Στο πλαίσιο του κύκλου «Adagio – Μουσικές για τις μέρες του Πάσχα» η συγκινητική φωνή της ξεχωριστής ελληνίδας ψάλτριας Νεκταρίας Καραντζή συναντά την έντεχνη αισθαντικότητα του κορυφαίου μπάσου Τάσου Αποστόλου, και η μουσική μας παράδοση ένα έργο-σταθμό της σύγχρονης μελοποιίας, που θα παρουσιαστεί σε μεταγραφή του Γιάννη Σαμπροβαλάκη (για μικρό σύνολο και ανδρική φωνή).

Ποια είναι η απόσταση ανάμεσα στον βυζαντινό ύμνο «Σήμερον κρεμάται επί ξύλου» και στο λαϊκό-θρησκευτικό τραγούδι «Σήμερα μαύρος ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα»; Και πόσο απέχει από αυτά το «Μέρα Μαγιού μου μίσεψες, μέρα Μαγιού σε χάνω» του Μίκη Θεοδωράκη, σε ποίηση Γιάννη Ρίτσου;

Η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη ως ένα έργο βαθύτατα εμποτισμένο από τη λαϊκή μας μουσική παράδοση, η οποία με τη σειρά της είναι βαθύτατα επηρεασμένη από το βυζαντινό μέλος, πρωταγωνιστεί στη μοναδική πασχαλινή συναυλία της Μεγάλης Τρίτης 15 Απριλίου που θα πραγματοποιηθεί στις 8:30 το βράδυ, στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης με τη συμμετοχή δύο ξεχωριστών ερμηνευτών: της Νεκταρίας Καραντζή και του Τάσου Αποστόλου.

Στη διάρκεια αυτής της βραδιάς, που εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Adagio-Μουσικές για τις μέρες του Πάσχα», η συγκινητική φωνή της ελληνίδας ψάλτριας η οποία έχει αναγνωριστεί διεθνώς ως «η ιδανική υμνωδός του βυζαντινού μέλους και της αρχέγονης παράδοσης», θα συναντήσει την έντεχνη αισθαντικότητα του σπουδαίου μπάσου και ηθοποιού, όπως, αντίστοιχα, η μουσική μας παράδοση ένα έργο-σταθμό της σύγχρονης μελοποιίας – τον «Επιτάφιο» του Μίκη Θεοδωράκη, με στόχο την «αντιπαράθεση» των διαφορετικών αισθητικών προσεγγίσεων του ανθρώπινου πόνου.

Η συναυλία θα ξεκινήσει με Ύμνους από τις Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας (Αλληλούια/Ιδού ο Νυμφίος, Η απεγνωσμένη διά τον βίον, Τον νυμφώνα σου βλέπω, Σήμερον κρεμάται επί ξύλου, Εξέδυσάν με τα ιμάτιά μου κ.ά.) και θρήνους από τη λαϊκή μας παράδοση (Θρήνος Παναγίας από την Κύπρο, Σήμερα μαύρος ουρανός κ.ά.) που θα αποδώσει η Νεκταρία Καραντζή, μια ερμηνεύτρια της σύγχρονης γενιάς η οποία έχει ήδη μακρά θητεία στο χώρο της βυζαντινής και της δημοτικής μουσικής παράδοσης (πρόκειται για τη μοναδική περίπτωση ελληνίδας ψάλτριας με επίσημη δισκογραφία βυζαντινής μουσικής από τα δεκατέσσερά της χρόνια και ενεργό θητεία στο αναλόγιο εκκλησιών από τα εννιά της, όπως επίσης ζωντανές εμφανίσεις που συνδυάζουν τους βυζαντινούς εκκλησιαστικούς ύμνους με τα παραδοσιακά τραγούδια).

Ενώ ο Τάσος Αποστόλου, που θα τη συνοδεύσει αρχικά σε ρόλο αφηγητή, θα ερμηνεύσει σόλο, στη συνέχεια, τα οκτώ μελοποιημένα ποιήματα του Γιάννη Ρίτσου που συναποτελούν τον «Επιτάφιο» (1960) του Μίκη Θεοδωράκη: ποιήματα-σπαρακτικούς μονολόγους μιας μάνας που χάνει το παιδί της στα επεισόδια που έγιναν το 1936 σε απεργία καπνεργατών στη Θεσσαλονίκη. Το έργο που εγγράφεται ως καινοτομία και πρωτοπορία τόσο στην ποίηση όσο και στη μουσική, θα ακουστεί σε μεταγραφή του γνωστού κλαρινετίστα και ενορχηστρωτή Γιάννη Σαμπροβαλάκη για μικρό σύνολο και ανδρική φωνή. Τον Τάσο Αποστόλου συνοδεύουν οι μουσικοί: Γιάννης Σαμπροβαλάκης (κλαρινέτο), Οδυσσέας Κορέλης (βιολί), Βαγγέλης Νίνα (βιολοντσέλο), Βιβή Γκέκα (μαντολίνο) και Βίκυ Στυλιανού (πιάνο).