Το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών παρουσιάζει τη δεύτερη συναυλία του κύκλου «¡España!» που δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

… την Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2012, στις 20.30.

Σε συνεργασία με την Ισπανική Πρεσβεία στην Αθήνα και το Ινστιτούτο Θερβάντες της Αθήνας. Eνας καταιγισμός εντυπώσεων και εικόνων από την Ιβηρική Χερσόνησο μετουσιώνεται σε μουσική από δύο Ισπανούς και δύο Γάλλους συνθέτες, στην δεύτερη συναυλία του Κύκλου «¡España!» που δίνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών την Τρίτη 11 Δεκεμβρίου, στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με σολίστ τον σπουδαίο Ελληνα πιανίστα, που διαπρέπει στο εξωτερικό, Νίκο Λαάρη και υπό την μουσική διεύθυνση του εκλεκτού αρχιμουσικού Βλαδίμηρου Συμεωνίδη.

Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει το έργο «Άγγιγμα του πρώτου τόνου και αυτοκρατορική μάχη» του Ισπανού συνθέτη Κριστόμπαλ Χάλφτερ, τις συμφωνικές εντυπώσεις «Νύχτες στους κήπους της Ισπανίας» του Μανουέλ ντε Φάγια, την Alborada del gracioso («Πρωινό τραγούδι του γελωτοποιού») του Μωρίς Ραβέλ και την Ibéria του Κλωντ Ντεμπυσύ. Τα τέσσερα έργα εκπροσωπούν ένα 24ωρο ταξίδι στο ισπανικό τοπίο από την αυγή έως την ηδυπαθή μεσογειακή νύχτα, αλλά και, ταυτόχρονα, μια εμπνευσμένη ιστορική διαδρομή αιώνων στη μουσική της Ιβηρικής, από τη λαϊκή της παράδοση έως και την ισπανική πρωτοπορία του 20ου αιώνα. Κατεξοχήν εκφραστής της μουσικής πρωτοπορίας στην μεταπολεμική Ισπανία θεωρείται άλλωστε ο Κριστόμπαλ Χάλφτερ (γεν.1930), που συνέθεσε το «Άγγιγμα του πρώτου τόνου και αυτοκρατορική μάχη» το 1986, ως ένα «ηχητικό δώρο» για τα 80α γενέθλια του σημαντικού Ελβετού αρχιμουσικού και μαικήνα πολλών συνθετών Πάουλ Ζάχερ (1906–1999).

Οι «Νύχτες στους κήπους της Ισπανίας» του Μανουέλ ντε Φάγια, φέρουν στοιχεία τόσο από κοντσέρτο όσο και από συμφωνικό ποίημα, καθώς και υπόγειες επιρροές από την λαϊκή μουσική της Ανδαλουσίας. Το έργο άρχισε να γράφεται το 1909 και ολοκληρώθηκε το 1915, όσο ο ντε Φάγια ήταν φιλοξενούμενος στο παραθαλάσσιο σπίτι στην Καταλονία του δημοφιλούς Ισπανού ζωγράφου Σαντιάγο Ρουσινιόλ (1861-1931), γνωστού για τους περίφημους πίνακές του που απεικονίζουν ισπανικούς κήπους. 

Ο Μωρίς Ραβέλ συνέθεσε την Alborada (που σημαίνει «πρωινό τραγούδι» και παραπέμπει σε ένα παραδοσιακό ισπανικό είδος τραγουδιού) το 1918, κατά παραγγελία του θρυλικού Ρώσου ιμπρεσάριου και ιδρυτή των «Ρωσικών Μπαλέτων», Σεργκέι Ντιάγκιλεφ. Το έργο του Ραβέλ ήταν μια από τις τρείς γαλλικές συνθέσεις που ακούγονταν στο μπαλέτο Las Meninas (από τον περίφημο, ομώνυμο πίνακα του Βελάθκεθ), το οποίο έκανε πρεμιέρα, έναν χρόνο αργότερα, στο Θέατρο Αλάμπρα του Λονδίνου.

Η Ibéria (1908) αποτελεί το δεύτερο τμήμα των «Εικόνων» για συμφωνική ορχήστρα, του Κλωντ Ντεμπυσύ. Το έργο συνιστά νοερό ταξίδι σε ένα φανταστικό ισπανικό χωριό, σε διαφορετικές στιγμές της ημέρας. Το εντυπωσιακό είναι πως το μοναδικό ταξίδι του Ντεμπυσύ στην Ισπανία είχε διαρκέσει μόλις μία ημέρα, όταν το καλοκαίρι του 1880 ο συνθέτης είχε περάσει τα γαλλο-ισπανικά σύνορα, για να παρακολουθήσει μία ταυρομαχία στην πόλη Σαν Σεμπαστιάν της χώρας των Βάσκων!

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ 
ΚΡΙΣΤΟΜΠΑΛ ΧΑΛΦΤΕΡ (γεν. 1930)
Άγγιγμα του πρώτου τόνου και αυτοκρατορική μάχη

ΜΑΝΟΥΕΛ ΝΤΕ ΦΑΓΙΑ (1876–1946)
«Νύχτες στους κήπους της Ισπανίας», συμφωνικές εντυπώσεις για πιάνο και ορχήστρα

Διάλειμμα

ΜΩΡΙΣ ΡΑΒΕΛ (1875–1937)
Alborada del gracioso (Πρωινό τραγούδι του γελωτοποιού)

ΚΛΩΝΤ ΝΤΕΜΠΥΣΥ (1862 –1918)
Ibéria (από τις Εικόνες για ορχήστρα)

Tης συναυλίας θα προηγηθεί στις 19:45 δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.