Το Φεστιβάλ Αθηνών φιλοξενεί στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού έναν ξεχωριστό καλλιτέχνη, τον Ουαζντί Μουαουάντ. Εγκαινιάζοντας 

έναν κύκλο προσέγγισης στο έργο του Σοφοκλή, παρουσιάζει τις Γυναίκες, ένα θέαμα που αναμένεται να φτάσει σε διάρκεια τις πεντέμιση ώρες, καθώς οι τρεις σοφόκλειες τραγωδίες θα παιχτούν ολόκληρες (κάθε τραγωδία θα διαρκεί περίπου μιάμιση ώρα).

 

Γυναίκες

Οι Γυναίκες είναι καρπός της συνεργασίας του Μουαουάντ και του ποιητή Ρομπέρ Νταβρέ, ο οποίος υπογράφει τη μετάφραση των έργων στα γαλλικά. Πρόκειται για την πρώτη παράσταση του Πρότζεκτ Σοφοκλής, το οποίο έχει θέσει ως στόχο την παρουσίαση, μέσα σε πέντε χρόνια, και των επτά τραγωδιών του τραγικού ποιητή από τη γαλλοκαναδική καλλιτεχνική ομάδα που έχει δημιουργηθεί γι αυτόν τον σκοπό.

 

Ο Μουαουάντ, που δηλώνει ότι έχει επηρεαστεί έντονα από την αρχαία τραγωδία, ξεκινάει τη σκηνοθεσία των έργων βασισμένος σε δύο άξονες: τον θεματικό και τον χρονολογικό. Έτσι, ξεκινάει με τις τρεις πρώτες τραγωδίες του Σοφοκλή, οι οποίες έχουν ως βασικές ηρωίδες γυναίκες που καθορίζονται από τις επιλογές τους: η Διάνειρα από την απελπισία του έρωτα, η Ηλέκτρα από τη μανία για εκδίκηση και η Αντιγόνη από τη δίψα για δικαιοσύνη.

 

 

Σε αυτή την πορεία των γυναικών, συνοδοιπόρος είναι ο χορός, ο οποίος σταθερά δηλώνει καθ’ όλη τη διάρκεια ότι δεν υπάρχει τίποτα πιο αμφίβολο από τον ίδιο τον άνθρωπο, θέτοντας έτσι διαρκώς στους ήρωες το ζήτημα του ανθρώπινου πόνου και δράματος. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι απέναντι στην παραφορά των ηρώων, ο χορός αντιπροσωπεύει τη λογική και καθώς οι σκηνές των πρωταγωνιστών και του χορού διαδέχονται η μία την άλλη, προκύπτει διαρκώς η αντίθεση τρέλα / λογική, μέχρι την τελική κάθαρση.

 

 

Ο ρυθμός που δημιουργείται από την επανάληψη του δίπολου αυτού οδήγησε τον Μουαουάντ να σκεφτεί, μετά από μεγάλη έρευνα και πολλά ακούσματα, ότι μόνο ένα είδος μουσικής θα μπορούσε να ταιριάζει στην παράσταση: οι τρεις τραγωδίες θα παρουσιαστούν στο Ηρώδειο με συνοδεία μουσικής ροκ, ένας συνδυασμός σίγουρα ασυνήθιστος και ενδιαφέρων.

 

 

Ουαζντί Μουαουάντ

 

Γεννημένος στο Λίβανο και μεγαλωμένος στη Γαλλία, σπούδασε θέατρο και ξεκίνησε τη θεατρική του καριέρα στον γαλλόφωνο Καναδά, διευθύνοντας τον θεατρικό οργανισμό Théâtre Ô Parleur (1991). Δραστήριος σκηνοθέτης, ηθοποιός και πολυγραφότατος συγγραφέας, δημιουργεί στο θέατρο με όλες του τις ιδιότητες, ξεπερνώντας τα σύνορα του Καναδά, αλλά και της Γαλλίας όπου μένει πλέον μόνιμα.

 

 

Επίσης, πολλές φορές κάνει μεταφράσεις και προσαρμογές για το θέατρο (μεταξύ των οποίων και αυτή του Λεωφορείον ο Πόθος σε σκηνοθεσία Κρυστόφ Βαρλικόφσκι που παρακολουθήσαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών 2010). Το 2005 ιδρύει τους καλλιτεχνικούς οργανισμούς Abé́ Carré Cé Carré με τον Emmanuel Schwartz στο Κεμπέκ του Καναδά και Au Carré de l’Hypoté́nuse στη Γαλλία, ενέργεια που δηλώνει το μοίρασμα της δραστηριότητάς του μεταξύ των δύο χωρών. Το 2009, χρονιά που είναι συνεργαζόμενος καλλιτέχνης στο Φεστιβάλ της Αβινιόν, τιμάται με το βραβείο Grand Prix της Γαλλικής Ακαδημίας για το σύνολο του έργου του. Από τον Σεπτέμβριο του 2007 είναι καλλιτεχνικός διευθυντής στο Εθνικό Κέντρο Τεχνών της Οττάβα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η πρόσφατη και ταινία Μέσα στις φλόγες, υποψήφια για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας, βασίστηκε στο δικό του θεατρικό έργο Incedies (2003).

 

Μετάφραση στα γαλλικά Robert Davreu, προσαρμογή-σκηνοθεσία Wajdi Mouawad, καλλιτεχνική διεύθυνση François Ismert, σκηνικά Emmanuel Clolus, κοστούμια Isabelle Larivière, φωτισμοί Eric Champoux, πρωτότυπη μουσική Bertrand Cantat, Bernard Falaise, Pascal Humbert, Alexander MacSween

 

Ερμηνεύουν Pierre Ascaride, Bertrand Cantat, Olivier Constant, Sylvie Drapeau, Bernard Falaise, Charlotte Farcet, Raoul Fernandez, Pascal Humbert, Patrick Le Mauff, Sara Llorca, Alexander MacSween, Marie-Eve Perron, Emmanuel Schwartz

 

Ανακοίνωση από το Φεστιβάλ Αθηνών

Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι η δεύτερη παράσταση Γυναίκες σε σκηνοθεσία του Ουαζντί Μουαουάντ, που είχε προγραμματιστεί για την Κυριακή 10 Ιουλίου, ματαιώνεται.

 

Η μεγάλη διάρκεια της παράστασης θέτει ζητήματα υλοποίησης της παραγωγής, υποχρεώνοντάς μας να κρατήσουμε μόνο την παράσταση του Σαββάτου 9 Ιουλίου.

 

Οι διάρκειες έχουν διαμορφωθεί ως ακολούθως:

Τραχίνιαι : 1 40’ – διάλειμμα 30’ – Αντιγόνη : 1 45’ – διάλειμμα 45’ – Ηλέκτρα : 1 45’