Επίσημη πρεμιέρα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών για την καλλιτεχνική περίοδο 2012-2013, την Παρασκευή …

5 Οκτωβρίου, στις 20.30 το βράδυ, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με το Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα του Νίκου Σκαλκώτα (1904 – 1949) και την Συμφωνία αρ.1 «Τιτάν» του Γκούσταβ Μάλερ(1860 – 1911). Η εναρκτήρια συναυλία της Ορχήστρας, υπό την μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου και με σολίστ τον διακεκριμένο βιολονίστα Γιώργο Δεμερτζή υπόσχεται ένα συναρπαστικό ακρόαμα δύο πραγματικά τιτάνιων έργων.

    
Ο Μάλερ άνοιξε με το έργο του τον ασκό του Αιόλου για την έλευση του μουσικού μοντερνισμού. Ο προστατευόμενος και θαυμαστής του, Άρνολντ Σαίνμπεργκ, ήταν αναμενόμενο να αξιοποιήσει και να εξελίξει τα επιτεύγματα του Αυστριακού συνθέτη, παραδίδοντας ταυτόχρονα τη σκυτάλη της μουσικής πρωτοπορίας σε εκλεκτούς μαθητές του, ανάμεσα στους οποίους ο νεαρός Σκαλκώτας κατέχει περίοπτη θέση. Έτσι, ένας «βιεννέζικος αέρας», που σφύζει από επαναστατικούς νεωτερισμούς μίας νέας μουσικής γλώσσας, αποτελεί κοινό αισθητικό πυρήνα στα δύο έργα της συναυλίας. Ιδωμένα από ένα άλλο πρίσμα, τα δύο αυτά έργα «αφηγούνται» την εσωτερική περιπέτεια ενός δημιουργού, ο οποίος, σε πείσμα των πρακτικών και ψυχικών αντιξοοτήτων, αγωνίζεται να εκπληρώσει το όραμά του, θυμίζοντάς μας πως ο αγώνας αυτός είναι αέναος και επίκαιρος.

Η παρουσία του βιολονίστα Γιώργου Δεμερτζή ως σολίστ στην συναυλία, ενισχύει την απόφαση για την επιλογή ερμηνείας από την Ορχήστρα του έργου του Σκαλκώτα: Γραμμένο το 1937, χωρίς καμμία διάθεση συμβιβασμού ως προς τις τεχνικές δυσκολίες, το κοντσέρτο προκαλεί τον βιολονίστα να εκτελέσει ακροβατικούς ελιγμούς πάνω στο όργανο. Δεν θα μπορούσε να τους φέρει σε πέρας παρά ένας δεξιοτέχνης μουσικός, βαθύς γνώστης ήδη του συνολικού βιολιστικού έργου του Σκαλκώτα, όπως είναι ο Δεμερτζής.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

ΝΙΚΟΣ ΣΚΑΛΚΩΤΑΣ (1904 – 1949)
Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα

ΓΚΟΥΣΤΑΒ  ΜΑΛΕΡ (1860 – 1911)
Συμφωνία αρ.1 «Τιτάν»

Σολίστ Γιώργος Δεμερτζής, βιολί
Μουσική διεύθυνση Βασίλης Χριστόπουλος

 

Photo Credit: Nikos Krikelis