Μια ακόμη πινελιά πολιτισμού σ ένα έτσι κι αλλιώς γόνιμο έδαφος, στο έδαφος της Λέσβου, που καρπίζει πολιτισμό χιλιάδες χρόνια τώρα. Έναν πολιτισμό με κυρίαρχο χαρακτηριστικό την ανθρωποκεντρική προσέγγιση στις ποικίλες μορφές του.

Σ αυτό το «χάραγμα» της καινούργιας χρονιάς, συγκεκριμένα από 7 Φεβρουαρίου έως και τον Απρίλη 2016, υλοποιούμε στη Μυτιλήνη ένα πρωτοποριακό, εκτιμούμε, θεατρικό φεστιβάλ. Ένα αποκεντρωμένο, στοχευμένο φεστιβάλ που μεταφέρει μια σειρά αξιολογημένες παραστάσεις με αναμφισβήτητο καλλιτεχνικό διαμέτρημα και μια σειρά παράλληλες εκδηλώσεις( σεμινάρια-διαλέξεις-εκθέσεις θεατρικών κουστουμιών & θεατρικών προγραμμάτων) σ ένα νησί που έχει αποδείξει ότι αγαπάει το ποιοτικό θέατρο, εκτιμάει τις τέχνες και τις τεχνικές.

Σκοπός του φεστιβάλ είναι η ευαισθητοποίηση φορέων, παραγόντων, ιδιωτών που δραστηριοποιούνται στον χώρο του πολιτισμού, στο γεγονός ότι η περιφέρεια και ιδιαίτερα τα νησιά μας τον «άνυδρο» χειμώνα διψούν στην κυριολεξία για ποιοτικές πολιτιστικές εκδηλώσεις τις οποίες μπορούν να υποστηρίξουν. Η επιλογή της Λέσβου, ενός νησιού του βορειοανατολικού Αιγαίου με την σημειολογική σημασία που έχει αποκτήσει τούτη την εποχή το συγκεκριμένο γεωγραφικό στίγμα, δεν είναι τυχαία.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ

ΚΥΡΙΑΚΗ 7 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2016 , ώρα  20.00

«Το Αμάρτημα της Μητρός μου» του Γεωργίου Βιζυηνού είναι ένα από τα αριστουργηματικά διηγήματα της ελληνικής πεζογραφίας κι ένα σπάνιο κείμενο για την παγκόσμια λογοτεχνία, από το οποίο εμπνεύστηκε για ακόμα μια φορά ο ταλαντούχος Δήμος Αβδελιώδης.                                             

Κατόπιν της κατανυκτικής συμμετοχής του κοινού από την πρώτη χρονιά παραστάσεων το 2013 σε όλη την Ελλάδα, και αργότερα στο «Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης», και το 2014 στο Θέατρο ΘΗΣΕΙΟΝ, συνεχίζεται και φέτος για Τρίτη χρονιά.

Tο έργο αυτό του Βιζυηνού, έχει τη δομή ενός αρχαίου δράματος , εμπλουτισμένου με τα πρώιμα ψυχαναλυτικά στοιχεία που αφομοίωσε κατά τη διάρκεια των σπουδών του στη Γοτίγγη της Γερμανίας και ενσωμάτωσε δημιουργικά στο έργο του, xωρίς να χάνει καθόλου τον γειωμένο λαïκό  χαρακτήρα του .

Ο Γιός και η Μητέρα του έργου,  έχουν όλα τα στοιχεία των τραγικών ηρώων που εμπλέκονται σε ένα τραγικό συμβάν από τη Μοίρα. Το μόνο που μπορούν να πράξουν οι ίδιοι συνειδητά είναι να κατανοήσουν βαθειά ο ένας τον άλλο ,για να επέλθει στο τέλος η συγχώρηση, σαν λύση και σαν κάθαρση.

Το αυτοβιογραφικό αυτό διήγημα αναφέρεται στις απελπισμένες αλλά μάταιες προσπάθειες της Μητέρας του Βιζυηνού να σώσει από το θάνατο το άρρωστο, μικρό της κορίτσι.

Οι ενοχές της απώλειας ακολούθως, την ωθούν σε δυο αλλεπάλληλες υιοθεσίες κοριτσιών, που γίνονται όμως η αιτία να παραμεληθούν τα άλλα τρία ορφανά από πατέρα αγόρια της, και να στερηθούν των φροντίδων της. Όταν μεγαλώνουν και γίνονται άνδρες, δεν μπορούν ακόμα να κατανοήσουν αυτή την άστοχη εμμονή, της μητέρας τους.

Αργότερα, ύστερα από χρόνια, επιστρέφοντας από τις σπουδές του στη Γερμανία ο μεσαίος της γιός, ο ίδιος ο συγγραφέας, μαθαίνει έκπληκτος από τη μητέρα του, το τραγικό μυστικό της..

Ο Γεώργιος Βιζυηνός επιζητά την αμοιβαία κατανόηση και συγχώρεση από τη μητέρα του, αποκαλύπτοντας ο ίδιος την πιο βαθιά του πληγή, όταν ακούει μικρός μέσα στην εκκλησία να παρακαλάει τον θεό να πάρει εκείνον, αντί της βαρέως ασθενούσης αδελφής του.

Πρόκειται για μια τραγικού χαρακτήρα διπλή εξομολόγηση, που ενώ συνήθως κρύβεται επιμελώς στο σκοτάδι, εδώ βγαίνει στο φώς, και περνώντας αγέρωχα ανάμεσα από τις συμπληγάδες της ηθογραφίας και της ηθικογραφίας, γίνεται λόγος δημόσιος και λυτρωτικός, χάρη  στο πνεύμα  ενός πολύ μεγάλου συγγραφέα.

Ενός πνεύματος, που έχει συμπεριλάβει και αφομοιώσει μέσα σε όλο το πεζογραφικό του έργο, τα στοιχεία  ενός ζωντανού και πηγαίου λαϊκού πολιτισμού που εμπεριέχει τις δυνάμεις της ζωής και της πίστης,  να υπερνικούν τις δυνάμεις του θανάτου και της φθοράς.                                                                 

Συντελεστές:

Σκηνικός χώρος–διδασκαλία ερμηνείας: Δήμος Αβδελιώδης

Θεατρική προσαρμογή – σκηνοθεσία:   Δήμος Αβδελιώδης

Ερμηνεύουν: Θεμιστοκλής Καρποδίνης , Αγάπη Μανουρά

Μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ : 60΄

Παραγωγή: anagnorisis Αστική μη Κερδοσκοπική Εταιρεία Θεάτρου Κινηματογράφου

ΔΕΥΤΕΡΑ 8- ΤΡΙΤΗ 9 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ  2016, ώρα 21.00

Σταματία, το γένος Αργυροπούλου. Γεννημένη στην Αθήνα στα μέσα της δεκαετίας του ’30, κόρη ανώτερου δημοσίου υπαλλήλου, διαπαιδαγωγημένη με τα χρηστά ήδη της εποχής και αρραβωνιασμένη με λοχαγό του Εθνικού Στρατού. Ζει στην αυλή του σπιτιού της, αδυνατώντας να παρακολουθήσει τη ζωή που προχωράει δίπλα της…Επιμένει πεισματικά να βλέπει τα πάντα μέσα από τα δικά της παραμορφωτικά γυαλιά,  καταλήγοντας άλλοτε τραγική κι άλλοτε κωμική φιγούρα, μέσα στα γεγονότα που διαδραματίζονται δίπλα της και αφορούν άμεσα τόσο την ίδια, όσο και τους δικούς της ανθρώπους. Προσκολλημένη σε αυτό που η ίδια θεωρεί εθνικά, ηθικά και θρησκευτικά σωστό, καταλήγει να έρθει σε ρήξη με το περιβάλλον της και να κάνει την αναδρομή της ζωής της, απομένοντας μόνη.

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος

Σκηνικά-Κοστούμια: Μαγδαληνή Αυγερινού

Μουσική επιμέλεια: Νέστορας Κοψιδάς

Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης

Παίζει η ηθοποιός: Ελένη Ουζουνίδου

ΤΕΤΑΡΤΗ 10 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2016, ώρα 21.00

«Marvin’s Room» του  Scott McPherson σε σκηνοθεσία  Δημήτρη Καρατζιά Παίζουν: Αθηνά Τσιλύρα, Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, Δημήτρης Καρατζιάς, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Γιάννα Σταυράκη, Στράτος Στρατηγαρέας.

Το 1991 ο Χανκ μαθαίνει από τη μητέρα του, Λι, την ύπαρξη της θείας του Μπέσυ, που πάσχει από λευχαιμία και χρειάζεται μυελό των οστών για μεταμόσχευση. Η Μπέσυ ζει στην Φλόριντα, όπου φροντίζει την ανάπηρη θεία της, Ρουθ και τον κατάκοιτο πατέρα της, Μάρβιν. Ο Χανκ με τη μητέρα του και τον αδερφό του Τσάρλυ ταξιδεύουν από το Οχάιο στη Φλόριντα. Με αφορμή την ασθένεια της Μπέσυ η οικογένεια ξαναενώνεται.  Οι δύο αδερφές επιτέλους ξανασυναντιούνται μετά από 18 χρόνια. Είχαν να βρεθούν από τότε που ο πατέρας τους είχε πάθει το πρώτο εγκεφαλικό. Η μία αποφάσισε να αφιερώσει όλη τη ζωή της στη φροντίδα αυτών των ανθρώπων και η άλλη να κυνηγήσει τα όνειρα της. Η Μπέσυ έμεινε με την οικογένεια της και η Λι αποφάσισε να φτιάξει τη δική της. Το καθήκον και τα πρέπει από τη μια, τα θέλω από την άλλη. Δύο εντελώς διαφορετικοί χαρακτήρες που είναι αδύνατο να μην οδηγηθούν σε σύγκρουση. Μόνο που η αρώστεια της Μπέσυ γίνεται η χαμένη ευκαιρία να ξαναβρούν η μια την άλλη, να ξαναχτίσουν τη σχέση τους από την αρχή, να κερδίσουν το χαμένο χρόνο, να παραμερίσουν όλα αυτά που τις χώρισαν και να δουν τη ζωή τους από διαφορετική οπτική γωνία. Κι όλα αυτά μέσα από την αφήγηση του Χανκ σήμερα, ενός 43χρονου άντρα,  25 χρόνια μετά από εκείνα τα γεγονότα, μια και η Μπέσυ με τη στάση της, την ανιδιοτελή της αγάπη, την δοτικότητα και την αισιοδοξία της του άλλαξε τη ζωή.

Το Marvin’s Room είναι ένα από τα πιο αστεία και συγκινητικά έργα για την αναζήτηση, την αξία και την ανάγκη του κάθε ανθρώπου να βρει, να αποκτήσει, να κρατήσει μια οικογένεια. Ένα κοινωνικό έργο, γεμάτο ανθρωπιά, χιούμορ και τρυφερότητα, που αποδομεί, καυτηριάζει αλλά ταυτόχρονα εξυψώνει το θεσμό της οικογένειας. Ο McPherson αντιμετωπίζει με έναν μοναδικό κωμικοτραγικό τρόπο την κάθε αρώστεια, την ιδέα του Θανάτου, την ελπίδα, την ανιδιοτελή αγάπη. Και περνάει ένα εκπληκτικό μήνυμα για την ουσία και το νόημα της ζωής. Ότι σε κάθε περίπτωση νικητής όλων είναι η αγάπη.

Συντελεστές:

Συγγραφέας: Scott McPherson

Μετάφραση: Μελισσάνθη Μάχουτ

Σκηνοθεσία / Δραματουργική Επεξεργασία : Δημήτρης Καρατζιάς

Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Μάνος Αντωνιάδης

Κοστούμια : Aλέξης Φούκος

Παραγωγή: VAULT

Παίζουν: Αθηνά Τσιλύρα, Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, Δημήτρης Καρατζιάς, Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Γιάννα Σταυράκη, Στράτος Στρατηγαρέας

ΤΡΙΤΗ 16- ΤΕΤΑΡΤΗ 17 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2016, ώρα 21.00

«Που’ ναι η μάνα σου μωρή » από το ομώνυμο βιβλίο της Δήμητρας Πέτρουλα, σε σκηνοθεσία Ένκε Φεζολλάρι, με πρωταγωνιστές την Βέρα Κρούσκα, την Αγάπη Παπαθανασίου και την Ορνέλλα Λούτη.

Αντιμέτωποι με την Ιστορία. Μια γυναίκα ή μάλλον μια ψυχή η καλύτερα ένα παιδί βιώνει μια από τις μελανότερες σελίδες της Ελληνικής Ιστορίας τον Εμφύλιο. Ζει την αγριότητα και την ωμότητα ενός σκληρού πολέμου. Ενηλικιώνεται βίαια και αποτρόπαια ζώντας 31 σφαγές των ανθρώπων της από ντόπιους Χίτες, πρώην συνεργάτες των ναζί και μετέπειτα διώκτες των κομμουνιστών που έλαβαν μέρος στην Αντίσταση…

Μάρτυρας και θύμα ενός αλληλοσπαραγμού.

Το «Πού είναι η μάνα σου, μωρή;» αποτελεί μια εκ βαθέων, προσωπική μαρτυρία, και συγχρόνως ένα ιστορικό ντοκουμέντο με αληθινά γεγονότα και υπαρκτά ονόματα. Σ’ αυτήν την προσωπική τραγωδία αντικατοπτρίζεται όλη η ιστορία της Ελλάδας που βίωσε μια από τις πιο ζοφερές περιόδους στην ιστορία της, βουτάει ο καθένας στο ζόφο και για άλλη μια φορά καταλαβαίνει ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται με άλλους όρους και κανόνες αλλά τα ίδια τραγικά αποτελέσματα.

Συντελεστές:

Παίζουν: Βέρα Κρούσκα, Αγάπη Αθανασιάδου, Ορνέλλα Λούτη

Κείμενο: Δήμητρα Πέτρουλα

Διασκευή κειμένου: Σοφία Αδαμίδου

Σκηνοθεσία: Ένκε Φεζολλάρι

Σκηνικά- Κουστούμια: Χριστίνα Κωστέα

ΠΕΜΠΤΗ 18 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2016  , ώρα 21.00

«Η Απολυμένη»  του Αντώνη Τσιαπανίτη σε σκηνοθεσία Κώστα Γάκη με πρωταγωνίστρια την Κατερίνα Διδασκάλου.

Η Μαριέτα εργάζεται ως κοσμικογράφος σε μεγάλο γυναικείο περιοδικό. Η στήλη της θεωρείται κορυφαία στο είδος της. Πλούσιοι και διάσημοι κάνουν το παν για να δημοσιεύσει φωτογραφία τους. Η ζωή της είναι γεμάτη λάμψη, πάρτι, ταξίδια. Και μια μέρα απολύεται…

Όλες οι ‘πόρτες’ κλείνουν, το τηλέφωνο σιωπά, τα καλέσματα ακυρώνονται, οι επώνυμες φίλες ‘εξαφανίζονται’. Η Μαριέτα ολομόναχη, χωρίς στήριξη από πουθενά, αγωνίζεται να επιβιώσει.

Καθώς η μοναξιά και η πείνα την κυκλώνουν, συνειδητοποίει πως πριν απολυθεί από τη δουλειά της ήταν απολυμένη από τον ίδιο της τον εαυτό, από την ίδια της την ζωή που την διέσχισε σαν υπνοβάτρια χωρίς να γνωρίζει ποια είναι, τι θέλει, τι πραγματικά έχει ανάγκη. Και τότε όλα αλλάζουν.

“Η Μαριέτα πάει παντού” ήταν ο τίτλος της στήλης της όταν εργαζόταν. “Η Μαριέτα πάει στην αλήθεια της” αποφασίζει να είναι πλέον ο τίτλος της ζωής της.

Συντελεστές:

Παίζει: Κατερίνα Διδασκάλου

Σκηνοθεσία: Κώστας Γάκης

Σκηνικά – Κοστούμια: Ματίνα Μέγκλα

Φωτισμοί: Σεμίνα Παπαλεξανδροπούλου

Μουσική: Κώστας Γάκης

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Παπαφωτίου

Φωτογραφία: Νίκος Καρανικόλας

ΤΡΙΤΗ 12-ΤΕΤΑΡΤΗ 13  ΑΠΡΙΛΙΟΥ, ώρα 21.00

«Ιώβ» σε σκηνοθεσία Τσέζαρις Γκραουζίνις, με πρωταγωνιστή τον Θανάση Τσαλταμπάση.

Η βιβλική ενσάρκωση της υπομονής,  βασισμένο σε επιλεγμένα κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης, καθώς και σε κείμενα που αφορούν στην ιστορία του Ιώβ από την παγκόσμια λογοτεχνία και ποίηση.

Στην ιδιαίτερη αυτή παράσταση θα συναντηθούν ο πάντα ανατρεπτικός Τσέζαρις Γκραουζίνις και ο Θανάσης Τσαλταμπάσης, ο οποίος φέτος θα κινηθεί σε «κόντρα», για εκείνον, υποκριτικούς  δρόμους.

Αφορμή για τη συγκεκριμένη παράσταση στάθηκαν οι πολιτικές αναταράξεις των τελευταίων μηνών, ο φόβος των ανθρώπων για το απρόοπτο και, εν γένει, το ευμετάβλητο της ζωής.

Ο Ιώβ, πρόσωπο της Παλαιάς Διαθήκης, ήταν φημισμένος για το ήθος και την ορθοφροσύνη του. Δεν είχε κανένα παράπονο από τη ζωή του, ως τη στιγμή που από ένα καπρίτσιο του Σατανά, μπήκε στο θεϊκό στόχαστρο. Ο Θεός τον υποβάλλει σε δοκιμασίες, αφαιρώντας του όλα όσα του είχε προσφέρει γενναιόδωρα, προκειμένου ν’ αποδείξει στο Σατανά ότι η αγάπη που του έτρεφε ο Ιώβ ήταν από σεβασμό και όχι από φόβο, μην τυχόν στερηθεί την ευδαιμονία. Ο Ιώβ, παρά τον πόλεμο δοκιμασιών, δεν παραπονέθηκε ποτέ, γι αυτό και ως ανταμοιβή για την υπομονή του -που έμεινε παροιμιώδης ως «ιώβειος υπομονή»-,  αποκαταστάθηκε από το Θεό στην αρχική του κατάσταση υγείας και ευδαιμονίας, και μάλιστα με μεγαλύτερα πλούτη.

Η ιστορία του Ιώβ έχει εμπνεύσει πολλούς σύγχρονους καλλιτέχνες, οι οποίοι χρησιμοποίησαν τη γεμάτη βάσανα ιστορία του για να μιλήσουν για μείζονα θέματα της ανθρώπινης ύπαρξης.

Η παράσταση διατρέχεται από συναισθήματα και αξίες που αφορούν διαχρονικά τους ανθρώπους, καθώς πολλοί μέσα σε λίγα λεπτά πέρασαν από την ευτυχία στη δυστυχία και από τον πλούτο στην ανέχεια. Καταστάσεις που ο σύγχρονος Έλληνας μπορεί ν’ αναγνωρίσει, λόγω των όσων βιώνει τα τελευταία χρόνια.

Ο Θανάσης Τσαλταμπάσης θα αναμετρηθεί με τον ήρωα πάνω στη σκηνή του «Ιλίσια-Βολανάκης», υπηρετώντας το λυρισμό και την ποιητικότητα του κειμένου, βάζοντας όμως τις δικές του έντονες και ανανεωτικές «πινελιές». Θα είναι μια παράσταση που τη χαρακτηρίζει ο όρος «αναπάντεχη», με εκπλήξεις και ενδιαφέρον, τόσο για τον πρωταγωνιστή όσο και για τους θεατές.

Συντελεστές:

Δραματουργική επεξεργασία: Τσέζαρις Γκραουζίνις, Θανάσης Τσαλταμπάσης

Σκηνοθεσία: Τσέζαρις Γκραουζίνις

Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Αϊναροζίδου

Μουσική: Κώστας Ξενόπουλος

Παραγωγή: Παναγιώτα και Κώστας Ξενόπουλος

Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Θανάσης Τσαλταμπάσης

Φωτογραφίες παράστασης: Γεωργία Σιέττου, Στέλιος Δανιήλ

Παίζει ο Θανάσης Τσαλταμπάσης.

Τα κείμενα της παράστασης είναι σε μετάφραση της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρίας.

Στις παράλληλες εκδηλώσεις περιλαμβάνονται

ΚΥΡΙΑΚΗ 7 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ-11.00 π.μ

Εγκαίνια έκθεσης θεατρικών κουστουμιών του Κ.Θ.Β.Ε

ΚΥΡΙΑΚΗ 7 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ-12.00 π.μ

Θεατρικό σεμινάριο από τον σκηνοθέτη Δήμο Αβδελιώδη

ΔΕΥΤΕΡΑ 15 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ -18.00 μ.μ.

Θεατρικό σεμινάριο – Διάλεξη του συγγραφέα Θανάση Τριαρίδη ( με μαγνητοσκοπημένη προβολή της παράστασης ΜΕΝΓΚΕΛΕ που έχει γράψει ο Θανάσης Τριαρίδης και πρωταγωνιστούν η Μυρτώ Αλικάκη και ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος).