Η Gagosian της Αθήνας παρουσιάζει φωτογραφίες του Peter Lindbergh, σε μία έκθεση η οποία θα εγκαινιστεί την Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2016.

Η ουσία της τέχνης δεν είναι να αψηφά τους κανόνες; Να αμφισβητεί τα δεδομένα; Δεν είναι να ανακαλύπτει νόημα σε αντικείμενα και καταστάσεις πριν το ανακαλύψουν οι άλλοι;

Peter Lindbergh

Οι—εμβληματικές πλέον—φωτογραφίες του Lindbergh που απεικονίζουν γυναίκες αντλούν έμπνευση από τις απαρχές του αφηγηματικού κινηματογράφου και τις φωτογραφίες δρόμου. Με τις φευγαλέες λεπτομέρειες και την κομψότητα στη σύνθεση, η θηλυκότητα και γοητεία των γυναικών που φωτογραφίζει αναδεικνύεται μέσα από τον απροκάλυπτο ρεαλισμό που χαρακτηρίζει τη δουλειά του–απομεινάρι της καταγωγής του από την Ανατολική Ευρώπη.

Στα editorials μόδας για τη Vogue, το Harper’s Bazaar, το Interview και πολλά ακόμη διεθνούς εμβέλειας περιοδικά, αντί να σκηνοθετεί λαμπερές εικόνες ο Lindbergh φωτογραφίζει τα μοντέλα με αφοπλιστικό ρεαλισμό, σε ασπρόμαυρο υψηλού κοντράστ. Χρησιμοποιεί την κίνηση του σώματος, και συγκεκριμένα τον μοντέρνο χορό, για να αναδείξει την ανθρώπινη σιλουέτα με τρόπο που εμπεριέχει στοιχεία τόσο της αρχαιότητας όσο και της σύγχρονης εποχής.

Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες από τα τελευταία 30 χρόνια και αποδεικνύει πόσο επηρέασε ο Lindbergh τη φωτογραφία μόδας αλλά και την ίδια την έννοια του πορτρέτου γενικότερα. Η ομορφιά των γυναικών που απαθανατίζει είναι ουσιαστική, συγκροτημένη και χωρίς αναστολές. Οι φωτογραφίες του υπογραμμίζουν τη φυσική χάρη των γυναικών, χωρίς πολλά φτιασίδια, χωρίς ιδιαίτερη σκηνοθεσία που θα αποσπούσε την προσοχή του θεατή.

Σε ένα δίπτυχο με τη Monica Bellucci, στη μία εικόνα ο φακός εστιάζει στο ατίθασο και αποφασιστικό βλέμμα της καθώς περπατάει προς τη φωτογραφική μηχανή, ενώ στην άλλη την απεικονίζει να κοιτάει αλλού, σαν να είναι απορροφημένη σε μια πολύ προσωπική στιγμή. Σε ένα αφιέρωμα στη χορογράφο Pina Bausch, πέντε μοντέλα γίνονται ένα, δημιουργώντας με την κίνηση του κορμιού τους μια εικόνα όπου τα άκρα και οι καμπύλες τους αποτελούν στοιχεία μίας αφαιρετικής σύνθεσης. Σε μία άλλη φωτογραφία η Karen Elson, χλωμή και γαλήνια, φαντάζει σαν μαρμάρινο άγαλμα της κλασικής αρχαιότητας.

Ο Peter Lindbergh γεννήθηκε το 1944 στη Λίσσα της Γερμανίας. Ζει και εργάζεται μεταξύ Παρισιού, Νέας Υόρκης και Αρλ της Γαλλίας. Έργα του υπάρχουν σε δημόσιες συλλογές, μεταξύ των οποίων: Κέντρο Georges Pompidou (Παρίσι), μουσείο Victoria and Albert (Λονδίνο) και CNAP—Centre national des arts plastiques (Παρίσι). Μερικές από τις πιο σημαντικές ατομικές εκθέσεις του: «Peter Lindbergh: A Different History of Fashion», Kunsthal του Ρότερνταμ, Ολλανδία (θα γίνει μέσα στο 2016), «Peter Lindbergh: Images of Women», μουσείο Bunkamura στο Τόκιο (1996, περιόδευσε και στο Hamburger Bahnhof του Βερολίνου, στο Kunsthaus Wien της Βιέννης το 1997, στο Palazzo Delle Esposizioni της Ρώμης το 1998, στο μουσείο Pushkin της Μόσχας το 2002, και σε άλλα μέρη), «Peter Lindbergh: Stories Supermodels», Ludwig Museum Schloss στο Ομπερχάουζεν της Γερμανίας (2003), «Peter Lindbergh: The Unknown», Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ullens του Πεκίνου (2011), «Peter Lindbergh», FoMu στην Αμβέρσα (2011–12); και «Peter Lindbergh: Berlin», Maison de la Photographie στη Λιλ (2013).

Φωτό: TITLE: KRISTEN MCMENAMY, LE TOUQUET, FRANCE, 2009
YEAR PRINTED: 2014
MEDIUM: Hahnemuhle Photo Rag® Baryta 315 grs
DIMENSIONS: 168 x 243 cm (framed)
CREDIT LINE: © Peter Lindbergh, Courtesy Gagosian Gallery