Η Ηρώ Σαϊα συμμετέχει σ’ ένα μουσικό αφιέρωμα στον Βασίλη Τσιτσάνη, μία δημιουργία του Σταύρου Ξαρχάκου, υπό τον τίτλο Νυν και αεί και τη συνεργασία της Ελένη Βιτάλη. Μετά τις ήδη επιτυχημένες παραστάσεις που έχουν δώσει μέχρι σήμερα, η Ηρώ Σαϊα μας μιλάει για τον δικό της ρόλο σε αυτό το αφιέρωμα, αλλά και για την προσωπική της πορεία στη μουσική και τη δισκογραφία.

CultureNow: Τη φετινή σεζόν συμμετέχετε στο μουσική παράσταση Νυν και αεί…, ένα αφιέρωμα στον αξέχαστο Βασίλη Τσιτσάνη. Πείτε μας λίγα λόγια για τη συμμετοχή σας και την συνεργασία σας με τον Σταύρο Ξαρχάκο και την Ελένη Βιτάλη. Ποιες είναι εντυπώσεις και τα συναισθήματα σας μετά από τις ήδη επιτυχημένες παραστάσεις που έχουν δοθεί μέχρι στιγμής;

Ηρώ Σαϊα: Μετά από δυόμιση μήνες παραστάσεων που συνεχίζονται σ᾽ έναν από τους μεγαλύτερους χώρους της Αθήνας και δίπλα σε δυο τεράστιους καλλιτέχνες όπως είναι ο Σταύρος Ξαρχάκος και η Ελένη Βιτάλη, δεν μπορώ παρά να αισθάνομαι ικανοποιημένη. Δοκιμάστηκα στο σημαντικότατο ρεπερτόριο των τραγουδιών του Βασίλη Τσιτσάνη και του «Ρεμπέτικου» (των Ν.Γκάτσου και  Σ. Ξαρχάκου) και θεωρώ οτι έκανα πολύ σημαντικά βήματα μπροστά, κρίνοντας και από τις εντυπώσεις του κόσμου,ήταν μια απόλυτα πετυχημένη στιγμή για μένα. Έχω δε την τεράστια τύχη να συμμετέχω σ´ένα πρόγραμμα υψηλού επιπέδου, δίπλα στη σπουδαία Ελένη Βιτάλη. Κάθε φορά που την ακούω να τραγουδάει, η φωνή της «χτυπάει» κατ᾽ευθείαν στην καρδιά μου, διδάσκομαι από αυτήν και αισθάνομαι προνομιούχα που έχω τη χαρά να συνυπάρχω μαζί της στη σκηνή.

C. N.: Πώς παρουσιάζεται ο Βασίλης Τσιτσάνης μέσα από αυτό το αφιέρωμα, μέσα από τη ματιά του Σταύρου Ξαρχάκου; Πώς έχει αποδώσει το έργο και την προσωπικότητα του Τσιτσάνη;

Η. Σ.: Θεωρώ πως ένα από τα πολύ σημαντικά «ατού» αυτής της παράστασης είναι η «ματιά» Σταύρου Ξαρχάκου πάνω στο έργο του Βασίλη Τσιτσάνη. Ιδιαίτερες και ευφάνταστες ενορχηστρώσεις που φωτίζουν πλευρές που ίσως δεν είχαμε ως τώρα προσέξει σε γνωστά του τραγούδια.

C. N: Έχετε συνεργαστεί ξανά με τον Σταύρο Ξαρχάκο στο παρελθόν. Είναι ένας συνεργάτης που σίγουρα ξεχωρίζετε ανάμεσα σε άλλους αξιόλογους συνεργάτες σας. Τι “δώσατε” και τι “πήρατε” μέσα από αυτή τη συνεργασία;

Η. Σ.: Το σημαντικό δεν είναι αν ξεχωρίζω εγω τον Σταύρο Ξαρχάκο, τον έχει ξεχωρίσει όλη η Ελλάδα και όχι μόνο… Το σημαντικό είναι οτι εκείνος με ξεχώρισε απ ᾽ό,τι φαίνεται. Και θεωρώ πως έχω πάρει πολλά και σημαντικά εφόδια μέσα από αυτή τη συνεργασία, όπως βέβαια και όλοι οι τραγουδιστές που έχουν συνεργαστεί μαζί του. Κι αυτό συμβαίνει με κάθε μεγάλο δημιουργό. Ο  νέος καλλιτέχνης μπορεί να πάρει πράγματα από μια τέτοια συνεργασία, αρκεί να έχει τη θέληση να ακούσει τι έχει να του πει ένας σημαντικός άνθρωπος που ξέρει περισσότερα από εκείνον, ν᾽ αφήσεις τον εγωισμό του και να δουλέψει με τον εαυτό σου, να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του συνθέτη από εκείνον και να δώσει τον καλύτερὀ του εαυτό. Όταν ο τραγουδιστής έχει τις δυνατότητες αλλά και την παιδεία να γίνει μέρος ενός συνόλου (όπως είναι για παράδειγμα μια μεγάλη ορχήστρα) χωρίς όμως να χάσει την προσωπικότητα και τον ιδιαίτερο τρόπο που τραγουδάει ο καθένας, νομίζω πως τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά. Θεωρώ πως έχω εξελιχθεί πάρα πολύ από τη στιγμή που άρχισα να συνεργάζομαι με τον Σταύρο Ξαρχάκο διότι ακριβώς επειδή οι απαιτήσεις ήταν ιδιαίτερα υψηλες, έβλεπα τα τρωτά μου σημεία στο τραγούδι και προσπαθούσα να τα διορθώσω. Και αυτό κάνω μέχρι σήμερα και θα συνεχίσω να κάνω. Πάντα θα υπάρχει ένα βήμα μπροστά.

C. N.: Είστε μία καλλιτέχνης που σε κάθε μουσική εμφάνιση επιλέγει να αναδεικνύει τόσο κλασικούς συνθέτες όσο και σύγχρονους. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι συνθέτες και πόσο σας επηρέασαν στην προσωπική σας δημιουργία;

Η. Σ.: Ακούω σχεδόν τα πάντα από την εφηβεία μου οπού και άρχισα να προσανατολίζομαι μουσικά. Σίγουρα τότε άρχισα ν᾽ ακούω πολύ Χατζιδάκι, πολύ Ξαρχάκο, Κραουνάκη, πολλά ρεμπέτικα και αρκετό δημοτικό, αλλά και λαϊκό τραγούδι. Τους δυο από τους τρεις συνθέτες είχα τη χαρά να τους συναντήσω στη ζωή μου και να συνεργαστώ μαζί τους… δεν ήταν δυνατό λοιπόν να μη μ’ επηρεάσουν πολύ στον τρόπο που βλέπω κάποια πράγματα. Εδώ και κάποιον καιρό όμως θεωρώ πως ενώ τα όσα έχω μάθει από τις συνεργασίες μου υπάρχουν στο υποσυνείδητό μου ως εμπειρίες και γνώσεις, ταυτόχρονα έχω και μια πολύ πιο προσωπική ματιά κι έτσι προσπαθώ να ᾽᾽παντρεύω᾽᾽ τα όσα έμαθα με τις δικές μου ιδέες.

C. N.: Η θεατρικότητα πόσο σημαντική είναι στη δουλειά σας; Τα πρώτα χρόνια της πορείας σας συμμετείχατε και στη Σπείρα Σπείρα.

Η. Σ.: Ναι, υπήρξα μέλος της Σπείρας και μάλιστα ήμουν ενα από τα παιδιά των σεμιναρίων, από τα πρώτα δηλαδή άτομα, πολύ πριν δηλαδή συγκροτηθεί η ομάδα. Εκεί άρχισα να γνωρίζω τη σχέση μουσικής και θεάτρου. Πρόσφατα τελείωσα και την δραματική σχολή, αγαπώ το θέατρο και προς το παρόν  υπάρχει στον τρόπο προσέγγισης κάποιων τραγουδιών και αυτό μου αρέσει.

C. N.: Θα ξεχωρίζατε κάποια άλλη συνεργασία σας ή κάποια εμφάνιση που θα μείνει σταθμός στη ζωή σας και στη μουσική σας πορεία;

H. Σ.: Θα ξεχωρίσω τις συνεργασίες με τον Νίκο Μαμαγκάκη, με τον Λουκιανό Κηλαηδόνη αλλά και την πιο πρόσφατη (πἐρυσι, με αφορμή μια συναυλία στο Παλλάς) με τον Βασίλη Δημητρίου με τον οποίο μιλάμε συχνά και εκτιμώ πολύ.

C. N.: Ο νέος σας δίσκος, Λευκό Χαρτί, κυκλοφόρησε στο τέλος του 2013. Πείτε μας λίγα λόγια για τη δημιουργία του και τις συνεργασίες που υπάρχουν σ’ αυτό το δίσκο.

Η. Σ.: Οι συνεργάτες μου, ο Άρης Βλάχος και ο Νεοκλής Νεοφυτίδης, είναι δύο πολύ ταλαντούχοι και σημαντικοί συνθέτες, Με τον Νεοκλή μας συνδέει μια στενή φιλία,συνεργαστήκαμε στο «Γυναίκα Τριαντάφυλλο» (μαζί με τον Σταμάτη Κραουνάκη,) στο οποίο έγραψε το ομώνυμο τραγούδι και επιμελήθηκε μουσικά την παράσταση. Από τότε εντυπωσιάστηκα από τις δυνατότητες και την μουσική του ευαισθησία και στη συνέχεια  συνεργαστήκαμε και σε άλλες δικές μου παραστάσεις μιας ενορχηστρώνει και επιμελεἰται όλες μου τις ζωντανές εμφανίσεις μέχρι σήμερα.

Με τον Άρη Βλάχο γνωριζόμασταν ήδη καθώς είναι στενός συνεργάτης του Σταμάτη Κραουνάκη αλλά δεν είχαμε δουλέψει μαζί. Η αρχή έγινε όταν ο Γιάννης Γούνας μου έστειλε το τραγούδι «Μια Βόλτα» και τότε άρχισα να ανακαλύπτω το πολύπλευρο συνθετικό του ταλέντο, μου άρεσε πολύ ο δυναμισμός που χαρακτηρίζει τις συνθέσεις του αλλά και η μουσική του ευρυματικότητα και έτσι έγραψε τα μισά τραγούδια του  δίσκου. Είχα ερμηνεύσει και παλαιότερα ένα τραγούδι σε στίχους του Μάνου Ελευθερίου, αυτή την φορά είχα την χαρά να τραγουδήσω δύο υπέροχα τραγούδια του που οι δύο συνθέτες μελοποίησαν αληθινά αριστοτεχνικά!

Το ένα από τα δύο μάλιστα, με τίτλο ᾽᾽Ποιά κρεββάτια ζεσταίνεις, ένα δυνατό ζεϊμπεκικο του Άρη Βλάχου, αρχίζει ήδη και ακούγεται από τα ραδιόφωνα πολύ συχνα. Ο Γιάννης Καστανάκης είναι φίλος μου, με πήρε μιαν ημέρα τηλέφωνο, μου διάβασε έναν στίχο του, μου άρεσε και έτσι έγινε μια πολύ ατμοσφαιρική κι αισθαντική bossa nova από τον Άρη Βλάχο.Επίσης, υπάρχουν δυο υπέροχα τραγούδια σε μουσική αλλά και στίχους του Νεοκλή Νεοφυτίδη, το πολύ ατμοσφαιρικό και ιδιαίτερο “φωτισμένο τρένο” και το “Άλλον κόσμο μάθαμε” που έχει πολλές καταβολές από την παράδοση της Θρακης. Τέλος, στο δίσκο υπάρχουν και δυο τραγούδια με δικούς μου στίχους, το “Λευκό Χαρτί” και το ᾽᾽Κλειδί῎.

C. N.: Υπάρχουν κάποια μελλοντικά σχέδια για ζωντανές εμφανίσεις ή συνεργασίες που θα θέλατε να μας πείτε;

Η. Σ.: Για όλα τα υπόλοιπα Σάββατα μέχρι το Πάσχα θα βρίσκομαι στην Ιερά Οδό στο αφιέρωμα για τον Βασίλη Τσιτσάνη και την ερχόμενη Πέμπτη 3 Απριλίου θα βρεθώ στο Λιθογραφείο στην Πάτρα για μια προσωπική μου συναυλία. Επίσης θα συνεργαστώ και με τον σπουδαίο κιθαρίστα Παναγιώτη Μάργαρη σε ζωντανές εμφανίσεις σε Αθήνα και επαρχία μέσα στους επόμενους μήνες ενὠ ταυτόχρονα με όλα αυτά θα πραγματοποιώ και τις δικές μου προσωπικές εμφανίσεις. Και ό,τι άλλο προκύψει…