Στον κορυφαίο εκπρόσωπο κατά τον 19ο αιώνα της μείζονος γερμανικής συμφωνικής παράδοσης είναι αφιερωμένος ο φετινός θεματικός Κύκλος Μπραμς της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, ο οποίος αποτελεί τη φυσική συνέχεια των πρόσφατων αφιερωμάτων της Ορχήστρας στον Μότσαρτ και τον Μπετόβεν.

Η εναρκτήρια συναυλία του Κύκλου, την Παρασκευή 4 Απριλίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, περιλαμβάνει το έργο χάρη στο οποίο ο Γιοχάνες Μπραμς καταχωρίστηκε στους μεγάλους Γερμανούς Συμφωνιστές, την Πρώτη του Συμφωνία δηλαδή, καθώς και την Ακαδημαϊκή Εισαγωγή και το Διπλό κοντσέρτο για βιολί και βιολοντσέλο. Πραγματοποιείται υπό την μουσική διεύθυνση του διάσημου Ρώσου, μόνιμου  αρχιμουσικού στην Φιλαρμονική της Αγίας Πετρούπολης, Νικολάι Αλεξέγιεφ, με σολίστ τον Ελληνοϊάπωνα βιολονίστα Νώε Παστιάδη Ινούι και τον Φινλανδό  βιολοντσελίστα Μάρτι Ρούσι.

Η συναυλία επαναλαμβάνεται την επομένη ημέρα (Σάββατο 5 Απριλίου στις 18.00) στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ “Συμφωνία” Πειραιά και Νήσων Αργοσαρωνικού.

Το πρόγραμμα της συναυλίας που πραγματοποιείται (όπως κι ολόκληρος ο Κύκλος) με την ευγενική υποστήριξη της Πρεσβείας της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα,  ανοίγει με την Ακαδημαϊκή Εισαγωγή έργο που συνέθεσε ο Μπραμς το καλοκαίρι του 1880 εν είδει ευχαριστηρίου προς το Πανεπιστήμιο του Μπρέσλαου που τον είχε ανακηρύξει επίτιμο διδάκτορά του.

Γνωστός για το χιούμορ του ο συνθέτης ανέτρεψε τον ακαδημαϊκό προορισμό του έργου του, συνθέτοντας όπως ο ίδιος είχε εξηγήσει, ένα «πολύ θορυβώδες και διασκεδαστικό ποτ-πουρί από τα τραγούδια των μεθυσμένων φοιτητών» στις μπυραρίες της εποχής. Η πρεμιέρα  έγινε τον Ιανουάριο του 1881 στο Πανεπιστήμιο του Μπρασλάου, ενθουσιάζοντας τους φοιτητές οι οποίοι αναγνώρισαν τις πηγές έμπνευσης του συνθέτη.

Το Διπλό κοντσέρτο για βιολί και βιολοντσέλο γράφτηκε το καλοκαίρι του 1987 από τον Μπραμς προς τιμήν του τσελίστα και στενού συνεργάτη του συνθέτη Ρόμπερτ Χάουσμαν καθώς και του παλιού του φίλου βιολονίστα Γιόζεφ Γιοακίμ. Ο τελευταίος μετά το διαζύγιό του επαναλάμβανε συχνά την φράση “Ελεύθερος Αλλά Μόνος” ( “Frei Aber Einsam” στα γερμανικά). Τα αρχικά της φράσης (F-A-E) αντιστοιχήθηκαν από τον Μπραμς σε μουσικές κλίμακες, εμπνέοντάς τον για το μουσικό μοτίβο του κοντσέρτου! Για την ερμηνεία του η Κ.Ο.Α. συμπράττει με δύο διεθνούς ακτινοβολίας μουσικούς, τον 29χρονο πολυβραβευμένο «πολίτη του κόσμου» Νόε Ινούι που δοκιμάζεται για πρώτη φορά στο Διπλό κοντσέρτο του Μπραμς και τον  καταξιωμένο  βιολοντσελίστα και καθηγητή του τσέλου στην Ακαδημία Σιμπέλιους, Μάρτι Ρούσι.

Μία από τις σημαντικότερες Συμφωνίες της Γερμανοαυστριακής μουσικής παράδοσης, η Πρώτη Συμφωνία του Μπραμς γράφτηκε σε χρονικό διάστημα περίπου 20 χρόνων! Τα πρώτα σχεδιάσματα έγιναν στις αρχές του 1860, η Συμφωνία όμως δεν ολοκληρώθηκε πριν από το 1876 και ενώ ο Μπραμς είχε ήδη συμπληρώσει μία δεκαετία που ζούσε μόνιμα στην Βιέννη νιώθοντας την βαριά σκιά του Μπετόβεν σε κάθε του βήμα. Εξ ου και ο τόσος χρόνος που χρειάστηκε μέχρι να ολοκληρώσει την Πρώτη Συμφωνία και να την παρουσιάσει τον Νοέμβριο του 1876. Οι κριτικές υπήρξαν εξαρχής εκθειαστικές με χαρακτηριστικότερη αυτή του Αυστριακού μουσικοκριτικού Εντουαρντ Χάνσλικ που χαρακτήρισε το έργο «κάτι για το οποίο μπορούμε να είμαστε εθνικώς υπερήφανοι καθώς πρόκειται για μία ανεξάντλητη πηγή βαθιάς ευχαρίστησης και καρποφόρας μελέτης».

Το πρόγραμμα

ΓΙΟΧΑΝΕΣ ΜΠΡΑΜΣ (1833–1897)

• Ακαδημαϊκή Εισαγωγή, έργο 80
• Διπλό Κοντσέρτο για βιολί, βιολοντσέλο και ορχήστρα σε λα ελάσσονα, έργο 102
• Συμφωνία αρ.1 σε ντο ελάσσονα, έργο 68

Σολίστ: Νόε Ινούι, βιολί
Μάρτι Ρούσι, βιολοντσέλο                

Μουσική διεύθυνση: Νικολάι Αλεξέγιεφ

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.