Η καταξιωμένη πιανίστρια Λορέντα Ράμου και το δυναμικό σχήμα Medea Electronique ενορχηστρώνουν μια συνάντηση που στην

πραγματικότητα δεν συνέβη ποτέ, ανάμεσα στον Γκόγια και τον Μπετόβεν. Ένα συναρπαστικό ταξίδι γεμάτο ήχους και εικόνες, στις 5-6 Φεβρουαρίου 2011, στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών.

Ludwig van Beethoven
Επτά Μπαγκατέλλες, έργο 33
Σονάτα Νο 12 σε λα ύφεση μείζονα, έργο 26
Σονάτα Νο 31 σε λα ύφεση μείζονα, έργο 110

Η παράσταση προσφέρει μια εντελώς διαφορετική και σύγχρονη οπτική των έργων του μεγάλου συνθέτη. Οι βίντεο προβολές, η πιανιστική δεξιοτεχνία της Λορέντας Ράμου και η δύναμη της εικόνας, με τις άπειρες δυνατότητες που προσφέρουν τα new media, μας εισάγουν σε ένα διαφορετικό μουσικό σύμπαν, προσφέροντας μια φρέσκια και εμπνευσμένη εκτέλεση των έργων του Μπετόβεν.

Η παράσταση, μέσα από μια αλληλουχία εικόνων βίντεο και ζωντανής πιανιστικής ερμηνείας, σκιαγραφεί ένα παραλληλισμό ανάμεσα στη ζωή και τη δημιουργία των δύο μεγάλων καλλιτεχνών, παρόλο που δεν συναντήθηκαν ποτέ και πιθανότατα αγνοούσαν ο ένας την ύπαρξη του άλλου.

Οι βιογραφίες τους όμως παρουσιάζουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά: τη σύμπνοια με το πνεύμα της εποχής τους στην αρχή της σταδιοδρομίας τους, τις ομοιότητες στον κοινωνικό τους περίγυρο, τις πολιτικές τους πεποιθήσεις που διαμορφώνονται στην Ευρώπη των Ναπολεόντιων πολέμων, και το κυριότερο, τη δημιουργική αντίδραση που είχαν απέναντι στην απώλεια της ακοής τους, φτάνοντας στην πιο προσωπική τους έκφραση προς το τέλος της ζωής τους.

Τρείς «γέφυρες» μας οδηγούν από τη μια βιογραφία στην άλλη. Η πρώτη, αφορά έργα που είναι ακόμα πιστά στους κανόνες της παράδοσης. Μετά την αρχική εισαγωγή του βίντεο και τις εικόνες από τις βασιλικές ταπισερί του Γκόγια, ακούγονται ζωντανά οι Μπαγκατέλλες έργο 33 του Μπετόβεν. Το δεύτερο βίντεο αναφέρεται στην περίοδο που η σιωπή αρχίζει ακούσια να γεμίζει τη ζωή των δύο δημιουργών. Το προσωπικό δράμα του Μπετόβεν κορυφώνεται την εποχή που γράφει τη Σονάτα έργο 26. Μετά την ακρόαση του έργου, το τρίτο βίντεο γεφυρώνει έργα με σαφείς πολιτικές καταβολές: τους πίνακες για την εξέγερση της 2ας και 3ης Μαρτίου 1808 στη Μαδρίτη και τις οξυγραφίες των Δεινών του Πολέμου με την Ηρωική Συμφωνία.

Η πιο ουσιαστική προσέγγιση γίνεται κατά την τελευταία δημιουργική περίοδο των δύο καλλιτεχνών. Ο Γκόγια ζωγραφίζει τους Μαύρους πίνακες, τρομακτικά οράματα που γεμίζουν τους τοίχους του ίδιου του του σπιτιού, και ο Μπετόβεν συνθέτει τα τελευταία κουαρτέτα εγχόρδων, τις τελευταίες σονάτες για πιάνο (ακούγεται ζωντανά η Σονάτα έργο 110), την 9η Συμφωνία και τη Missa Solemnis. Μήπως τελικά η εμπειρία της σιωπής ήταν μια μοναδική απελευθέρωση;

Σύλληψη & ρεσιτάλ πιάνου: Λορέντα Ράμου
Βίντεο: Μedea Εlectronique – Κλεοπάτρα Κοραή, Michael Larsson (εικόνα), Μανώλης Μανουσάκης (ήχος)
Αφήγηση: Γιάννης Ευαγγελίδης, Λορέντα Ράμου
Εικαστική σύμβουλος: Malvina Bompart

Πρόγραμμα ρεσιτάλ
Ludwig van Beethoven
Επτά Μπαγκατέλλες, έργο 33
Σονάτα Νο 12 σε λα ύφεση μείζονα, έργο 26
Σονάτα Νο 31 σε λα ύφεση μείζονα, έργο 110