Η θριαμβευτική έκβαση μιας μάχης, πραγματικής ή συμβολικής, σημαίνει κάθε φορά και μια ελπιδοφόρα …

εκκίνηση, ένα νέο ξεκίνημα. Αυτή είναι η κεντρική ιδέα που επιτρέπει στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, για την συναυλία της 11ης Μαΐου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, να συστεγάσει στο ίδιο πρόγραμμα, το νέο συμφωνικό έργο «Κυδοιμός» του σύγχρονου Έλληνα συνθέτη Παναγιώτη Κόκορα, με την Τέταρτη Συμφωνία του πολυγραφότατου Τσέχου Μποχουσλάβ Μαρτινού (1890-1959) καθώς και με το αριστουργηματικό, δημοφιλέστατο Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.2 του περίφημου Ρώσου Σεργκέι Ραχμάνινοφ (1873-1943).

Μια ακόμα έκπληξη της Κ.Ο.Α. για το κοινό της, εκείνη τη βραδιά, είναι η παρουσία στο πόντιουμ του χαρισματικού Ρώσου μαέστρου Μιχαήλ Αγκρέστ, μόνιμου αρχιμουσικού του διάσημου Θεάτρου Μαρίνσκι της Αγίας Πετρούπολης. Ως σολίστ στο έργο του Ραχμάνινοφ, η νέα, ταλαντούχα πιανίστα Σεβαστή Συμονίδου, αναμετράται με ένα από τα πιο αγαπητά κοντσέρτα όλων των εποχών.

Η συναυλία ολοκληρώνει τον φετινό θεματικό κύκλο της Κ.Ο.Α. «Νέοι Δημιουργοί και Αναδημιουργοί».

 ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑ

Ο Παναγιώτης Κόκορας θα χει τη χαρά να ακούσει το έργο που ολοκλήρωσε μόλις, σε επίσημη πρώτη, υπό τη μουσική διεύθυνση του σπουδαίου Αγκρέστ. Ο «Κυδοιμός», εμπνευσμένος από τον ήρωα της αρχαιοελληνικής μυθολογίας, ο οποίος εκπροσωπούσε την έννοια του θορύβου στη μάχη, γράφτηκε κατά παραγγελία της Κ.Ο.Α.. Πρόκειται για το δεύτερο έργο της τριλογίας του Κόκορα, με θέμα τη «Μάχη».
Ο Μαρτινού, μαθητής του Ρουσέλ κι αποδέκτης γόνιμων επιρροών από τον όψιμο ρομαντισμό και τον γαλλικό ιμπρεσιονισμό καταρχήν κι αργότερα από τον νεοκλασικισμό και την τζαζ, υπήρξε ένας από τους πολυγραφότερους συνθέτες του 20ου αιώνα. Το προσωπικό του ύφος διαμορφώθηκε κυρίως την περίοδο 1923-1940 που έμεινε στο Παρίσι. Κατά τον Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο, όμως, οι διασυνδέσεις του με την τσεχική αντίσταση, υπαγόρευσαν, για λόγους ασφαλείας, την άμεση μετοίκησή του στις ΗΠΑ. Εκεί, από τον Απρίλιο έως τον Ιούνιο του 1945, συνέθεσε την Τέταρτη Συμφωνία του, μεταγγίζοντας στις νότες του, την διάχυτη αισιοδοξία για το επικείμενο, οριστικό τέλος του πολέμου. Το έργο εκτελέστηκε για πρώτη φορά στις 30 Νοεμβρίου της ίδιας χρονιάς, από την Ορχήστρα της Φιλαδέλφειας υπό τον Ευγένιο ‘Ορμαντυ. Σχεδόν αμέσως οι κριτικοί αναγνώρισαν σ’ αυτό την κορυφαία συμφωνία που είχε γράψει ο Μαρτινού μέχρι τότε.

«Το έργο θα έπαιρνε το πρώτο βραβείο σε ένα ωδείο στην κόλαση». Η αδυσώπητη κριτική του Σεζάρ Κούι για την Πρώτη του Συμφωνία, είχε προκαλέσει στον 24χρονο Σεργκέι Ραχμάνινοφ αισθήματα βαθιάς απογοήτευσης. Ένα, αναλόγου πνεύματος, σχόλιο του 90χρονου Λέοντος Τολστόι («Αλήθεια χρειάζεται κανείς αυτή τη μουσική;», είχε αναρωτηθεί ο μείζον Ρώσος λογοτέχνης, ακούγοντας κάποιες συνθέσεις του Ραχμάνινοφ), έσπρωξε τον νεαρό συνθέτη σε βαθιά κατάθλιψη. Για να μπορέσει να ξαναβρεί την εμπιστοσύνη στον δημιουργικό εαυτό του, χρειάστηκε να μεσολαβήσει το ψυχοθεραπευτικό πρόγραμμα του νευρολόγου Νικολάι Νταλ. Με τονωμένη αυτοπεποίθηση, ο Ραχμάνινοφ, παρουσίασε στη Μόσχα, στις 27 Οκτωβρίου του 1901, το δεύτερο κοντσέρτο του για πιάνο. Το έργο ήταν αφιερωμένο στον δρ.Νταλ που, προφανώς, βοήθησε ένα τεράστιο ταλέντο όχι μόνο να εκφραστεί ξανά, αλλά και να χαρίσει στον κόσμο ένα κορυφαίο κοντσέρτο του πιανιστικού του ρεπερτορίου.

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΚΟΡΑΣ

Ξεκίνησε τις μουσικές του σπουδές στην Κατερίνη. Συνέχισε στην Αθήνα ολοκληρώνοντας με δίπλωμα Σύνθεσης (τάξη των Γ. Ιωαννίδη και Κ. Βαρότση) και πτυχίο κλασικής κιθάρας (τάξη Ε. Ασημακόπουλου). Παράλληλα παρακολούθησε μαθήματα ηλεκτροακουστικής σύνθεσης με τον Α. Κεργκομάρ στο Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας. Με υποτροφίες από τη Βρετανική Ακαδημία και το Σύλλογο «Φίλοι της Μουσικής», πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές Μάστερ και Διδακτορικού στη Σύνθεση, στο αγγλικό πανεπιστήμιο του Γιορκ.

Το συνθετικό και ερευνητικό του έργο στρέφεται κυρίως στη δημιουργική χρήση της μουσικής τεχνολογίας. Στην εργογραφία του περιλαμβάνονται περισσότερες από 50 συνθέσεις ηλεκτρονικής μουσικής, για μικτά μέσα και οργανικά σύνολα και ορχήστρα.

Έργα του κυκλοφορούν από τις δισκογραφικές εταιρίες MIT Press, Miso Records, Spectrum Press, Independent Opposition Records, ICMA-ICMC, Dissonance Records

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΣΕΒΑΣΤΗ ΣΥΜΟΝΙΔΟΥ

Γεννημένη το 1985 στην Αρμενία, ξεκίνησε μαθήματα πιάνου σε ηλικία επτά ετών με δασκάλα τη μητέρα της κι έπειτα φοίτησε στο μουσικό σχολείο «Τσαϊκόφσκυ» για ταλαντούχα παιδιά, στο Ερεβάν, έως ότου η οικογένειά της εγκαταστάθηκε στην Ελλάδα το 1993.

Συνέχισε τις σπουδές της στο Ωδείο «Μουσικό Κολλέγιο» της Θεσσαλονίκης με καθηγητή τον Ιγκόρ Πετρίν, από την τάξη του οποίου απέκτησε το δίπλωμά της, με Άριστα Παμψηφεί και «Χρυσό Μετάλλιο».

Το 2006 συνέχισε τις σπουδές της στην Ανώτατη Μουσική Ακαδημία του Ντέτμολντ, απ΄όπου απέκτησε το δίπλωμά της τον Ιούλιο 2011, με επιβλέποντα τον Καθηγητή Μ. Κέλιγκ, στην τάξη του οποίου συνεχίζει να φοιτά σε μεταπτυχιακό πλέον επίπεδο.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ  ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

Παρασκευή, 11 Μαϊου, 20.30

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΚΟΡΑΣ Κυδοιμός (παραγγελία της Κ.Ο.Α.)
ΜΠΟΧΟΥΣΛΑΒ ΜΑΡΤΙΝΟΥ Συμφωνία αρ.4, Η.305

Διάλειμμα

ΣΕΡΓΚΕΪ ΡΑΧΜΑΝΙΝΟΦ Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.2 σε ντο ελάσσονα, έργο 18

Σολίστ Σεβαστή Συμονίδου, πιάνο
Μουσική Διεύθυνση Μιχαήλ Αγκρέστ