Ήταν ο «φτερωτός έρωτας» στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών αγώνων του 2004 στην Αθήνα, το 2015 βραβεύτηκε ως «Εξαιρετικός Χορευτής» στα Ελβετικά Βραβεία Χορού (Prix Suisse de la Danse), ενώ αποτελεί ιδρυτικό μέλος των ομάδων Lemurius, P.A.D. και Cie Projet 11 (που έχει μετονομαστεί σε Cie Ioannis Mandafounis). Έχοντας χορέψει με το Μπαλέτο της Όπερας του Γκέτεμποργκ, το Nederlands Dans Theater II και θητεύσει κοντά στους μεγαλύτερους χορογράφους της εποχής μας, όπως στον Ουίλλιαμ Φορσάϊθ, ο Γιάννης Μανταφούνης δεν χρειάζεται περαιτέρω συστάσεις.

Δώδεκα χρόνια πριν, έκανε το ντεμπούτο του ως χορογράφος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας και έκτοτε έχετε συχνή παρουσία στο Φεστιβάλ. Φέτος, επιστρέφει ξανά στην Καλαμάτα για να παρουσιάσει το ξεχωριστό έργο One One One, το οποίο συν-δημιούργησε και ερμηνεύει από κοινού με την Aoife McAtamney. Αυτή ήταν και η αφορμή για την παρούσα συνέντευξη, στην οποία μας μιλά για την δύναμη του One One One, για τις εμπειρίες που έχει αποκομίσει στην επαγγελματική του πορεία μέχρι τώρα, καθώς και για το καινούργιο έργο που ετοιμάζει.


– Πώς γεννήθηκε το διαδραστικό έργο “One One One”;

Η ιδέα του “One One One” είναι μια πολύ παλιά ιδέα. Όταν δούλευα το έργο «Pausing, ήδη κάποια στοιχεία του “One One One” είχαν κάνει την πρώτη τους εμφάνιση. Σίγουρα η αμεσότητα και η επικοινωνία με το κοινό μέσω μιας διαφορετικής συνύπαρξης στον χώρο, και η αίσθηση των συναισθημάτων που παράγουμε μαζί με τους θεατές την ώρα της performance ήταν κάποια από τα σημαντικότερα στοιχεία.

– Δύο ερμηνευτές, δύο καρέκλες, δύο θεατές. Ωστόσο, χορός μόνο για έναν! Μιλήστε μας γι’ αυτή την μοναδική στιγμή που μολονότι λαμβάνει χώρα σε έναν δημόσιο χώρο παραμένει εντελώς προσωπική. Με ποιον τρόπο επιτυγχάνεται η οικειότητα μεταξύ ερμηνευτή και θεατή;

Ο τρόπος είναι μυστικός και δεν θα σας τον πω (smiley face). Το μόνο που θα θελα να μοιραστώ είναι πως: το να μαγνητίζεσαι σε έναν δημόσιο χώρο από ένα βλέμμα, το να ζεις μια προσωπική στιγμή την ώρα που μπορεί ο οποιοσδήποτε να σε παρατηρήσει αλλά αυτό να μην σε νοιάζει, είναι πολύ δυνατή εμπειρία.

Και πάλι, δεν θα σας πω πως δημιουργείται. Θα σας καλούσα απλά στο “One One One”.

– Το έργο έχει παρουσιαστεί από το 2015, εκτός από την Ελλάδα, σε άλλες 12 χώρες! Πώς εξελίσσεται μέσα στο χρόνο, αν λάβουμε υπ’ όψιν τις πολλές και διαφορετικές αντιδράσεις των θεατών;

Σωστά, έχουμε κάνει ήδη 50 παραστάσεις του έργου σε όλο τον κόσμο, σε εσωτερικούς, εξωτερικούς χώρους, δημόσιους αλλά και σε θεατρικές σκηνές. Η δύναμη του “One One One” είναι πως όπου και να πάμε η εμπειρία είναι η ίδια. Αυτό είναι κάτι που συνήθως λέμε στην θεωρία και δυστυχώς δεν το νιώθουμε στην πραγματικότητα. Το “One One One” μας απέδειξε ότι δεν είναι μόνο θεωρία. Σε τόσο διαφορετικές χώρες, είδαμε πως αντιδρούμε με τον ίδιο τρόπο.

One One One, I. Mandafounis & A. McAtamney @ Raymond Gruaz

– Στην μέχρι τώρα πορεία σας, έχετε χορέψει με σπουδαία σχήματα διεθνώς και θητεύσει δίπλα στους μεγαλύτερους χορογράφους της εποχής μας, όπως στον Γουίλιαμ Φόρσαϊθ. Πόσο σας επηρέασε ως καλλιτέχνη ο τρόπος δουλειάς της ομάδας Φόρσαϊθ; 

Ένας δάσκαλος πολεμικών τεχνών μία μέρα μου είπε: μπορεί να ξέρεις τί θέλεις να φτάσεις αλλά δεν ξέρεις πως θα φτάσεις. Βάλε όλες σου τις εμπειρίες στον ίδιο σάκο κι ας μην καταλαβαίνεις πως, πότε και σε τι θα χρησιμεύσουν. Την σωστή στιγμή θα καταλάβεις ποιο θα είναι το εργαλείο που θα σου χρησιμεύσει. Μην σκέφτεσαι το τι, το πως και το γιατί. Απλά συνέχιζε να βάζεις εμπειρίες στον σάκο αυτόν.

Έτσι θα περιέγραφα τις εμπειρίες μου γενικά στην επαγγελματική μου πορεία. Με επηρέασαν όλοι και όλα απλώς άλλα μένουν, άλλα δεν μένουν. Κάποια περνούν και σ’ αφήνουν και κάποια μένουν για πάντα μαζί σου.

– Παρατηρούμε ότι σας απασχολεί έντονα η συν-δημιουργία, στο πλαίσιο της ομάδας, αλλά και η άμεση επικοινωνία με το κοινό. Σε ποιες έννοιες και θεματικές θα λέγατε ότι εστιάζει κυρίως η έρευνά σας, οι οποίες επανέρχονται στα έργα σας;

Για μένα το να μένουν ανοιχτοί οι δίαυλοι επικοινωνίας είναι ότι πιο σημαντικό. Είναι σχεδόν μια φιλοσοφική στάση ζωής η οποία με απασχολεί. Οι θεματικές αλλάζουν αλλά όχι αυτό το στοιχείο. Το να δίνεις, να παίρνεις, να επικοινωνείς είναι αυτό που με ενδιαφέρει περισσότερο.

Μέχρι τώρα έκανα σχεδόν πάντα συνεργασίες, ήταν ο τρόπος με τον οποίο έμαθα να επικοινωνώ. Τελευταία βρίσκω πως και το να είσαι χορογράφος απλά, και όχι performer μαζί με τους άλλους, μπορεί και αυτό να είναι μία βαθιά και δυνατή εμπειρία για όλους μας όμως όχι πριν να έχεις αποκομίσει πολλές και δυνατές εμπειρίες ο ίδιος.

Όλα αυτά τα στοιχεία είναι μέρος της καθημερινής έρευνας.

– Δώδεκα χρόνια πριν, κάνατε το ντεμπούτο σας ως χορογράφος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας και έκτοτε έχετε συχνή παρουσία στο Φεστιβάλ. Πόσο σημαντική είναι, σύμφωνα με την δική σας άποψη, η συμβολή αυτού του θεσμού στην άνθιση του χορού στη χώρα μας καθώς και στην ανάδειξη της ελληνικής χορογραφικής δημιουργίας;

Για μένα η Καλαμάτα είναι πάντα πολύ δυνατός σταθμός. Όντας στην Καλαμάτα έδειξα για πρώτη φορά δουλειά μου και πάντα όταν ξαναέρχομαι είναι σαν να κάνω ένα CKECK του που βρίσκομαι. Είναι το πρώτο φεστιβάλ εξ’ ολοκλήρου  για χορό το οποίο δημιουργήθηκε στην χώρα μας. Σαφώς και δεν είναι μικρό πράγμα.

Ελπίζω να συνεχιστεί  αυτός ο θεσμός και να έχουν οι χορογράφοι και χορευτές πολλά χρόνια μπροστά τους αυτούς τους χώρους, αυτό το κοινό με το οποίο μοιράζονται την δουλειά τους.

– Φέτος, δίνετε και πάλι το «παρών» στο Φεστιβάλ με το “One One One”. Θα θέλατε να προϊδεάσετε το κοινό γι’ αυτή την απροσδόκητη εμπειρία που πρόκειται να βιώσει στην παραλία της Καλαμάτας;

Όχι δεν θέλω να προϊδεάσω το κοινό μου (smiley face). Θέλω να νιώσω το κοινό όπως είναι, και θέλω να δώσω την ελευθερία στο κοινό να κάνει και αυτό το ίδιο. Όλα θα γίνουν την ώρα του “One One One” (smiley face).

– Μετά την Καλαμάτα, που αλλού θα παρουσιαστεί το “One One One”; Εργάζεστε πάνω σε κάποια άλλα πρότζεκτ αυτή την περίοδο;

Το “One One One” συνεχίζει να περιοδεύει σταθερά. Σειρά έχουν Ζυρίχη, το Μουσείο Tinguely στην Βασιλεία, η Βραζιλία, η Ρωσία, η Κίνα κτλπ.

Αυτές τις μέρες κάνω πρόβες για το καινούργιο μου έργο «Sing the positions» το οποίο είναι  μια χορευτική συναυλία που ήδη έχει προπωληθεί για 35 παραστάσεις σε Ελβετία, Ευρώπη και Λατινική Αμερική.

www.mandafounis.com

[Φωτογραφία θέματος: ©BAK_Gregory Batardon]


Info:

«One One One» των Γιάννη Μανταφούνη και Aoife McAtamney | Κυριακή 23/7/2017, στις 11:00, ΠΑΡΑΛΙΑ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ 

Περισσότερες πληροφορίες: www.kalamatadancefestival.gr | Προπώληση: buy.tickethour.com

Διαβάστε επίσης:

23o Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας | 14 – 23 Ιουλίου 2017

Οι ελληνικές ομάδες του 23ου Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας

23ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας: 5 ομάδες χορού για πρώτη φορά στην Ελλάδα