Mετά τις επιτυχημένες παραστάσεις στο «Θέατρο της Ημέρας» και το ίδρυμα «Μιχάλης  Κακογιάννης» η «Ασκητική» θα παρουσιαστεί στο

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 20 και 21 Απριλίου  2012.

Είναι ένα γεγονός στο χώρο του θεάτρου, η μεταφορά του φιλοσοφικού έργου του Νίκου Καζαντζάκη ΑΣΚΗΤΙΚH σε θεατρική παράσταση.

Η «Ασκητική» είναι το πρώτο έργο του Ν. Καζαντζάκη που το έγραψε σε νεαρή ηλικία. Ήταν όμως το έργο που κατέφυγε και διόρθωσε στην πορεία της ζωής του. Λειτούργησε δηλαδή σαν ένας λογαριασμός και απολογισμός ζωής, του μεγάλου αυτού στοχαστή. Οπότε έχει μια ιδιαίτερη βαρύτητα. Το ονόμασε “Ασκητική” διότι όπως λέει ο συγγραφέας, αυτό που ανυψώνει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και προβιβάζει τον άνθρωπο από την αρχική κατάσταση του ζώου, είναι η ατέρμονος και αιματώδης «άσκηση», η δράση.

Η διαρκής πάλη με τον εαυτό μας και το περιβάλλον, το παρελθόν και το μέλλον, την ύβρη και την αιδώ, την ταπείνωση και το μεγαλείο, την περιφρόνηση και την φρόνηση. Μιλά δηλαδή για την δυσκολία της ύπαρξης και την έννοια της δημιουργίας. Γι’ αυτό και το κείμενο είναι διαρκώς επίκαιρο και σαγηνεύει τους  ανθρώπους.

Ο σύγχρονος άνθρωπος δεν μπορεί να μείνει αδιάφορος στις παραινέσεις και τις προκλήσεις του Νίκου Καζαντζάκη.
«Μην καταδέχεσαι να ρωτάς: «Θα νικήσουμε; Θα νικηθούμε;». Πολέμα.

«Να αρνηθείς όλες τις παρηγοριές, να απομείνεις μόνος με μοναχά τη δύναμη σου σε ένα κόσμο που να μην ντροπιάζει την καρδιά σου»

«Να πεθαίνεις κάθε μέρα. Να γεννιέσαι κάθε μέρα. Ν’ αρνιέσαι ό,τι έχεις κάθε μέρα.

Η ανώτατη αρετή δεν είναι να ’σαι ελεύτερος, παρά να μάχεσαι για  ελευτερία».

Ο σκηνοθέτης Πάνος Αγγελόπουλος αναφέρει ότι στους καιρούς της αβεβαιότητας που ζούμε το να αναλαμβάνεις τις ευθύνες σου είναι το αρχικό βήμα προς την σωτηρία. Η Ασκητική, μας διδάσκει να είσαι υπεύθυνος για την μοίρα σου και  ότι οφείλεις να δράσεις. Να ασκείσαι από τη μια συνεχώς ψυχοσωματικά και απ’ την άλλη να ανυψώνεις τον εαυτό σου. Να θυμάσαι συνεχώς ότι ζεις σε κοινωνία και  ότι πρέπει να υπολογίζεις και να τοποθετείς την ύπαρξή σου στα όρια της συλλογικότητας. Κάθε κρίση δηλαδή ξεκινά σαν πνευματική απορρύθμιση. Γι’ αυτό η “Ασκητική” είναι εξαιρετικά επίκαιρη, διότι μας μαθαίνει να πηγαίνουμε με τις δυσκολίες μας κι όχι να εφησυχαζόμαστε με τα εύκολα. Καλεί τον άνθρωπο να πλάσει την δική του προσωπική δημιουργία με περηφάνια, χωρίς φόβο, με μια εσωτερική δύναμη ψυχής.

Συντελεστές παράστασης

Θεατρική προσαρμογή  – Σκηνοθεσία: Πάνος  Αγγελόπουλος
Μουσική: Δημήτρης  Παπαδημητρίου
Συνεργάτης Σκηνοθέτης: Ανδρομάχη Μοντζολή
Σκηνικά – Κοστούμια: Mάιρα Βαζαίου 
Προετοιμασία  Κίνησης: Όλια Λυδάκη 
Σχεδιασμός  Φωτισμού: Γιώργος Πουλίδης 

ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Γιάννης Θωμάς, Θάλεια Αργυρίου, Σοφία Κομηνέα, Δημήτρης  Γρηγοριάδης, Λευτέρης  Βλάχος, Νίτσα  Μαμουζελου.

Συμμετέχει πενταμελής ομάδα χορού από το ‘’Θέατρο της Ημέρας’’

Ο Καζαντζάκης άρχισε να γράφει την Α σ κ η τ ι κ ή στη Βιέννη και την τελείωσε στο Βερολίνο, τέλος του 1922. Πείνα, απελπισία, αθλιότητα, πληθωρισμός και μεγάλη νομισματική κρίση.

Μέσα στην σημερινή κρίση ,την βαρβαρότητα των ημερών, την έκπτωση της ελευθερίας  ενάντια στην καθημερινή βία, πώς να προστατευτεί ο άνθρωπος;

Τι διαθέτει ο άνθρωπος ως αντίπαλο δέος απέναντι στην αδικία, στη νέα τάξη πραγμάτων και στην ωμότητα των αγορών ;
Μόνο το πνεύμα του διαθέτει.
Αυτό και μόνο αυτό μπορεί να τον σώσει.

Η βαθειά συνείδηση, η  πνευματική η πολιτική …

Μπορούμε να προσθέσουμε την Α σ κ η τ ι κ ή στο κάλεσμα του πνεύματος και ας πέρασαν 80 χρόνια από το προσκλητήριο της, μέχρι σήμερα.

Η κραυγή της, μας χρειάζεται…