Για δεύτερη χρονιά, η Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση φιλοξενεί το Fast Forward Festival (21 – 31 Μαΐου 2015) και παρουσιάζει αντισυμβατικές παραστάσεις διεθνώς καταξιωμένων αλλά και ανερχόμενων καλλιτεχνών, από διαφορετικούς χώρους έκφρασης.

Η Στέγη βγαίνει πάλι «εκτός των τειχών» και «εισβάλλει» σε ιδιωτικούς χώρους και στο κέντρο της Αθήνας, ανοίγοντας τον δρόμο για έναν ουσιαστικό, δημόσιο διάλογο με την πόλη και την τρέχουσα κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα.

Η Κάτια Αρφαρά, Υπεύθυνη Θεάτρου και Χορού στη Στέγη, που έχει και την καλλιτεχνική διεύθυνση του Fast Forward Festival 2, μας μίλησε για το σκεπτικό πίσω από αυτό το πολυσυλλεκτικό Φεστιβάλ και τα θεάματα που περιλαμβάνει, τους κύριους άξονες του καλλιτεχνικού της προγραμματισμού γενικά, αλλά και τον ρόλο της Τέχνης σήμερα.

Όπως σημειώνει χαρακτηριστικά και η ίδια, «Η τέχνη μπορεί να μας ενεργοποιήσει και να μας ευαισθητοποιήσει, να μας κάνει να δούμε κριτικά την σημερινή κατάσταση, να μας προκαλέσει να ξανασκεφτούμε πράγματα που θεωρούσαμε δεδομένα».

Συνέντευξη: Ερριέττα Μπελέκου

Culturenow.gr: To Fast Forward Festival, επιστρέφει για δεύτερη χρονιά, από τις 21 έως τις 31 Μαϊου, με καθιερωμένους διεθνώς αλλά και ανερχόμενους δημιουργούς από διαφορετικούς χώρους έκφρασης. Πως γεννήθηκε η ιδέα για το συγκεκριμένο Φεστιβάλ;

Κάτια Αρφαρά: Το Fast Forward Festival φιλοδοξεί να μας κάνει να δούμε την τέχνη αλλά και την ίδια την πόλη στην οποία ζούμε μέσα από μια διαφορετική οπτική γωνία. Εξερευνά την πρόσφατη «κοινωνική στροφή» της τέχνης. Πρόκειται για ένα βιωματικό θα έλεγα φεστιβάλ, μια πολυσυλλεκτική συνάντηση που περισσότερο από παραστάσεις προτείνει εμπειρίες. Στόχος του είναι να μας φέρει σε επαφή με νέες μορφές θέασης και πρωτοποριακές μορφές τέχνης προκαλώντας ταυτόχρονα έναν δημόσιο διάλογο για τα σημερινά κοινωνικοπολιτικά ζητήματα. Το FFF  γεννήθηκε ακριβώς από αυτήν την ανάγκη διαλόγου.

Cul. N.: Ποια ερωτήματα θέτει υπό συζήτηση και ποια σημεία συνάντησης προτείνει  το 2ο Fast Forward Festival;  Δώστε μας μία συνοπτική εικόνα από τα πέντε επιμέρους θεάματα που περιλαμβάνει το φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ..

Κ. Α.: Οι προσκεκλημένοι καλλιτέχνες του 2ου Fast Forward Festival ανιχνεύουν υπαρκτούς ή πιθανούς τρόπους συμβίωσης και συνύπαρξης σε μεγάλα αστικά κέντρα όπως η Αθήνα. Στον πυρήνα του φεστιβάλ βρίσκεται φέτος η έννοια της κοινότητας και οι προβληματισμοί γύρω από θέματα όπως η διαφορετικότητα και η ετερογένεια.  Ο Φλαμανδός πολυμεσικός καλλιτέχνης Kris Verdonck δημιουργεί ειδικά για την Αθήνα  νέα Stills, γιγαντιαίες προβολές γυμνών ανθρώπων στην πόλη, o Roger Bernat στήνει στην πλατεία Κοτζιά ένα πρωτότυπο κοινωνικό παιχνίδι για τον Δημόσιο Χώρο, o Matthew Barney και o Jonathan Bepler παρουσιάζουν την επικών διαστάσεων κινηματογραφική τους όπερα, οι ανερχόμενοι FC Bergman από την Αμβέρσα στήνουν στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης ένα εντυπωσιακό οπτικό θέαμα στα όρια θεάτρου και κινηματογράφου…

X Apartments – Athens (21-24 Μαΐου 2015) © Σταύρος Πετρόπουλος

Cul. N.: Μετά τη Βυρηττό, το Γιοχάνεσμπουργκ, το Σάο Πάολο και πολλές ακόμη πόλεις -ευρωπαϊκές και μη-, η site-specific περιπλάνηση XAppartments «εισβάλλει» και στα σπίτια των Αθηναίων! Θα θέλατε να μας μιλήσετε λίγο περισσότερο για την ιδιότυπη αυτή δράση, ως συν- επιμελήτρια και συν- δραματουργός; Ποιους χώρους/ σπίτια αναζητήσατε μέσα στην πόλη και γιατί;

Κ. Α.: Πρόκειται για ένα ιδιαίτερο υβριδικό πρότζεκτ που θα πραγματοποιηθεί στο κέντρο της Αθήνας. Χρειάστηκε πολλούς μήνες έρευνας και στενή συνεργασία με κατοίκους, M.K.O., Kέντρα Αλληλεγγύης, κ.λπ. για να μπορέσει να πραγματοποιηθεί. Δεκαπέντε Έλληνες και διεθνείς καλλιτέχνες από το χώρο του θεάτρου, του κινηματογράφου, των εικαστικών και του χορού παρεμβαίνουν σε ιδιωτικούς χώρους στο κέντρο της Αθήνας. Οι θεατές μπορούν να επιλέξουν μία από τις δύο διαδρομές που προτείνουμε: την περιοχή της Αγίου Μελετίου και της Κυψέλης ή την περιοχή του Αγίου Παύλου και του Κολωνού. Στόχος μας είναι να αναδείξουμε την πολυμορφία των περιοχών αυτών υπερβαίνοντας κοινωνικά στερεότυπα και ταμπού, να μιλήσουμε για το παρελθόν και το παρόν τους μέσα από τις καθημερινές ιστορίες των κατοίκων τους, να επισκεφτούμε ξεχασμένες γειτονιές, να θίξουμε θέματα όπως ο κοινωνικός αποκλεισμός, η μετανάστευση, η ανεργία. Πρόκειται για sitespecific έργα που καλλιτέχνες από διάφορα μέρη του κόσμου (ο Akira Takayama έρχεται για παράδειγμα ειδικά από το Τόκυο) θα δημιουργήσουν επιτόπου, για τα διαμερίσματα και τα σπίτια της Αθήνας.

Cul. N.: Νέες τεχνολογίες, ανήσυχοι καλλιτέχνες, πειραματισμοί, συνεργασία, πολυφωνία και εξωστρέφεια, εντός αλλά –κυρίως- και εκτός Στέγης.. Αυτές οι «ανοιχτές» αλληλεπιδράσεις στον δημόσιο και στον ιδιωτικό χώρο είναι μορφές ανάκτησης του συλλογικού; Σε μια εποχή αβεβαιότητας και ανασφάλειας, όπως αυτή που βιώνουμε, με φόντο το διαρκώς μεταβαλλόμενο κοινωνικό και πολιτικό σκηνικό, ποιος πρέπει να είναι, κατά τη γνώμη σας, ο ρόλος της τέχνης;  

Κ. Α.: Πιστεύω πως η τέχνη δεν μπορεί  και δεν πρέπει να επιλύει κοινωνικά και πολιτικά θέματα. Μπορεί ωστόσο να μας ενεργοποιήσει και να μας ευαισθητοποιήσει, να μας κάνει να δούμε κριτικά την σημερινή κατάσταση, να μας προκαλέσει να ξανασκεφτούμε πράγματα που θεωρούσαμε δεδομένα… Η τέχνη και ακόμη περισσότερο η δημόσια τέχνη είναι ένας ιδανικός χώρος για έναν ανοιχτό, ουσιαστικό διάλογο με την πόλη.

Cul. N.: Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών μετρά ήδη τέσσερα χρόνια παρουσίας και προσφοράς στην πολιτιστική ζωή της πόλης μας. Με την ιδιότητά σας ως καλλιτεχνική διευθύντρια Θεάτρου και Χορού, σε ποιους βασικούς άξονες θα λέγατε ότι στηρίζεται ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός;

Κ. Α.: Τρεις είναι θα έλεγα οι κύριοι άξονες του καλλιτεχνικού μου προγραμματισμού: στήριξη των Ελλήνων δημιουργών εντός και εκτός συνόρων, μείξη των ειδών και υπέρβαση των (καλλιτεχνικών) κατηγοριών, επαφή με τα σύγχρονα ρεύματα της διεθνής σκηνής με μια ιδιαίτερη έμφαση σε ό,τι συμβαίνει εκτός Ευρώπης.

Cul. N.: Ποιες είναι οι προκλήσεις αλλά και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζετε στο να επιλέξετε τους καλλιτέχνες και τα θεάματα που θα «στεγάσετε» στην Κεντρική αλλά και στην Μικρή Σκηνή, ειδικά όταν προορίζονται για ένα τόσο ετερόκλητο κοινό;

Κ. Α.: Προσπαθώ να επιλέγω έργα  που αφουγκράζονται αυτό που συμβαίνει σήμερα  μέσα από ενδιαφέρουσες αισθητικά, «ανοιχτές» φόρμες. Είναι επίσης σημαντικό να υπάρχει κάθε χρονιά μια «ισορροπία» ανάμεσα σε νέους και καθιερωμένους καλλιτέχνες. Αυτό που με ενδιαφέρει έτσι κι αλλιώς δεν είναι η ηλικία αλλά η σκηνική ωριμότητα, η συνέπεια, η διάθεση για πειραματισμό…

Cul. N.: Η φετινή καλλιτεχνική περίοδος έχει ξεκινήσει –και συνεχίζεται- δυναμικά, με πολυσυλλεκτικά Φεστιβάλ, μεγάλες διεθνείς μετακλήσεις, σημαντικούς Έλληνες δημιουργούς και διαδοχικά sold- out. Ποια είναι τα επόμενα σχέδια σας για ομάδες θεάτρου και χορού, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, αλλά και το όραμά σας για το μέλλον;

Κ. Α.: Διεθνείς συμπαραγωγές με Έλληνες καλλιτέχνες, μεγαλύτερο άνοιγμα στο δημόσιο χώρο…

Cul. N.: Φτάνοντας στο τέλος, ας επιστρέψουμε στο επερχόμενο Φεστιβάλ.. Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για το Fast Forward; Να εδραιωθεί ως θεσμός για μία καλλιτεχνική «συνάντηση» κάθε χρόνο;

Κ. Α.: Πρόκειται για ένα φεστιβάλ με σαφή ταυτότητα και ύφος. Στόχος μας είναι να λαμβάνει χώρα κάθε άνοιξη, λίγο πριν το τέλος της σαιζόν, εντός και εντός Στέγης.  Οι δυνατότητες καλλιτεχνικής δράσης και πειραματισμού σε μια πόλη τόσο ετερογενή και απρόβλεπτη όπως η Αθήνα είναι εξάλλου άπειρες…

Roger Bernat, Domini Public (29-31 Μαΐου 2015) © BLENDA 


Φωτογραφία Κάτιας Αρφαρά © Σταυρος Πετρόπουλος


Η Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση φιλοξενεί το Fast Forward Festival 2 από 21 έως 31 Μαΐου 2015. Περισσότερες πληροφορίες.