Η Καμεράτα με όργανα εποχής, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Κάθε μέρα νέοι διαγωνισμοί στο Culturenow.gr

Δες εδώ!

Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση παρουσιάσει την παράσταση με τίτλο «Μεταμορφώσεις I: Τα Βρανδεμβούργια κοντσέρτα του J. S. Bach&…

Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση παρουσιάσει την παράσταση με τίτλο «Μεταμορφώσεις I: Τα Βρανδεμβούργια κοντσέρτα του J. S. Bach»…

… στις  10 Οκτωβρίου 2012.

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα όλα τα θρυλικά Βρανδεμβούργια κοντσέρτα του Μπαχ, με όργανα εποχής.

 
Η Καμεράτα επιστρέφει εναρκτήρια συναυλία του νέου κύκλου της στη Στέγη και υπό τη μουσική διεύθυνση του χαρισματικού μαέστρου της Γιώργου Πέτρου παρουσιάζει τα έξι κοντσέρτα του Μπαχ, με όργανα της εποχής του συνθέτη, στις 10 Οκτωβρίου 2012 στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση.
Ο βραβευμένος με Echo Classik μαέστρος Γιώργος Πέτρου και οι σολίστ της Καμεράτα υπόσχονται μια μοναδική και σπάνια μουσική εμπειρία, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε μια βραδιά, το σύνολο των Βρανδεμβούργιων κοντσέρτων του Μπαχ, σε όργανα παρόμοια με αυτά που είχε στη διάθεσή του ο συνθέτης. Τα έξι «κοντσέρτα για διάφορα όργανα», όπως τα χαρακτήρισε ο ίδιος ο Μπαχ, ολοκληρώθηκαν το 1721 και θεωρούνται στο σύνολό τους ως ένα από τα μεγάλα αριστουργήματα της μουσικής. Μοναδικοί συνδυασμοί ήχων από μπαρόκ όμποε, φλάουτα με ράμφος, μπαρόκ κόρνα, βιόλες ντα γκάμπα, τσέμπαλο (στην πρώτη του σολιστική εμφάνιση στην ιστορία της μουσικής), θεόρβη και έγχορδα με εντέρινες χορδές περιστρέφονται γύρω από τις μεγαλοφυείς ιδέες του Μπαχ. Η σολιστική γραφή είναι εξαιρετικά απαιτητική και φέρνει τα όργανα στα όρια των δυνατοτήτων τους. Ο Μπαχ κρατάει μια εξαιρετική ηχητική ισορροπία ανάμεσα στα κοντσέρτα: τρία από αυτά είναι ορχηστρικά σε χαρακτήρα, ενώ τα υπόλοιπα έχουν έντονα χαρακτηριστικά μουσικής δωματίου.

Έχοντας αποκτήσει νέους πιστούς φίλους, συντρόφους στη μουσική αναζήτηση, συνοδοιπόρους στη δύσκολη σημερινή πορεία του ελληνικού πολιτισμού και πιστούς υποστηρικτές, ανοιχτούς σε νέες προτάσεις και ανακαλύψεις, η Καμεράτα συνεχίζει δυναμικά την τρίτη καλλιτεχνική περίοδο συνεργασίας της με τη Στέγη.   Ο νέος κύκλος της Καμεράτα στη Στέγη ονομάζεται «Μεταμορφώσεις». Η Καμεράτα, με πολλά διαφορετικά πρόσωπα και ανήσυχο πνεύμα, τόλμα να αναμετρηθεί με «αντιφατικά» μουσικά είδη, βρίσκοντας συσχετισμούς και αντιθέσεις, προτείνοντας ιδέες πρωτοποριακές, ενδιαφέρουσες και ίσως λίγο… εκκεντρικές. Όλα αυτά ζωντανεύουν με τη μαγική τέχνη των σολίστ της Καμεράτα και των παλιών και νέων μουσικών της «συνεργών»: ο διεθνώς καταξιωμένος μαέστρος Γιώργος Πέτρου, η τακτική πια συνεργάτης Χορωδία του Δήμου Αθηναίων, η σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη, ο τενόρος Βασίλης Καβάγιας, ο μαέστρος και καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Μύρων Μιχαηλίδης, ο τσελίστας Renato Ripo, ο Γιώργος Κουρουπός, ο Νίκος Αθηναίος, ο Χαράλαμπος Γωγιός και πολλοί άλλοι, υπόσχονται αξέχαστα μουσικά ταξίδια στις συναυλίες του νέου κύκλου «Μεταμορφώσεις». Ανοίξτε λοιπόν τα μάτια σας και… ακούστε!!

J. S. BACH
Tα 6 Βρανδεμβούργια κοντσέρτα [Brandenburgischen Konzerte] (1721)
σε όργανα εποχής
Μουσική διεύθυνση & τσέμπαλο: Γιώργος Πέτρου

Βρανδεμβούργιο κοντσέρτο αρ. 3 BWV 1048 σε σολ μείζονα
1.–
2. Adagio
3. Allegro
Βιολιά: Sergiu Nastasa, Γιάννης Μαυρίδης, Otilia Alitei
Βιόλες: Αli Basegmezler, Laurentiu Matasaru, Elisabeth Schaefer
Βιολοντσέλα: Ιάσων Ιωάννου, Christopher Humphrys, Ηλίας Σακαλάκ
Κοντραμπάσο: Βασίλης Λιαρμακόπουλος

Βρανδεμβούργιο κοντσέρτο αρ. 4, BWV 1049, σε σολ μείζονα
1. Αllegro
2. Andante
3. Presto
Φλάουτα με ράμφος: Δημήτρης Κούντουρας, Γιάννης Παπαγιάννης
Σόλο βιολί: Sergiu Nastasa

Βρανδεμβούργιο κοντσέρτο αρ. 2, BWV 1047, σε φα μείζονα
1. —
2. Αndante
3. Allegro assai
Φλάουτο με ράμφος: Δημήτρης Κούντουρας
Μπαρόκ όμποε: Δημήτρης Βάμβας
Σόλο βιολί: Juleta Avetyan
Μπαρόκ τρομπέτα: Friedmann Immer

Βρανδεμβούργιο κοντσέρτο αρ. 6, BWV 1051, σε σι ύφεση μείζονα
1. —-
2. Αdagio ma non tanto
3. Allegro
Βιόλα ντα γκάμπα: Άγγελος Ρεπαπής, Γιάννης Τουλής
Βιόλες: Αli Basegmezler, Laurentiu Matasaru
Βιολοντσέλο: Ιάσων Ιωάννου
Κοντραμπάσο: Βασίλης Λιαρμακόπουλος

Βρανδεμβούργιο κοντσέρτο αρ. 5, BWV 1050, σε ρε μείζονα
1. Αllegro
2. Affettuoso
3. Allegro
Φλάουτο τραβέρσο: Αντιγόνη Τσάλλα
Σόλο βιολί: Otilia Alitei
Σόλο τσέμπαλο: Γιώργος Πέτρου
Βιολιά: Sergiu Nastasa, Γιάννης Μαυρίδης, Juleta Avetyan
Βιόλα: Αli Basegmezler
Βιολοντσέλο: Christopher Humphrys
Κοντραμπάσο: Βασιλης Λιαρμακοπουλος

Βρανδεμβούργιο κοντσέρτο αρ. 1, BWB 1046, σε φα μείζονα
1. —
2. Αdagio
3. Allegro
4. Menuetto-trio
5. Polacca-trio
Μπαρόκ όμποε: Γιάννης Παπαγιάννης (σόλο), Δημήτρης Βάμβας
Μπαρόκ φαγκότο: Αλέξανδρος Οικονόμου
Μπαρόκ κόρνο: Κώστας Σίσκος, Σπύρος Κάκος
Σόλο βιολί: Γιάννης Μαυρίδης

Τσέμπαλο: Μάρκελλος Χρυσικόπουλος
Θεόρβη: Θεόδωρος Κίτσος

Ελαφρά VS Ρεμπέτικα στον Ιανό, από τους σπουδαστές της Σχολής δήλος

Η Καμεράτα με όργανα εποχής στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Κάθε μέρα νέοι διαγωνισμοί στο Culturenow.gr

Δες εδώ!

Η Καμεράτα με όργανα εποχής ζωντανεύει στη σκηνή το θρυλικό ορατόριο Μεσσίας του Χαίντελ, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης…

Η Καμεράτα με όργανα εποχής ζωντανεύει στη σκηνή το θρυλικό ορατόριο Μεσσίας του Χαίντελ, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων …

& Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση την Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2011.

«Ο Χαίντελ είναι ο μεγαλύτερος συνθέτης που έζησε ποτέ» – Μπετόβεν.

Τον Ιούλιο του 1741, ο Charles Jennens, Άγγλος ευγενής με φιλολογικά και καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα, στέλνει στον στενό του φίλο Τζωρτζ Φρίντερικ Χαίντελ ένα νέο λιμπρέτο για ορατόριο [μεγάλο έργο φωνητικής μουσικής με συνοδεία ορχήστρας]. Την ίδια εποχή, γράφει σε επιστολή του: «Ελπίζω [ο Χαίντελ] να βάλει στο έργο όλη του την Τέχνη και τη μεγαλοφυΐα, ώστε η σύνθεση αυτή να ξεπεράσει κάθε προηγούμενη, γιατί το θέμα της ξεπερνά κάθε άλλο: Το θέμα είναι Ο ΜΕΣΣΙΑΣ.»

 

Το ορατόριο Μεσσίας ολοκληρώθηκε στο χρόνο-ρεκόρ των 24 ημερών! Πρωτοπαρουσιάστηκε με εξαιρετική επιτυχία στο Δουβλίνο, στις 13 Απριλίου 1742. Ο συντάκτης της εφημερίδας Dublin News-Letter, που παρακολούθησε την πρόβα, χαρακτήρισε το έργο «κατά πολύ ανώτερο από κάθε έργο του είδους του, που έχει γραφτεί ποτέ γι\’ αυτό το βασίλειο ή και για άλλα». Την ιστορική πρεμιέρα παρακολούθησαν 700 θεατές, γεμίζοντας ασφυκτικά το Great Music Hall του Δουβλίνου. Προκειμένου να χωρέσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι θεατές, η διεύθυνση του θεάτρου ζήτησε από τους άνδρες θεατές να μη φέρουν σπαθιά και από τις γυναίκες να αποφύγουν να φορέσουν κρινολίνα. Η τεράστια επιτυχία της πρεμιέρας συνεχίστηκε στο Covent Garden του Λονδίνου, εξασφαλίζοντας στο έργο την αθανασία και καθιστώντας το ίσως το δημοφιλέστερο χορωδιακό έργο όλων των εποχών.

 

Το ορατόριο Μεσσίας είναι βασισμένο σε χωρία της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης. Είναι διαρθρωμένο σε τρία μέρη: Το πρώτο αναφέρεται στην προετοιμασία της έλευσης του Μεσσία και τη Γέννηση. Το δεύτερο στα Πάθη, τη Σταύρωση και την Ανάσταση, που σκιαγραφείται με τη μουσική επιτομή της θεϊκής Δόξας, το περίφημο χορωδιακό “Hallelujah”. Το τρίτο αναφέρεται στη θεϊκή υπόσχεση για σωτηρία, στον ερχομό της Δευτέρας Παρουσίας και του θριάμβου έναντι του θανάτου και της αμαρτίας.

 

Η Καμεράτα με όργανα εποχής, έχοντας πλέον μια σημαντική θέση στη διεθνή δισκογραφία της μουσικής του Χαίντελ, έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές για τις ερμηνείες της των έργων του μεγάλου συνθέτη.

 

Και την καλλιτεχνική περίοδο 2011-2012, η Καμεράτα συνεχίζει τη στενή της συνεργασία με τη Στέγη. Στο νέο κύκλο «Συναντήσεις» που παρουσιάζεται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, το μουσικό σύνολο προχωράει ένα βήμα μπροστά φέροντας πρόσωπο με πρόσωπο τη σύγχρονη δημιουργία με αυτήν του παρελθόντος που έχει αντέξει στους αιώνες, έχει αγαπηθεί και ζει για πάντα ως «κλασική». Τα όργανα εποχής της Ορχήστρας γίνονται πηγή έμπνευσης για τη σύγχρονη δημιουργία: Ο Γιώργος Κουμεντάκης, ο Περικλής Κούκος, ο Max Emanuel Cencic, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, ο John Corigliano μιλούν μέσα από τους αυθεντικούς ήχους της εποχής των θρυλικών συνθετών του 18ου και 19ου αιώνα. Ο αριστουργηματικός Προμηθέας του Μπετόβεν βρίσκει σύγχρονη έκφραση μέσα από τη χορογραφία της Ιωάννας Πορτόλου και της ομάδας χορού Griffon.

 

Τι να περιμένει λοιπόν το κοινό αυτή τη δεύτερη χρονιά συνεργασίας της Στέγης με την Καμεράτα; Το στοιχείο της έκπληξης, το άρτιο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα σε μια μουσική σκηνή υψηλών προδιαγραφών, συνεργασίες με κορυφαίους σολίστ της Ελλάδας και του εξωτερικού, διευρυμένο ρεπερτόριο αξιώσεων για τους πιο απαιτητικούς ακροατές.

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

George Frideric Handel
Messiah, ΗWV 56
Ορατόριο σε τρία μέρη
Διάλειμμα μεταξύ 1ου και 2ου μέρους

Ηelene Le Corre: σοπράνο
Ειρήνη Καράγιαννη: μέτζο-σοπράνο
Jason Darnell: τενόρος
Πέτρος Μαγουλάς: μπάσος

Μικτή χορωδία του Δήμου Αθηναίων
Διεύθυνση χορωδίας: Σταύρος Μπερής

Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου

ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΥΠΕΡΤΙΤΛΟΥΣ

 

 

Η Τάνια Τσανακλίδου στο Ζυγό