Η περιοδεύουσα στην Ευρώπη έκθεση “Faces. Το πορτρέτο στην ευρωπαϊκή φωτογραφία μετά το 1990” μετά τις Βρυξέλλες και το Ρότερνταμ θα παρουσιαστεί στη Θεσσαλονίκη στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Η έκθεση «Faces Το πορτρέτο στην ευρωπαϊκή φωτογραφία μετά το 1990» είναι μία κοινή συμπαραγωγή των BOZAR – Palais des Beaux-Arts (Bρυξέλλες, Bέλγιο), Nederlands Fotomuseum (Ρότερνταμ, Ολλανδία), Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Θεσσαλονίκη, Ελλάδα).

Επικεφαλής επιμελητής είναι ο Frits Gierstberg από το Nederlands Fotomuseum, σε συνεργασία με συμβουλευτική επιτροπή (Βαγγέλης Ιωακειμίδης, Olga Sviblova, Gautier Platteau, Christophe De Jaeger, Aλεξάνδρα Αθανασιάδου).

Αυτή η έκθεση συγκεντρώνει τα έργα 32 δημιουργών, οι οποίοι τα τελευταία 25 χρόνια συνετέλεσαν αποφασιστικά στη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού φωτογραφικού πορτρέτου. Δίπλα σε φωτογράφους διεθνούς φήμης όπως οι Anton Corbijn, Rineke Dijkstra, Boris Michailov, Thomas Ruff, Juergen Teller και Stephan Vanfleteren, ο θεατής μπορεί να συναντήσει και έργα λιγότερο γνωστών, αλλά εξίσου σημαντικών δημιουργών.

«…Το πορτρέτο επιδρά στην ανθρώπινη εμπειρία μας. Κάνει έκκληση στο αίσθημα ανθρωπιάς μας. Διατυπώνει μια ταυτότητα για το άλλο άτομο ή εγείρει ερωτήματα, πράγμα που οδηγεί σε ένα βαθμό ενσυναίσθησης καθώς βάζουμε τον εαυτό μας, ορθολογικά ή συναισθηματικά, στη θέση του απεικονιζόμενου. Επίσης, κάνοντάς μας να διερωτηθούμε για την ταυτότητά μας ως θεατών, το πορτρέτο λειτουργεί σαν καθρέφτης. Πρέπει να σχετιστούμε με το άλλο άτομο, και κάνοντας το, βλέπουμε τον εαυτό μας».

Frits Gierstberg, επικεφαλής επιμελητής έκθεσης

Οι τρεις Έλληνες συμμετέχοντες φωτογράφοι προσεγγίζουν το είδος από διαφορετικές πλευρές. Τα πορτρέτα καλλιτεχνών του Κωνσταντίνου Ιγνατιάδη παρουσιάζουν τη σμείξη ταυτότητας και πράξης, αναδεικνύοντας την επίδραση που έχει η ποιητική στη διαμόρφωση του προσώπου και κατ’επέκταση και του πορτρέτου, ενώ οι «Αφηγήσεις της Ζωής» του Νίκου Μάρκου (σειρά βασισμένη σε οπτικοακουστικό έργο) καταφέρνουν να δείξουν τη σχέση δημόσιου και ιδιωτικού αφηγήματος μέσα από μία προσέγγιση πολύ προσωπική – με πορτρέτα που θα μπορούσε να συναντήσει κανείς ακόμη και σε ένα οικογενειακό άλμπουμ. Τέλος, η σειρά του Στράτου Καλαφάτη «Άθως / Τα χρώματα της πίστης», αναδεικνύει τον μικρόκοσμο των αγιορειτών, με εικόνες που αιωρούνται ανάμεσα στο θεϊκό και το εκκοσμικευμένο, θέτοντας μία πολυεπίπεδη προβληματική για το ιστορικό αυτό θρησκευτικό καταφύγιο, όπως και για τον τρόπο προσέγγισης μιας βυζαντινής πολιτείας με ένα σύγχρονο αισθητικό μέσο: το εικόνισμα και η εικόνα και η σχέση των δύο έρχονται με αυτο τον τρόπο στο προσκήνιο.

Την έκθεση συνοδεύει η δίγλωσση (φλαμανδικά-αγγλικά) έκδοση “European Portrait Photography since 1990”, που περιέχει τα έργα όλων των συμμετεχόντων φωτογράφων. Το εισαγωγικό κείμενο της έκδοσης υπογράφει ο επιμελητής Frits Gierstberg και η έκδοση κλείνει με κείμενο του φιλοσόφου Alicja Gescinska (Kannibaal Publishers, Bozar).

Συμμετέχοντες δημιουργοί: Tina Barney, Sergey Bratkov, Koos Breukel, Clegg & Guttmann, Anton Corbijn, Christian Courrèges, Denis Darzacq, Luc Delahaye, Rineke Dijkstra, Jitka Hanzlová, Alberto García-Alix, Boris Mikhailov, Hellen van Meene, Jorge Molder, Lucia Nimcova, Adam Pańczuk, Dita Pepe, Anders Petersen, Paola De Pietri, Jorma Puranen, Thomas Ruff, Clare Strand, Beat Streuli, Thomas Struth, Juergen Teller, Ari Versluis & Ellie Uyttenbroek, Stephan Vanfleteren, Manfred Willmann, Κωνσταντίνος Ιγνατιάδης, Στράτος Καλαφάτης, Νίκος Μάρκου

Επιμέλεια: Frits Gierstberg

Συμβουλευτική επιτροπή: Βαγγέλης Ιωακειμίδης, Olga Sviblova, Gautier Platteau, Christophe De Jaeger, Αλεξάνδρα Αθανασιάδου

Συμπαραγωγή: BOZAR – Palais des Beaux-Arts Brussels, Nederlands Fotomuseum Rotterdam

Μια παραγωγή-συνδιοργάνωση των: BOZAR – Palais des Beaux-Arts, Nederlands Fotomuseum, Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης