Στα πλαίσια του παράλληλου προγράμματος της 4ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, η Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης παρουσιάζουν την εικαστική έκθεση Echi Oltremare / Μεσογειακές Αντηχήσεις – Fabio Bianco v/s Christos Kountouras.

Με κύριο άξονα το κεντρικό θέμα της Μπιενάλε, που φέτος έχει σαν γενικό τίτλο «Παλιές Διασταυρώσεις-Make it Νew», η έκθεση επιχειρεί μια σύζευξη, ένα πλησίασμα μεταξύ ανατολικής και δυτικής όχθης της Μεσογείου, μέσα από την δουλειά δύο ταλαντούχων νέων καλλιτεχνών. Η Θεσσαλονίκη και η Βενετία, δύο ιστορικές πόλεις και σπουδαία λιμάνια της Μεσογείου όπου η ιστορία έχει αφήσει εντυπωσιακά τα ίχνη της στο δομημένο περιβάλλον, έχουν προσελκύσει στο πέρασμα των αιώνων πολλούς μελετητές και καλλιτέχνες και δικαιολογημένα αποτελούν σημεία αναφοράς. Ο Fabio Bianco και ο Χρήστος Κούντουρας είναι πολίτες αυτών των δύο σημαντικών πόλεων κι ταυτόχρονα δύο καλλιτέχνες που κινούνται σε έναν τόπο με κοινά πολιτισμικά κατάλοιπα και παραδόσεις που συνυπάρχουν και διασταυρώνονται στη νότια Ευρώπη. Η θεματική και η τεχνοτροπία τους συνομιλούν και αλληλοσυμπληρώνονται, δημιουργώντας έναν πολιτιστικό και διαχρονικό διάλογο.

Μέσα στους σαγηνευτικούς εσωτερικούς χώρους του Fabio Bianco τα λαμπερά χρώματα ζωντανεύουν πάνω στον καμβά και το φώς διαθλάται στις περίτεχνες μπαρόκ λεπτομέρειες. Η δημιουργική ματιά του καλλιτέχνη αντλεί από το τεράστιο ρεπερτόριο των αρχιτεκτονικών στοιχείων για να συνθέσει, με ειρωνία και δεξιοτεχνία, μια μαγική ατμόσφαιρα μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας, μεταξύ αναπαράστασης και αφαίρεσης.

Αντίστοιχα, στα έργα του Χρήστου Κούντουρα αποτυπώνεται, κυρίως, η ιδέα του κτιρίου. Το ιστορικό μνημείο αντιμετωπίζεται σαν μια ανακύκλωση υλικών και ιδεολογίας πάνω στον ανθεκτικό ιστό της πόλης. Μια βενετσιάνικη πύλη θα μπορούσε να είναι μέρος του τείχους της Λευκωσίας ή των Χανίων. Σίγουρα, όμως, αποδίδεται η ιδέα του τείχους. Η συνολική εντύπωση είναι πως ελάχιστα ενδιαφέρει η συγκεκριμένη αναφορά σε κάποιο οικοδόμημα, ο καλλιτέχνης αρκείται σε αποσπασματικές όψεις, σε μερικές απεικονίσεις των θεμάτων που τον απασχολούν και τον εμπνέουν.

Όψεις μεγάλων δημοσίων και ιδιωτικών κτιρίων εικονογραφούνται εσωτερικά και εξωτερικά, χωρίς να επιδιώκεται μια σχολαστική αρχιτεκτονική καταγραφή ή φωτογραφική αποτύπωση, αλλά μια συνοπτική αφαιρετική απόδοση του όγκου των μνημείων. Mια προσωπική μετάπλαση της αντικειμενικής πραγματικότητας, με κολάζ από τον Κούντουρα, με ζωγραφική από τον Bianco. Εκείνο που χαρακτηρίζει τα έργα τους είναι η προσωπική εμπειρία που αντλούν από τα αποτυπώματα του χρόνου και της ιστορίας πάνω στην αρχιτεκτονική κληρονομιά της Μεσογείου.

Η έκθεση εντάσσεται στο παράλληλο πρόγραμμα της 4ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (γενικός τίτλος «Παλιές Διασταυρώσεις-Make it Νew», διάρκεια: 18.09.2013-31.01.2014) και διοργανώνεται σε συνεργασία με το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, την Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης και το Ελληνικό-Ιταλικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης.

Επιμέλεια: Αφροδίτη Οικονομίδου