Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο πλαίσιο του προγράμματος του Υπουργείου Πολιτισμού «Θεσσαλονίκη

Σταυροδρόμι Πολιτισμών» 2011 Μέση Ανατολή, παρουσιάζει το έργο «Ντιμπούκ» του Μπρους Μάγιερς, από το ομώνυμο έργο του Σαλόμ Άνσκι, σε μετάφραση Λουίζας Μητσάκου, σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη και μουσική Σαββίνας Γιαννάτου.

 

Η πρεμιέρα του έργου, που είναι μια σύγχρονη εκδοχή του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας, θα δοθεί στο Νέο Υπερώο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών την Κυριακή 25 Δεκεμβρίου 2011.

 

Σημείωμα Σκηνοθέτη

Ένας άνδρας και μια γυναίκα πάλλονται από τους πανίσχυρους ρυθμούς του έρωτα. Επιζητούν την ένωση που τους οφείλει παλιός όρκος των γονιών τους. Όμως ο όρκος αθετείται. Ο άνδρας πεθαίνει από λύπη, μα η αδικημένη του ψυχή θα μπει στο σώμα της αγαπημένης του και θ΄ αρνηθεί να βγει, παραβαίνοντας τους νόμους που χωρίζουν τους νεκρούς από τους ζωντανούς.

Έτσι αρχίζει η ιστορία του Ντιμπούκ, μια ιστορία που μιλά για τη δραματική παρουσία της αγάπης και του Θεού, μια ιστορία που δεν μιλά για την τραγική απουσία τους.

 

Η ύπαρξη πέφτει στον κόσμο με τη γέννηση και, χάνοντας την ουσία της, κριματίζεται. Κάποια στιγμή θ΄ αποκτήσει συνείδηση της απώλειας, θα νοσταλγήσει την αθωότητα και θα ποθήσει την καταστροφή, για να επιστρέψει στο μεγάλο Αρνητικό, στη μη ύπαρξη, στο θεϊκό κενό, που λυτρωμένο, εν τη απουσία μας, θ΄ απλωθεί ξανά στην αρμονική του ενότητα. Αυτό είναι το τραγικό μυστικό που ψυχανεμίστηκε η ανθρώπινη σκέψη διαχρονικά, από τον Οιδίποδα και τον Ιώβ μέχρι τον Στρίντμπεργκ, τον Κάφκα και τον Μπέκετ.

 

Αυτό διαισθάνονται με τον τρόπο τους οι ελληνικές παραλογές και τα μοιρολόγια, οι εκστατικές πτήσεις των σαμάνων, οι θρηνητικές περιστροφές των δερβίσηδων της Ανατολής, οι νηπτικές προσευχές και τα τεριρέμ της Ορθοδοξίας, οι ιστορίες των ευσεβών της χαράς στη χασιδική Καμπάλα.

 

Όσο λοιπόν απουσιάζει ο Θεός, τόσο αυξάνεται η θρησκευτικότητα της ύπαρξής μας, γιατί γινόμαστε διάφανοι από τη μοναχικότητα και φωτιζόμαστε από την απελπισία. Κάπως έτσι αντιλαμβάνομαι τον έρωτα του Χανάν και της Λέας στο Ντιμπούκ, σαν ένα θρήνο για τη μεγάλη απουσία. Μήπως όμως κι αυτός ο ίδιος ο έρωτας δεν πεθαίνει άμα τη εμφανίσει του; Άρα ο έρωτας θρηνεί τον εαυτό του όπως το παιδί που κοιτά τον αφαλό του στο End Game του Μπέκετ;

 

Οι ηθοποιοί ας τ΄ ακούσουν αυτά και μετά πρέπει να τα ξεχάσουν, γιατί μόνο έτσι θα τα θυμούνται. Για να μας αφηγηθούν αυτήν την εβραϊκή εκδοχή του Ρωμαίου και της Ιουλιέττας όπως τη γέννησε ο ιουδαϊκός μυστικισμός και η Καμπάλα. Ελπίζω η έκσταση που απαιτεί η τελετουργία να πυρπολήσει τις ψυχές τους κατά τη διάρκεια της παράστασης.

 

Ευχαριστώ τον Μπρους Μάγιες για τις πολύτιμες συνομιλίες μας καθώς και τον Στέφανο Ροζάνη για τη διδασκαλία του καμπαλιστικού περιεχομένου του κειμένου. Εύχομαι, τέλος, στους θεατές, όσα δεν καταλάβουν με το μυαλό να τα νιώσουν με το σώμα, γιατί ο Θεός, ο έρωτας και η απουσία τους γεννιούνται και ανθίζουν μες στα σπλάχνα μας.

Σωτήρης Χατζάκης

 

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος θα παρουσιάσει την παράσταση «Ντιμπούκ» του Bruce Myers στις 16 και 17 Μαρτίου 2012 στη Μόσχα, καθώς το  Κ.Θ.Β.Ε. επιλέχθηκε και θα εκπροσωπήσει (μαζί με έξι ακόμη παραστάσεις) την Ένωση των Θεάτρων της Ευρώπης στο Φεστιβάλ που διοργανώνει το Θέατρο Μάλι (Maly Theatre) της Μόσχας.

Στη συνέχεια, η παράσταση θα παρουσιαστεί στο Θέατρο του Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης», από την Τετάρτη 21 Μαρτίου 2012 έως την Κυριακή 1 Απριλίου 2012, για να ακολουθήσει ευρωπαϊκή περιοδεία. Με την παράσταση «Ντιμπούκ» εγκαινιάζεται η «Διεθνής Σκηνή» του ΚΘΒΕ, που στόχο έχει  να παρουσιάσει παραγωγές του στο εξωτερικό, γνωστοποιώντας τη φυσιογνωμία του στον διεθνή χώρο.

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Λουίζα Μητσάκου
Σκηνοθεσία- Σκηνικός χώρος: Σωτήρης Χατζάκης
Κοστούμια: Έρση Δρίνη
Μουσική: Σαββίνα Γιαννάτου
Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος

Διανομή:
Δημήτρης Παπανικολάου (Άνδρας), Δέσποινα Κούρτη (Γυναίκα)

 

Η διδασκαλία του καμπαλιστικού περιεχομένου του κειμένου έγινε από τον καθηγητή  Στέφανο Ροζάνη.