Ο Γιώργος Απέργης ένας από τους σημαντικότερους Ευρωπαίους συνθέτες, στη δεύτερη εμφάνισή του στη Στέγη, παρουσιάζει ένα δυνατό οπτικοακουστικό έργο σε ένα επίκαιρο θέμα.

Ο ελληνικής καταγωγής Γιώργος Απέργης, σε συνεργασία με το IRCAM, ασκεί μια βαθιά κριτική για τους ολοένα και πιο διαπεραστικούς τρόπους που η παρακολούθηση διαμεσολαβεί τη θέση μας στη κοινωνία αλλά και τη σχέση με τους εαυτούς μας.

O Γιώργος Απέργης, ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες παγκοσμίως και πρωτοπόρος του μουσικού θεάτρου, έρχεται για δεύτερη φορά στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, την Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2014. Η παραγωγή Luna park του IRCAM, του κυριότερου οργανισμού έρευνας στην ακουστική και την μουσική στην Ευρώπη σήμερα, διερευνά την έννοια της παρακολούθησης στη σύγχρονη κοινωνία.  Τέσσερις μουσικοί και ηθοποιοί βρίσκονται επί σκηνής, ενώ video, μουσική και περφόρμανς συνδυάζονται με μαεστρία στην παράσταση αυτή, δημιουργώντας ένα δυνατό οπτικοακουστικό έργο.

O ίδιος ο συνθέτης λέει για το έργο του:

«Πώς είναι να βλέπεις χωρίς να σε βλέπουν; Πώς είναι να παρακολουθείς τους γείτονές σου στο σπίτι τους, στο δρόμο, στην καθημερινή τους ζωή, παραμένοντας πίσω από μια οθόνη; Στο Luna Park, ο ένας παρακολουθεί τον άλλον.

Οι 4 ερμηνευτές, τοποθετημένοι δίπλα-δίπλα, έχουν αποκλειστικά εικονική επαφή, ποτέ φυσική ή άμεση, υποχρεωμένοι να περνάνε πάντα από το “κύκλωμα”: μικρόφωνα, κάμερες, οθόνες, κρυφά μεγάφωνα.

Ο καθένας κοιτάζεται στην κάμερα του, όπως μέσα σε ένα βαθύ πηγάδι, με μια σχεδόν ερωτική σχέση τόσο με την κάμερά του όσο με την εικόνα του ιδίου. […] Γνωρίζοντας ότι παρακολουθούμε τους εαυτούς μας, αλλάζουμε στάση, ξεφεύγουμε, γινόμαστε άλλοι.

Μέσα σε αυτό τον τεχνολογικό μηχανισμό, ποια είναι η θέση του σώματος; Ποιος
ο ρόλος του; Πώς αντιδρά στις μηχανές που αυτονομούνται; Μήπως γίνεται αποκλειστικά “μάτι” και “αυτί”; Έτσι, οι ερμηνευτές γίνονται οι ίδιοι κάμερες, μικρόφωνα. Αρχίζουν να μιλούν στη θέση τους, εξιστορώντας αυτά που βλέπουν, διηγούμενοι μικρές σκηνές που έχουν δει, παρακολουθήσει, βιντεοσκοπήσει…
Ανάλογα με την εικόνα που προβάλλεται και με το τι διαδραματίζεται στη σκηνή, θα υπάρχουν παιχνίδια εγγύτητας, συσσωρεύσεις, αναμείξεις. Μπορεί να είναι διασκεδαστικό ή αγχωτικό, όπως ένα καρουζέλ του λούνα παρκ.»

Μουσική & Σκηνοθεσία: Γιώργος Απέργης
Σκηνογραφική εγκατάσταση & Φωτισμοί: Daniel lévy
Κείμενα: Γιώργος Απέργης και François Régnault
Ψηφιακή υλοποίηση μουσικής: Greg Beller
Καλλιτεχνική συνεργασία στη σκηνοθεσία: Emilie Morin
Βίντεο: Yann Philippe
Ηχοληψία: Maxime le Saux
Με τους: Eva Furrer, Johanne Saunier, Richard Dubelski, Mike Schmid
Παραγωγή: IRCAM

Ανάθεση του IRCAM, του Centre Georges Pompidou και του Φθινοπωρινού Φεστιβάλ της Βαρσοβίας