Η State of Concept παρουσιάζει την νέα έκθεση του εικαστικού Αλέξανδρου Τζάννη, “Blue-black layers over the White City”.

Ο Αλέξανδρος Τζάννης, μια από τις πιο ενδιαφέρουσες φωνές στο τοπίο της σύγχρονης ελληνικής τέχνης, παρουσιάζει μια νέα σειρά έργων ως αναφορά, έμπνευση και πρόσκληση προς την πόλη που γεννήθηκε και μεγάλωσε: την Αθήνα.

Ο Τζάννης δουλεύει εδώ και μια δεκαετία με γλυπτική και σχέδο, δημιουργώντας περιβάλλοντα που προκαλούν τα όρια της ζωής του στην πόλη. Η καλλιτεχνική του πρακτική περιλαμβάνει την συλλογή από τμήματα και φόρμες της πόλης σήμερα, μαζί με αντικείμενα που συνθέτουν ένα κολάζ από όλα όσα δίνουν σήμερα στην Αθήνα τον χαρακτήρα της, αλλά και αυτά που την καθόρισαν στο παρελθόν. Όλα τα στοιχεία συλλέγονται από τη μια για να ανακατασκευάσει ο καλλιτέχνης αυτό που αποκαλεί ένα νέο σκηνικό το οποίο επιθυμεί να εκφράσει τα μυστήρια της Αθήνας, αλλά και να δώσει την αίσθηση της ζωής σε μια πόλη που από την δημιουργία της έχει υπάρξει μάρτυρας ριζικών αλλαγών.

Η Αθήνα παραμένει αρχιτεκτονικά, ένας ιδιαίτερος και ξέχωρος τόπος. Τα πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά αποτυπώματα των τελευταίων τριάντα ετών, έχουν παίξει έναν σημαντικό ρόλο στο να διαμορφώσουν το αρχιτεκτονικό αλλά και γενικότερο περιβάλλον του Αθηναϊκού αστικού τοπίου. Η ακατάπαυστη δόμηση που ξεκίνησε στις δεκαετίες πενήντα και εξήντα, έδωσε στην Αθήνα το όνομα της “Λευκής Πόλης”, όπως αναφέρεται σε πολλές τουριστικές καμπάνιες προηγούμενων χρόνων.

Επίσης, το αθηναϊκό τοπίο προσφέρει μια προφανή στρωμάτωση από αρχαίες, μοντέρνες και σύγχρονες αναφορές που συρράπτωνται μαζί, δημιουργώντας ένα ασσύμετρο αλλά πλούσιο πλαίσιο για την καθημερινότητα μας. Από τις όμορφες εισόδους των πολυκατοικιών της δεκαετίας του ’60, στα υπόγεια κρυμμένα μπαρ που παραμένουν σε πρώην αστικές γειτονιές που σήμερα είναι το σπίτι περιθωριοποιημένων νέων κατοίκων, η Αθήνα προσφέρει μια μελαγχολική αίσθηση στους κατοίκους και τους επισκέπτες της. Η μίξη Ανατολής και Δύσης, μαζί με τις αρχιτεκτονικές ατελείς κατασκευές που ξεκίνησαν ως προτάσεις αλλά παρέμειναν κουφάρια μαζί με τα ολοκληρωμένα κτίρια, όλα είναι κομμάτια του σκηνικού που ενδιαφέρει τον Τζάννη. Το τελικό του “προϊόν” είναι μια σκηνή, ένα σκηνικό στο οποίο καλούμαστε ως σώματα να συμμετέχουμε, ως κομμάτια ενός tableau vivant.

Σε αρκετά από τα γλυπτά του, ο Τζάννης αναπαριστά κυριολεκτικά αυτά τα στοιχεία, χρησιμοποιώντας τσιμέντο και ξύλο, σε φόρμες που παραπέμπουν σε γιαπί. Τον ενθουσιάζουν οι σιωπηλές βαρετές γωνίες της πόλης: οι είσοδοι πολυκατοικιών που συνθέτουν το ιστορικό κέντρο, οι βρώμικοι ακάλυπτοι, τα κρυμμένα υπόγεια μπαρ και οι σκηνές τους, που έχουν διατηρήσει την αρχιτεκτονική και διακόσμηση τους αναλλοίωτη όπως και την πελατεία τους, η οποία μοιάζει ανεπηρέαστη από το πέρασμα του χρόνου.

Ο Αλέξανδρος Τζάννης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1979. Σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Η δουλειά του συνδυάζει παραστατικά και αφαιρετικά στοιχεία, ιδεαλιστικά και συμβολικά χαρακτηριστικά, διακοσμητικούς και αλληγορικούς συνειρμούς ενώ παραπέμπει ταυτόχρονα στην ιερογλυφική γραφή και την εικονογραφία της επιστημονικής φαντασίας. Βασικό πυρήνα του έργου του αποτελεί η αντίληψη πως η σύγχρονη ιστορική κατάσταση απαιτεί αρχαιολογίες για το μέλλον και όχι προφητείες του παρελθόντος.