Φανταστείτε ένα πιάνο να παίρνει τις διαστάσεις μιας αίθουσας συναυλιών και κάθε ένας από τους ακροατές να βιώνει το έργο ως εάν να βρίσκεται εντός του οργάνου. Γίνεται ένα μουσικό έργο να προσομοιώσει για τον ακροατή την ακουστική εμπειρία τού να βρίσκεται μέσα στο πιάνο; Την απάντηση δίνει ο βραβευμένος συνθέτης της νεότερης γενιάς με σημαντική παρουσία στους χώρους του θεάτρου και του κινηματογράφου, Σταύρος Γασπαράτος με το «Expanded Piano», που θα παρουσιαστεί στις 3 Οκτωβρίου 2016 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης στα πλαίσια του φεστιβάλ 51α Δημήτρια.

Αυτή η εγκατάσταση–μουσικό έργο είναι εμπνευσμένη απ την ιδέα του “Prepared Piano” (προετοιμασμένο πιάνο). Ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε από την ιδέα ενός μηχανικά αλλοιωμένου πιάνο που έγινε διάσημη από τις συνθέσεις του John Cage και άλλων, οι οποίοι τοποθετούσαν βίδες, ελάσματα και διάφορα αντικείμενα στις χορδές του πιάνο αλλοιώνοντας τον ήχο του.

Με το «Expanded Piano» ο Σταύρος Γασπαράτος δουλεύει και εξελίσσει την ιδέα αυτή μετασχηματίζοντας την σε μια πρωτότυπη ηλεκτρονική μορφή. Πως το πετυχαίνει αυτό; Ένα ακουστικό πιάνο καλωδιώνεται με διαφόρων τύπων μικρόφωνα που τοποθετούνται στο σώμα, τις χορδές και τον μηχανισμό του οργάνου. Με τη βοήθεια ενός υπολογιστή γίνεται ζωντανή επεξεργασία του σήματος των μικροφώνων και στην συνέχεια μοιράζεται σε μια περιφερειακή -surround πολυκάναλη εγκατάσταση, έτσι ώστε να δημιουργηθεί η αίσθηση ότι το κοινό βρίσκεται “μέσα” στο πιάνο.

Όπως εξηγεί και ο ίδιος ο καλλιτέχνης “το μουσικό έργο και η performance «Expanded Piano» λειτουργεί σαν ένας ηχητικός μεγεθυντικός φακός που βάζει τον ακροατή σε ένα ηχητικό ταξίδι στο εσωτερικό του όργανο”.

Το έργο παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο γνωστό στους κύκλους της πειραματικής τέχνης Ίδρυμα EMPAC, ενώ κυκλοφόρησε σε άλμπουμ το 2015 από την Ad Noiseam.

Συνθέτης και sound artist, ο Σταύρος Γασπαράτος συνθέτει μουσική κυρίως για το θέατρο, τον κινηματογράφο και το χορό. Από το 2000 έχει επενδύσει μουσικά περισσότερες από… 100 παραγωγές (Εθνικό Θέατρο, Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, ΜΜΑ, Σχολή Θεάτρου του Πανεπιστημίου Ράιερσον στο Τορόντο, Φεστιβάλ Μιμικής Τέχνης Λονδίνου, Dock 11 στο Βερολίνο, De Wagg στο Άμστερνταμ, Πολιτιστικό Κέντρο Μακάου στην Κίνα, Πολιτιστικό Πάρκο Βιλέτ του Παρισιού κ.ά.).

Κυκλοφορούν, ακόμα, τα άλμπουμ του «Rehearsals», ενώ το 2009 συνέθεσε μουσική για τη multimedia εκδήλωση των εγκαινίων του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης (σκην. Αθηνάς Τσαγκάρη).

Μεταξύ άλλων έχει βραβευτεί με τον Έπαινο Νέου Δημιουργού (Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών, 2009) και το Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής (Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου για την ταινία «Αίμα» του Δ. Καραναστάση, 2013).

Ταυτότητα παράστασης

Σύλληψη – σύνθεση – προγραμματισμός – εκτέλεση: Σταύρος Γασπαράτος,

Ηχολήπτης: Αλέξης Γκύκας

Τεχν. σύμβουλος, προγραμματισμός & επιμέλεια surround εγκατάστασης: Αλέξανδρος Τσιλφίδης

Φωτιστικός σχεδιασμός: Σάκης Μπιρμπίλης


Σεμινάριο

Το σεμινάριο πάνω στην εγκατάσταση του project “expanded piano” (έμπνευση και πραγματοποίηση) θα πραγματοποιηθεί στις 2 Οκτωβρίου 2016 στο Δημοτικό Κέντρο Μουσικής και Χορού Θεσσαλονίκης και είναι Δωρεάν. Απευθύνεται σε μουσικούς και καλλιτέχνες που ασχολούνται με το θέμα της επικοινωνίας της τέχνης και της τεχνολογίας.

Διαβάστε επίσης:

51α Δημήτρια – Αστυβάλ: Όχι πια χθες, μόνο αύριο!