Το FREE CINEMA έρχεται να σου θυμίσει τον τρόπο με τον οποίο το σινεμά… πήγε διακοπές! Για μια ολόκληρη εβδομάδα, από 21 έως 27 Ιουλίου 2016, σε μια από τις ωραιότερες ταράτσες της Αθήνας, το Cine ΑΝΕΣΙΣ, κλασικές επιτυχίες από το παρελθόν, cult movies με το φανατικό τους κοινό, σπάνιες celluloid εκπλήξεις και η καθιερωμένη πανελλήνια πρεμιέρα επερχόμενου φιλμ, σου δίνουν την ευκαιρία να πάρεις την καλύτερη γεύση των φετινών σου διακοπών… από τη μεγάλη οθόνη!

Αν ρωτάς κι εμένα, το καλοκαίρι του 2016 μοιάζει λίγο με… μνημόσυνο! Βία σε ολόκληρο τον πλανήτη, δολοφονίες (ακόμη κι από το χέρι του Νόμου), τρομοκρατικές επιθέσεις, πόλεμοι, σχεδόν ημερήσιες πλερέζες στα social με θανάτους celebrities της παγκόσμιας showbiz και της pop κουλτούρας. Φτάσαμε στα τέλη του Ιουλίου και σχεδόν κανείς δεν έχει καταλάβει τι απέγινε το κλασικό, ανέμελο ελληνικό καλοκαίρι! Τι απέγιναν τα… πατουσάκια; The humanity!

 

Για όσους νοστάλγησαν διακοπές, λοιπόν, και βρίσκονται ακόμη στο κέντρο της Αθήνας, πλήρως αποσυντονισμένοι, ιδού μια ιδανική ευκαιρία φυγής, με το καλύτερο μέσο που εφηύρε ποτέ ο πολιτισμένος και τεχνολογικά ανεπτυγμένος άνθρωπος: το σινεμά.

 

Δώδεκα κλασικές ή cult επιτυχίες και μια πανελλήνια πρεμιέρα, όλα φιλμ που επέλεξα προσωπικά, για την υπέροχη ταράτσα του θερινού σινέ ΑΝΕΣΙΣ (Κηφισίας 14), από τις 21 έως και τις 27 Ιουλίου 2016, με μια bonus, μεταμεσονύκτια προβολή θρυλικής ταινίας τρόμου στο δασώδες και ύπουλα ταιριαστό περιβάλλον του σινέ ΓΑΛΑΤΣΙ (Άλσος Βεΐκου). Επειδή το ΞΑΦΝΙΚΑ ΦΕΤΟΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ συνεχίζει εδώ και πέντε συνεχόμενα χρόνια να… μην πηγαίνει διακοπές αλλά να σου δίνει αυτό που θες! Την απόλαυση της μεγάλης οθόνης.

Ηλίας Φραγκούλης, Διευθυντής του freecinema.gr

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

ΠΕΜΠΤΗ 21 ΙΟΥΛΙΟΥ

 

ΑΜΑΡΚΟΡΝΤ / AMARCORD (1973) 123′

του Φεντερίκο Φελίνι

Ο μικρός Τίτα ωριμάζει σε ένα παραθαλάσσιο χωριό της φασιστικής Ιταλίας του ’30, μέσα από κωμικές και νοσταλγικές βινιέτες της καθημερινότητας και της εκκεντρικής «πινακοθήκης» χαρακτήρων που την αποτελούσαν.

Σχεδόν αυτοβιογραφικό coming-of-age «παραμύθι» και από τα πλέον κλασικά της φιλμογραφίας του Φεντερίκο Φελίνι, το «Θυμάμαι» (όπως είχε διανεμηθεί στην Ελλάδα στην πρώτη του προβολή) αποδομεί χιουμοριστικά την περίοδο του Μουσολίνι, σαρκάζει προκλητικά την Καθολική Εκκλησία και διασκεδάζει με τις σεξουαλικές φαντασιώσεις του σημαντικότερου Ιταλού σκηνοθέτη. Όσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας του 1975. Προβολή κόπιας σε φιλμ.

 

ΟΙ ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΙΛΟ / LES VACANCES DE MONSIEUR HULOT (1953) 95′

του Ζακ Τατί

Ο λιγομίλητος, άκακος, ευγενέστατος αλλά καταστροφικά γκαφατζής κύριος Ιλό καταφθάνει σε ένα παραθαλάσσιο θέρετρο για τις διακοπές του, αναστατώνοντας τους πάντες γύρω του.

Η πρώτη κινηματογραφική εμφάνιση του ομώνυμου χαρακτήρα που έπλασε ο Ζακ Τατί και σημάδεψε την ιστορία τού σινεμά, επηρεάζοντας αναπάντεχα το είδος της κωμωδίας σε ολόκληρο τον πλανήτη (σκέψου για αρχή τον Πίτερ Σέλερς στο «Πάρτυ» του 1968). Επίσημη συμμετοχή στο Φεστιβάλ Καννών του 1953 και υποψηφιότητα για Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου. Προβολή σπάνιας κόπιας του original cut σε φιλμ, που σίγουρα θα συγκινήσει τους λάτρεις του σκηνοθέτη.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22 ΙΟΥΛΙΟΥ

ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΟΥ ΚΛΕΦΤΗ / TO CATCH A THIEF (1955) 106′

του Άλφρεντ Χίτσκοκ

Ασύλληπτος διαρρήκτης δρα στα μεγαλύτερα ξενοδοχεία των Καννών. Οι Αρχές παρακολουθούν στενά τον συνήθη ύποπτο Τζον Ρόμπι, ο οποίος έχει αποσυρθεί από το «άθλημα», προτιμώντας να φλερτάρει με βαθύπλουτες Αμερικανίδες παραθερίστριες…

Ένα από τα πιο λαμπερά και ευχάριστα φιλμ μυστηρίου του maître, αποθέωση του κοσμοπολίτικου glam της εποχής, με vintage ατμόσφαιρα που καθηλώνει από ομορφιά, σε τοποθεσίες της γαλλικής Ριβιέρα. Κάπου εκεί χάσαμε (στο γνωστό τροχαίο του 1982) και την Γκρέις Κέλι, που προτίμησε τον Ρενιέ και το Μονακό από το Χόλιγουντ. Τιμήθηκε με το Όσκαρ καλύτερης φωτογραφίας (για έγχρωμη ταινία).

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΓΝΩΡΙΖΕ ΠΟΛΛΑ / THE MAN WHO KNEW TOO MUCH (1956) 120′

του Άλφρεντ Χίτσκοκ

Οικογένεια Αμερικανών που κάνει διακοπές στο Μαρόκο μπλέκει άθελά της με μέλη διεθνούς οργάνωσης, η οποία έχει σχεδιάσει απόπειρα δολοφονίας πολιτικού κατά τη διάρκεια κοντσέρτου στο Royal Albert Hall.

Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ υπογράφει το remake της δικής του ομώνυμης ταινίας από το 1934 και την αγγλική περίοδο της καριέρας του, αυτή τη φορά σε Technicolor και με stars (Τζέιμς Στιούαρτ, Ντόρις Ντέι) οι οποίοι εξασφάλιζαν εγγυημένα την τεράστια εμπορική του επιτυχία. Εδώ ακούγεται και το κλασικό «Whatever Will Be, Will Be (Que Sera, Sera)», το οποίο βραβεύτηκε με Όσκαρ καλύτερου τραγουδιού.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ 13 / FRIDAY THE 13TH (1980) 95′

του Σον Σ. Κάνινγκχαμ

(01:30, στο σινέ ΓΑΛΑΤΣΙ)

Η κατασκήνωση της Κρίσταλ Λέικ ετοιμάζεται να λειτουργήσει ξανά, παρά τις ανησυχίες των γύρω κατοίκων που φοβούνται ότι το μέρος έχει στοιχειωθεί από τα θανατικά συμβάντα του παρελθόντος. Ξέρεις. Εκεί πέθανε ο Τζέισον Βόρχις…

Το θρυλικό slasher τρόμου που πήγε το είδος ένα βήμα πιο μπροστά από τη «Νύχτα με τις Μάσκες» (1978), με το αίμα και τους (δέκα!) graphic φόνους του να δημιουργούν νέα σχολή και ήθη για τις mainstream μάζες. ΠΡΟΣΟΧΗ: Η προβολή θα πραγματοποιηθεί εκτάκτως στο σινέ ΓΑΛΑΤΣΙ (Άλσος Βεΐκου), στη μία και τριάντα μετά τα μεσάνυχτα, για να ουρλιάξετε όσο πιο δυνατά θέλετε στο δασώδες και ύπουλα ταιριαστό περιβάλλον της περιοχής!

ΣΑΒΒΑΤΟ 23 ΙΟΥΛΙΟΥ

ΜΙΑ ΘΕΣΗ ΣΤΟΝ ΗΛΙΟ / A PLACE IN THE SUN (1951) 122′

του Τζορτζ Στίβενς

Ο φτωχός ανιψιός πλούσιου βιομηχάνου συναναστρέφεται δύο γυναίκες, δεσμεύεται με τη μία αλλά είναι πιο έντονα ερωτευμένος με την άλλη. Οι διακοπές των νεόνυμφων σε μια λίμνη ίσως μπορέσουν να δώσουν τη λύση…

Διάσημο μελόδραμα με στοιχεία νουάρ και έντονη κριτική επάνω στους ταξικούς κώδικες της περιόδου, με αξεπέραστο και δραματικό ερωτικό τρίγωνο (Μοντγκόμερι Κλιφτ, Ελίζαμπεθ Τέιλορ, Σέλεϊ Γουίντερς) και μια θέση στην κινηματογραφική αιωνιότητα χάρη και στα 6 βραβεία Όσκαρ με τα οποία τιμήθηκε: καλύτερης σκηνοθεσίας, σεναρίου, φωτογραφίας, μοντάζ, κοστουμιών και μουσικής.

ΕΝΑΣ ΛΥΚΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΟ ΛΟΝΔΙΝΟ / AN AMERICAN WEREWOLF IN LONDON (1981) 97′

του Τζον Λάντις

Δύο Αμερικανοί κολεγιόπαιδες γνωρίζουν τη βρετανική ύπαιθρο περπατώντας και μια νύχτα με πανσέληνο ο ένας από αυτούς θα αισθανθεί ένα παράξενο δάγκωμα στο σκοτάδι. Μαντεύεις τη συνέχεια;

Το λυκανθρωπικό hype εκείνης της χρονιάς είχε ήδη ξεκινήσει με τα «Ουρλιαχτό» και «Wolfen», αλλά το καλοκαίρι του ’81, το οσκαρικό μακιγιάζ του Ρικ Μπέικερ για τις σκηνές της μεταμόρφωσης του Ντέιβιντ Νότον ήταν εκείνο που έκανε τους πραγματικά σοκαρισμένους θεατές να αποστρέφουν το βλέμμα τους από τη μεγάλη οθόνη. Η εισπρακτική επιτυχία του φιλμ είχε σημαντική επίδραση στο είδος των κωμωδιών τρόμου.

ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΙΟΥΛΙΟΥ

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ / SUMMER HOLIDAY (1963) 107′

του Πίτερ Γέιτς

Τέσσερις μηχανικοί από το Λονδίνο ξεκινούν ένα ασυνήθιστο ταξίδι με ένα double-decker bus και αρχικό προορισμό το Παρίσι, όμως θα αλλάξουν σχέδια εξαιτίας μιας παρέας κοριτσιών που πρέπει να φτάσουν στην Αθήνα!

Η δεύτερη μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία του ’63 στη Μεγάλη Βρετανία είναι ένα διάσημο νεανικό μιούζικαλ, πλημμυρισμένο από pop τραγούδια του Κλιφ Ρίτσαρντ και του συγκροτήματος των The Shadows. Η είσοδος του διώροφου λονδρέζικου λεωφορείου στην πλατεία Συντάγματος αποτελεί σκηνή ανθολογίας, μαζί με την ερμηνεία του ρομαντικού σουξέ «The Next Time», με θέα την Ακρόπολη και το Ηρώδειο.

GREASE (1978) 110′

του Ράνταλ Κλάιζερ

Αγόρι γνωρίζει και ερωτεύεται κορίτσι στις διακοπές, αλλά τους χωρίζει ο ερχομός… της νέας σχολικής σεζόν! Αναπάντεχα, βρίσκονται στο ίδιο γυμνάσιο και η αγάπη τους θα περάσει από κάμποσες δοκιμασίες πριν το πανηγυρικό, μουσικοχορευτικό φινάλε.

Η μεγαλύτερη επιτυχία για το αμερικανικό box-office του ’78, αλλά και το πιο εμπορικό μιούζικαλ στην ιστορία του σινεμά, εδραίωσε την καριέρα του Τζον Τραβόλτα (μόλις έναν χρόνο μετά το «Πυρετός το Σαββατόβραδο») και μετέτρεψε σε super star τη Βρετανοαυστραλή Ολίβια Νιούτον-Τζον. Βασίστηκε στο ομώνυμο μιούζικαλ του 1971. Ετοιμάσου να τραγουδήσεις ξανά ολόκληρο το «You’re the One That I Want»!

ΔΕΥΤΕΡΑ 25 ΙΟΥΛΙΟΥ

ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΜΕ ΤΗ ΜΟΝΙΚΑ / SOMMAREN MED MONIKA (1953) 96′

του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Εκείνη 17, εκείνος 19, γνωρίζονται στις διακοπές, την αφήνει έγκυο, αναγκάζονται να παντρευτούν, να μεγαλώσουν απότομα, σε ένα περιβάλλον που σε τίποτα δε θυμίζει το καλοκαιρινό τοπίο του έρωτά τους.

Αρκετά χρόνια πριν μας ξαπλώσει στο ντιβάνι του ψυχαναλυτή με τα αστικά κόμπλεξ, τις ενοχές και τα απομεινάρια του έγγαμου βίου, ο Μπέργκμαν… πάει παραλία! Το γυμνό της Χάριετ Άντερσον είχε προκαλέσει σκάνδαλο στην εποχή του και βοήθησε στο να βρεθεί διανομή για τις ΗΠΑ, όπου το marketing την προώθησε λες και ήταν exploitation ταινία του Ρας Μάγερ!

Ο ΦΙΛΟΣ ΜΟΥ ΚΙ ΕΓΩ / WITHNAIL & I (1987) 107′

του Μπρους Ρόμπινσον

Ο Γουίδνεϊλ και ο Μάργουντ, δύο άνεργοι ηθοποιοί στο Λονδίνο του 1969, αποφασίζουν να ξεσκάσουν για λίγο και εγκαταλείπουν το μίζερο διαμέρισμά τους στο Κάμντεν, φαντασιώνοντας ειδυλλιακές διακοπές στην εξοχική κατοικία του θείου του πρώτου.

«Cool your boots, man» κι έτσι. Ένα από τα κυριολεκτικά cult έργα του βρετανικού σινεμά και πρώτη εμφάνιση του Ρίτσαρντ Ε. Γκραντ στη μεγάλη οθόνη, τούτη η μαύρη κωμωδία βασίστηκε σε αυτοβιογραφικά στοιχεία του σκηνοθέτη και σεναριογράφου της και θα σου αφήσει για πάντα στη μνήμη αρκετές απίθανες, φλεγματικού χιούμορ ατάκες. Αν δεν το έχεις δει ποτέ, κάνεις έγκλημα!

ΤΡΙΤΗ 26 ΙΟΥΛΙΟΥ

WET HOT AMERICAN SUMMER (2001) 97′

του Ντέιβιντ Γουέιν

Το καλοκαίρι του 1981, μία μέρα πριν κλείσει και γι’ αυτή τη χρονιά η κατασκήνωση του Φάιργουντ, οι ενήλικες υπεύθυνοι του προσωπικού της προσπαθούν να κλείσουν τους προσωπικούς λογαριασμούς τους με… λιγάκι σεξ αν γίνεται!

Εμπορικά αποτυχημένη στην εποχή της (εκτός μίας προβολής στις Νύχτες Πρεμιέρας δεν έφτασε ποτέ στην Ελλάδα) σάτιρα των νεανικών κωμωδιών με κατασκηνώσεις, αλλά με αυστηρά adult χιούμορ, το φιλμ απέκτησε γιγαντιαίο cult status στο πέρασμα του χρόνου, ίσως και εξαιτίας του σχεδόν άσημου τότε καστ: Τζανίν Γκαρόφαλο, Ντέιβιντ Χάιντ Πιρς, Μόλι Σάνον, Πολ Ραντ, Ελίζαμπεθ Μπανκς, Μπράντλεϊ Κούπερ, Έιμι Πόλερ, Κέβιν Σάσμαν. Μόλις πέρσι, το Netflix παρουσίασε ένα prequel σε μορφή mini σειράς, ενώ αναμένεται και ένα αντίστοιχο sequel που θα δείχνει τι απέγιναν οι ήρωες της ταινίας δέκα χρόνια αργότερα.

DAZED AND CONFUSED (1993) 102′

του Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ

Λίγο πριν τις καλοκαιρινές τους διακοπές, στα τέλη της σχολικής περιόδου του 1976, οι μαθητές ενός αμερικανικού γυμνασίου ζουν αξέχαστες εμπειρίες που… μάλλον δεν θα θυμούνται ποτέ γιατί ήταν τόσο λιώμα!

Ίσως αυτό να έχει αλλάξει, πια, αλλά το 2002 ο Κουέντιν Ταραντίνο την έβαλε σε μια λίστα με τις δέκα καλύτερες ταινίες όλων των εποχών! Δεν διανεμήθηκε ποτέ στη χώρα μας, αλλά έχει θρυλική φήμη στο εξωτερικό. Τόσο, ώστε ο Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ να γυρίσει φέτος το «αδελφάκι» της για τα 80’s, το «Everybody Wants Some!!». Προσφέρεται για γερή κατανάλωση αλκοόλ και άλλων… συννέφων καπνού (sic).

ΤΕΤΑΡΤΗ 27 ΙΟΥΛΙΟΥ

ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ / A BIGGER SPLASH (2015) 125′

του Λούκα Γκουαντανίνο

(ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΠΡΕΜΙΕΡΑ)

Οι διακοπές μιας διάσημης rock star και του φωτογράφου φίλου της σε ένα απομονωμένο ιταλικό νησί διαταράσσονται από την ξαφνική επίσκεψη ενός παλιού φίλου, ο οποίος συνοδεύεται από την ελκυστική κόρη του.

Ερωτικό, ψυχολογικό δράμα που φέρνει στο νου την «Πισίνα» (1969), με θαυμάσιο καστ (Τίλντα Σουίντον, Ματίας Σχούναρτς, Ρέιφ Φάινς, Ντακότα Τζόνσον), από τον σκηνοθέτη του ιδιαίτερα αγαπητού στην Ελλάδα φιλμ «Είμαι ο Έρωτας». Επίσημη συμμετοχή στο τελευταίο Φεστιβάλ Βενετίας. Σε πρώτη πανελλήνια προβολή.