη ταυτότητα. Οι παραστάσεις Silence και Spectacle τάραξαν τα νερά στο θεατρικό τοπίο της Αθήνας, και σήμερα οι Vasistas είναι πάλι εδώ, για να στήσουν για άλλη μια φορά τον αδυσώπητο καθρέφτη τους μπροστά μας…

Ακροβατώντας ανάμεσα στο μετέωρο παρόν και την ανάμνηση, ανάμεσα στο όνειρο και την ισοπέδωση, οι Vasistas θέτουν σε εφαρμογή μια σειρά αλυσιδωτές αντιδράσεις κατάρρευσης, τραγουδώντας την εποχή μας σε playback. Η περφόρμανς, μια σχεδόν χορογραφημένη διαδοχή εικόνων και καταστάσεων,  αποτελεί μέρος του υλικού ενός μεγαλύτερου πρότζεκτ για την απώλεια, την πτώση και τη μνήμη, και κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της στο MIRfestival.  O πυρήνας των Vasistas αποτελείται σήμερα από τους Αργυρώ Χιώτη, Ευθύμη Θέου, Ariane Labed, Τζωρτζίνα Χρυσκιώτη και Νaima Carbajal. Για πρώτη φορά ο πυρήνας των Vasistas διευρύνεται με δεκαπέντε Αθηναίους κάθε ηλικίας.

Η ομάδα επεξεργάστηκε μέρος της παράστασης σε εργαστήρια που έγιναν κατά την ενεργοποίηση του Θεάτρου Εμπρός από την Κίνηση Μαβίλη.
Παραστάσεις:
Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου στις 21:30 και Σάββατο 8 Δεκεμβρίου στις 23:00

Είσοδος ελεύθερη – Κρατήσεις θέσεων απαραίτητες

Ηλέκτρα Αγγελοπούλου / Ανθή Ευστριατιάδου / Ευθύμης Θέου (GR) _ Γαύδος: Το σπίτι  ///// 8,  9 & 10 Δεκ. //// Οικία οδού Χαβρίου 7
Πού κατοικούμε; H εντελώς ασυνήθιστη παράσταση Γαύδος: Το σπίτι των Ηλέκτρας Αγγελοπούλου, Ανθής Ευστρατιάδου και Ευθύμη Θέου, αντλεί στοιχεία από την αρχαιολογική ανασκαφή ενός προϊστορικού σπιτιού στη Γαύδο για να πραγματευτεί το σπίτι και το αίσθημα ασφάλειας που μας χαρίζει ως διακύβευμα, ως είδος υπό εξαφάνιση. Μία αφήγηση που κατασκευάστηκε για μία νησίδα στο νοτιότερο άκρο της Ευρώπης μεταφέρεται στην καρδιά μιας πόλης που βιώνει την απώλεια της κατοικίας καθημερινά με τον πιο έντονο τρόπο. Το σπίτι ως ζώνη ασφάλειας, ως τόπος για την παραγωγή φαντασιώσεων, ως μέρος για να ζεις και να πεθαίνεις. Μια περφόρμανς σαν ανασκαφή της έννοιας του της «κατοικίας», που θα δοθεί μέσα σ’ ένα αθηναϊκό διαμέρισμα του Κέντρου. Μία συνάντηση της αρχαιολογίας με το σύγχρονο θέατρο που διεκδικεί μια νέα, μη γραμμική εξιστόρηση του αρχαιολογικού υλικού, ενσώματη, προσωπική και επικίνδυνη.

Παραγωγή: Ευθύμης Θέου, Ηλέκτρα Αγγελοπούλου, Ανθή Ευστριατιάδου
Με τη στήριξη του Πανεπιστημίου Κρήτης και του διεπιστημονικού ερευνητικού προγράμματος της Γαύδου.

Παραστάσεις:
Σάββατο 8 & Κυριακή 9 Δεκεμβρίου στις 20:00
Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου στις 21:30
Είσοδος ελεύθερη – Κρατήσεις θέσεων απαραίτητες (μόνο για 30 θεατές κάθε φορά)
Κρατήσεις θέσεων: βλ. στο τέλος του δελτίου

 
Άρτεμις Λαμπίρη (GR) _ Ανάμεσα ///// 9 Δεκ. ///  Rabbithole Art and Performance Space
Μετά από σπουδές και πενταετή επαγγελματική θητεία στην Ολλανδία, η Άρτεμις Λαμπίρη κατέφτασε στην Αθήνα έτοιμη να αρθρώσει τον δικό της λόγο για να μιλήσει για όλα αυτά που μας συμβαίνουν. Το χορογραφικό έργο Ανάμεσα θέτει με παιγνιώδη και ταυτόχρονα εφιαλτικό τρόπο το θέμα της πλήρους αποξένωσης και της εκμηχάνισης της ζωής βάζοντας παντού ερωτηματικά για το αν πρέπει πραγματικά να είναι έτσι… Είναι μια αναζήτηση όχι του πριν μα ούτε του μετά, αλλά του τώρα• μια παράσταση που αναπαριστά την κίνηση των εσωτερικών οργάνων μας σε περιόδους μεγάλων μεταβάσεων και συναισθηματικής ανισορροπίας. Ένας χορογραφημένος παιγνιώδης εφιάλτης για τον εκμηχανισμένο άνθρωπο. Με λίγη ελπίδα στο τέλος… που καθόλου δεν σημαίνει ότι είναι ένα τέλος!

Παραγωγή: Άρτεμις Λαμπίρη
Με την υποστήριξη του Κινητήρα και του αν[ά]μεσα

Παράσταση: Κυριακή 9 Δεκεμβρίου στις 21:30

Είσοδος ελεύθερη – Κρατήσεις θέσεων απαραίτητες
Κρατήσεις θέσεων: βλ. στο τέλος του δελτίου

 
Αφιέρωμα στον Ray Bradbury και το Fahrenheit 451 
Στο πλαίσιο του MIRfestival 2012 θα γίνει ένα μικρό αφιέρωμα στον συγγραφέα Ray Bradbury και το έργο του Fahrenheit 451 με αφορμή το έργο της Mette Evardsen στην Εθνική Βιβλιοθήκη και την πρόσφατη κυκλοφορία του βιβλίου σε νέα μετάφραση από τις εκδόσεις Άγρα.

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει
•    Παρουσίαση του βιβλίου
•    Προβολή της ταινίας του Φρανσουά Τρυφώ Fahrenheit 451
Παρουσίαση της νέας μετάφρασης του Φάρεναιτ 451 από τις εκδόσεις ΑΓΡΑ /////// 11 Δεκ. /// Free thinking zone

Το βιβλίο του Bradbury βρίσκεται όλο και πιο πολύ στην καρδιά των συζητήσεων για τη διατήρηση του ουμανιστικού προσώπου της ευρωπαϊκής κοινωνίας και της διατήρησης της ανθρωπιάς μας και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, ενώ παραμένει ένα από τα πιο ωραία βιβλία της λογοτεχνίας του φανταστικού.

Στη συζήτηση θα συμμετάσχουν οι
Σταύρος Πετσόπουλος, εκδότης
Βασίλης Δουβίτσας, μεταφραστής
Δημήτρης Εμμανουηλίδης, σκηνοθέτης κινηματογράφου και σεναριογράφος (με ιδιαίτερη αγάπη στην επιστημονική φαντασία)
Mette Edvardsen, χορογράφος και εικαστικός

Προβολή της ταινίας του Φρανσουά Τρυφώ Fahrenheit 451 /////// 12 Δεκ. /// αν[ά]μεσα – πειραματικός χώρος
François Truffaut, Fahrenheit 451, 1966, 112’.
Julie Christie, Oskar Werner, Cyril Cusack

Είναι σίγουρα μια από τις πιο παράξενες ταινίες του Τρυφώ. Η μοναδική που γύρισε στα αγγλικά, με λόγο αμήχανο που βελτίωσε αργότερα στη γαλλική ντουμπλαρισμένη κόπια. Είναι ένα παράξενο βλέμμα στο βιβλίο και στον κόσμο, παραδόξως πιο ανθρώπινο και λιγότερο οργουελικό απ’ ό,τι θα περίμενε κανείς. Ένας διπλός αναχρονισμός φέρνει την κοινωνία του μέλλοντος στη σύγχρονη τότε Γαλλία της δεκαετίας του 1960. Στην πυρά ρίχνεται μεταξύ άλλων το ίδιο το βιβλίο του Bradbury καθώς και τα Cahiers du cinema και το σενάριο του Με κομμένη την ανάσα του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, που είχε συνυπογράψει ο Τρυφώ. Οι τίτλοι τέλους δεν είναι γραμμένοι, αλλά ακούγονται, στο πνεύμα του περιεχομένου του βιβλίου.

Η προβολή της ταινίας θα γίνει με τον τρόπο του MIRfestival: συνοδευόμενη από ένα σετ ηλεκτρονικής μουσικής εμπνευσμένο από την ταινία, το οποίο θα συνθέσουν ειδικά για το MIRfestival και θα ερμηνεύσουν μετά την προβολή οι Γιώργος Πούλιος και Ευθύμης Θεοδόσης.