Η Κατερίνα Χατζηκυριάκου είναι μία νέα ηθοποιός που τα τελευταία χρόνια κάνει αισθητή την παρουσία της στα θεατρικά δρώμενα με στόχους και συνέπεια. Αυτήν την εποχή παρουσιάζει το σημαντικό έργο του Ιονέσκο «Το μάθημα», του οποίου αποτελεί και παραγωγός.

Στην συνέντευξη που μας παραχώρησε με αφορμή αυτό το ανέβασμα, κάνει λόγο για το σημαντικό ρόλο της παιδείας στην κοινωνία μας, τα προβλήματα που παρουσιάζονται ελλείψει αυτής, καθώς επίσης και τις προσωπικές επιδιώξεις από την δουλειά της ως καλλιτέχνις.

Συνέντευξη Αναστασία Ρίζου

CultureNow: «Το μάθημα» του Ιονέσκο, ανεβαίνει στο «Αγγέλων Βήμα» και εσείς εκτός από πρωταγωνίστρια συμμετέχετε και στην παραγωγή. Μιλήστε μας για την παράσταση αυτή και τι ακριβώς αφορά.

Κατερίνα Χατζηκυριάκου: Αφορά πολλά συγκεκριμένα πράγματα μείζονος σημασίας. Ένα απ’ αυτά είναι η σύγχυση που επικρατεί μεταξύ Παιδείας και Εκπαίδευσης. Η Εκπαίδευση ταυτίζεται με την Παιδεία, πρέπει όμως να κάνουμε μία σαφή διάκριση και να χαράξουμε μία διαχωριστική γραμμή. Δεν πρόκειται για μία εννοιολογική διαφορά, αλλά για μία ουσιαστική διάκριση.  Η Παιδεία είναι η διαδικασία ανάπτυξης της προσωπικότητας του ανθρώπου. Η Εκπαίδευση εμπεριέχει μέθοδο, κατάρτιση, μεταδοτικότητα, συνέπεια. Αυτή η σύγχυση βρίσκεται σε συνάρτηση με τον σύγχρονο τρόπο ζωής του ανθρώπου που αποβλέπει στο άτομο και τη μάζα και όχι στο πρόσωπο και τις αληθινές διαπροσωπικές σχέσεις.

C. N.: Το κείμενο αναδεικνύει μία ευρύτερη κοινωνική δυσκαμψία και δυσωδία που αποτυπώνεται μέσα από τους μηχανισμούς της παιδείας. Κατά πόσο θεωρείτε ότι σκιαγραφεί και την ελληνική πραγματικότητα;

Κ. Χ.: Κατά το μέγιστο και εύχομαι να κλείσει κάποτε αυτή η πληγή. Το ελληνικό κράτος δίνει ψίχουλα στην Παιδεία. Σχολεία που λειτουργούν σε πρωινή και απογευματινή βάρδια με ακατάλληλες αίθουσες διδασκαλίας, χωρίς βιβλιοθήκες και εργαστήρια, πανεπιστήμια που δεν έχουν βιβλία για ενημέρωση καθηγητών και φοιτητών, που δεν έχουν χρήματα για έρευνες και που δεν μπορούν να αυξήσουν τις θέσεις του προσωπικού ούτως ώστε να αξιοποιήσουν νέους επιστήμονες, έλλειψη κατάρτισης και επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, που δυστυχώς έχει ως αποτέλεσμα “το σχολείο” απλώς να εντοπίζει τους “ικανούς”.

C. N.: Κατά τη γνώμη σας τι είναι αυτό που θα έπρεπε να αλλάξει σε αυτόν τον ουσιαστικό για τη διαμόρφωση του ατόμου τομέα; Η ανάμειξή σας με το θεατρικό, έχει επηρεάσει το πώς βλέπετε τα πράγματα;

Κ. Χ.: Η οποιαδήποτε πληροφορία ή διδακτέα ύλη να γίνει τρόπος επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικών και εκπαιδευόμενων. “Το Μάθημα” σε σχολεία και σε πανεπιστήμια έχει καταντήσει μία καθημερινή μετάδοση πληροφοριών που ο καθένας αυτή την πληροφορία μπορεί πολύ εύκολα να την έχει μέσω του Google από τον υπολογιστή στο σπίτι του. Δεν πρέπει να μας ανησυχήσει αυτή η νοοτροπία που κυριαρχεί; Βουτώντας μέσα σε ένα τόσο σημαντικό κείμενο που πραγματεύεται την αρχή όλων, την Παιδεία, δεν γίνεται να μείνεις ανεπηρέαστος, δεν πρέπει να μένουμε ανεπηρέαστοι και αδρανείς.

C. N.: Σε μία Αθήνα 1400 παραστάσεων, ποιες είναι οι στρατηγικές και οι ιδιαιτερότητες που πρέπει να υιοθετήσει μία παραγωγή ώστε να ενταχθεί δυναμικά στο θεατρικό χάρτη;

Κ. Χ.: Ο θεατρικός αυτός χάρτης έχει γίνει πλέον μία ολόκληρη θεατρική υδρόγειος. Είμαι της άποψης ότι για το πρώτο που πρέπει να είσαι σίγουρος, είναι ΓΙΑΤΙ ανεβάζεις μία παράσταση. Ξέρω γιατί, είμαι σίγουρη γι’ αυτό, και εγώ και οι συνεργάτες μου, και με αυτό προχωράω στην Αθήνα των 1400 παραστάσεων.

C. N.: Είστε αρκετά νέα στο χώρο, μα με σχετικά συνεχή παρουσία στα δρώμενα. Τι θα θέλατε το κοινό να γνωρίζει για την πορεία σας ως επαγγελματία;

Κ. Χ.: Την άποψη μου για το τι σημαίνει “κάνω Θέατρο”. Όραμα, στόχος, δουλειά, εξέλιξη, επαγγελματισμός. Το καθένα μόνο του είναι μία λέξη, όλα μαζί είναι Θέατρο. Όλα μαζί είναι “σέβομαι αυτόν που ήρθε και πλήρωσε για να δει τη δουλειά μας”.

C. N.: Κλείνοντας, θα ήθελα να μας πείτε τι σχεδιάζετε για το μέλλον.

Κ. Χ.: Ξεκίνησα να μεταφράζω και να διασκευάζω το έργο που θέλω να κάνω του χρόνου. Βρίσκομαι στην λέξη “δουλειά”. Εύχομαι όλα να πάρουν τον δρόμο τους. Σας ευχαριστώ πολύ.

Το μάθημα του Ευγένιου Ιονέσκο παρουσιάζεται στο θέατρο Αγγέλων Βήμα. Περισσότερες πληροφορίες.