Η παράσταση που άφησε το δικό της αποτύπωμα στα ελληνικά θεατρικά δρώμενα, επιστρέφει δυναμικά, 10 χρόνια μετά. Για δύο συνεχιζόμενα

καλοκαίρια, το 2001 και το 2002, ο καλλιτεχνικός οργανισμός ΜΟΡΦΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ και ο σκηνοθέτης Θωμάς Κινδύνης παρουσίασαν την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, ταξιδεύοντας σε όλη την Ελλάδα και σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία χάρη στην ιδιαίτερη και διαχρονική θεατρική τους προσέγγιση.

Η «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή είναι ένα έργο που έχει παρουσιαστεί πολλές φορές και κατέχει μια ξεχωριστή θέση, όχι μόνο στο ελληνικό αλλά και στο παγκόσμιο θεατρικό γίγνεσθαι. Ποιά είναι η σημειολογία της, όμως, σε μία εποχή σαν τη σημερινή;

Σε περιόδους σκοτεινές και δύσκολες, η Ηλέκτρα παραμένει σταθερή στην ηθική πορεία που έχει επιλέξει, δε λυγίζει, δεν υποκύπτει και δεν παραδίδεται. Καταφέρνει τελικά να ξαναφέρει το Φως και να αλλάξει όχι μόνο τη δική της ζωή αλλά και τη ζωή μιας ολόκληρης κοινωνίας.

Η Ηλέκτρα αποτελεί ένα σύμβολο που μπορεί να εμπνεύσει κάθε Έλληνα και Ελληνίδα, να συνεχίσει να παλεύει και να δημιουργεί, παρά τις αντιξοότητες που κυριαρχούν και την απόγνωση που ελλοχεύει. Στο τέλος, η Θεία Δίκη (το δίκαιο που ενυπάρχει στη φύση της Ζωής) όσο και αν φαίνεται να αργεί, πάντα επεμβαίνει, για να αφήσει χώρο σε αυτούς που παραμένουν δημιουργικοί και παραγωγικοί , για να συνεχίσουν να υπάρχουν.

Μια κλασική και ιδιαίτερη σκηνοθετική προσέγγιση

Ο Θωμάς Κινδύνης, μαθητής του Δημήτρη Ροντήρη και βοηθός του για 11 συνεχή χρόνια,  εμπνεύστηκε από τον μεγάλο Δάσκαλο και στηρίχθηκε στη σκηνοθετική σημειογραφία του, εξελίσσοντάς την. Μοναδική πρόθεση του σκηνοθέτη να αγγίξει, κατά κύριο λόγο, μέσα από το θέατρο,  τις συναισθηματικές  χορδές των απλών θεατών.

Είναι γνωστό,  ότι το όνομα του Ροντήρη συνδέθηκε με κορυφαίες στιγμές της νεότερης ελληνικής θεατρικής  ζωής. Ο ίδιος  δούλευε με άξονα τη μουσικότητα του λόγου και των συναισθημάτων που αυτός εκφράζει. Η παράσταση αυτή θα ανέβει ως ένα δείγμα μιας πιο σύγχρονης διδασκαλίας του Ροντήρη, βασισμένη όμως, απόλυτα στις αρχές του, τον καθάριο και μουσικό λόγο, το ρυθμό, την αισθητή παρουσία του χορού και τις ομοιόμορφες, εναρμονισμένες κινήσεις του. Όλα αυτά τα στοιχεία αποτελούν στοιχεία της ελληνικής παράδοσης.

Η προσπάθεια αυτή του Θωμά Κινδύνη γίνεται με την πεποίθηση ότι, όπως σε κάθε πολιτισμό, έτσι και στον ελληνικό, θα πρέπει να διατηρηθεί η κλασική σκηνοθετική προσέγγιση του αρχαίου δράματος, διατηρώντας, βέβαια, και αναδεικνύοντας τα στοιχεία που τη φέρνουν πιο κοντά στο σύγχρονο άνθρωπο.

Σκοπός αυτής της στρατηγικής είναι ο καθένας από μας να έρθει σε επαφή με την πολιτιστική του κληρονομιά, την αισθητική, το ήθος και τις αξίες που διατήρησαν ζωντανό το πνεύμα του λαού, από την αρχαιότητα μέχρι και σήμερα.
Η «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, με την σκηνοθετική προσέγγιση του Θωμά Κινδύνη, είναι ένα έργο που δεν αφορά μόνο τον Έλληνα, αλλά απευθύνεται στην παγκόσμια κοινότητα και σε όλους τους ανθρώπους, καθώς η αισθητική και οι αξίες που διακινεί είναι διαχρονικές και διαπολιτισμικές.

Λίγα  λόγια για τις Μορφές Έκφρασης

Ο καλλιτεχνικός Οργανισμός ΜΟΡΦΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ιδρύθηκε το 1993 από τον ηθοποιό, μουσικοπαιδαγωγό και σκηνοθέτη Θωμά Κινδύνη. Έχοντας ως κέντρο την τέχνη του Θεάτρου, της Μουσικής και της Κίνησης, οι ΜΟΡΦΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ αναζητούν και προτείνουν μια πιο αισθητική και πλούσια προσέγγιση της ζωής. 

Από την στιγμή της δημιουργίας τους μέχρι σήμερα, διατηρούν μία αδιάκοπη και ακούραστη παρουσία στον χώρο της Τέχνης και του Πολιτισμού, ανεβάζοντας θεατρικές και μουσικές παραστάσεις, οργανώνοντας δρώμενα αλλά και εκπαιδευτικά προγράμματα.

Στην Ελλάδα του 2012, σε μία περίοδο όπου οι αξίες και η ακεραιότητα των ανθρώπων διακυβεύονται και αναθεωρούνται, είναι επιτακτική ανάγκη να ανατρέχει κανείς στην πλούσια πολιτιστική κληρονομιά μας, που είναι ικανή να ανανεώνει συνεχώς την πνευματική μας ζωή.

Η περιοδεία

Η παράσταση θα ανέβει σε μεγάλα θέατρα της Αθήνας και θα περιοδεύσει σε όλη την Ελλάδα  και την Κύπρο, με στόχο να επαναπροσδιορίσει την αισθητική σπουδαιότητα της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας και να φέρει το κοινό σε επαφή με τις βασικές αρχές της ροντηριακής μεθόδου.

Ο  θίασος αφιερώνει αυτήν την προσέγγιση στον πρωτοπόρο μεγάλο δάσκαλο Δημήτρη Ροντήρη και τις σκέψεις του πάνω στο αρχαίο Δράμα:

«Προσπαθούμε να είμαστε πολύ απλοί στη δουλειά μας, γιατί απλοί ήταν οι αρχαίοι. Επιδιώκουμε να εκφράσουμε την ουσία του αρχαίου δράματος με μια φόρμα απλή, που να ανταποκρίνεται στο πνεύμα της ελληνικής τραγωδίας».                                                                                                                                 

Σημείωση: Το 2001 και 2002 ο κινηματογραφικός φακός του Γιώργου Σαλαμέ είχε ακολουθήσει την «Ηλέκτρα» στην περιοδεία της και την κατέγραψε στο ντοκιμαντέρ με τίτλο «Ακολουθώντας την Ηλέκτρα» σε συμπαραγωγή με τις ΜΟΡΦΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ.

27 Ιουλίου 2012:  Βραυρώνα (Αρτέμιδα): Γήπεδο Μπάσκετ Βραυρώνας

04 Αυγούστου 2012:        Μαρκόπουλος/ Θέατρο Σάρας

07 Σεπτεμβρίου 2012:      Δήμος Αθηναίων/Αττικόν Άλσος  

24 Σεπτεμβρίου 2012:      Πετρούπολη/ Θέατρο Πέτρας  

Διανομή (με τη σειρά εμφάνισης)

Παιδαγωγός: Θωμάς Κινδύνης
Πυλάδης: Ρούμελης Κωνσταντίνος 
Ορέστης: Γιάννης Κωσταράς
Ηλέκτρα: Ζωή Ναλμπάντη
Χρυσόθεμη: Βλασία Βερβέρη, Κλεονίκη Καραχάλιου
Κλυταιμνήστρα: Έλενα Ορφανίδου, Σοφία Λυμπέρη
Αίγισθος: Θωμάς Κινδύνης

Χορός: Άννα Σεβαστή Τζίμα, Βλασία Βερβέρη, Κλεονίκη Καραχάλιου, Νάνσυ Κλαμπάτσα, Ευγενία Παπαδάκη, Έλενα Ορφανίδου, Χρυσή Γεράρδη, Μικαέλα Ζάννου, Φωτεινή Καπελάκη, Πωλίνα Λαμπριανίδου, Σοφία Λυμπέρη, Αγγελική Παρδαλίδου, Παρασκευή Πολίτη, Χρύσα Πύλη, Ελεάνα Φινοκαλιώτη, Αστερόπη Χαριτίδου.

Συντελεστές:
 

Σκηνοθεσία-Χορογραφία: Θωμάς Κινδύνης
Σκηνικά- Κοστούμια: Άννα Σεβαστή Τζίμα
Μουσική: Παν Καπερνέκα
Βοηθός Χορογράφου-Εκγύμναση Χορού: Ευγενία Παπαδάκη
Μουσική Εκτέλεση: Παν Καπερνέκα, Κωνσταντίνος Ρούμελης
Φωτογράφος: Νίκος Καλλιάνης
Επικοινωνία-Δημόσιες Σχέσεις: Make Ends Meet  Communications