Η Καμεράτα με όργανα εποχής ζωντανεύει στη σκηνή το θρυλικό ορατόριο Μεσσίας του Χαίντελ, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων …

& Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση την Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2011.

«Ο Χαίντελ είναι ο μεγαλύτερος συνθέτης που έζησε ποτέ» – Μπετόβεν.

Τον Ιούλιο του 1741, ο Charles Jennens, Άγγλος ευγενής με φιλολογικά και καλλιτεχνικά ενδιαφέροντα, στέλνει στον στενό του φίλο Τζωρτζ Φρίντερικ Χαίντελ ένα νέο λιμπρέτο για ορατόριο [μεγάλο έργο φωνητικής μουσικής με συνοδεία ορχήστρας]. Την ίδια εποχή, γράφει σε επιστολή του: «Ελπίζω [ο Χαίντελ] να βάλει στο έργο όλη του την Τέχνη και τη μεγαλοφυΐα, ώστε η σύνθεση αυτή να ξεπεράσει κάθε προηγούμενη, γιατί το θέμα της ξεπερνά κάθε άλλο: Το θέμα είναι Ο ΜΕΣΣΙΑΣ.»

Το ορατόριο Μεσσίας ολοκληρώθηκε στο χρόνο-ρεκόρ των 24 ημερών! Πρωτοπαρουσιάστηκε με εξαιρετική επιτυχία στο Δουβλίνο, στις 13 Απριλίου 1742. Ο συντάκτης της εφημερίδας Dublin News-Letter, που παρακολούθησε την πρόβα, χαρακτήρισε το έργο «κατά πολύ ανώτερο από κάθε έργο του είδους του, που έχει γραφτεί ποτέ γι\’ αυτό το βασίλειο ή και για άλλα». Την ιστορική πρεμιέρα παρακολούθησαν 700 θεατές, γεμίζοντας ασφυκτικά το Great Music Hall του Δουβλίνου. Προκειμένου να χωρέσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι θεατές, η διεύθυνση του θεάτρου ζήτησε από τους άνδρες θεατές να μη φέρουν σπαθιά και από τις γυναίκες να αποφύγουν να φορέσουν κρινολίνα. Η τεράστια επιτυχία της πρεμιέρας συνεχίστηκε στο Covent Garden του Λονδίνου, εξασφαλίζοντας στο έργο την αθανασία και καθιστώντας το ίσως το δημοφιλέστερο χορωδιακό έργο όλων των εποχών.

Το ορατόριο Μεσσίας είναι βασισμένο σε χωρία της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης. Είναι διαρθρωμένο σε τρία μέρη: Το πρώτο αναφέρεται στην προετοιμασία της έλευσης του Μεσσία και τη Γέννηση. Το δεύτερο στα Πάθη, τη Σταύρωση και την Ανάσταση, που σκιαγραφείται με τη μουσική επιτομή της θεϊκής Δόξας, το περίφημο χορωδιακό “Hallelujah”. Το τρίτο αναφέρεται στη θεϊκή υπόσχεση για σωτηρία, στον ερχομό της Δευτέρας Παρουσίας και του θριάμβου έναντι του θανάτου και της αμαρτίας.

Η Καμεράτα με όργανα εποχής, έχοντας πλέον μια σημαντική θέση στη διεθνή δισκογραφία της μουσικής του Χαίντελ, έχει αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές για τις ερμηνείες της των έργων του μεγάλου συνθέτη.

Και την καλλιτεχνική περίοδο 2011-2012, η Καμεράτα συνεχίζει τη στενή της συνεργασία με τη Στέγη. Στο νέο κύκλο «Συναντήσεις» που παρουσιάζεται στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, το μουσικό σύνολο προχωράει ένα βήμα μπροστά φέροντας πρόσωπο με πρόσωπο τη σύγχρονη δημιουργία με αυτήν του παρελθόντος που έχει αντέξει στους αιώνες, έχει αγαπηθεί και ζει για πάντα ως «κλασική». Τα όργανα εποχής της Ορχήστρας γίνονται πηγή έμπνευσης για τη σύγχρονη δημιουργία: Ο Γιώργος Κουμεντάκης, ο Περικλής Κούκος, ο Max Emanuel Cencic, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, ο John Corigliano μιλούν μέσα από τους αυθεντικούς ήχους της εποχής των θρυλικών συνθετών του 18ου και 19ου αιώνα. Ο αριστουργηματικός Προμηθέας του Μπετόβεν βρίσκει σύγχρονη έκφραση μέσα από τη χορογραφία της Ιωάννας Πορτόλου και της ομάδας χορού Griffon.

Τι να περιμένει λοιπόν το κοινό αυτή τη δεύτερη χρονιά συνεργασίας της Στέγης με την Καμεράτα; Το στοιχείο της έκπληξης, το άρτιο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα σε μια μουσική σκηνή υψηλών προδιαγραφών, συνεργασίες με κορυφαίους σολίστ της Ελλάδας και του εξωτερικού, διευρυμένο ρεπερτόριο αξιώσεων για τους πιο απαιτητικούς ακροατές.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

George Frideric Handel
Messiah, ΗWV 56
Ορατόριο σε τρία μέρη
Διάλειμμα μεταξύ 1ου και 2ου μέρους

Ηelene Le Corre: σοπράνο
Ειρήνη Καράγιαννη: μέτζο-σοπράνο
Jason Darnell: τενόρος
Πέτρος Μαγουλάς: μπάσος

Μικτή χορωδία του Δήμου Αθηναίων
Διεύθυνση χορωδίας: Σταύρος Μπερής

Μουσική διεύθυνση: Γιώργος Πέτρου

ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΥΠΕΡΤΙΤΛΟΥΣ