Εγκαινιάζεται την Τρίτη 12 Αυγούστου, στις 8 μ.μ., στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας, στα Παλαιά Ανάκτορα, στην πόλη της Κέρκυρας, η μεγάλη έκθεση με τίτλο “Ιόνια Νησιά και Δυτική Ελλάδα: Έργα από τα ταξίδια των Edward Dodwell και Simone Pomardi, 1801 & 1805-1806″.

Στα εγκαίνια οι επιμελητές της έκθεσης Δέσποινα Ζερνιώτη CMG, Διευθύντρια του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης, και ο Καθηγητής John Camp (guest curator), διευθυντής ανασκαφών Αρχαίας Αγοράς της Αμερικανικής Αρχαιολογικής Σχολής, θα μιλήσουν για τους περιηγητές Edward Dodwel και Simone Pomardi και τα ταξίδια τους στην προεπαναστατική Ελλάδα.  

Η έκθεση παρουσιάζει την Ελλάδα μέσα από 55 σχέδια και υδατογραφίες που φιλοτέχνησαν ο ιρλανδός Edward Dodwell (περ. 1777-1832) και ο ιταλός Simone Pomardi (1757-1830). Τα συγκεκριμένα έργα επιλέχτηκαν από τη σειρά των έργων που ξεπερνά σε αριθμό τα 800, και στα οποία παρουσιάζεται η Ελλάδα, ο τόπος και οι άνθρωποι όπως τα κατέγραψαν οι δύο άνδρες κατά τη διάρκεια των ταξιδιών τους τα έτη 1805-1806. Αποτελούν μέρος της μεγάλης συλλογής  του Packard Humanities Institute που σήμερα κατέχει την πλειοψηφία των έργων των Dodwell-Pomardi.

Το 2013 τμήμα της συλλογής του Packard Humanities Institute εκτέθηκε στο Λονδίνο, στο British Museum (07-02-2013 ως 28-04-2013), και στη Ρώμη, στο Forum Romano (27-09-2013 ως 16-03-2014). Στη Ελλάδα την παρουσίαση τμήματος της συλλογής ανέλαβε το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας. Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι η έκθεση στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης περιλαμβάνει έργα που εστιάζουν στα Ιόνια Νησιά, δεν παρουσιάστηκαν στο Λονδίνο και τη Ρώμη, και ως εκ τούτου εκτίθενται για πρώτη φορά.

Τα 55 έργα των Dodwell-Pomardi θα φιλοξενηθούν σε τρεις αίθουσες στον πρώτο όροφο του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης. Η ροή της έκθεσης παρακολουθεί σε γενικές γραμμές την πορεία που ακολούθησαν οι δύο περιηγητές στα ταξίδια τους : με αφετηρία την Κέρκυρα και τα Ιόνια Νησιά, συνέχεια σε περιοχές της δυτικής και ηπειρωτικής Ελλάδας, και επιστροφή μέσω Πελοποννήσου, από όπου επρόκειτο να αποπλεύσουν για τα Ιόνια Νησιά και την Ιταλία. Τοπία που αποτυπώνουν το ανόθευτο φυσικό κάλλος των ελληνικών νησιών· εντυπωσιακές πανοραμικές απόψεις των πόλεων και των λιμανιών του Ιονίου, πολλές εκ των οποίων φτάνουν σε μήκος τα τέσσερα μέτρα· έργα στα οποία καταγράφονται συχνά με τοπογραφική ακρίβεια και σημειώσεις-μετρήσεις για τα δομικά χαρακτηριστικά τους, αρχαία ερείπια σημαντικών αρχαιολογικών χώρων, όπως οι Δελφοί, η Ακρόπολη Αθηνών, ο ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο κ.ά. Όλα συνθέτουν μία μοναδική οπτική μαρτυρία για την Ελλάδα στις αρχές του 19ου αιώνα.

Η νέα αυτή έκθεση καλεί τους επισκέπτες της Ελλάδας να ανανεώσουν το ενδιαφέρον τους για τον τόπο, τον πολιτισμό και τους ανθρώπους του, που υπήρξαν σημείο αναφοράς για καλλιτέχνες και ταξιδευτές και στο παρελθόν. Ανάμεσα στα σημαντικότερα εκθέματα της νέας έκθεσης συγκαταλέγεται η πανοραμική άποψη της παλαιάς πόλης της Κέρκυρας, που ως μνημείο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO διατηρεί μέχρι σήμερα αναλλοίωτη τη μορφή της. Έτσι, παράλληλα με την προβολή της Ελλάδας και την τόνωση της επισκεψιμότητας του Μουσείου, δημιουργείται μία μοναδική ευκαιρία για έναν ουσιαστικό διάλογο ανάμεσα στο χώρο και το χρόνο, στα έργα και τους επισκέπτες. Παράλληλα για το εντόπιο κοινό η έκθεση αυτή προάγει τον επαναπροσδιορισμό εννοιών όπως η πατριδογνωσία και η ιστορία.

Με την έκθεση αυτή το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης συνεχίζει την οργάνωση εκδηλώσεων που στοχεύουν στην ανατροφοδότηση του ρόλου και της ύπαρξης των μουσείων στις σημερινές συγκυρίες. Το 2012 οργανώθηκε έκθεση έργων του βρετανού καλλιτέχνη του 19ου αιώνα Edward Lear με αντίστοιχη θεματική. Η υποδοχή της έκθεσης από το εντόπιο και ξένο κοινό υπήρξε εξαιρετικά θερμή, βοήθησε στην αναγνωρισιμότητα του Μουσείου, και στην διεύρυνση της ταυτότητάς του ως χώρου που φιλοξενεί ποικίλες πολιτιστικές δράσεις. Στον ίδιο θεματικό άξονα κινείται και η έκθεση των Dodwell-Pomardi. Αποτελεί μία ακόμη δράση η οποία ταυτίζει το Μουσείο, και κατ’ επέκταση το ΥΠΠΟΑ, στο ρόλο του δανειζόμενου φορέα που παρουσιάζει έργα δύσκολα προσβάσιμα στο κοινό και προάγει την κινητικότητα συλλογών από το εξωτερικό προς την Ελλάδα.